PDA

View Full Version : Verschillen in Squier beginersgitaren



Frebon
19 januari 2013, 13:44
Ik zou graag beginnen met elektrische gitaar spelen en ga binnenkort een Squier strat aankopen.
Nu zie ik op bax-shop dat ze verschillende instapmodellen hebben.
Squier Affinity €200 (€183 met amp :S )
Squier Bullet €115
Squier Bullet HSS €115
Squier Standard €275

Wat zijn de verschillen tussen deze gitaren?
Ik heb ook gehoord dat je deze gitaren gemakkelijk kan 'upgraden'.
Waar vind ik hiervoor de juiste info en materialen?

Groeten,
Freek.

Hotpepper01
19 januari 2013, 14:37
Bax zelf eens vragen? Of Fender (Squier) zelf...kan erg leerzaam zijn.

RS-Rik
19 januari 2013, 15:36
De juiste info verschijnt vanzelf hier in deze thread als mensen gaan reageren. Je kunt ook de zoekfunctie gebruiken van het forum en zoeken op beginnersgitaar of squier o.i.d.

Squiers zijn in de regel goeie beginnersgitaren, maar als je écht serieus van plan bent met de gitaar aan de slag te gaan kun je het beste weg blijven van de allergoedkoopste spullen.

Kijk eens naar de Squier Classic Player Serie (om en nabij de 300 euro). Dat zijn echt héle leuke gitaren. Ontzettend veel bang for your buck.

Zorg wel dattie goed is afgesteld (snaarhoogte en eventueel elementhoogte) dan zijn het hele lekkere gitaren. Bandmaat van me (drummer) heeft zo'n ding thuis staan zodat ik niet iedere keer met mn gitaar hoef te zeulen als ik daar ben, en hij bevalt prima (Squier Classic Player '72 Telecaster, met 2 Fender Humbuckers).

Kijk ook op MP, daar komen regelmatig leuke squiers voorbij voor weinig.

Willi@m
19 januari 2013, 19:35
Squier classic vibe dus. Hele goeie gitaren voor 't geld idd. Maar voor de nieuwprijs van die gitaar koop je ook een MIM op marktplaats wat misschien een betere keuze kan zijn. Hoeft niet natuurlijk. Ik heb er ook 1 gehad en die was ook super maar de Roadworn die ik nu heb is toch stukken beter. Als je echt niet weet of je verder wil koop dan een squier op marktplaats voor rond de 100 euro en als het niets word dan vang je dat geld wel weer terug voor die gitaar.

Frebon
19 januari 2013, 20:29
Ik zie vaak Squiers passeren op MP maar het exacte model staat er niet altijd bij. Vaak weten de verkopers zelf niet welk model het exact is.

Eko
19 januari 2013, 23:26
Frebon,
Welkom op gitaarforum. Denk eens ouderwets en ga een naar een winkel. Laat je daar eens rustig zaken uitleggen. Probeer een instrument eens uit. Sommige liggen beter in de hand, anderen zijn misschien weer met andere kleuren leverbaar. Leer je van , zeker als je vragen stelt.
In een goede winkel stellen ze een instrument even goed af.Bespaart je een teleurstelling of maanden lang gezeur of ergeren.

RobinH
20 januari 2013, 17:58
Ik ben zelf niet bekend met squier/fender (ben zelf meer van Epiphone en Gibson (hoewel dat nog te duur is), wat ze bij Bax niet hebben helaas...). Wel weet ik een paar algemene dingen. Ten eerste is het vaak zo dat een duurdere gitaar ook iets beter is, zeker bij hetzelfde merk. Hoewel hier natuurlijk uitzonderingen op zijn, zoals signature modellen. Ten tweede, zoals hier gezegd wordt, is naar een winkel gaan fijner, betrouwbaarder, en heb je meer kans van direct slagen.

Maar ten derde, bax heeft een 30 dagen afkoeltermijn. Mocht je hem hebben, erop spelen (verander er nog niks aan, anders gaan ze misschien moeilijk doen) en denken 'nee, dit speelt niet fijn', dan kan die nog terug. Wat je sowieso het beste kan doen daarvoor, is je gitaar eens aan een kenner laten zien, en die laten kijken hoe goed de kwaliteit is. Is er iets mis, terugsturen, dan krijg je gegarandeerd je geld terug.

Ik heb het zelf meegemaakt, een Dimavery ST-203 gekocht. Leuk gitaartje, dacht ik. Beetje zwaar, maarja, dat zal wel normaal zijn. En hij ratelde een beetje, zal ook wel horen. Toen kreeg ik een maand (!) later gitaarles, en werd mij duidelijk gemaakt (na afstellen) dat er wat probleempjes mee waren. Ik heb toen contact gezocht met bax, en de gitaar kon teruggestuurd worden, en ze zouden kijken wat ze zouden doen. Teruggestuurd met een brief met uitleg erbij (dat ik een beginner ben en het niet kon weten enzo), en twee of drie dagen later een mailtje dat het aankoopbedrag binnen vier dagen (er zat een weekend tussen) op mijn rekening zou staan. En inderdaad, op maandag had ik mijn 96 euro weer terug, ook al was niet alles (plectra, originele snaren, plasticjes) teruggestuurd zoals aangeleverd. Geen probleem bij bax. Dus voor de service hoef je het ook niet te laten.

Aangezien je toch nog niet goed voelt wat goed is en wat niet (en horen zal je het misschien ook niet), kan het geen kwaad denk ik. Koop dan wel een duurdere. Versterker zou ik tweedehands doen, een leuke roland cube ofzo. En mocht het toch niets zijn, die gitaar, dan kan je die nog terug sturen. Maar het fijnst is misschien toch om de gitaar in een winkel te kopen en direct te laten afstellen.

Hoe dan ook, veel succes en veel plezier! Laat je wel weten wat je gaat kopen?

guitarkid
20 januari 2013, 18:37
Hallo Frebon. Allereerst welkom!
Je schrijft dat je een Squier Strat gaat kopen en da's op zich (zoals ook blijkt uit de reacties) een redelijk tot goede keus, zeker als je voor de VM en de Classic Vibe-serie gaat! Ze zijn overigens nieuw wel iets duurder dan door RS-Rik genoemde 300 euro. Maar ik raad je aan (en ik denk dat ik voor meerder forumleden spreek) om ook zeker nog iets verder te kijken. Op dit forum (en hier niet alleen) worden bijv. de London City Strats (ze heten dan de Spitfire) ook als veel "bang for the buck" beschouwd en ik sluit me daar bij aan. Ik heb een tijdje één als back-up gehad en dat was een keurige gitaar voor relatief weinig. Velen vinden de halzen wat te plat, maar da's erg persoonlijk! Zoek op het forum maar eens naar ervaringen met deze gitaren. Ze worden overigens ook regelmatig te koop aangeboden op Marktplaats. Bij twijfel gewoon even info vragen via dit topic. En mocht je één vinden en hij moet worden afgesteld: er is ook een topic over forumleden die daar met plezier mee helpen als ze bij je in de buurt wonen! Succes!
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?157411-KAART-voor-kleine-reparaties-en-afstellen

MyGreenLady
21 januari 2013, 18:31
Gitaren zijn behoorlijk subjectief. Ik vind Stratocasters per definitie een beetje een soort van suffe gitaren, maar daar moet je je niks van aantrekken want aan zo'n mededeling heb je helemaal niks. (Ik wil stiekem wel zo'n typische sunburst met witte slagplaat en all maple hals om helemaal vol te hangen met allemaal gekke elementen en electronica, het werkt ook lekkerder omdat al die electronica dus aan de slagplaat zit.)

Volgens mij moet je gewoon met iets van 150,- euro beginnen en dan daar gewoon een beetje op aankloten. Ik ben zelf op een Richwood Strat begonnen, daar was ik al snel zat van, maar omdat hij nog goed als nieuw was heb ik er maar een 10tje op de inkoopwaarde op ingeleverd toen ik een stapje hoger ging met een Danelectro Pro van 195,-. Dat is trouwens nu na een jaartje min of meer mijn lievelingsgitaar voor twangerig gepingel. Ik heb daarnaast nog eens wat pedaaltjes en dergelijke erbij gekocht die ik op een gegeven moment ook allemaal geruild heb (en wat heb bijgelegd) voor een Ibanez AF55, zo'n wat goedkoper jazzding (tegen de 300,-).

Frebon
21 januari 2013, 19:51
Staan er op MP en dergelijke geen fake Fenders en dergelijke? Ik kwam onlangs eens een Fender stickerset tegen op MP. Hoe kun je het verschil zien tussen een echte en replica? Hoe weet ik dat ik geen replica koop met Fender stickers?
Ik begin meer en meer te twijfelen om een tweedehandse Fender te kopen ipv nieuwe Squier.

LRS
21 januari 2013, 23:22
Staan er op MP en dergelijke geen fake Fenders en dergelijke? Ik kwam onlangs eens een Fender stickerset tegen op MP. Hoe kun je het verschil zien tussen een echte en replica? Hoe weet ik dat ik geen replica koop met Fender stickers?
Ik begin meer en meer te twijfelen om een tweedehandse Fender te kopen ipv nieuwe Squier.

Het serienummer is doorgaans te achterhalen. Als je echt twijfelt de slagplaat eraf schroeven en de elementen checken en of de hals eraf schroeven en de datum verifiëren met het serienummer op de kop. Maar ik vind dat je dan wel heel ver gaat hoor... Maar er staan wel eens twijfelachtige exemplaren op. Als je nu bijv op mp zoekt naar Fender Stratocaster USA dan vind je een HSS uit Voorschoten, waarvan de kop en topkam er apart uitzien. Geen snaarneerhouder, geen "original contour body" sticker, geen "synchronised tremolo" sticker en geen serienummer te zien. Persoonlijk denk ik dat dit exemplaar wel een jaren 90 body zou kunnen hebben van Fender, met Fender noiseless pickups, maar de hals lijkt me niet origineel. Wil niet zeggen dat t een slechte gitaar is, maar als die hals niet origineel is, zet t er dan gewoon bij, of fotografeer gewoon t serienummer goed zodat er het niet lijkt alsof er iets te verbergen is.

Eko
22 januari 2013, 14:17
Back on topic,
Een Squier is netjes om mee te beginnen. Het ligt aan je smaak en portemonnee welke versie je het liefst koopt. Het is een serie instrumenten waar je mee op les kunt en de grondbeginselen op kunt leren. Sommigen doen daar gewoon meer dan 10 jaar mee en blijven er een band mee houden. De kwaliteit is goed genoeg om er dus jaren mee vooruit te kunnen.
Het upgraden waar mensen het over hebben is niet meer dan eenvoudig de mindere onderdelen vervangen voor duurdere versies. Als je al beseft waar de mindere delen zitten en je weet wat je wilt hebben, ben je al een hele tijd verder en heb je het spelen al redelijk onder de knie. Tijd genoeg dus om daar over na te denken.
Fender ( de eigenaar van Squier ) heeft vanaf het eerste moment dat ze gitaren bouwden ook losse onderdelen geleverd en zo het upgraden zelf in de hand gewerkt. Wil je een andere hals, geen probleem. Andere elementen er op? Geen probleem. Enzovoorts....
Gewoon mee beginnen dus en lekker op les. Zijn we ( bijna ) allemaal geweest en voor dat je het weet heb je een kamer vol en sta je al 35 jaar op de planken........... ja , net als ondergetekende.

Braindead
22 januari 2013, 17:09
Staan er op MP en dergelijke geen fake Fenders en dergelijke? Ik kwam onlangs eens een Fender stickerset tegen op MP. Hoe kun je het verschil zien tussen een echte en replica? Hoe weet ik dat ik geen replica koop met Fender stickers?
Ik begin meer en meer te twijfelen om een tweedehandse Fender te kopen ipv nieuwe Squier.

Als je er geen verstand van hebt dan zou ik ook tweedehands geen Squier op marktplaats kopen. Verstandig opgemerkt dus. Koop in zo;n geval liever bij een goede winkel met iemand die je goed kan adviseren. Tip: koop niet meteen bij de eerste winkel maar bezoek er 3 of meer, test er een aantal gitaren en denk er dan rustig nog een paar dagen over na om vervolgens na een tweede testrit je besluit om te zetten in een koop.

Je kunt in die tussentijd ook rustig hier nog eens je ervaringen posten voor een second opinion.

ps: Overigens hebben ook muziekwinkels wel eens tweedehands gitaren hangen.

Frebon
22 januari 2013, 22:47
Ik heb voor een appel en een ei volgende gitaar kunnen overnemen van een vriend.
http://www.bax-shop.nl/solid-body/squier-by-fender-standard-stratocaster-candy-apple-red-rw/product-details.html
Speelt lekker en lijkt me goed voor een beginner. Vandaag eerste les gehad.

Nu heb ik deze morgen 2 van de orginele snaren vervangen door Fender snaren aangezien deze gespronge waren. Kan ik nu best de andere ook vervangen of laat ik het zo?

RobinH
23 januari 2013, 00:31
Het beste vervang je altijd alle snaren in één keer ;).

guitarkid
23 januari 2013, 08:34
Het beste vervang je altijd alle snaren in één keer ;).

Die knipoog weet ik dan even niet, hij heeft n.l. een "echt" advies nodig. ;)
Je kunt rustig alleen de snaren vervangen die nodig zijn als de rest nog goed is. Maar misschien is het in dit geval (een frisse start!) wel leuk om er even een geheel nieuw setje op te gooien. En dat hoeven niet per sé Fender-snaren te zijn hoor! Misschien weet die vriend welke dikte er op zat (ik gok op 9-42). Het voordeel van de dezelfde dikte is n.l. dat je de gitaar niet opnieuw hoeft af te stellen, er van uit gaande dat dat wel goed is gebeurd.
Overigens, volgens mij heb je nu een keurige gitaar gekocht. Ik weet niet wat een appel en een ei anno 2013 kosten, maar 't klinkt nog altijd als een goede deal!! :) Veel plezier er mee!

LRS
23 januari 2013, 09:45
Gefeliciteerd met je aanwinst!!!

benwave
23 januari 2013, 11:56
Staan er op MP en dergelijke geen fake Fenders en dergelijke? Ik kwam onlangs eens een Fender stickerset tegen op MP. Hoe kun je het verschil zien tussen een echte en replica? Hoe weet ik dat ik geen replica koop met Fender stickers?
Ik begin meer en meer te twijfelen om een tweedehandse Fender te kopen ipv nieuwe Squier.


Wat dacht je ervan om gewoon eens iemand mee te nemen die er verstand van heeft.
Dat is toch niet zo heel moeilijk om zelf te verzinnen.
Je koop toch ook geen auto, een huis of een antieke kast als je er zelf geen verstand van hebt.
Zo ook met een gitaar,

valentino
11 februari 2013, 13:02
Mooie gitaar Mijn eerste gitaar was een phoenix gitaar en bleek later van de kijkshop te zijn.

Begin jij net ff een paar stappen beter .

Op het moment speel ik het meeste op mijn IBanez GRX 70.
Ik ben nu de tune van Top GUn Anthem aan het leren en de pirats of te carribian


Groeten Valentino

Frebon
11 februari 2013, 19:35
Haha, heb mezelf toevallig ook de Top Gun theme geleerd gisteren. Op de gitaarles speel ik soms op een Fender USA strat, wel een heel verschil hoor.

GuitarL91
12 februari 2013, 00:42
De juiste info verschijnt vanzelf hier in deze thread als mensen gaan reageren. Je kunt ook de zoekfunctie gebruiken van het forum en zoeken op beginnersgitaar of squier o.i.d.

Squiers zijn in de regel goeie beginnersgitaren, maar als je écht serieus van plan bent met de gitaar aan de slag te gaan kun je het beste weg blijven van de allergoedkoopste spullen.

Ik deel deze mening niet helemaal. Beginners horen niet of nauwelijks het verschil tussen 'redelijke' en 'goede gitaren'. Ik heb een tijd geleden (meer dan een jaar geleden) hetzelfde vraagstuk gehad. Ik besloot voor een Squier Affinity Starters Pack gegaan omdat deze gitaren goed uit de test kwamen. Daarnaast moet je, zeker in het begin, alleen maar spelen, spelen, spelen. Na verloop van tijd merk je vanzelf wel wanneer je toe bent aan een andere gitaar. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iemand ambieert zijn hele leven op een beginners Squier te blijven spelen.

Vele mensen willen gitaar spelen, maar bij het overgrote deel staat de gitaar na een klein tijdje stof te happen. Zou een beetje zonde zijn mocht dit een goede gitaar betreffen waarvan je eigenlijk de kwaliteit nog niet eens kent als beginner. Maar er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden; daarom is het goed dat forumleden op verschillende opties worden geattendeerd.