PDA

View Full Version : Verhouding staal/nikkel in snaar



FreekD
17 januari 2013, 19:11
Hallo,

Ik ben voor mijn profielwerkstuk de spanning van een gitaarsnaar aan het berekenen. Nu loop ik tegen het probleem aan dat ik de dichtheid van het materiaal van de snaar nodig heb, maar er zitten 2 verschillende materialen in namelijk staal en nikkel. Ik heb de dichtheid van beide materialen, dus als ik de verhouding van staal en nikkel in een snaar weet dan kan ik de dichtheid van de snaar berekenen.
Weet iemand die verhouding?

Gr. Freek

zjanke
17 januari 2013, 20:04
Afhankelijk van het merk en type, ik speel met Ernie ball stainless steel slinkies, daar zit helemaal geen nikkel in. Heb je een specifieke snaar waarvan je dit wil weten?

FreekD
17 januari 2013, 20:42
Ik wil het van deze snaren weten:
http://www.daddario.com/DADProductDetail.Page?ActiveID=3769&productid=4&productname=EXL120_Nickel_Wound__Super_Light__9_42
De E, A en D snaar zijn gewikkeld met nikkel.

Hotpepper01
17 januari 2013, 20:47
O jee. Dat is een Back to school vraagje. Spanning is kracht gedeeld door oppervlakte. De kracht is afhankelijk van de toonhoogte van een gitaarsnaar. En bij een gegeven lengte, toonhoogte en dikte hoort dus een kracht. Ach, weet je, ze hebben daar toch een soort van calculator voor bedacht.

http://wahiduddin.net/calc/calc_guitar_string.htm

misschien heb je daar wat aan. En trouwens, staal is een legering. daar zit altijd ijzer en koolstof in en vaak een heleboel andere elementen. En staal, daar zijn een heleboel varianten van. Roestvrij staal bevat meestal chroom. Lastig om van staal DE dichtheid te bepalen. Tenzij je van een partijtje stalen middenstukken van snaren massa en volume gaat bepalen. Succes....

Fenderfan
23 januari 2013, 14:31
Wat bedoel je met spanning Freek? De materiaalspanning die in de doorsnede van een snaar optreedt is afhankelijk van de F(kracht) die je op beide uiteinde uitoefent.
De spanning is dus niet een vast te berekenen gegeven, omdat die afhankelijk is van de kracht(F)die je erop zet. tenzij je voor (F) hiervoor een aanname doet.
Bedoel je niet de treksterkte? Oftwel Sigma T (max)?

Voor je werkstuk kun je terecht in je tabellenboek werktuigbouwkunde, voor de gegevens. Hoewel een specifiek snaarmateriaal er niet bij staat zie ik hier.
Voor een snaar is dacht ik het percentage nikkel rond de 6%. Maar dit is merkafhankelijk.
Bel desnoods even met de snarenproducent. Maak je meteen indruk bij de docent ...

Maar voor de optredende spanning heb je niets anders nodig dan de F(optredend) in Newton en de diameter van de snaar in mm. reken het oppervlak snaardoorsnede uit in mm2 en deel de F door de mm2. uitkomst in N/mm2.
Welk materiaal je hebt dat doet er hier helemaal niet toe. Dit heb je alleen nodig als je de toelaatbare trekspanning wilt uitrekenen. Maar daar gingt het niet om zeg je .