PDA

View Full Version : improvise solo



naamvergeten
17 januari 2013, 14:03
http://www.youtube.com/watch?v=1l1KZkejnsU

graag reacties over wat er verbeterd kan worden, speel nu haast 2 jaar.

dagrim1
17 januari 2013, 14:32
Hi, prima voor 2 jaar hoor... Maar ik moet alleen eerlijk zeggen dat ik na een minuut wel genoeg heb gehoord. Ik mis variatie, een verhaal, verschil in intensiteit. Het boeit me niet lang genoeg...

Het klinkt negatiever dan ik het bedoel overigens, maar hopelijk heb je er iets aan ;)

naamvergeten
17 januari 2013, 15:17
Hi, prima voor 2 jaar hoor... Maar ik moet alleen eerlijk zeggen dat ik na een minuut wel genoeg heb gehoord. Ik mis variatie, een verhaal, verschil in intensiteit. Het boeit me niet lang genoeg...

Het klinkt negatiever dan ik het bedoel overigens, maar hopelijk heb je er iets aan ;)
Dat probeerde ik al te doen door pickup te switchen en geluid te veranderen en door hard en zacht te picken. Dus hoe zou ik dit moeten aanpakken? :p

B~Rock
17 januari 2013, 15:43
Gewoon laten leiden door je gevoel. klinkt misschien vaag en ondefinieerbaar...en dat is het ook. Muziek is nu eenmaal een uitdrukkingsvorm en daar bestaan dus geen formules/specifieke technieken voor. Het gaat er juist om dat je tijdens het spelen niet bezig bent met allerlei truckjes, en je solo's niet ziet als een verzameling technieken en licks. Gewoon jezelf laten gaan.

Uiteraard is er niks mee om je muzikale palet (continue) uit te breiden door nieuwe technieken etc te leren, maar uiteidnelijk gaat het om de vraag hoe jij wilt klinken, en dat kan niemand anders je vertellen.

Ik kan me wel vinden in de opmerkingen van Dagrim1: ik mis een verband/ een verhaal.

witterwit
17 januari 2013, 15:53
bij 3.30 had je iets te pakken en toen stopte het jammer genoeg.

dagrim1
17 januari 2013, 19:12
Dat probeerde ik al te doen door pickup te switchen en geluid te veranderen en door hard en zacht te picken. Dus hoe zou ik dit moeten aanpakken? :p

Ik zou het eerlijk waar niet weten... je moet er juist NIET bij nadenken. Stap 1 is dat de technieken en dingen een automatisme zijn (en dat heb je naar mijn gevoel al aardig te pakken) en je ieylts in je hoofd hebt wat je tot uiting kan brengen.. misschien neurieen wat je voelt en dat proberen te vertalen oid?

Gewoon doorgaan in ieder geval en het zal in de loop van de tjjd vanzelf beter worden, succes :)

pasqual
17 januari 2013, 22:00
Voor 2 jaar spelen meer dan prima! Goeie vibrato al. Dit komt wel goed. Je kapt bijna iedere keer je loopje af. Probeer eens een toon langer vast te houden en ook de hogere tonen op de hals op te zoeken, dan heb je meteen een hele berg aan variatie wat men ( en ik ) bedoeld.

Duhsjaak
17 januari 2013, 22:20
Hi vriend
Jij hebt gelijk. Jij hebt 39 posts, de eerste die reageert 38, dus jij eentje hoger. Smiley.

Sommige sporten kun je worden 'ingezogen'. Voetbal, omdat iedereen het doet. Beachvolleybal, moet ik dat nog uitleggen?

Alle andere dingen zijn zaken die te maken hebben met wilskracht. Muziek, schilderen, beeldhouwen, schermen, hoe-heet-slaapverwekkende-gedoe-waar-zo'n-sjaak-met-zo'n-bezempje-op-het-ijs-bezemt......, al die dingen komen niet vanzelf en zijn sterk afhankelijk van wilskracht en dus is muziek een wilszaak.

Ik vind je post uitmuntend. Als ik zo had kunnen spelen na twee jaar...., maar dat was niet zo.

Kies:
- wil je covers spelen? Kies 1
- wil je eigen materiaal spelen (componeren)? kies 2
- wil je 15 babes aantrekken met je gitaar? kies 3
- wil je in 1 maand iedereen het gevoel geven dat je de sterren van de hemel speelt? kies 4

Ad 1
Er zijn zeer veel play alongs/backing tracks (gratis of betaald). Nadeel: Het is lastig los te komen van je helden. Persoonlijk geluid ontwikkelen als je je heroes naspeelt? Tricky!!!

Ad 2
PM mij als jij je eigen materiaal wilt schrijven en niet weet hoe je daarin een begin moet maken. Ik heb daarvoor een redelijk 'los' recept bedacht dat tot nu toe 7 mensen wel/1 persoon niet aan het componeren heeft gekregen. Bereid je voor op een cultuurshock!!!

Ad 3
15 babes is leuk; 15 schoonmoeders????

Ad 4
Ik speel alleen afwijkende en 'open' stemmingen. Zie Seasick Steve. Het succes is de man van harte gegund. Dit doe ik ook, met veel plezier iedere dag. Eerlijk gezegd geloof ik ook niet dat hij (Steve) eronder lijdt dat ie het niet kan. Hij ziet het leven als een groot feest. En dat is het ook.
Zo doe ik het ook. Iedere dag een lied. Practig.

Als je ooit gitaar wilt spelen, start dan vandaag. Ik wacht tot mijn volgende leven tot ik ga oefenen, maar misschien dat ik het dan wel onder de knie krijg!

Kies. Alleen een duidelijke keus en de bereidheid je keus ten uitvoer te brengen, zal je daar brengen waar je over twee jaar wilt zijn.
Voor nu vind ik het geen verspilde tijd, jouw 2 jaar.
Ik zeg: Doorgaan!!!! En zorgen dat je geniet. Want alleen oefenen is geen kicken!~
Vriendelijke groet, Gus

jannest
18 januari 2013, 01:05
je zit er net ff te veel naast maar das ervaring

Stratman70
18 januari 2013, 02:22
Ik sluit me aan bij pasquals reactie. ik wilde dat ik zo speelde na 2 jaar!

@ Gus: echt ge-wel-dig, jouw posts! Hoe krijg je het verzonnen?

Duhsjaak
18 januari 2013, 04:19
Ik sluit me aan bij pasquals reactie. ik wilde dat ik zo speelde na 2 jaar!

@ Gus: echt ge-wel-dig, jouw posts! Hoe krijg je het verzonnen?

Hi S
Ik dank je voor het compliment. Even (ook aan TS) ter toelichting. Dit verzin ik niet. Ik denk dat er niet zoiets is als de werkelijkheid. Er is met twee voeten op de grond een hoop mogelijk. ik probeer dat zó onder woorden te brengen, dat het kanten belicht die nog niet zijn benoemd en die misschien aanzetten tot het nadenken over de zaak.

In feite pas ik dat toe ook op mijn songteksten. Als dat wat je in je omgeving kunt waarnemen al schilderachtig genoeg is, hoef je er niet zo veel bij te verzinnen.
Voorbeeld:

Haar ogen glanzen prachtig
dat komt vast van de pillen
haar billen, allemachtig
zou best wat met haar willen

Ik heb 'ik hou van jou en blijf je trouw' wel een beetje gehad.
Creativiteit is wat mij betreft, dat je zoekt naar andere wegen om naar dat prachtlijf te kijken (smiley).

Dat neemt niet weg dat ik dit soort stukjes als nu voor Naamvergeten wel meen. Ik geloof dat hij een aantal aardige foefjes heeft ingestudeerd en overigens erg ongestructureerd aan het werk is. Dus ik geloof dat het kiezen van wat je mooi vindt/het kiezen van wat je wil (in welke richting je zou willen ontwikkelen) daarin een hoop kan verbeteren.

Ik vertel iemand maar zelden wat ie moet doen, maar houd hem een aantal keuzes (en maffe consequenties van die keuzes) voor.
Ik denk dus niet dat iets 'de' oplossing kan zijn. Wel geloof ik dat hierin een mogelijkheid zit om met een beter resultaat verder te gaan.

Wel ben ik erg tegen lang oefenen van toonladdertjes en drieklanken en dat soort dingen. Da's ambachtelijk, dat heeft niks te maken met creatief zijn. Daarin ben ik stronteigenwijs. Je wordt daarvan zeker beter, maar helemaal niet gelukkiger.
Maar voor de rest, voor de meesten van ons is gitaarspelen geen beroep. Dus met een grijns op je kop gitaar spelen is een prachtdoel, wat mij betreft.

Ik hoop dat TS snapt dat ik hem niet in de zeik heb willen nemen.
Vriendelijke groet, Gus

witterwit
18 januari 2013, 09:25
ik heb het filmpje nog een keer bekeken, en ik denk dat je gitaar speelt met tabs; als dat zo is moet je wat opzoeken over pentatonische toonladders, als je dit oefent kom je er ook achter hoe je je "licks' aan elkaar kunt plakken.

arnoldtims
18 januari 2013, 10:22
Inhoudelijk is er al genoeg gezegd.

Gewoon erg goed voor iemand die 2 jaar speelt.

Luc-O
20 januari 2013, 19:21
Je feel en tone zijn al best oké. Verder hoor ik eigenlijk 3 minuten lang dezelfde 3,4 noten, dus inderdaad, probeer wat meer te variëren. En betrek je pink er (meer) bij, hoe langer je daarmee wacht, hoe lastiger het wordt. Verder lekker doorgaan, ben benieuwd hoe je je ontwikkelt want ik hoor wel potentie.