PDA

View Full Version : Frets levelen



TimonH
20 januari 2013, 13:33
Hallo!

Ik zit met een vraag waar vast iemand op dit forum wel antwoord op weet.

Ik heb mijn gitaar weggebracht om af te stellen, maar nu ben ik gebeld met de melding dat de frets zo verschrikkelijk versleten zijn, dat er eigenlijk niet fatsoenlijk op gespeeld kan worden. Wat ik me aan de ene kant wel kan voorstellen, aangezien ik de gitaar al 10 jaar heb en nooit iets met de frets te hebben gedaan:P
Ze willen nu de frets levelen. Mijn vraag is wat nu eigenlijk het voordeel er van is, als je de frets laat levelen. Ik moet namelijk eerlijk zeggen, dat ik er niet echt last van heb dat ze zo versleten zijn (kan ook onwetendheid zijn:P).

Groeten,

Timon

Jilles
20 januari 2013, 13:49
Je snaren slijten na verloop van tijd groefjes in je fretten, dat begint altijd op plekken waar je veel speelt. Dat 'levelen' betekent gewoon dat ze alle fretten wat afvijlen (platter maken) zodat die groefjes verdwijnen. Daarna worden alle fretten weer rond gemaakt, en kan de gitaar afgesteld worden.
Je gaat er flink op vooruit wat speelcomfort betreft, maar het kost wel wat centen.

caliban
20 januari 2013, 15:19
Doet behoorlijk veel aan je speelcomfort. De frets op mijn Les Paul waren tot voor kort een beetje overdreven afgeplat, waardoor de randen scherp waren geworden (niet helemaal hetzelfde geval maar toch). Na ze terug bij te ronden speelt de gitaar echt veel fijner.

frekie
20 januari 2013, 15:19
Levelen heeft zin als de putten niet al te diep zijn. Bij hele diepe putten tot op het hout moeten de frets eruit, totale refret dus. Frets vlakken kost al gauw 100 euro, refret minimaal 200 denk ik. Allemaal arbeidsloon.

caliban
20 januari 2013, 15:39
Levelen heeft zin als de putten niet al te diep zijn. Bij hele diepe putten tot op het hout moeten de frets eruit, totale refret dus. Frets vlakken kost al gauw 100 euro, refret minimaal 200 denk ik. Allemaal arbeidsloon.

Levelen en recrownen lijkt me van werk wel goed mee te vallen, refret moet vreselijk moeilijk en fragiel werk zijn.

stijnkenens
20 januari 2013, 15:48
Levelen en recrownen lijkt me van werk wel goed mee te vallen, refret moet vreselijk moeilijk en fragiel werk zijn.

Als je weet hoe het moet, dan is daar niets moeilijk aan, Het is alleen arbeidsintensief en repetitief werk.


Ferts levelen en terug rondzetten komt ook de intonatie ten goede: de snaar raakt de fret weer op de plaats waar die 'juist' klinkt, en niet een halve mm teveel richting brug.



s.

barno
20 januari 2013, 15:48
Levelen en recrownen lijkt me van werk wel goed mee te vallen, refret moet vreselijk moeilijk en fragiel werk zijn.

refret is echt niet zo moeilijk hoor, het vlakken en crownen is wat lastiger, enfin, vooral tijdrovender.

caliban
20 januari 2013, 15:53
refret is echt niet zo moeilijk hoor, het vlakken en crownen is wat lastiger, enfin, vooral tijdrovender.

Refret zou ik vooral schrik hebben om de toets naar de kloten te doen.
Bij vlakken ga ik ervan uit dat de moeilijkheid ook bepaald is door hoe slecht de frets zijn...

Jilles
20 januari 2013, 20:02
Hoe slechter de fretten, hoe langer je moet vijlen. Verder niet veel moeilijker.

LGK
20 januari 2013, 20:08
Maar als ze je frets vlakken dan worden ze toch ook "kleiner"?
Als je dan medium fretjes hebt, dan hou je bijna niks meer over toch? Of valt dat wel mee?

barno
20 januari 2013, 20:44
fretten vlak vijlen is niet zo moeilijk maar heel lage fretten nog goed crownen gaat niet meer. dus als je te weinigoverhoudt: herfret

jerome
27 januari 2013, 23:54
Bedoel je hier mee dat je het levelen/liften van de frets geen goed plan vind?
Ik bedoel, het gaat soms om het liften/levelen van maar 4 tot 8 frets en dan een vlakbeurt.
Is meestal een stuk goedkoper dan een complete herfretjob, vooral met gelakte fretboards... ;)

stijnkenens
28 januari 2013, 00:04
Dat weten wij niet, ik weet niet wat voor frets jou gitaar heeft.

Maar die 4 of 6 frets worden geleveled door de vlakbeurt, dat is 1 handeling, en niet 2.
Daarna moeten ze opnieuw rond gezet worden, en gepolijst.

Lage frets kan je levelen, maar als er te diepe groeven in zitten, dan moet je herfretten, want te lage frets kan je gewoon niet goed crownen (lees eigenlijk: niet) Omdat het gereedschap daar niet voor voorzien is.

@ LGK: zoveel gaat er meestal niet af, dan moet het al heel erg zijn.



s.

oigun
28 januari 2013, 00:18
Bedoel je hier mee dat je het levelen/liften van de frets geen goed plan vind?
Ik bedoel, het gaat soms om het liften/levelen van maar 4 tot 8 frets en dan een vlakbeurt.
Is meestal een stuk goedkoper dan een complete herfretjob, vooral met gelakte fretboards... ;)

Frets liften kan wel maar is niet echt zoals het hoort...Lapwerk.

barno
28 januari 2013, 01:33
Liften lijkt me idd helemaal fout. Frets moeten even hoog zijn maar moeten ook vooral strak in en tégen de toets zitten, liefst in een slot die net diep genoeg is, alles zo strak mogelijk. Samen met de aanslag begint daar de vorming van je geluid.

jerome
28 januari 2013, 08:19
Dat weten wij niet, ik weet niet wat voor frets jou gitaar heeft.

Maar die 4 of 6 frets worden geleveled door de vlakbeurt, dat is 1 handeling, en niet 2.
Daarna moeten ze opnieuw rond gezet worden, en gepolijst. .........
s.
Nee dat bedoeld ik niet met levelen. Ik schreef trouwens ook "liften/levelen". Soms worden de fretjes die te laag zouden worden na het vlakken, iets omhoog gelicht, dus iets omhoog gehaald en daaronder opgevuld met lijm.
En daarna worden alle fretjes gevlakt... Dus wel 2 handelingen... ;)

jerome
28 januari 2013, 08:41
Liften lijkt me idd helemaal fout. Frets moeten even hoog zijn maar moeten ook vooral strak in en tégen de toets zitten, liefst in een slot die net diep genoeg is, alles zo strak mogelijk. Samen met de aanslag begint daar de vorming van je geluid.


Ik heb een keer een Stratje weggebracht voor een vlakbeurt.
Toen ik de gitaar weer kwam ophalen had de gitaarbouwer ongevraagd een aantal fretjes gelicht en weer gevlakt.
Terwijl ik bij het brengen nog specifiek gevraagd had of het toch niet beter was om toch maar een complete herfretjob te laten doen. "Nee, hoor geen probleem, de fretjes zijn allemaal nog hoog genoeg om te vlakken" antwoordde hij.
Hij heeft toen de fretjes na het lichten met iets opgevuld, met transparante secondenlijm volgens mij, en vervolgens gevlakt
Overigens speelde en klonk die Strat daarna weer erg lekker en ik heb niet het gevoel dat ik tone ben kwijtgeraakt....
Maar toch was ik er niet blij mee, want ik had toen ook al het gevoel dat het eigenlijk een verkeerde manier is, een lapmiddel zoals Oigun ook al schrijft...

wietse
28 januari 2013, 08:45
Nee dat bedoeld ik niet met levelen. Soms worden de fretjes die te laag zouden worden na het vlakken, iets omhoog gelicht, dus iets omhoog gehaald en daaronder opgevuld met lijm.
En daarna worden alle fretjes gevlakt...
Dus wel 2 handelingen... ;)
zoals al gezegd is prutswerk, een reparateur die dat doet zou ik links laten liggen, trouwens frets liften, hoe wil je die frets onbeschadigd omhoog krijgen?
meestal worden ze namelijk flink beschadigd als je ze er uit haalt, zeker als ze zonder lijm dus goed geklemd er in zijn gezet, met lijm kan je dmv een soldeerbout op de fret te zetten de lijm laten smelten en de frets gemakkelijk verwijderen maar dit lukt lang niet altijd.

jerome
28 januari 2013, 12:51
Ik heb ook geen idee hoe hij het voor elkaar gekregen heeft, maar de fretjes waren niet beschadigd.
Wel was hier en daar de blanke lak wat beschadigd....
Dit gaat me ook geen 2e keer overkomen, voortaan ga ik het heel goed van te voren met de gitaarreparateur afspreken; of alleen vlakken als het nog kan, of een complete herfretjob. Voor mij geen frettenlifterij meer...

Tis wel jammer dat een herfretjob van een gelakte maple toets altijd (voor zover ik weet dan...) gepaard gaat met het opnieuw lakken van de toets en dat zo'n herfretjob dan ineens €325 á 350 kost i.p.v. €225 á €250 voor een ongelakte toets....
Een bak met geld voor een armoedzaaier als ik... :(

sjoerd5
28 januari 2013, 16:16
Waarom zou een herfret op een maple hals altijd gepaard gaan met het opnieuw lakken van de toets??
Als jij met de reparateur afspreekt dat hij niet opnieuw lakt dan kan dat toch gewoon.
Fretten eruit, nieuwe erin, levelen en afstellen die hap. No big deal...

barno
28 januari 2013, 16:36
bouwers doen liever een herfret mèt herlak van maple toets, omdat ze dan alles mooi kunnen opschonen, maar het kan idd perfect zonder herlak. Je moet het dan wel expliciet erbij zeggen. heb het een keer niet gedaan (toen ik nog niet zelf frette) en kreeg mijn zwaar door zweet en spelen gerelicte hals in nieuwconditie terug :(

Eko
28 januari 2013, 16:43
Het opnieuw lakken gebeurd omdat heel vaak bij het verwijderen van de frets er stukjes lak afspringen. Ook bij hele goede reparateurs. Het hoeft helemaal niet slecht te zijn, Walter Trout laat z`n 70`s strat ca om de 18 maanden herfretten. Dan zijn de ijzertjes weer op. levert hem wel z`n signaturesound op dus waar zeur je dan om?
Als het je allemaal te duur is, mag je ook zelf gaan herfretten. Cursus via Youtube , klein beetje gereedschap en aan de slag! Materiaalkosten zijn het niet. Is allemaal via o.a. Vox Humana te koop. Makkelijk uit de luie stoel te doen. Als het fout gaat, zet je er een nieuwe hals op.