PDA

View Full Version : alternate picking



naamvergeten
17 januari 2013, 20:54
snap nou echt niet wanneer ik nou een upstroke moet gebruiken en wanneer een downstroke

als je gewoon e mineur blues hebt:
--------------------------------------------12-15-
------------------------------------12-15--------
--------------------------12-14-15----------------
-------------------12-14-------------------------
--------12-13-14------------------------------------
-12-15-----------------------------------------

wanneer moet ik dan een upstroke en een downstroke gebruiken?

(gelieve kopieren en n/v achter de noten zetten)

en hoe zou ik hier zelf achter kunnen komen?

Harald
17 januari 2013, 21:10
ritme?

Niets moet!

Wat de meest effectieve manier van aanslaan is hangt volledig van het ritme en gewenste accenten af.

Montecristo
18 januari 2013, 08:18
Strict alternate picking is bij elke up- en downbeat een up/downstroke, ook als de noot niet gespeeld wordt (bij bijvoorbeeld pull offs). Het ritme bepaalt dan dus de strokes. In de praktijk is dat heel duidelijk bij snelle stukken shredden in een staccato ritme, echter als je dit mixt met andere frasing en lange bends etc. (dus meer een echte solo i.p.v. een snelheidsoefening) zul je dit waarschijnlijk gaan "opknippen". Het is een beetje lastig toe te lichten (het is ook nog vroeg :) ). Je zult dan voor een snelle serie noten in een staccato ritme strict alternate picken en bij de stukken daartussen gewoon economy picking toepassen.

Staar je er in ieder geval niet blind op alternate picking, maar het heeft mij in ieder geval veel geholpen om mijn snelheid te vergroten. Maar ik hou dan ook wel van een lekker potje shred op zijn tijd. Interesseert je dat niks (je zal niet alleen staan daarin :) ) kun je het ook lekker los laten en het op gevoel doen, echter kennis van en oefenen met techniek heeft nog nooit van iemand een slechtere gitarist gemaakt.

HouseMetalJazz
1 februari 2013, 14:54
Zelf doe ik de noten op de tel, of waar de nadruk op ligt, met een downstroke. Deze lick zou ik ook zo beginnen.

Rowdy Prins
1 februari 2013, 18:01
V = upstroke ^= downstroke
--------------------------------------------12-15-
------------------------------------12-15--------
--------------------------12-14-15----------------
-------------------12-14-------------------------
--------12-13-14------------------------------------
-12-15-----------------------------------------
^ V ^ V ^ V ^ V ^ V ^ V
Als je echt strikt alternate picking doet dan zou je dat dus gewoon zo aanslaan. (Gewoon steeds op-neer-op-neer etc.)
Was dit wat je bedoelde?
Rowdy :harmony:

-=JEROEN=-
1 februari 2013, 22:42
Ik hou het ook op:

op de maat = downstroke
op de tegenmaat = upstroke

dus 1 e 2 e 3 e 4 e = iedere e is een upstroke

maar in principe betekent 'alternate' om-en-om (altererend, afwisselend)

Harald
2 februari 2013, 10:14
op zich wissel ik alternate redelijk af met economy picking. Bovendien neig ik veel naar binden, zeker als ik wil doen alsof ik snel kan spelen. Meestal wissel ik dat allemaal op gevoel af. Als het een partij is waarbij ik echt even moet oefenen kan het lonen om even te kijken wat het handigst is. Met name bij partijen met veel stringskipping mengt alternate behoorlijk met economy picking

Oefen alternate door 1234 (vingers) over alle snaren te spelen alles DUDU aanslaan (en evt. UDUD)

economy kan mooi door een majeurladder over alle snaren te spelen en dan van laag naar hoog DUD DUD DUD DUD DUD DUD omgekeerd zou je dan UDU UDU etc. kunnen doen, maar dat krijg ik zelf niet op dezelfde snelheid.

https://dl.dropbox.com/u/34747640/c ladder.jpg

HouseMetalJazz
2 februari 2013, 19:00
Harald, maakt dat economy picking je niet erg afhankelijk van je spiergeheugen? En maakt dat niet dat je steeds dezelfde licks toepast in je spel? Ik had dat wel. Want economy picking is erg berekenend en afhankelijk van de lick. Terwijl alternate verder nergens van afhankelijk is. Over welke lick dan ook ga je gewoon up en down. Hoef je niks aan voor te bereiden. Ik heb ook het idee - maar dat weet ik niet zeker - dat jazzies / improvisators daarom vnl alternate picken.

MRH
3 februari 2013, 02:46
speel nu 1.5jr gitaar en met solo's en bepaalde snelle herhaalde stukjes begon ik steeds na te denken hoe ik het beste kon picken. Toen ben ik rigoreus over gegaan om alles strict alternate te gaan doen. BIj ieder stukje begin met een een downstroke en hou dan alternate vast ook al lijkt het omslachtig als je naar andere snaren gaat. Dus ook als je 2 snaren dezelfde kant opgaat met 2 noten...blijf alternate vasthouden!

Ook bij triolen repetities lijkt dit vreemd omdat je bij iedere triool dan omgekeerd moet beginnen bij hetzelfde stukje.

Dit heeft mij erg veel goed gedaan en voel me er ontzettend goed bij....merk ook dat mijn snelheid goed omhoog gaat.
Gaat je waarschijnlijk wel behoorlijk effort kosten bij licks en solo's die je in je repetoire hebt...zeker als je die al vaak gespeeld hebt;;;;maar het is de moeite waard!

Als je dit een tijdje erin hebt gesleten kan je daar wat losser mee omgaan en economy toepassen....dit gaat dan ook natuurlijker en voel je je dan ook beter bij omdat je die basis van strict-alternate picking hebt.

Harald
3 februari 2013, 09:48
Harald, maakt dat economy picking je niet erg afhankelijk van je spiergeheugen? En maakt dat niet dat je steeds dezelfde licks toepast in je spel?

Volgens mij is niemand echt 100% vrij van standaard riedeltjes in zijn improvisatie. En dan bedoel ik ook echt NIEMAND. Ook een MIchael Brecker hoor ik regelmatig dezelfde dingen doen, en veel fusiongitaristen gebruiken voor mijn gevoel dezelfde ideëen en riffs. Uiteraard zijn er van die standaard dingetjes die ik vaker speel. Wat betreft het aanslaan, ik kom van een basis van alternate, en gebruik alles vrij intuitief door elkaar. Als ik echt vrij wil spelen gaat het tempo drastisch omlaag. Kijk maar eens naar het filmpje van Now What in sounds.

Plat gezegd, als je denkt dat 100% vrijheid haalbaar is dan lijkt het mij dat je jezelf voor de gek houdt.

HouseMetalJazz
3 februari 2013, 18:49
Volgens mij is niemand echt 100% vrij van standaard riedeltjes in zijn improvisatie.

Gelukkig beweert niemand dat dan ook... ;-)

Maar als je beide technieken met elkaar vergelijkt lijkt mij dat economy wat meer voorbereidend werk vergt oid. Alsof je eerst van tevoren even moet nagaan hoe je de riff met je rechterhand te lijf gaat, terwijl dat bij alt niet nodig is...

Ik heb iemand trouwens wel eens horen verkondigen dat improvisatie helemaal niet bestaat. Iedereen speelt wat ie al eens eerder heeft gespeeld, vanuit zn spiergeheugen. Het enige wat wordt geimproviseerd is de volgorde waarin gebaande paden worden betreden...

Harald
3 februari 2013, 20:04
Tijdens improvisatie denk ik nooit na over picking patterns. Dat laat ik mijn handen doen. Zit ik thuis te pielen en heb ik een ideetje dat niet helemaal naar wens lukt, dan probeer ik andere aanslag varianten en oefen ik dat idee erbij. Zo breid ik mij vocabulaire steeds uit. Als ik langzaam speel heb ik meer vrijheid dan als ik snel speel.



Ik heb iemand trouwens wel eens horen verkondigen dat improvisatie helemaal niet bestaat. Iedereen speelt wat ie al eens eerder heeft gespeeld, vanuit zn spiergeheugen. Het enige wat wordt geimproviseerd is de volgorde waarin gebaande paden worden betreden... Grotendeels waar. En soms overtref je jezelf even. Dan kun je wel degelijk heel nieuwe dingen verzinnen, gelukkig soms ook gewoon op het podium. Ik heb dan ook nog de mazzel met muzikanten te spelen die daar soms heel mooi in mee kunnen gaan. Dat zijn de momenten die het voor mij leuk houden. In het extreme geval herken je je eigen spel niet op een opname. Is me ooit echt overkomen!

-=JEROEN=-
4 februari 2013, 11:34
Mijn advies:
- begin met alternate oefeningen, zorg dat je dit 'in de vingers' hebt
- ga dan eens met specifieke economy oefeningen aan de slag
- vervolgens bekijk je je alternate oefeningen nog een keer en misschien zijn sommige economischer te spelen
- laat nu al het geleerde los, laat dat denken ook maar los en laat je handen het doen

Overigens:
Soms speel ik bijna alleen maar downstrokes, gewoon omdat dit lekkerder klinkt ofzo.

HouseMetalJazz
4 februari 2013, 14:42
Overigens:
Soms speel ik bijna alleen maar downstrokes, gewoon omdat dit lekkerder klinkt ofzo.

Das iig beter dan alleen maar upstrokes (I hate ska...)

Roy Prins
6 februari 2013, 13:12
Mijn advies:
- begin met alternate oefeningen, zorg dat je dit 'in de vingers' hebt
- ga dan eens met specifieke economy oefeningen aan de slag
- vervolgens bekijk je je alternate oefeningen nog een keer en misschien zijn sommige economischer te spelen
- laat nu al het geleerde los, laat dat denken ook maar los en laat je handen het doen


Mee eens. Uiteindelijk is een hybride techniek de beste. Het zogenaamde directional picking (aanslaan in de richting van de snaar)
is voor mij in meeste gevallen een uitkomst. Wel is het belangrijk dat je eerst je strict alternate picking onder de knie hebt.

-=JEROEN=-
6 februari 2013, 14:33
Daarom zei ik "in de vingers", met je tenen (onder de knie) speelt zo lastig.