PDA

View Full Version : verschil dual /triple rectifier boogie



heavy
16 januari 2002, 09:56
wat is het verschil (dus de praktijk)
tussen een dual of triple rectifier head?

Rectifier
16 januari 2002, 16:29
De Triple gaat ietsie harder. Heeft 150 watt en de Dual 100 watt. Ben je dat echt nodig???
Nee, niet echt. Je kan een Dual al niet los zetten, zonder dat je doof wordt.
En mocht je na 2 jaar aan buizenvervangen toe zijn, mag je blij zijn als je voor de Dual hebt gekozen omdat de Triple een aantal buizen meer heeft.
Verder klinkt ie hetzelfde!

anoniem
17 januari 2002, 22:22
Ongeveer zoals Rectifier zegt, maar je moet er rekening mee houden dat 150 watts niet gelijk zoveel verschil in luidheid met zich mee brengt, een 100watt versterker is slecht 3dB luider dan een 50 watt versterker en 50 watts extra ten opzichte v 100 is maar 0,17dB. Natuurlijk zijn dit slechts getallen, in de praktijk blijkt dat een zwaardere versterker meer headroom heeft en dus langer clean blijft voordat hij gaat vervormen, dus je moet de Triple Rectifier harder zetten om de eindtrap te laten vervormen, of eigenlijk verzadigen, want het geluid gaat natuurlijk altijd door die buizen heen en voegt altijd karakter toe. Ik gebruik een Dual en ik zet hem wel zo hard dat de eindtrap gaat werken, dit is hard, maar ook nodig om boven mijn drummer en bassist uit te komen en dus gebruik ik oordoppen. En wat Rectifier(hierboven) al zei het kost inderdaad flink wat duurder als je nieuwe buizen voor je Triple zou moeten kopen, kijk maar eens wat eindtrapbuizen kosten. Verder is de Dual al vrij zwaar, helemaal in een flightcase.

Geert

heavy
17 januari 2002, 22:47
ja daar weet ik alles van ik heb in mijn boogie altijd groove tubes laten zetten wel duur maar echt super vet veeeeeel meeeeer headroom dan hun eigen buizen

gr,
stef
nice forum btw:D

Rectifier
18 januari 2002, 11:18
Ik bedoelde eigenlijk ook meer headroom i.p.v. dat ie echt harder gaat.
Maar je koopt een Rectifier juist voor de oversturing en niet voor de headroom zodat ie langer clean blijft. Daarvoor heeft Fender de Twin Reverb met 100 watt. En ook daarvan wordt je knetterdoof zonder oordoppen.
Maar zoals je in een ander topic al hebt geplaatst dat je die nieuwe Rectifier pre-amp wil hebben. Doen doen!!! Wel hopen dat ze die nieuwe eindtrap ook zo maken dat je de uitgangs wattage aan kan passen.
Vb. van 100 watt naar 50 etc.
Als ie echt 2x100 watt is dan zou'k er meteen een heftruck bij kopen :smile: