PDA

View Full Version : Lijmresten verwijderen



steppenwolf
17 januari 2013, 13:20
Ik heb een goedkope klassieke gitaar in handen gekregen (nog goedkoper voor mij, want ik heb ze gratis gehad). De brug had losgelaten en de vorige eigenaar heeft deze er zelf weer op geplaatst met de verkeerde lijm. Ik wist zeker dat het niet de juiste lijm was doordat de brug weer losliet vanaf ze onder spanning kwam te staan.

Ik heb de brug volledig verwijderd en de lijmresten van het blanke hout geschuurd. Maar de prutser die het er op gezet heeft, is niet zuinig geweest op de lijm en over een groot deel van de gitaar zijn ook lijmsporen op de lak. Bijzonder lelijk!

Ik zou graag die lijmresten op de lak verwijderen zonder dat ik de lak beschadig. Hoe pak ik dat het beste aan?

Napoje
17 januari 2013, 13:43
Ik denk, maar verbeter me als het niet zo is, dat als het houtlijm is, je het met een fohn kan verwarmen, dan wordt het weer enigszins plastisch.

steppenwolf
17 januari 2013, 13:51
Ik vermoed eerder dat het een soort alleslijm is. Ik hoop dat het effectief houtlijm is, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat het niet de beste lijm is.

Maar wel een goede tip, met doe fohn! Dank je!

Rizz
17 januari 2013, 14:09
Kijk je uit? Als je je gitaar te warm maakt, valt hij uit elkaar.. Bracing van je bovenblad e.d. Ik zou er toch wat terughoudend in zijn. Het blijft een goedkope gitaar, dus de lijm zal ook niet al te best zijn.

Hoe dan wel, weet ik ook niet..

Kakihara
17 januari 2013, 14:23
Combinatie van (plaatselijk toegepast) water en warmte ?

witterwit
17 januari 2013, 14:26
klein scherp mesje, beetje losmaken en dan proberen er af te "rollen".d.w.z. er steeds over heen wrijven met een vingertop.

steppenwolf
17 januari 2013, 14:31
Kijk je uit? Als je je gitaar te warm maakt, valt hij uit elkaar.. Bracing van je bovenblad e.d. Ik zou er toch wat terughoudend in zijn. Het blijft een goedkope gitaar, dus de lijm zal ook niet al te best zijn.


Goed dat je waarschuwt. Ik zou er anders inderdaad een sauna van gemaakt hebben!

Bestaat er een chemisch middel om lijm mee te verwijderen?

steppenwolf
17 januari 2013, 14:37
klein scherp mesje, beetje losmaken en dan proberen er af te "rollen".d.w.z. er steeds over heen wrijven met een vingertop.

Zonder in de lak de snijden, veronderstel ik ;)

witterwit
17 januari 2013, 14:48
voorzichtig te werk gaan. inderdaad.

Napoje
17 januari 2013, 14:50
Tja wat voor lijm. Houtlijm is iets heel anders dan epoxy.... Zoals al eerder gezegd, met een scalpel of id. Je kan ook proberen met een ZACHT dremel-polijstdingetje proberen of je het weg kan polijsten. Zoiets dus.

http://www.toolbusters.com/media/catalog/category/423S.jpg

steppenwolf
17 januari 2013, 15:22
Dus het rollen van Witterwit, maar dan automatisch. Ik moet eens zien of ik zo'n rubberen extensie heb op mijn multi-tool.

Allemaal goede ideeën. Ik ben blij dat ik het hier gevraagd heb. Bedankt allemaal!

stijnkenens
17 januari 2013, 15:25
Als je niet weet wat voor lijm het is, dan kan je ook geen degelijk antwoord krijgen, al die voorstellen kunnen inderdaad wel werken.

Als het houtlijm is, dan kan je het er waarschijnlijk zo afprutsen (mechanisch).

Chemische rommel: vergeet het, je lak gaat er eerst aan voordat je lijm oplost.

Epoxy zal het niet zijn, want dan had je brug wel geplakt (of het moest een verkeerde mengeling zijn.)

En warmte op een goedkoop gitaartje ... bof dat zal wel meevallen.



foto's?



s.

Rizz
17 januari 2013, 15:30
En warmte op een goedkoop gitaartje ... bof dat zal wel meevallen.

Zijn je eigen woorden, Stijn:niet in de auto laten ligen op een warme zomerdag.. ;)

Maar met een fohn zal het wat minder snel gaan, al kunnen die krengen ook behoorlijk warm worden.. Kan me voorstellen dat als je te lang op 1 plek blijft hangen, dat het niet goed zal gaan. En mocht het wel houtlijm zijn, wat bij 60? graden loslaat en je bereikt dat punt..

stijnkenens
17 januari 2013, 16:25
Zijn je eigen woorden, Stijn:niet in de auto laten ligen op een warme zomerdag.. ;)

Jep mijn woorden, ik heb het dan ook over een goedkope gitaar, geen degelijk in elkaar gestoken instrument ! Ik denk dat de lak er sneller aangaat voordat je goedkoop gitaartje uit elkaar valt !

Heb je zo'n rommel ding al eens proberen kapot te trappen? Dat gaat moeilijker dan gedacht ! Die zitten echt heel stevig in elkaar !




s.

Rizz
17 januari 2013, 17:52
Jep mijn woorden, ik heb het dan ook over een goedkope gitaar, geen degelijk in elkaar gestoken instrument ! Ik denk dat de lak er sneller aangaat voordat je goedkoop gitaartje uit elkaar valt !

Heb je zo'n rommel ding al eens proberen kapot te trappen? Dat gaat moeilijker dan gedacht ! Die zitten echt heel stevig in elkaar !




s.

Dat zijn een hoop uitroeptekens... Ja meester.. :hide:

Nee nog niet geprobeerd, maar misschien van de zomer in Afrika, ga daar een gitaartje voor onderweg kopen, dus die gaat in het vuur of ik trap 'm kapot. Of een combinatie van die twee.. Of als iemand 'm wil hebben, dat kan ook..

stijnkenens
17 januari 2013, 18:51
Wacht maar tot ik in hoofdletters begin te typen, of m'n bril af zet ...

Ik doe het onbewust, misschien inderdaad om wat kracht bij te geven, maar als je over elke zin nadenkt, valt het niet meer op dat al de voorgaande ook met een uitroepteken zijn geëindigd :D



s.

Jilles
17 januari 2013, 20:01
Scherpe(!) lange beitel nemen en vlak(!) over het bovenblad de lijmresten voorzichtig afsteken, moet haast wel goed gaan.
Hmm.. zal ik er nog een uitroepteken achter zetten? Nope, niet genoeg over mijn zin nagedacht! :seriousf:

Napoje
18 januari 2013, 09:29
Oplossen met Fluor-antimoonzuur (http://nl.wikipedia.org/wiki/Fluorantimoonzuur)! Dat gaat zeker werken.

oigun
18 januari 2013, 10:10
Afschrapen met een stanleymesje waarvan de punten zijn afgetaped. de rest wegschuren met waterproof 1200/1500/200. Polijsten.klaar.Niet met warmte of oplosmiddelen proberen als je de lak wilt sparen...