PDA

View Full Version : Gitaar kopen zonder 'm bespeeld te hebben.



guitarkid
18 januari 2013, 23:53
N.a.v. een ander topic ben ik eigenlijk wel benieuwd wie er wel eens een gitaar (of misschien een amp) gekocht heeft zonder 'm eerst bespeeld te hebben en wat de prijs was van die gitaar. Dat kan dus geweest zijn via een (internet)winkel in Nederland of een winkel in bijv. Duitsland zoals Thomann, Music Store, Musik Produktiv etc. of (tweedehands) via Marktplaats e.d. van een particulier. Ik zelf heb dat regelmatig gedaan en heb er nog nooit spijt van gehad, d.w.z. de gitaren voldeden altijd wel aan de verwachting en dus had ik ze ook gekocht als ik ze wel eerst had kunnen proberen. Dat neemt niet weg dat ik er ook weer de nodige heb verkocht, maar dat is een ander verhaal... :) Ik heb overigens ook regelmatig gitaren op dezelfd manier vérkocht!
Het ging in mijn geval om gitaren in allerlei prijsklassen, dus ook wel wat duurdere gitaren. Ik ken bijv. ook het geval van een Les Paul uit 1960 uit de USA die onbespeeld (door hem dus!! ;) )gekocht is door een kennis en die is opgestuurd, met vanzelfsprekend alle duidelijkheid over echtheid etc! Wel een extreem voorbeeld natuurlijk, maar toch.
In mijn directe omgeving kocht iemand een Les Paul Standard 2012 voor aanmerkelijk minder dan in de lokale winkel en de de uiteindelijk bestelde gitaar was ook (nog) beter afgewerkt!
Gelieve dit topic niet te laten ontsporen door de discussie of het verstandig is of niet, gewoon de feiten: deze gitaar (evt. voor hoeveel) en het beviel wel of niet!

macwilliams
19 januari 2013, 08:28
Gekocht zonder er over gespeeld te hebben.

Hughes & Ketnner Attax 200 versterker, die ik voor €xxx,- "gewonnen" heb op eBay.
Dat was een hele fijne hybride stereo versterker waarvan ik nogsteeds een beetje spijt heb dat ik die heb weggedaan.

Gibson Les Paul studio Gem Amethist met '50 nek die eens gebroken is geweest, uitgestukt met twee P90 elementen.
Gekocht via MP voor €xxx,- inclusief verzendkosten en dat was een koopje, wat is dat een lekkere gitaar, zeker het dubbele waard. Ik heb er een telecaster koffer bijgekregen die ook nu nog zo'n €50 moet kosten. Niet eerst kunnen testen dus het is een gok geweest die goed is gegaan.

Fender Lite Ash Telecaster uit Korea, birds eye maple nek en de seymour duncan elementen waarmee hij standaard was uitgerust zaten er ook nog in. Ik kocht deze ook via MP voor €xxx,- inclusief verzendkosten, zat geen tas of koffer bij en is uit elkaar geschroefd bij mij aangekomen. Dus ik moest hem eerst nog in elkaar zetten voordat ik hem kon beoordelen.

Ik heb beide gitaren nog, wil ze ook niet kwijt. Terwijl er gitaren zijn geweest die ik wel eerst had geprobeerd voordat ik ze kocht die nu toch alweer weg zijn.

Mr.Fingers
19 januari 2013, 08:41
- Fender Telecaster Classic '60. Had ervaring met de classic '50, dus op de gok de '60 gekocht. Is me erg goed bevallen, en is m'n main-gitaar
- Harmony H74. Onmogelijk te vinden & bespelen in Europa. Stijnkenens had een H60 in z'n atelier, dus daar had ik even snelsnel de hals eens van bepoteld, omdat die identiek is. Profiel stond me aan, dus de H74 op ebay gekocht. Like it as well!

Cocobolo
19 januari 2013, 09:04
Ibanez Artist 50 (AR50BK) uit 1981, voor 260 euro op MP, opgehaald door bevriend forumlid die in de verkoop-plaats woont. Geweldige gitaar met een heerlijke neck, nog steeds in mijn bezit.

mesaman
19 januari 2013, 09:12
ibanez j custom ongeveer €2500,- helemaal perfect! Wat had je anders verwacht?
Ik zou het bij het ene en het andere weer niet doen, maar bij dit type gitaar kan je gewoon niet mis gaan.

Midwolda
19 januari 2013, 09:36
Meer dan ik me zo even kan herinneren... 1978 Gibson S-1 van eBay USA, 1997 Gibson BluesHawk, 1972 Morris Les Paul van MP, nieuwe SX Telecaster van een webshop, en nog wel wat meer. Een deel is gebleven, meer is ook al weer weg. Oh, en m'n laatste 1977 Ibanez 2650, maar dat was van zo'n vertrouwd adres, dat durfde ik wel aan en die is zelfs nog beter dan verwacht. Ook amps: m'n Koch Classic SE12 had ik nog nooit in het echt gehoord, puur gekocht op specificaties en reputatie, en die gebruik ik nog dagelijks met plezier.
Ik heb wel de indruk dat de eventuele teleurstelling over de kwaliteit vaak groter was bij goedkopere items, maar daar neem ik ook makkelijker een gokje, denk ik. Bij duurdere gitaren of onderdelen lees ik me beter in, weet ik al beter wat ik kan verwachten (ook de foutjes of beperkingen) en soms maakt het al helemaal niet zoveel uit omdat het om een collectors-item gaat.
En inderdaad, wat Mac zegt: ik heb inmiddels al meer gitaren weer verkocht die ik eerst wél had geprobeerd.
Denk dat de verhouding ligt op 5x wel / 1x niet proberen voor het kopen, zoiets.

Noordeling38
19 januari 2013, 09:58
Ik doe niet anders :) nooit spijt van gehad op 1 keer na.. Destijds een Fender strat gekocht in Duitsland maar bleek een goedkoop gitaartje te zijn met Fender decal: verlies ca 500 euro. Kwam ook dor eigen onervarenheid destijds.

Ik heb met name in Duitsland maar ook in Ned. veel ongezien gekocht. Bovendien als je overal zelf naartoe gaat rijden kost het je niet alleen veel tijd maar zeker ook veel benzinekosten... Conclusie goede ervaringen op 1x na maar dat was een wijze les..

Hendriks
19 januari 2013, 09:59
Meerdere keren gedaan en altijd goed gekomen , je merkt aan de mailwisseling en eventueel een telefoontje wel of de verkoper ok is.
Ik heb een vriend die een collectie heeft van ongeveer 15 gitaren tussen de 2000-5500 , die heeft ze allemaal laten opsturen van over de hele wereld .

apekop
19 januari 2013, 10:07
Inderdaad, er zijn genoeg mensen die een gitaar laten bouwen of een strat laten samenstellen bij Haar of zo. Die hebben van te voren ook nooit op die gitaar gespeeld. En meestal gaat het dan over gitaren van meer dan 2000 euro.

En als je op zoek bent naar een speciale oude gitaar, kun je wachten tot je ons weegt als je afhankelijk bent van marktplaats. In zo'n geval ben je aangewezen op Ebay en kan je de gitaar ook niet van te voren bespelen. Dus dat je altijd een gitaar moet kunnen bespelen voordat je hem koop gaat lang niet altijd op.



Hughes & Ketnner Attax 200 versterker, die ik voor €xxx,- "gewonnen" heb op eBay.
Dat was een hele fijne hybride stereo versterker waarvan ik nogsteeds een beetje spijt heb dat ik die heb weggedaan.
.

Inderdaad een hele fijne versterker. Ik heb hem ook en vond hem zelfs fijner dan de Twin Reverb die ik had, daar werd ik geen vriendjes mee. Enige nadeel van de H&K vind ik het hoog, daarom draai ik de treble altijd helemaal op 0.

Pepe
19 januari 2013, 10:18
Bijna al mijn (oude) gitaren haal ik uit het buitenland dus het mag duidelijk zijn dat je die niet eerst kan proberen. Maar ook een nieuwe Es 330 heb ik gewoon uit een webshop. Je krijgt dan een gitaar rechtstreeks van de fabriek, geplekked en afgesteld door de mensen van Gibson, dat heb ik liever dan dat die gitaar eerst een tijdje in een winkel hangt en door allerlei handen gaat. En mocht je om wat voor reden ook van de koop afzien dan stuur je het terug waar de plaatselijke muziekwinkel toch gaat zeuren omdat het persoonlijker is. Het scheelt natuurlijk dat zo'n gitaar nauwelijks in een shop te vinden is, die moet uit Duitsland of Belgie komen.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je 1000 euro hebt voor een stratocastertje het een ander verhaal wordt.

LRS
19 januari 2013, 10:28
Pfff... Ik ben kennelijk erg conservatief als ik bovenstaande zo lees. Ik kan mezelf rustig een paar uur opsluiten met een x aantal gitaren en/of versterkers in een testruimte van een gitarenboer, en pas als ik er echt 100% van overtuigd ben dat ik haar gevonden heb, gaat ze met me mee naar huis. Ik heb gemerkt dat "dezelfde" gitaren onderling flink kunnen verschillen. Bijv. toen ik mij Telecaster ging kopen, ze hadden er drie van hangen. Had m'n zinnen op een sunburst gezet, maar die overtuigde t minst qua klank. Qua bespeelbaarheid viel er ook een af, bleef over die ene die voor mij bedoeld was :-) nou denk ik wel dat ik een ongeziene gitaar nog naar mijn wensen afgesteld krijg, maar als de toon van een gitaar het niet is (en wordt) tgv het hout (blijft een natuurproduct) dan doe je daar achteraf ontzettend weinig aan. Ook de hals kan een afknapper zijn, waar je onmiddellijk achter bent als je de gitaar twee tellen in je handen hebt. Ben persoonlijk nogal fan van iets forser, als t om gitaren gaat ;-)

Hotpepper01
19 januari 2013, 10:59
Zes van mijn huidige gitarenbestand heb ik ongezien gekocht: variërend van een Epiphone SG van 300 euro tot een vintage 1963 Gibson SG van meer dan 5000. Is het een gok. Mah, ja, dat is het. Het is altijd de vraag of je hem na betaling wel afgeleverd krijgt. Tot nu toe is dat altijd goed gegaan. Zelfs uit Spanje en de USA. Een andere vraag is of de gitaren goed zijn. Dat is tot nu toe ook altijd het geval geweest. Geen van de ongezien gekochte gitaren heeft het veld geruimd omdat er iets aan mankeerde....
Wat ik wel doe is : zorgen dat ik het vertrouw. Dat doe ik door middel van doorvragen: laat eens dit zien of dat zien. Ik vraag zo altijd naar een foto van de bovenzijde/kopse kant van de headstock. Die foto vind je nooit op internet. Dan heeft de man de gitaar.
Sja, ik zeg dus doen...dat ongezien kopen. Maar calculeer een misser in.

Mitch
19 januari 2013, 11:05
Ik heb het maar één keer gedaan, met een cherry flame top ES335. Ik zag dat toen (en nu nog) als potentiële handel, dus heb het alleen maar gedaan omdat ik zeker wist dat ik hetzelfde bedrag of meer ervoor terug zou krijgen als ik 'm verkocht. Ik zag het bij voorbaat niet als een gitaar voor het leven of zo, hooguit even proeven aan het type gitaar. Meer risico zou ik niet durven nemen met ongeziene internet aankopen.
Overigens kon ik die gitaar uiteindelijk ruilen voor een gitaar die wél voor het leven is, dus dat was mazzel en alsnog een goede investering :)

ErikH
19 januari 2013, 11:19
Ik heb ooit een mandolinebanjo gekocht via Marktplaats zonder deze te proberen. De verkoper gaf aan dat het om een instrument in zeer goede staat ging en dat deze zeer bespeelbaar was. Op de foto zag het er goed uit, maar op de foto is altijd alles mooier. Bij mij aangekomen bleek het een dusdanig wrak dat het direct de container in kon. Zeer recent een gitaar gekocht via MP (via de post) welke werd verkocht als opknapper, alweer op de foto een nette gitaar, maar in werkelijkheid een onherstelbaar beschadigd instrument door jarenlange blootstelling aan veel te veel vocht. Alles zwaar verroest en kromgetrokken. De lak knapte er van af. Ik ben geen liefhebber van kopen zonder het in de handen te hebben.

zoon van Piet
19 januari 2013, 11:30
Net als pepe en fingers geil ik op spul, dat vaak van ver weg moet komen. Dus heb ik de gok een keer of tien genomen. De resultaten variëren... van supergoed boven verwachting (keer of drie) tot gruwel en abominatie (2x ). De rest zit er een beetje tussenin.
En als je zo'n onbespeelbare en alleen voor geld te repareren gitaar in de hoek hebt staan, neem je je voor om nevernooitnietmeer via evilbay te kopen...
Maar dat gevoel duurt maar kort, tot ik een van die supergoeie langeafstandsgitaren oppak..

En ach, wie zei ook alweer dat mensen gewoon graag opgelicht worden? ;)

kunk
19 januari 2013, 12:00
Ik denk zelf dat ik niet snel zal besluiten om een gitaar ongezien te kopen.
Als je dat doet gaat het volgens mij al vaak om de wat duurdere gitaren die in de eigen regio niet in grote getale voorhanden zijn.
Heb wel eens op een dure Gibson LesPaul gespeeld en als ik de gitaar weg legde had ik niet het gevoel deze gitaar zelf te willen kopen.
Gewoon omdat hij niet lekker speelde en klonk. Had ik die gitaar dus ongezien gekocht, en ik had echt gas voor een LesPaul op dat moment, was ik dus hevig teleurgesteld geweest. Dit is voor mij de reden om niet een gitaar ongezien en bespeeld te bestellen.

Wil hiermee niet zeggen dat je geen geluk kunt hebben maar voor mij werkt het niet zo.

guitarkid
19 januari 2013, 12:01
Dank voor de reacties tot zo ver. De reden dat ik deze vraag stelde was het volgende topic, waarin ik min of meer voor gek verklaard werd, ik werd beschuldigd van het gebruik van macho-taal en ik werd er van verdacht te veel geld te hebben, louter omdat ik vertelde dat ik het niet vreemd vond een wat duurdere gitaar te bestellen bij een internet-shop en dat illustreerde met een voorbeeld van een Les Paul Standard 2012! En indirect geldt dat dus ook voor jullie, omdat jullie toch in dit topic ook laten zien dat het niet zo vreemd is.... ;) Iets wat ik wel wist, maar 't is leuk dat het bevestigd wordt!
Ik hoop dat het de mening van Arjanb01 en Access een beetje bijsteld! :grouphug:

Zie topic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?159198-Gearpro-gesloten/page3
Vanaf post #27.

Verder nog de ervaring van een goede kennis. Hij kocht jaren geleden een wat oudere Telecaster via Ebay en toen de gitaar kwam viel het hem wat tegen. D.w.z. de hals vond hij niet zo fijn en hij zou er nooit "vriendjes" mee worden. Maar de gitaar bleef wel in zijn bezit en hij merkte dat hij er door het op zich erg goede geluid steeds vaker op ging spelen en aan die hals ging wennen. Je voelt 'm al; dit is nu al jaren de ultieme gitaar voor 'm, die dus nooit weer weg gaat. Maar stel dat hij 'm eerst had bespeeld. Dan was de gitaar niet gekocht vanwege "niets voor hem, geen fijne hals".....!

kunk
19 januari 2013, 12:05
Dank voor de reacties tot zo ver. De reden dat ik deze vraag stelde was het volgende topic, waarin ik min of meer voor gek verklaard werd, ik werd beschuldigd van het gebruik van macho-taal en ik werd er van verdacht te veel geld te hebben, louter omdat ik vertelde dat ik het niet vreemd vond een wat duurdere gitaar te bestellen bij een internet-shop en dat illustreerde met een voorbeeld van een Les Paul Standard 2012! En indirect geldt dat dus ook voor jullie, omdat jullie toch in dit topic ook laten zien dat het niet zo vreemd is.... ;) Iets wat ik wel wist, maar 't is leuk dat het bevestigd wordt!
Ik hoop dat het de mening van Arjanb01 en Access een beetje bijsteld! :grouphug:

Zie topic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?159198-Gearpro-gesloten/page3
Vanaf post #27.

Nee hoor gek ben je niet maak je geen zorgen:seriousf: Kan mij ook goed voorstellen dat er mensen zijn die het zo doen alleen ik voel er niks voor. En dat kan gelukkig ook!:ok:

stikel
19 januari 2013, 12:35
Vaak gitaren besteld en laten komen. Kwaliteit in 99 % van de gevallen goed tot uitstekend. Het geluid viel een enkele maal tegen dus weer verkocht. Als je een goed gevoel hebt bij het contact met de verkoper kun je het in de meeste gevallen gerust doen. Bij een E-bay aankoop uit bijv de US goed de feedback bestuderen. (ik ga persoonlijk alleen voor 100 % goede feedback)

Quink
19 januari 2013, 12:43
Heb het zelf 2x gedaan. Op zich koop ik liever iets in een winkel, maar het prijsverschil kan het soms toch interessant maken.

Geval 1: een (hagelnieuwe) Fender USA '57 RI. Zag er een op ebay, en het minimumbod was 600 euro of zo. Heb toen 650 geboden als max, er van uitgaande dat ik toch wel overboden zou worden. Ermm... niet dus. :o Geen andere biedingen verder. Incl. verzendkosten iets van 675 gekost of zo.

Geval 2: een Gretsch 6120 SLVO. Een tijdje lang op internet gekeken, bij winkels in NL nagevraagd, en via het Gretsch forum bij een Amerikaanse dealer uitgekomen. Scheelde zo'n 8-900 euro met de prijzen in NL (zelfs na douane). Tsja, dat prijsverschil is voor mij te groot.

Pepe
19 januari 2013, 12:44
Het is prima als je alleen gitaren wil kopen die je eerst kan uitproberen maar het beperkt je keuze enorm tot wat er toevallig op je pad komt. Ik hou mijn keuze liever in eigen hand.
Zeker als je een bepaald model in een bepaalde kleur wil hebben. De winkelier kan die voor je bestellen maar dat kan je zelf ook. Maar misschien moet je een bepaald vertrouwen in je eigen zelfredzaamheid hebben.

zoon van Piet
19 januari 2013, 12:52
Natuurlijk is het het beste als je een gitaar - nee: een product- eerst kunt testen. maar die gelegenheid doet zich vaak niet voor, zeker als je naar iets specifieks ( ouder spul) op zoek bent. vroeger lagen de gitaarwinkels vol tweedehands spul, dat je makkelijk kon testen. nu niet meer, dus ben je aangewezen op het net..
Overigens vind ik nog wel dat het uitmaakt of je de gok neemt voor 100-200 euro, of dat je een spiksplinternieuwe les paul van 2000+ bestelt. Dat laatste zou ik dus niet doen. of: niet meer doen, want ook dat heb ik vroeger wel eens gedaan, tot mijn grote spijt.

arjanb01
19 januari 2013, 13:20
Gut, gut, gut wat zijn de teentjes weer lang van diegene waarvan ik zei dattie machotaal gebruikte, was niet persoonlijk bedoeld maar wilde mijn punt maken.
Ik ben qua aankopen erg conservatief en gun een goeie muziekwinkel zijn omzet. Dat er desondanks het merendeel via dozenschuivers koopt verklaart dat kwaliteitswinkels verdwijnen cq. downsizen. Deels door de crisis deels door de oerhollandse zuinigheid. Nogmaals ieder zijn ding maar ik geef liever 200euro meer uit aan en een mooie gitaar en een mooie dag die ik in een winkel heb!

Gegroet gitaarvrienden en vriendinnen!

witterwit
19 januari 2013, 13:29
de uitdrukking "dozenschuivers" vind ik niet erg op zijn plaats. het is volgens mij zo dat er niet veel verschil is in de manier hoe een gitaar op zijn bestemming komt. een postorderbedrijf besteld er bijv. 200 en een winkel maar 2. vragen; krijg je bij 200 korting wordt de korting door berekend aan de klant etc.

macwilliams
19 januari 2013, 13:36
Gut, gut, gut wat zijn de teentjes weer lang van diegene waarvan ik zei dattie machotaal gebruikte, was niet persoonlijk bedoeld maar wilde mijn punt maken.
Ik ben qua aankopen erg conservatief en gun een goeie muziekwinkel zijn omzet. Dat er desondanks het merendeel via dozenschuivers koopt verklaart dat kwaliteitswinkels verdwijnen cq. downsizen. Deels door de crisis deels door de oerhollandse zuinigheid. Nogmaals ieder zijn ding maar ik geef liever 200euro meer uit aan en een mooie gitaar en een mooie dag die ik in een winkel heb!

Gegroet gitaarvrienden en vriendinnen!

Dat mag en het is ook leuker om te doen, vriendin/vrouw mee, dagje uit van maken. Dan ook gelijk een hotel boeken en romantisch uit eten in een luxe restaurant.
Ik blij, zij blij en een toffe herinnering aan misschien een gitaar voor het leven!

Zodra ik het budget heb ga ik het zo doen ;)

guitarkid
19 januari 2013, 13:37
Gut, gut, gut wat zijn de teentjes weer lang van diegene waarvan ik zei dattie machotaal gebruikte, was niet persoonlijk bedoeld maar wilde mijn punt maken.
Ik ben qua aankopen erg conservatief en gun een goeie muziekwinkel zijn omzet. Dat er desondanks het merendeel via dozenschuivers koopt verklaart dat kwaliteitswinkels verdwijnen cq. downsizen. Deels door de crisis deels door de oerhollandse zuinigheid. Nogmaals ieder zijn ding maar ik geef liever 200euro meer uit aan en een mooie gitaar en een mooie dag die ik in een winkel heb!

Gegroet gitaarvrienden en vriendinnen!

Geld te veel....????? ;)


Jouw quote in het andere topic:


Bullcrap, wat is je grensbedrag dan waar je een gitaar koopt zonder hem te hebben gespeeld? Beetje machotaal van je vind ik of je hebt geld teveel! Als je een auto koopt wil je er toch ook eerst in rijden??? Als ik een les Paul van 2 of 3 k koop wil ik hem bespelen en ga ik niet naar een postorderbedrijf of de US.... Want ik durf gewoon het risico voor dat geld niet aan....

Arjan, geen lange tenen hoor, ik wilde gewoon laten zien dat er genoeg mensen zijn die dat doen wat jij omschrijft als "bullcrap". En ik vind de term "macho-taal" niet leuk en vond dat toch wel persoonlijk bedoeld!! Bovendien, wat is er macho aan dat je een gitaar onbespeeld via internet koopt? En wat betreft "geld te veel": nee dus, want anders zou ik ook zo'n les Paul wel in de winkel kopen waar hij voor ruim 300 euro meer hangt! ;)
Maar nogmaals, ik respecteer (en waardeer) jouw beleid om bij een (lokale) winkel te kopen, maar je moet niet andere mensen het recht ontzeggen of stellen dat het per definitie fout en/of stom is een gitaar ongezien te kopen, al dan niet tweedehands!

Groeten!

arjanb01
19 januari 2013, 14:00
Ontzeggen doe ik niemand iets ook jou niet en nee ik heb geen geld teveel maar wel een goeie baan met een mooi huis en gezin dus er komt genoeg binnen en ook ik moet keuzes maken. En als ik geen geld heb om een gitaar te kopen in de winkel ren ik niet naar internet om het daar te bestellen. Ik spaar dan eventjes zodat ik de aankoop wel kan doen. En dit forum is er om je mening te geven en soms druk ik me te hard uit waardoor ik teentjes bezeer van anderen. Kortom, lekker blijven kopen op internet als jij je daar goed bij voelt, maar dan moet je niet verbaasd zijn dat de detailhandel om zeep geholpen wordt! En ook niet klagen dat dit land in de crisis zit want dat doen we met z'n allen met de banken voorop!

the sure thing
19 januari 2013, 14:06
Dat mag en het is ook leuker om te doen, vriendin/vrouw mee, dagje uit van maken. Dan ook gelijk een hotel boeken en romantisch uit eten in een luxe restaurant.
Ik blij, zij blij en een toffe herinnering aan misschien een gitaar voor het leven!

Zodra ik het budget heb ga ik het zo doen ;)

En dan ook nog sex op de koop toe :-)

kunk
19 januari 2013, 14:08
Als ik de mening en ervaringen zo lees van mensen die via de zogenaamde grote dozenschuivers wel eens een gitaar bestelt hebben kun je niet stellen dat de kwaliteit daar automatisch minder is. Vaak worden de gitaren goed afgesteld afgeleverd. Afstelling blijft sowieso iets persoonlijks. Als deze schaal vergroting niet ten koste gaat van de kwaliteit is daar dus ook niks mis mee. Uiteindelijk bepaalt de markt of deze winkels bestaansrecht hebben en de markt dat zijn wij.

Het blijkt dus ook wel uit de reacties dat de schaal vergroting niet direkt wil zeggen dat de kwaliteit minder is maar wel de prijs.
Je kunt het dus ook anders stellen. Als er iemand zo macho wil zijn om meer geld uit te geven in een kleine exclusieve winkel moet hij het zelf weten maar voor minder geld kun je blijkbaar ook de zelfde gitaar bestellen.

Ieder zijn eigen keuze denk ik dan maar.:harmony:

macwilliams
19 januari 2013, 14:08
En dan ook nog sex op de koop toe :-)

Ghehehe, ik ben blij dat ik niet steeds zulke fratsen hoef uit te halen voor een beetje aktie in en rondom het bed.

guitarkid
19 januari 2013, 14:22
Ontzeggen doe ik niemand iets ook jou niet en nee ik heb geen geld teveel maar wel een goeie baan met een mooi huis en gezin dus er komt genoeg binnen en ook ik moet keuzes maken. En als ik geen geld heb om een gitaar te kopen in de winkel ren ik niet naar internet om het daar te bestellen. Ik spaar dan eventjes zodat ik de aankoop wel kan doen. En dit forum is er om je mening te geven en soms druk ik me te hard uit waardoor ik teentjes bezeer van anderen. Kortom, lekker blijven kopen op internet als jij je daar goed bij voelt, maar dan moet je niet verbaasd zijn dat de detailhandel om zeep geholpen wordt! En ook niet klagen dat dit land in de crisis zit want dat doen we met z'n allen met de banken voorop!

Arjan, duidelijk verhaal. Ik ga niet klagen over de crisis, hoef ik gelukkig ook niet! En mijn tenen zijn nog heel, hoor! ;)
Laten we het hierop houden, ok?
Groeten!

Pepe
19 januari 2013, 14:23
maar dan moet je niet verbaasd zijn dat de detailhandel om zeep geholpen wordt!

Internet IS de detailhandel he, dat zijn de winkels. als de winkel op de hoek om zeep geholpen wordt gebeurd dat door de collega's, niet door de consument.

arjanb01
19 januari 2013, 14:27
Gelukkig dat je tenen nog heel zijn, kan je tenminste een stootje hebben :-) misschien moeten we een enquete aan dit topic toevoegen waaruit percentage internetkopers volgt versus winkelkopers?

rpl
19 januari 2013, 16:35
Gelukkig dat je tenen nog heel zijn, kan je tenminste een stootje hebben :-) misschien moeten we een enquete aan dit topic toevoegen waaruit percentage internetkopers volgt versus winkelkopers?

Volgens mij heb jij lange tenen en daarbij deel ik de mening van Coos :supercool:

guitarkid
19 januari 2013, 16:48
Volgens mij heb jij lange tenen en daarbij deel ik de mening van Coos :supercool:

Dank je, maar Arjan en ik zijn er helemaal uit hoor! :grouphug:

jutter
19 januari 2013, 17:11
http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Allerlei/Waldorfsleeping_zps8288031c.png

rpl
19 januari 2013, 17:17
http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Allerlei/Waldorfsleeping_zps8288031c.png

Die moet hierin :D

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?143290-Het-schaamteloze-quot-post-foto-s-van-jezelf-quot-topic-3

jutter
19 januari 2013, 17:19
Die moet hierin :D

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?143290-Het-schaamteloze-quot-post-foto-s-van-jezelf-quot-topic-3

Vond hem hier ook wel van toepassing :D

cale0
19 januari 2013, 17:28
Internet IS de detailhandel he, dat zijn de winkels. als de winkel op de hoek om zeep geholpen wordt gebeurd dat door de collega's, niet door de consument.

Maar het is ook een stukje marktwerking. Als winkel eigenaar moet je meegaan met wat je klant wilt. En ik zie gewoon veels te veel om mij heen dat winkeliers aan hun vertrouwde gedachte blijven hangen. Een winkel runnen is beide kanten, een mix vinden van wat je zelf wilt en een mix vinden wat je klant wilt.

Ik koop zelf ook wel eens wat op internet, best wel vaak zelfs en vaak zijn het prima producten. Ik gun het de winkels bij mij om de hoek ook om te blijven bestaan. Maar een winkel runnen is nou eenmaal risico nemen en doe je dat niet ga je vanzelf ten onder.

access
19 januari 2013, 17:40
Ik hoop dat het de mening van Arjanb01 en Access een beetje bijsteld! :grouphug:

Hoezo zou mijn mening bijgesteld zijn? Ik heb alleen gezegd dat ik nooit een gitaar zou kopen zonder er op gespeeld te hebben. Wat een ander doet, moet ie zelf weten. ;)

arjanb01
19 januari 2013, 17:43
Hoezo zou mijn mening bijgesteld zijn? Ik heb alleen gezegd dat ik nooit een gitaar zou kopen zonder er op gespeeld te hebben. Wat een ander doet, moet ie zelf weten. ;)

Zwaar mee eensch....

jutter
19 januari 2013, 17:50
Ik heb 2x Fender strats gekocht bij de webwinkel van Soundslive. Nooit weer! Het leek wel alsof ze daar de kneusjes verkochten....
Ook een Gibson Les Paul gekocht bij Thomann. Prima bevallen!

Oranjeaap
19 januari 2013, 17:57
Ik heb het 1x gedaan, maar doe het liever niet weer.

Ik heb uit Amerika een gloednieuwe Gibson Les Paul Custom gekocht via ebay, dat was toen de euro / dollar koers op recordhoogte stond. Heeft me toen €1600 + invoerrechten gekost. De gok heeft uiteindelijk goed uitgepakt want het is een uitstekende gitaar die ik nog steeds heb. Maar ik denk dat de kans bestaat dat ik de gitaar niet gekocht had als ik hem niet eerst had kunnen testen.

Alle gitaren die ik verder heb gekocht heb ik eerst kunnen testen en dat heeft toch echt de voorkeur. Heb alleen maar fijne instrumenten gekocht

arjanb01
19 januari 2013, 17:58
Ligt het er dan niet aan dat jij maar een humbucker man bent dan een single coil man ? Dus meer lp dan start, Alex?

guitarkid
19 januari 2013, 18:01
Hoezo zou mijn mening bijgesteld zijn? Ik heb alleen gezegd dat ik nooit een gitaar zou kopen zonder er op gespeeld te hebben. Wat een ander doet, moet ie zelf weten. ;)

Ik leid dat toch niet af uit je onderstaande post. Lijkt me een tamelijk algemene stelling! ;)
Wel nogal cynisch, maar daar houd ik op zich wel van. :seriousf:


Ja, je hebt gelijk. Een gitaar kopen zonder er op te spelen voordat je 'm koopt is veel beter.

access
19 januari 2013, 19:51
http://www.humordevil.com/wp-content/uploads/2012/06/sheldon.png

Venlonaer
19 januari 2013, 19:52
Gibson LP Custom, Fender Jaguar (uitvoering was niet in Europa te verkrijgen destijds). Mogen versterkers ook? Marshall JCM 800 2210 en een Mesa Dual Rectifier.

Alles via Ebay en goed bevallen :ok:

guitarkid
19 januari 2013, 20:40
http://www.humordevil.com/wp-content/uploads/2012/06/sheldon.png

Leuk (ik heb de hele serie op dvd!), maar nu nog een antwoord..... ;)

En zondag is Ajax-Feyenoord en voor het eerst hoop ik dat Ajax wint. Omdat jij uit Rotterdam komt!!! :D

Pepe
19 januari 2013, 20:51
Als winkel eigenaar moet je meegaan met wat je klant wilt..

De klant wil niks behalve gemak, service en een goede prijs. Dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo blijven hoor.
De klanten kopen op internet omdat de middenstand hun spullen daar hebben neergezet. Blame albert Heijn voor het verdwijnen van de kleine kruidenier, niet de klant.

access
19 januari 2013, 22:48
Guitarkid: ik heb de locatie in m'n profiel even voor je aangepast. ;)

Duhsjaak
19 januari 2013, 23:17
Hi Guitarkid
Normaal ga ik niet in op welles nietes verhalen en al helemaal niet als dat op de persoon in plaats van op de gitaar wordt gespeeld. Smiley.
Ik vind het chique dat je in dit draadje neutraal en zonder bias dezelfde zaak opnieuw ter sprake brengt in de vorm-van-een-bijna-enquete.

Dat vind ik alvast recht door zee en chique gebruik van een forum.

Ik ben van autoharpspeler vrij langzaam (ook) gitarist geworden. Zoals ik eerst al moddend langzaam me heb ontwikkeld en een gitaar en een bas heb gebouwd. Op het moment dat (na bijna 40 jaar) de vraag zich aandiende: wat ga ik doen, een nieuwe gitaar en bas bouwen of lukraak voor de eerste vijf jaar een aantal gitaren en bassen kopen - voor het beschikbare budget - hebben vooral de povere ervaringen in de huizen van gitaarbouwers en muziekwinkels mij ertoe gebracht voor de lukraak versie te kiezen.

Daarbij heb ik bewust ook een paar idiote gitaartjes gekocht, waarvan ik verwachtte ze als kladblok te zullen gaan gebruiken. Dat pakte soms heel anders uit:
- Wesley Freeport GBP 109,00 - doel lukraak modden, beviel stock zo goed, niets aan gebeurd behalve afstellen
- Iba GSA 60 E 160,00 - alle hout en metaal is origineel, alle elektronica vervangen, ongezien besteld Sound Shop A'veen
- Vintage Advance 1HB E230,00 uit nieuwsgierigheid naar de traploze humbucker/single coil overgang, nog steeds stock
- Taranaki P90 met tremking; alleen tremking geblokkeerd, besteld (dus niet bespeeld) bij Digitaar-wil-ik.nl en opgehaald
- Eastwood Hi Flyer gekocht bij Digitaar-wil-ik, na bezoek/proberen gekocht en mee genomen
- Danelectro 6 snaar en bas (ingewikkeld verhaal) na levenslange verliefdheid ongezien gekocht
- Washburn N2 uit uitverkoop ongezien en zwaar gemod
- Yamaha Pacifica gekocht van Marktplaats, na bezoek meegenomen en nadien van HiLo's/Gretsch pups voorzien
- Hohner TE Prinz gekregen van vriendje, jaren op gespeeld voor dat ie van mij werd
- Iba Strat 3 standen stock, gekregen, voordien nooit op gespeeld
- Yamaha Pacifica 311H, Ongezien, kan me niet voorstellen dat ik m mod, tenzij 611 (?) moeten worden

Je ziet: Maar op een paar gitaren gespeeld, inclusief die ene die ik al jaren kende voordat ik m cadeau kreeg.

Mijn bassen laat ik bewust buiten beschouwing. Die heb ik gekocht naar aanleiding van aanbeveling van een dierbare.
Je vraag is duidelijk. En moedig.
En - hoop ik - mijn antwoord is duidelijk.

Het overgrote deel van mijn huidige gitaren zijn ongezien gekocht via allerlei kanalen. Ik vind afstellen een strikt persoonlijke zaak.
Ik onderschrijf Pepe's stelling: MKB zit niet alleen maar in winkels. De wereld verandert en wij veranderen mee.

Ik vind dat je een legitieme zaak aan de orde stelt. Laat je de pis niet lauw maken.
Vriendelijke groet, Gus

jze
19 januari 2013, 23:39
Gitaren gekocht zonder ze vantevoren te bespelen? Van mijn huidige collectie bijna alles. En dat heeft eigenlijk alles met beschikbaarheid te maken, het zijn geen gitaren die iedere winkel heeft hangen. En dan wordt het moeilijker om ze eerst aan de tand te voelen. Tot nu toe geen enkele keer spijt gehad, maar van Music Man weet ik ook wat ik kan verwachten. Maar een gitaar via iets als marktplaats ongezien kopen zal ik niet snel doen.

Henri H
20 januari 2013, 00:54
De enige gitaar die ik ongezien heb gekocht was deze: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?138592-Eindelijk!-Een-Fender-Lite-Ash-Telecaster-(Korea)

Dat is me bijzonder goed bevallen, maar als het op hogere bedragen aankomt ben ik toch erg huiverig.
Niet alleen vanwege de kans dat de gitaar niet bevalt, maar meer vanwege het feit dat ik er de ballen verstand van heb.
Dat bleek maar weer toen ik mijn HOOK Captain ruilde tegen een Les Paul Standard met een (nadat mijn broer mij erop wees) headcrack.
Onlangs had ik de intentie om een 70's Les Paul via Gbase of eBay te kopen, maar ik durf het domweg niet. :chicken:

Wellicht dat ik me toch 's een Les Paul '58 aanschaf bij Thomann, ongezien dus, maar ik moet die drempel nog wel nemen...

MyGreenLady
20 januari 2013, 01:35
Dano Pro, 195,-

davidof
20 januari 2013, 03:26
Bugera V22 bij musicstore besteld: Toch een van de betere koopjes die ik al gedaan heb

guitarkid
20 januari 2013, 09:23
Guitarkid: ik heb de locatie in m'n profiel even voor je aangepast. ;)

Hand in hand, kameraden, hand in hand.....:cheerup:
Acces, er zijn n.l. grenzen voor wat je iemand mag toewensen. Ik weet niet wat me bezielde! :) Laten we hopen op een mooie pot voetbal!!!!

Gr. Guitarkid (die overigens 20 februari wel op de tribune zit in San Siro in Milaan bij AC Milan - Barcelona!!)

@Duhsjaak:mooie post! Maar bij mij wordt "de pis wordt nooit lauw" hoor! Was op zich ook geen reden voor! ;)
Wat ik wel leuk vind is dat er heel concreet gereageerd wordt en dat op zich wel behoorlijk bevestigd wordt wat ik dacht en zelf dus ook doe regelmatig doe. En nogmaals, dat met alle begrip voor zij die dat niet willen en/of aandurven.

Rutger Molenberghs
20 januari 2013, 09:39
Ik koop gitaren meestal 2dehands, maar ga ze wel ophalen. Dan weet je tenminste wat je koopt. Iets kopen zonder het eerst te zien bij een particulier doe ik liever niet als het om grotere bedragen gaat. De snaarinstrumenten die ik nieuw heb gekocht, komen van bij een plaatselijke handelaar waar ik ondertussen een goede handelsrelatie mee heb opgebouwd.

Mijn Marshall JVM410 heb ik in de UK bij een webshop besteld. Er zat liefst €800 verschil op met de toenmalige plaatselijke handelaars! Mijn ondertussen vertrouwde winkel was er toen nog niet, maar dan nog. Die €800 verschil was toen een maandinkomen voor mij en het blijft ontzettend veel geld.

Ik begrijp dus goed waarom muzikanten bij de moderne postorderbedrijfjes bestellen. Hun aanbod is dikwijls veel groter en soms zit er een serieus prijsverschil op. Al houd ik wel van de service die ik krijg als ik iets in een reguliere winkel aanschaf. Als de prijs niet al te veel hoger is, dan houd ik het plaatselijk.

jutter
20 januari 2013, 09:50
Ligt het er dan niet aan dat jij maar een humbucker man bent dan een single coil man ? Dus meer lp dan start, Alex?

Nee. Met die strats was van alles mis mee: van de éne deugde de elektronica niet. Is zelfs weer terug gegaan naar Fender en ook hun lukte het niet om het op te lossen. Van de andere strat stond de hals zo rond als een hoepel terwijl de trussrod op zijn max stond. De LP van Thomann stond perfect afgesteld en speelde heerlijk, niks mis mee. Zowel humbucker als sc vind ik zijn charme hebben dus heb niet echt een specifieke voorkeur.

arjanb01
20 januari 2013, 10:35
Oké, dat blijkt maar weer eens hoe beroerd de uitgangscontrole is bij Fender. Met als triest dieptepunt de no. 1 speciaal voor John Mayer waarvan de solderingen niet deugden om je ogen uit de kop te schamen zo slecht. Kijk, als zoiets gebeurd bij een Nederlandse bouwer ben je dicht bij de bron kom je ff een bakkie doen en wordt het opgelost.

rpl
20 januari 2013, 10:49
http://img405.imageshack.us/img405/2344/ewwwwwwww.gif

big dooley
20 januari 2013, 11:30
gitaar onbespeeld kopen heb ik nog niet gedaan... maar in heel mijn leven heb ik maar 3 gitaren in bezit gehad:
altai strat van de wehkamp, fernandez strat met sutainer element en de '94 les paul die ik nu nog steeds heb

(dure) apparatuur ongezien/onbespeeld gekocht is er wel:
marshall JVM410H... heb ik als tweedehands over laten komen vanuit schotland... ik kende het model alleen maar van wat filmpjes
marshall AFD100... zelfde verhaal, nooit gespeeld of gehoord en tweedehands gekocht en op laten sturen
verder heb ik nog een roland GR55 gitaarsynth gekocht uit engeland... deze heb ik door vrienden op laten halen en daarna zelf meegenomen na mijn kerstvakantie aldaar
en dan nog wat kleine dingetjes, zoals pedaaltjes

sjoerd5
20 januari 2013, 11:37
Ik zit een beetje in dubio. Ik wil eerdaags een bepaalde gitaar in een bepaalde kleur aanschaffen.
Maar de eerste winkel die hem toevallig heeft hangen moet ik nog tegen komen. Nu kan een winkel de gitaar natuurlijk wel voor mij bestellen, maar dat kan ik zelf ook.
Ik ben er dus nog niet uit of het beter is om de gitaar bij een reguliere winkel te laten bestellen, of dat ik hem zelf uit Duitsland laat overkomen.

the sure thing
20 januari 2013, 11:58
Ik heb in 2009 een dag in KeesDee gespendeerd. Heul veul gitaren uitgeprobeerd. Ik was op zoek naar DE stratocaster. Verschillen onderling waren enorm. Daarom echt mijn tip: koop NOOIT onbespeeld een gitaar.

Brum
20 januari 2013, 12:21
Dat wordt erg lastig bij een zelfbouw gitaar naar jouw specs. Zo ook m'n Rikkers/Warmoth telecaster, die heb ik natuurlijk nooit van tevoren kunnen uitproberen. Maar er is wel heel wat gewikt en gewogen met de bouwer, voor ik tot bestelling overging en is nu toch echt al een tijdje m'n favo gitaar ooit.

Zo heb ik ook ongezien een Ibanez Roadstar laten opsturen, gekocht via Marktplaats. Voor het bedrag wat ik er aan uitgegeven heb had ik me niet gauw een buil gevallen. Het is toch een gitaartje voor de leuk erbij. Beetje tweaken en doen, andere elementjes en hij klinkt echt prima, zeker voor het geld.

RobinH
20 januari 2013, 17:44
Tweemaal (driemaal als je een Line 6 toneport GX meerekent). Een Dimavery ST-203, nieuw. Later weer teruggestuurd (en volledig geld terug), dus netto geen kosten. En een Roland Cube 30x via marktplaats. Ik had al op de 80x en 30x gespeeld, en ik heb nog vertrouwen in de eerlijkheid op marktplaats, dus heb ik de versterker gekocht. Ook geen spijt van, want het is een fijne versterker voor mij. En dat voor 115 ex verzendkosten. De versterker was bijna ongebruikt, en dat was dus ook te zien. Geen beschadiging of gebruiksspoor kunnen vinden.

guitarkid
20 januari 2013, 18:44
Ik heb in 2009 een dag in KeesDee gespendeerd. Heul veul gitaren uitgeprobeerd. Ik was op zoek naar DE stratocaster. Verschillen onderling waren enorm. Daarom echt mijn tip: koop NOOIT onbespeeld een gitaar.

Oei, te laat....!!!!!!!! :)


Ik zit een beetje in dubio. Ik wil eerdaags een bepaalde gitaar in een bepaalde kleur aanschaffen.
Maar de eerste winkel die hem toevallig heeft hangen moet ik nog tegen komen. Nu kan een winkel de gitaar natuurlijk wel voor mij bestellen, maar dat kan ik zelf ook.
Ik ben er dus nog niet uit of het beter is om de gitaar bij een reguliere winkel te laten bestellen, of dat ik hem zelf uit Duitsland laat overkomen.

Als je de door jou gewenste gitaar, besteld door de reguliere winkel, dan ten alle tijde moet kopen zou ik zeker op internet bij de bekende adressen gaan kijken of hij daar op voorraad is. Je hebt dan sowieso recht van retour en de kans is groot dat het financieel ook nog interessanter is.

the sure thing
20 januari 2013, 20:02
Tweemaal (driemaal als je een Line 6 toneport GX meerekent). Een Dimavery ST-203, nieuw. Later weer teruggestuurd (en volledig geld terug), dus netto geen kosten. En een Roland Cube 30x via marktplaats. Ik had al op de 80x en 30x gespeeld, en ik heb nog vertrouwen in de eerlijkheid op marktplaats, dus heb ik de versterker gekocht. Ook geen spijt van, want het is een fijne versterker voor mij. En dat voor 115 ex verzendkosten. De versterker was bijna ongebruikt, en dat was dus ook te zien. Geen beschadiging of gebruiksspoor kunnen vinden.

Amps en effecten: geen probleem. Maar we hebben het hier over GITAREN.

RobinH
20 januari 2013, 20:09
N.a.v. een ander topic ben ik eigenlijk wel benieuwd wie er wel eens een gitaar (of misschien een amp) gekocht heeft zonder 'm eerst bespeeld te hebben en wat de prijs was van die gitaar[/B]

Overigens heb ik ook een gitaar genoemd, de ST-203 is een strat van Dimavery (goedkoop merk wat ik tot nu toe bij 1 winkel gezien heb). En de Toneport is ook in feite een amp, ook al werkt het anders.

guitarkid
20 januari 2013, 20:35
Amps en effecten: geen probleem. Maar we hebben het hier over GITAREN.

Nope, ook over amps etc, zie mijn eerste post! ;)

heavy-metal-thunder
20 januari 2013, 21:50
ik koop regelmatig on line, ebay.com of via winkels. Is me eigenlijk altijd heel goed bevallen. Een keer een wat mindere ervaring met een Engelsman, de amp was niet helemaal zo origineel dan aangegeven (waren keurig 2 gaten in het chassis geboord, maar de foto's waren zodanig getrokken dat die niet te zien waren). Maar voor de rest niets dan positieve ervaringen, wel goed uitkijken of de verkoper te vertrouwen is, vraag extra info en foto's, probeer via Facebook, myspace, google.... een beeld te vormen van de verkoper (als het een particulier is). laatst heb ik nog een Fender gekocht in New York, via Skype de versterker gehoord. Alles perfect aangekomen, dijk van een klank.

wat ik zo al gekocht heb zonder te proberen, weet ik niet precies meer, maar kleine opsomming:

- Tokai jaren 70 Strat in Japan;
- Gibson 59 ri;
- fender tele 52AVRI;
- Fender 62 AVRI Strat;
- fender 69 custom shop strat (time machine series);
- enkele fender 62 strats;
- Gretsch 6120;
- voor de rest nog regelmatig kleine spullen, zoals hotplate, pick ups, made in USA Pedaaltjes...

bij gitaren hou ik me wel tot de grote merken en ik ben ook niet kieskeurig wat dikte van neck of hoogte van frets betreft. mijn handen zijn gemiddeld van grootte en heb nogal fijne vingers, dus alles past er wel in. En afstellen doe ik zelf wel naar mijn persoonlijke smaak.

Powderfinger
10 maart 2014, 23:39
Deed het vroeger wel eens, maar naarmate mijn smaak duurder werd en mijn gitaarkennis toenam eigenlijk nooit meer. Ik weet nu bijv. precies wat voor hals ik wil. Dacht ik toen ik begon te spelen eigenlijk niet over na.

- Was wel erg tevreden over mijn Ibanez PF60-SECE-NT van €200,- totdat ik een betere akoestische kocht.
- Heb ook een middenklasse Jackson Warrior gehad. Was ik helemaal niet tevreden over, aangezien ik een Floyd Rose niet zelf kon afstellen.
- Een multi-effectje van Digitech voor €50,-. Deed zijn werk, paar jaar plezier van gehad, kritisch geworden, en weer verkocht voor €40,-.
- Harley Benton Overdrive en American Sound pedaaltjes. Wel veel research gedaan. Voor die 29 euro na lang wikken en wegen de gok genomen. Ze bevallen me behoorlijk goed. Heb ook een tweedehands tremolopedaaltje dat voldoet.
- VOX VR-15 amp. Een aanbieding van €275,-, was wel wat ik zocht in een amp en betaalbaar.

Verder alleen snarenwinders, stemkastjes, plectrums, etc. Ook een slide, die eigenlijk te breed is voor m'n vingers.

Tunes
11 maart 2014, 08:00
Meerdere keren en nog nooit tegen gevallen, als de prijs er naar is en het merk bekend staat om zijn stabiele kwaliteit durf ik het wel aan (bij een gibson of fender zou ik wel twee keer nadenken).

Agent_Smith
11 maart 2014, 08:51
Komt wel regelmatig voor dat ik een gitaar ongetest koop: 1965 Gibson Melody Maker, 1991 Gibson LP Standard. Burny Randy Rhoads LP Custom heb ik uit Japan laten komen.

muffstuff
11 maart 2014, 09:38
Gut, gut, gut wat zijn de teentjes weer lang van diegene waarvan ik zei dattie machotaal gebruikte, was niet persoonlijk bedoeld maar wilde mijn punt maken.
Ik ben qua aankopen erg conservatief en gun een goeie muziekwinkel zijn omzet. Dat er desondanks het merendeel via dozenschuivers koopt verklaart dat kwaliteitswinkels verdwijnen cq. downsizen. Deels door de crisis deels door de oerhollandse zuinigheid. Nogmaals ieder zijn ding maar ik geef liever 200euro meer uit aan en een mooie gitaar en een mooie dag die ik in een winkel heb!

Gegroet gitaarvrienden en vriendinnen!
Is die hollandse zuinigheid dan ook in de rest van de wereld? Want het is een globaal fenomeen.

Ik heb er 200 euro voor over om niet in een winkel te staan omdat ik meestal gewoon rustig wil rondkijken.

Tunes
11 maart 2014, 09:54
Ik snap hem niet "Ik heb er 200 euro voor over om niet in een winkel te staan omdat ik meestal gewoon rustig wil rondkijken", dat is toch de plek waar je rustig kan rond kijken ?

muffstuff
11 maart 2014, 09:58
Ik snap hem niet "Ik heb er 200 euro voor over om niet in een winkel te staan omdat ik meestal gewoon rustig wil rondkijken", dat is toch de plek waar je rustig kan rond kijken ?
Ik ervaar dat meestal niet als rustig. ik snap die verkoper wel hoor, die willen je tot dienst zijn en je helpen bij je zoektoch. Maar ik voel me vaak opgejaagd in zon zaak. Ik hou sowieso niet van winkelen, dus ik heb 200 euro er voor over om niet in zon zaak te komen :)

jim__
11 maart 2014, 10:02
Is die hollandse zuinigheid dan ook in de rest van de wereld? Want het is een globaal fenomeen.

Ik heb er 200 euro voor over om niet in een winkel te staan omdat ik meestal gewoon rustig wil rondkijken.
Rustig rondkijken op een internetsite met plaatjes van de importeur vind ik heel wat anders dan in een winkel rondlopen en de echte instrumenten zelf zien, vastpakken, ruiken, spelen, en noem maar op.

Goede verkopers kunnen je op goede ideeën brengen en je meer vertellen over de verschillen en alternatieven waar je zelf nooit aan gedacht had van achter een computerscherm met Youtube. Dit heeft mij al een aantal keren erg goed geholpen. En mocht je hier geen zin in hebben kun je altijd aangeven dat je even rustig wil testen.

Daarbij heb ik bij zowel m'n strat als bij mijn telecaster een hoop verschillende exemplaren getest, waarbij er een paar terdege afvielen. Blij dus dat ik ze even in mijn handen heb gehad. Zo dacht ik bijvoorbeeld dat een baja telecaster niet mijn ding was, totdat ik uiteindelijk een goede in mijn handen had.

Maar goed, als iedereen ongetest een gitaar via internet koopt om deze na een jaar of 2 ontevreden weer op marktplaats te zetten zal dit ergens ook wel goed zijn voor de economie. Al had de gitarist beter eerst kunnen testen, dan was hij uiteindelijk minder geld kwijt geweest aan zijn gitaarcollectie.

Tettie
11 maart 2014, 10:38
Om de winkels vs. internet discussie een beetje te voeden: ik heb bij HiGain in Houten een Mesa mini rectifier en een Gretsch 5420t besteld, voor dezelfde prijs als de gemiddelde internetwinkel. Zonder vooraf dus de gitaar te hebben bespeeld (wel vergelijkbaar model). De Mesa hadden ze niet dus die blind besteld.

Beetje hybride dus: in de winkel kijken en uitproberen en uiteindelijk laten bestellen. Prijs is concurrerend, gun de gasten van HiGain hun business en heb een garantieplek om de hoek :) Sowieso laat ik liever via HiGain bestellen ook bij duurdere gitaren. Voor de prijs hoef ik het niet te laten en geeft mij toch een beter gevoel mocht er iets met die gitaar aan de hand zijn.

Enige gitaar die ik ooit helemaal blind heb gehaald is een Squier vm Jaguar, dat was in de tijd dat ze bij HiGain nog geen Squier verkochten. Die heb ik toen bij Bax gehaald. Was een prima gitaar, geen spijt van.

Al mijn andere gitaren heb ik in de winkel of bij de verkoper bespeeld en direct meegenomen: Samick Artist Series LP, Tanglewood acoustisch, Samick Gregg Bennett acoustisch, Fender acoustisch.

Tupelo
11 maart 2014, 10:44
Hangt er ook vanaf waar je 'm besteld.
Bij mijn luthier kan je ook online een gitaar bestellen.
Ding is dat hij geen gitaren verkoopt die hij zelf niet getest heeft en waarbij kleine gebreken verholpen zijn.
Deugt zo een gitaar niet, dan stuurt hij hem zelf terug.
Voor mensen die er weinig verstand van hebben, en daar reken ik mezelf ook toe, is het best aantrekkelijk om eenzelfde gitaar bij hem te kopen in plaats bij iets als Thomann ofzo.
Zit je er nog altijd mee dat je niet hebt kunnen proberen hoe een gitaar voelt, maar gebreken heb je dan i.i.g. kunnen uitsluiten.

Sjoerdo
11 maart 2014, 11:13
Dat er desondanks het merendeel via dozenschuivers koopt verklaart dat kwaliteitswinkels verdwijnen cq. downsizen. Deels door de crisis deels door de oerhollandse zuinigheid.

Tot nu toe al mijn nieuwe gitaren gekocht bij fysieke winkels in de regio Den Haag/Leiden (plus een electrische piano en een electronisch drumstel met toebehoren) en heb de lokale muziek economie in mijn regio behoorlijk gesteund de afgelopen 15 jaar, maar kan helaas niet stellen dat het kwaliteits winkels zijn.

Als deze winkels nou inderdaad echt dat stukje meer kwaliteit zouden bieden dan de 'dozenschuivers' dan hadden ze tenminste nog recht van bestaan, ongeacht de iets hogere prijs.

Ik ben in ieder geval klaar met de slechte service, ongemotiveerd en onkundig personeel en het cabaret dat ze voorraadbeheer noemen.

Mijn volgende gitaar gaat gewoon bij de dozenschuiver vandaan komen. Heb recent trouwens een banjo gekocht bij de grootste dozenschuiver van Duitsland en kan zeggen de dat service en klantbenadering een stuk dichter bij menselijke interactie in de buurt kwam dan het fysieke contact dat ik met een gemiddelde verkoper in een muziekwinkel heb.

Tunes
11 maart 2014, 12:25
Tja en toch durf ik te stellen dat de dozenschuivers niet blijvend zijn, of liever gezegd dat de gewone muziekwinkel weer terug komt (of is het alleen maar hoop).
Veel personeel, weinig tot geen marge, steeds meer retour/b-stock artikelen en een onderlinge strijd. Die bedrijven kunnen echt niet zo heel veel hebben.
Daarnaast zou ik als importeur toch ook nog een keer nadenken of ik wel alleen die paar grote dozenschuivers wil hebben, als die namelijk als enige overblijven gaan zij de prijs bepalen, zie strijd supermarkten en groothandel.

De importeurs varen dus op de lange termijn helemaal niet zo goed op die dozenschuivers.

Sjoerdo
11 maart 2014, 12:34
Ik denk dat ze prima naast elkaar kunnen blijven bestaan in de toekomst.

Maar ik hoop dat er een kaf koren reactie gaat optreden binnen de muziekwinkels, waarbij de goede winkels blijven bestaan en de cowboys snel van het toneel verdwijnen.

De dozenschuivers zijn ook een extra stimulans voor de fysieke winkels om toegevoegde waarde te blijven bieden omdat ze anders heel snel hun klandizie zien verdwijnen richting dozenschuivers.

Like I said, i betaal graag wat meer voor een instrument in de fysieke winkel maar dan wil ik wel goede service, deskundig personeel en vooral voorraad!

hole
11 maart 2014, 12:42
Diverse musicmans uit US en UK laten komen (koop via het ernie ball forum), nooit problemen mee gehad. Prijs >€ 1000

JVGM-music
12 maart 2014, 12:38
Meeste gitaren 2e hands gekocht...meestal marktplaats....ruimte houden voor wat herstelwerk want er is altijd wel iets op te knappen...heb er mooie gitaren aan overgehouden. Heb eigenlijk nooit een gitaar geprobeerd...ik kan er toch pas na heel veel spelen achter komen waar de pijnpunten van een gitaar liggen....lukt me echt niet in een middagje in een winkel..

Bovendien ooit eens als beginnend gitaristje een washburn (tweedehands,nog gekocht ook) midden in een winkel mogen proberen..één van de''stamgasten'' van de muziekwinkel keek even heel schamper naar me, ging achter een keyboard zitten en ging daar met een gezicht zo van "prutser!'' de laatste hits uit de top 40 zitten spelen. Stak ik een beetje bleek bij af met m,n boer er ligt een kip in't water...

Denk dat ik daar een trauma aan overgehouden heb want ik heb nooit meer in een muziekwinkel gespeeld of een gitaar geprobeerd.

Dutch66
12 maart 2014, 13:39
Uiteindelijk hou je alleen de bedrijf(jes) over die zich puur op de niche markt richten,
dus 2e hands, vintage, consignatie, reparatie e.d., en das wat mij betreft ook helemaal prima.

Het verhaal van Sjoerdo klinkt me erg bekend in de oren, de meeste lokale gitaarboeren
hebben inmiddels (nauwelijks) nog een toegevoegde waarde, dus daar wil ik ook niet voor betalen...

Prima hoor, als zo'n puistenkop je over je bolletje aait; "goh mooie riff man", "wil je nog
koffie?", Maar als puntje bij paaltje komt; "iets van de prijs af?... ja eh.. eh... moet ik even
vragen"..... "Nou ik heb het besproken hoor en ik mag je een gratis setje snaren aanbieden!"...

Want vrienden, vaak is het niet veel meer dan dat... Advies spitst zich uitsluitend toe op
modelletjes die ze "toevallig" hebben hangen. Kennis is zelden door ervaring opgebouwd maar
meestal gewoon van het net geplukt....of erger nog, van horen zeggen...

Het gaat hier natuurlijk puur om klantbeleving, en schijnbaar ervaren een aantal van ons
de eerder genoemde toegevoegde waarde werkelijk als service..., ook prima natuurlijk.
Maar ik voorspel ik je, op die enkeling die bereid is + 20% te betalen gaan ze het echt niet
redden.

De koning is dood leven de Thomannen zou ik zeggen..

YannickH
12 maart 2014, 13:56
ik heb al veel gitaren gekocht zonder te testen maar dat doe ik niet meer.
ik heb al 4 gitaren moeten terugsturen (2 van 1890 euro en 2 van 2000 euro)
de kwaliteit van de gitaren van tegenwoordig is om van te huilen dus daarom doe ik het niet meer.

TeleK
12 maart 2014, 14:31
Ik heb in november vorig jaar bij Music Store een Epiphone WildKat gekocht. Kostte toen maar 270 EU. Ik GASte daar al een jaar op maar ze waren steeds overal uitverkocht. Heel Europa zat blijkbaar op de stoomboot uit China te wachten.. toen ze weer binnen waren gelijk 1 besteld, Ik had er nog nooit op gespeeld, ook niet in een muziekwinkel, maar ik wou er een hebben: het is een schitterende Rock en Roll gitaar met een setup (2x P90, Bigsby, semi-hollow, Grover tuners), dat kan nooit fout gaan. Nu ik er een heb: Klinkt waanzinnig en ben er super tevreden over. Direct daarna waren ze al weer gelijk uitverkocht... Nu weer voorradig, maar HONDERD EURI DUURDER: kost nu EU 365... Music Store is afgelopen maand ineens veel duurder geworden. De speciale koffer voor de Epiphone KAT serie, die ik er bij wou kopen, was EU 80 maar kost nu ineens EU 90. :(

Tupelo
12 maart 2014, 14:53
ik heb al veel gitaren gekocht zonder te testen maar dat doe ik niet meer.
ik heb al 4 gitaren moeten terugsturen (2 van 1890 euro en 2 van 2000 euro)
de kwaliteit van de gitaren van tegenwoordig is om van te huilen dus daarom doe ik het niet meer.
Feel ya, in een ander segment, maar ik begin er ook niet meer aan; tweemaal mispoes is voldoende voor me, hoef geen derde keer op mijn bek te gaan. Bovendien; tegenwoordig komt voor klank nog hoe een gitaar eruit ziet en voelt, gewoon om vast te hebben, als het daar al rammelt, dan kan klank er geen fijne gitaar van maken ineens.

iWishmaster
12 maart 2014, 15:08
Zonder te bespelen kopen heb ik nog nooit en dat was ik ook niet van plan, voor mij is de 'feel' met een instrument erg belangrijk. Zo wilde ik een tijd geleden een ES-335. Veel van mijn helden spelen erop en het geluid vind ik dan fantastisch. Maar na een kleine tien exemplaren (epiphone, gibson, ouwe japanners, nieuwe chinezen etc.) geprobeerd te hebben, had ik er gewoon helemaal geen klik mee. Jammer maar helaas, want aan de muur hangen omdat het zo mooi is doe ik ook niet.

Ik weet niet of het toeval is, maar alle gitaren, versterkers en cabinetten die ik ooit tweedehands gekocht heb, zijn inmiddels ook weer de deur uit. Alleen het nieuwe spul is gebleven. Nou ja, één gitaar was tweedehands, maar wel bij de muziekwinkel. Blind besteld op internet heb ik met 2 pedaaltjes gedaan en die zijn er ook beide nog, verder ook alles na uitvoerig testen bij de muziekwinkel. Nu heb ik het wel het geluk dat ik vlakbij Guitarking woon. Echt een top winkel waar ze veel geduld, kennis en goede koffie voor je klaar hebben staan.

soup
12 maart 2014, 15:16
ik heb al veel gitaren gekocht zonder te testen maar dat doe ik niet meer.
ik heb al 4 gitaren moeten terugsturen (2 van 1890 euro en 2 van 2000 euro)
de kwaliteit van de gitaren van tegenwoordig is om van te huilen dus daarom doe ik het niet meer.

Welke gitaren heb je gekocht en waar besteld? Via een gewone winkel of een online shop?

Vester
12 maart 2014, 16:08
Ik heb een akoestische ovation celebrity besteld bij thomann... Achteraf toch niet zo tevreden. Pakte toch elke keer weer mijn crafter, speelde gewoon fijner. Uiteindelijk geruild tegen een Hohner les paul L59, met Bill Lawrence-elementen. Die was wel vet. Pas verkocht, eigenlijk een beetje spijt van...

Heb nu wel weer ongespeeld en ongezien een Hagstrom Swede goldtop besteld. Wilde eerst bij Music Store, maar uiteindelijk bij de plaatselijke muziekzaak gevragen of hij hem kan bestellen. Heeft vervolgens een afspraak met de importeur gemaakt, die komen zijn zaak goedkeuren. Zo ja, dan kan hij hem leveren.

Moet er wel bijzeggen dat het om lefty's gaat... Daar is het aanbod, vooral in muziekzaken, gewoon vies veel beperkter in. Wat dat betreft is de online markt met dozenschuivers wel weer een uitkomst...

YannickH
12 maart 2014, 19:18
Welke gitaren heb je gekocht en waar besteld? Via een gewone winkel of een online shop?

via thomann.
gibson chad kroeger les paul en een esp eclipse.
kreeg 2 keer een slechte versie ervan terug dus in totaal 4 verschrikkelijke gitaren.

nu eigenlijk koop ik nog steeds zonder te testen want ik laat alleen nog maar gitaren maken via warmoth maar ik weet wel 100% zeker dat ze helemaal in orde zijn!
de grote bedrijven denken alleen nog aan geld en warmoth gelukkig niet.

ze worden trouwens in elkaar gezet en gespoten hier in belgië door een goeie luthier met meer dan 40 jaar ervaring.

beruk
12 maart 2014, 23:01
Net als Vester een lefty. Op zoek naar een Tele een rh Squier VM tele in een winkel uitgeprobeerd. Lekker maar het nét niet.
Wil je een lefty proberen moet ie net in de winkel zijn, anders is vaak bestellen=kopen.
Daarom bij Thomann op goed geluk een mex tele gekocht. Blijheid. Nét niet goed geintoneerd, zo verholpen en speule!

YannickH
13 maart 2014, 00:16
thomann is trouwens super als je problemen hebt met je nieuwe gitaar of als de gitaar je niet ligt. gewoon terugsturen zonder problemen.

Hypercub
13 maart 2014, 08:12
Bij Thomann een Cube 40XL gekocht voor 225, klein probleempje met schril geluid. Versterker kosteloos retour gedaan, binnen no-time zonder gedoe een gerenoveerde cube.
Ook nog een epi LP trad pro, voor 377, na een tijdje problemen met de brug, binnen no-time een nieuwe brug toegestuurd gekregen.

Het is duidelijk dat ze bij Thomann niet controleren wat verzonden wordt (maar ach, de Hema controleert ook niet iedere pot verf die ze verkopen), maar de klantenservice is prima. De prijsverschillen lijken echter steeds minder groot te worden tussen de diverse webshops en winkels, wat mij weer terugvoert naar de fysieke winkel. Ik vind het toch wel prettig om bij problemen gelijk even naar de winkel terug te kunnen gaan.

Tettie
13 maart 2014, 08:22
De prijsverschillen lijken echter steeds minder groot te worden tussen de diverse webshops en winkels, wat mij weer terugvoert naar de fysieke winkel. Ik vind het toch wel prettig om bij problemen gelijk even naar de winkel terug te kunnen gaan.
Dat zie ik ook zo. Zit te vlassen op een strat die bij HiGain goedkoper is dan bij Bax. Zal ook wel komen omdat steeds meer winkels het ook van de webshop moeten hebben en niet meer op top A lokaties zitten midden in het centrum.

JVGM-music
13 maart 2014, 10:06
Persoonlijk heb ik wel wat moeite met mensen die een verkoper een halve dag bezig houden met het proberen van gitaren/versterkers in een winkel....aangeven er nog even over te willen denken en daarna bij een webshop te kopen. Ik vind dat niet kies.

FruscianteFan
13 maart 2014, 10:47
Bij Thomann een Cube 40XL gekocht voor 225, klein probleempje met schril geluid. Versterker kosteloos retour gedaan, binnen no-time zonder gedoe een gerenoveerde cube.
Ook nog een epi LP trad pro, voor 377, na een tijdje problemen met de brug, binnen no-time een nieuwe brug toegestuurd gekregen.

Het is duidelijk dat ze bij Thomann niet controleren wat verzonden wordt (maar ach, de Hema controleert ook niet iedere pot verf die ze verkopen), maar de klantenservice is prima. De prijsverschillen lijken echter steeds minder groot te worden tussen de diverse webshops en winkels, wat mij weer terugvoert naar de fysieke winkel. Ik vind het toch wel prettig om bij problemen gelijk even naar de winkel terug te kunnen gaan.
Dit laatste is de reden dat ik eigenlijk al heel lang niets meer heb besteld. Te meer omdat prijzen in webshops niet flexibel zijn (of je moet in bulk bestellen, maar dan nog). In een fysieke winkel, waar je een praatje kunt maken, op je gemak dingen kunt uitproberen en advies kunt winnen (dat kan bij Thomann trouwens ook prima), kan er meestal nog wel wat van de prijs af.

Duhsjaak
13 maart 2014, 11:48
Persoonlijk heb ik wel wat moeite met mensen die een verkoper een halve dag bezig houden met het proberen van gitaren/versterkers in een winkel....aangeven er nog even over te willen denken en daarna bij een webshop te kopen. Ik vind dat niet kies.

Ik denk dat dat ook niet zou moeten.
Aan de andere kant, jij ziet een nieuwe gitaar. En misschien voel je er zo veel voor dat je die met 'ze' aanspreekt. Voor de lui in die winkel is het handel. Niks meer of minder.

Als de vertrouwensbasis klopt hebben die winkels recht op een zeer fatsoenlijke behandeling en kan de gun factor een belangrijke rol spelen.

Als zij het puur als handel zien (en dat is toch maar al te vaak het geval), dan moeten zij niet piepen als wij het ook als handel behandelen.
Een winkel waar ik al een jaar of veertig (40 dus) kom, heeft onlangs toch weer laten blijken dat loyaliteit prachtig is en vooral ook van mij moet komen.
Dat maakt dat ik de laatste twee gitaren toch maar van elders heb betrokken. De nieuwe MKB zit niet perse meer in winkeltjes. Pepe heeft daar zeker een punt.
En het voortbestaan daarvan is niet onze verantwoordelijkheid. Het is ondanks alle menselijke kanten geen coöperatie. Als zij de tent sluiten, vragen ze ook niet of dat jou wel gelegen komt.

Mijn mening.
Vriendelijke groet, Gus

JVGM-music
13 maart 2014, 12:42
O,maar ik heb geen moeite met kopen via het web....maar wel de info bij de gewone winkelier halen,veel zeuren en zaniken en dan ergens anders kopen.
Zoals gezegd, ik vind dat niet kies.

Pepe
13 maart 2014, 12:59
O,maar ik heb geen moeite met kopen via het web....maar wel de info bij de gewone winkelier halen,veel zeuren en zaniken en dan ergens anders kopen.
Zoals gezegd, ik vind dat niet kies.

Het zijn de winkeliers zelf die die situatie geschapen hebben, het is als klant echt niet je taak om de middenstand moreel het goede voorbeeld te geven.
De winkels kunnen er zelf ook weinig aan doen behalve mee gaan met de mores van de tijd, it sort itself out. Als IK een muziekzaakje had dan zou ik, behalve verdomd goeie koffie schenken en tijd te nemen voor een klant, niet exact hetzelfde aanbod van de dozenschuivers inkopen en die vervolgens duurder verkopen. Want daarmee degradeer je jezelf tot servicepunt van webwinkels.

Als je dan het web op gaat doe het dan goed. Foto's, beschrijvingen, soundfiles of filmpjes desnoods en hou het up to date for christ's sake.

Brum
13 maart 2014, 13:25
O,maar ik heb geen moeite met kopen via het web....maar wel de info bij de gewone winkelier halen,veel zeuren en zaniken en dan ergens anders kopen.
Zoals gezegd, ik vind dat niet kies.

Ik ben het volkomen met je eens, net als met testen bij de plaatselijk winkel en vervolgens doodleuk bestellen bij een webshob, met voorbedachte rade. Alleen hoef je voor goeie info ook niet meer naar de plaatselijke winkelier. De laatste jaren heel wat winkels bezocht, het is echt om te huilen wat ze je daar allemaal aan willen smeren voor info. Zeg dan gewoon eerlijk dat je het niet weet of zo. De goeien daargrlaten natuurlijk, maar die zijn op één hand te tellen tegenwoordig.

Wat Pepe zegt zit ook waarheid in. Als ik naar de plaatselijke winkel ga en ik zie dezelfde meuk als bij de dozenschuivers, voor veel duurder, dan overweeg ik ook te kopen bij een webshop. Zeker als je ook nog 's ronduit slechte info krijgt, of, wat ik ook nogal 's heb meegemaakt, ronduit belazerd wordt bij de plaatselijke muziekwinkel. Ik zie daarin ook een grote kans voor winkeliers. Ga je onderscheiden, in plaats van te janken over de huidige markt en verkoop geen poep. Nu zie ik vooral bij de grote dozenschuivers een redelijk divers aanbod, goedkoper. Kijk maar 's bij een Thomann, daar vind je meer andere dingen dan bij de plaatselijke gitaarzaak. Die info neem ik dan wel voor lief en win ik eventueel zelf wel in.

Powderfinger
14 maart 2014, 15:44
Het valt mij ook wel op dat de deskundigheid afneemt. Specs van tevoren opgezocht en in de winkel word je dan soms toch een ander verhaal vertelt. Ik ga de discussie dan overigens niet aan: werkt averechts om de wijsneus uit te hangen, laat dan maar lullen.

Mijn ervaring is trouwens dat je er meestal wel uitkomt als je gewoon zegt: 'Ik heb hem daar en daar voor deze prijs gezien.' Zeker als het binnen Nederland is en de betreffende webshop bij een fysieke winkel hoort. Desnoods betaal je een klein beetje meer voor de service.

FruscianteFan
14 maart 2014, 16:58
Ik denk dat dat ook niet zou moeten.
Aan de andere kant, jij ziet een nieuwe gitaar. En misschien voel je er zo veel voor dat je die met 'ze' aanspreekt. Voor de lui in die winkel is het handel. Niks meer of minder.

Als de vertrouwensbasis klopt hebben die winkels recht op een zeer fatsoenlijke behandeling en kan de gun factor een belangrijke rol spelen.

Als zij het puur als handel zien (en dat is toch maar al te vaak het geval), dan moeten zij niet piepen als wij het ook als handel behandelen.
Een winkel waar ik al een jaar of veertig (40 dus) kom, heeft onlangs toch weer laten blijken dat loyaliteit prachtig is en vooral ook van mij moet komen.
Dat maakt dat ik de laatste twee gitaren toch maar van elders heb betrokken. De nieuwe MKB zit niet perse meer in winkeltjes. Pepe heeft daar zeker een punt.
En het voortbestaan daarvan is niet onze verantwoordelijkheid. Het is ondanks alle menselijke kanten geen coöperatie. Als zij de tent sluiten, vragen ze ook niet of dat jou wel gelegen komt.

Mijn mening.
Vriendelijke groet, Gus
Ik denk dat een winkel er niet goed aan doet om haar verkoopwaar als 'puur handel' te zien. De winkel is in principe duurder doordat ze moeten betalen voor de ruimte en het personeel, en dat moet precies hun voordeel zijn.

Al moet ik dus wel zeggen dat ik, volgens mij, ook echt goedkoper uit ben bij Schreeven dan wanneer ik dingen online zou kopen. Sterker nog, omdat mijn band een bedrijf is en de btw die ik betaal dus in de bandpot belandt, loont het vaak niet eens de moeite om dingen van marktplaats te plukken.

jonghj
14 maart 2014, 22:32
Ik koop meestal gebruikt, goedkoop spul op marktplaats.

Het is een afwijking, ik ben namelijk helemaal blij als ik een squier of een ander budget merk op de kop tik die ondanks een lage prijs niet veel onder doet voor het origineel.

Vaak mankeert er wel iets aan de afwerking, dus ik calculeer wat fret-vlakwerk en ander herstelwerk in, maar ook dat is leuk om te doen.
Bij de nieuwere gitaren valt mij wel op dat de afwerking steeds slechter lijkt te worden, zelf bij de gitaren in het iets hogere segment.

Duhsjaak
15 maart 2014, 09:30
Dit is post 106.
Ten opzichte van post 51 zijn er een paar kleine wijzigingen:
- 1 gitaar weggegeven
- 1 voor een schijntje verkocht

en ongezien aangekocht:
- Höfner Club CS 10 (contemporary series) - loodzwaar, voor de rest heerlijke gitaar
- Epiphone Nighthawk reissue

Dus dat is 13 totaal, waaronder 3 bassen.
Van de gitaren heb ik er vooraf drie bespeeld; van de bassen één.
Vriendelijke groet, Gus

guitarnijboer
15 maart 2014, 11:52
Ongezien op internet gitaren kopen doe ik nooit weer. Ik heb ooit eens een gitaar bij Thomann besteld die hooguit 15 minuten uit de doos is geweest en meteen weer op de post is gegaan. Teveel om op te noemen wat daar allemaal aan mankeerde. Nooit weer dus.

Aan de andere kant heb ik ook wel een gitaar gekocht in een gitaarwinkel die ik wel eerst geprobeerd had waar ik achteraf minder blij mee was. Overvallen door euforische gevoelens en jezelf wijsmakend dat je de gitaar echt nodig hebt kocht ik ook in de gewone winkel genoeg troep. Gelukkig ben ik nu wat ouder en wijzer en neem ik nu meer de tijd.

Ik vind de internetwinkels een goede aanvulling op de gewone gitaarwinkel. De hoogtij dagen van de gewone winkel zijn voorbij. Iedereen kan prijzen controleren / vergelijken en kijken waar een gitaar echt van gemaakt is. In de tijd dat er nog geen internet bestond was dat wel anders. Toen ik een jaar of 15 was werd je als onervaren jochie opgelicht waar je bijstond en als je niemand kende die je wat wijzer kon maken ging je dus naar huis met een multiplex gitaar die je voor je zuurverdiende 800,- gulden had gekocht. 'een fijne zware gitaar met meer sustain' werd dan gezegd. Made in USA plaatjes op aziatische gitaren, altijd gesjoemel en lariekoek over de dollarkoers die alsmaar steeg etc.

Nog steeds heb je dat soort winkels. Maar daar hangen nu gitaren aan de muur die er in 1995 ook al hingen. En terrecht! Van de 4 gitaarwinkels hier in de omgeving heeft er maar 1 echt de service en meerwaarde van een echte winkel. De rest leven nog in de gloridagen van welleer of lijken eerder uitbater van een koffieshop voor uitgerangeerde muziekanten die er de hele dag (op een barkruk!) aan de toonbank hangen, bakken koffie drinken, en iedereen die een gitaartje komt proberen afzijken....

Vester
13 april 2014, 14:21
Afgelopen week een besteld, ongespeeld en ongezien.

Was op zoek naar een andere, had net mijn lefty Hohner L59 LP verkocht, en had bij Music Store een Hagstrom Swede Goldtop gezien. Wat nagelezen, en wordt qua prijs-kwaliteit eigenlijk altijd wel aangeprezen. Eerlijk gezegd weinig negatieve commentaren over kunnen vinden...

Dus, de plaatselijke muziekzaak maar is bezocht, die heeft vervolgens contact opgenomen met de importeur van Hagstrom. Die is langs geweest, en inmiddels issie bij de plaatselijke zaak besteld, incl. koffer. Hij kan ze leveren voor "nagenoeg" dezelfde prijs als de internetboeren. Toch netjes.

Vind het ook niet erg om een klein beetje meer te betalen.
Nu krijg ik hem ook goed afgesteld geleverd, als ie 2 dagen in een bus heeft gestaan zal die toch eerst weer afgesteld moeten gaan worden, en gezien het feit dat ik dit niet kan, kost het toch weer extra...

Hmm, misschien toch maar is op de kaart kijken of er iemand in de buurt is die mij dat afstellen zou willen leren...

Pepe
13 april 2014, 15:38
Afstellen is niet moeilijker en net zo handig als het kunnen bijvullen van je motorolie. Of het plakken van een fietsband.

Vester
13 april 2014, 16:35
Geloof ik meteen... Maar dan moette wel weten hoe ;)

telerocker
13 april 2014, 22:17
Wat je er ook van vindt, realiteit is dat de grote dozenschuivers door hun assortiment en prijspolitiek verder terrein zullen winnen, MP de tweedehands markt domineert en dat de reguliere muziekzaken daardoor steeds meer het veld zullen ruimen. Alleen zaken die zich specialiseren en toegevoegde waarde/optimale service leveren, zullen zich staande kunnen houden.

harrie-beton
13 april 2014, 22:50
Deze videos zijn met humor maar je leert enorm veel van afstellen van gitaren!
https://www.youtube.com/user/davey4557/videos

Vester
14 april 2014, 21:58
Bedankt, Harry! :) zal ze is doornemen...

Outrage
15 april 2014, 15:03
Heb net een uurtje gitaren testen achter de rug. Ik vond het toch niet je dat. Ik heb enkele Epiphones getest (een Sheraton en een Casino), een Godin kingpin en een archtop van Guild. Allemaal gitaren tussen 500 en 1000 euro. En geen van allen speelde lekker of klonk echt bijzonder. Ik vond de gitaren pover afgesteld - ik had zelfs de indruk dat de Sheraton ontstemde bij licht benden. Op het moment dat je zo'n bedrag uitgeeft voor een instrument verwacht ik eigenlijk meer. Ik ga ervan uit de de verkopers weten hoe hu gitaren eraan toe zijn. Ik wil absoluut niet het onderste uit de kan halen, maar ergens verwacht ik dat ik goed afgestelde gitaren kan testen. Zoiets maakt of breekt een gitaar, vind ik. Mijn laatste aankoop dateert alweer van 9 jaar geleden. Een Jackson Soloist aangeschaft zonder die echt aan de tand gevoeld te hebben. Ik wist waar ik terecht kon van een goede afstelbeurt en die gitaar speelt als geen ander.

telerocker
15 april 2014, 15:11
Is helaas bij veel zaken zo. Laatst nog bij Baxshop verschillende gitaartjes opgepakt. Ik denk dat viervijfde of meer dramatisch is afgesteld. Zelfs een Roadworn en dan praat je al over een aardig bedrag.

jonghj
15 april 2014, 15:36
Heb net een uurtje gitaren testen achter de rug. Ik vond het toch niet je dat. Ik heb enkele Epiphones getest (een Sheraton en een Casino), een Godin kingpin en een archtop van Guild. Allemaal gitaren tussen 500 en 1000 euro. En geen van allen speelde lekker of klonk echt bijzonder. Ik vond de gitaren pover afgesteld - ik had zelfs de indruk dat de Sheraton ontstemde bij licht benden. Op het moment dat je zo'n bedrag uitgeeft voor een instrument verwacht ik eigenlijk meer. Ik ga ervan uit de de verkopers weten hoe hu gitaren eraan toe zijn. Ik wil absoluut niet het onderste uit de kan halen, maar ergens verwacht ik dat ik goed afgestelde gitaren kan testen. Zoiets maakt of breekt een gitaar, vind ik. Mijn laatste aankoop dateert alweer van 9 jaar geleden. Een Jackson Soloist aangeschaft zonder die echt aan de tand gevoeld te hebben. Ik wist waar ik terecht kon van een goede afstelbeurt en die gitaar speelt als geen ander.

Je hebt gelijk. Toch kan ik het zo langzamerhand wel begrijpen. Het stort een beetje in elkaar zo.

Afstellen is een vak en wetende dat een beetje medewerker in NL aan de ondernemer al snel 30 euro (of meer) per uur kost, kun je op je vingers na tellen dat echt afstellen er snel bij in schiet, zeker als je als winkelier bijvoorbaat al weet dat je in je verkoop prijs moet concurreren met de prijzen van een dozenschuiver. "Daar is dezelfde gitaar 100 euro goedkoper"

Het is jammer.

FruscianteFan
15 april 2014, 15:40
Misschien is het omdat ik standaard al op dikkere snaren speel en een hoge actie wil, misschien is het omdat ik het meeste afstelwerk zelf doe, maar zolang je het onderscheid tussen afstelling en afwerking kunt maken, kun je daar toch best doorheen kijken?

jonghj
15 april 2014, 15:51
Niet elke gitarist is ook een gitaartech. Ik heb daar persoonlijk ook geen moeite mee, maar ik ken een leger gitaristen die zelfs hun snaren laten vervangen door een tech.

Voor die groep is het lastig om bij een slecht afgestelde gitaar te bepalen of het door de slechte afstelling komt, of dat de hals echt krom ligt.

telerocker
15 april 2014, 15:52
Natuurlijk is het op te lossen. Het begint ermee dat gitaren - ook middenklassers - af fabriek al slecht zijn afgesteld. Een beetje winkel besteedt daar aandacht aan, maar goed, het zal wel niks (want arbeidsuren) mogen kosten.

Vester
4 mei 2014, 07:59
Mijn nieuwe aanwinst, ongezien en onbespeeld besteld, is eindelijk binnen! :D een Lefty Hagstrom Swede Goldtop. Heb 'm in de winkel ff aan een Kustom 1x12 en thuis nog aan een geleende line6 1x12 gehangen, en ben nu al dik tevreden. Klinkt lekker, speelt erg fijn, en ziet er goed afgewerkt uit. Enige minpuntje is dat de pickguard een beetje rafelig uitgezaagd lijkt te zijn. Alhoewel dat op zich qua looks ook wel wat heeft...

Kwam vanuit de Hagstrom-leverancier uit Duitsland, en was meteen netjes afgesteld. Plaatselijke muziekzaak heeft 'm speciaal voor mij besteld. Alleen hadden ze een fout gemaakt bij Hagstrom, ze hadden in eerste instantie de rechtse toegestuurd, maar ik had een Lefty besteld. De eigenaar van de muziekzaak bij ons in Schijndel was er zelf ook tevreden over, dus heeft ie de rechtse niet teruggezonden, maar meteen in de shop gehangen. Wel een leuke combi van merken heeft ie nou staan... G&L, Richwood, Höfner en Hagstrom...