PDA

View Full Version : The Black Keys



Guitarmandan
16 januari 2013, 16:27
mijn huidige gitaar is kapot gegaan, dus ben ik op zoek naar een nieuwe. ik wil liedjes van the black keys coveren, dus daar zoek ik iets voor. de gitarist gebruikt een harmony h78, maar die is nu niet meer te koop. welke andere gitaar komt daarbij in de buurt? ik heb een fender mustang 1 amp en ongeveer 350 euro te besteden.

allochthomas
16 januari 2013, 16:31
Ga naar een muziek winkel en ga testen wat je zelf lekker vind spelen, dat die kerel van the black keys zo'n gitaar lekker vind spelen hoeft niet te betekenen dat jij hem ook lekker vind spelen.

muffstuff
16 januari 2013, 16:44
Ben zelf ook erg into de black keys de laatste tijd en wat betreft gitaar is het best makkelijk. Dan auerbach houdt van obscure jaren 70 gitaren, eigenlijkniets speciaals, behalve dan de p90 elementen, goede fuzz pedaal(heb zelf net de litlle mig muff E55 euro besteld).

Zelf wil ik op korte termijn een lp junior met een p90 juist voor dit soort black keys achtig geluid.

Anders een semi hollow met p90 komt in de buurt.

muffstuff
16 januari 2013, 16:46
Ga naar een muziek winkel en ga testen wat je zelf lekker vind spelen, dat die kerel van the black keys zo'n gitaar lekker vind spelen hoeft niet te betekenen dat jij hem ook lekker vind spelen.

Dit vooral inderdaad.

fantastik_badr
16 januari 2013, 17:25
Misschien vinden jullie 't ook leuk om deze even te bekijken trouwens:

Een erg toffe rig rundown van Dan Auerbach's rig met zijn guitartech.


http://www.youtube.com/watch?v=aAt70OcyTN4

Mr.Fingers
16 januari 2013, 18:36
Het alternatief voor een Harmony... is een Harmony. Die DeArmond goldfoil singlecoils klinken zo speciaal, dat ik nog geen andere gitaar tegengekomen ben die zo klinkt. Wil je die klank, moet je toch eens naar die pickups kijken, en eventueel er zo eentje in een Squier telecaster zetten

(gebruik zelf een '66 H74)

Jay75
16 januari 2013, 20:37
Koop een leuke eastwood :)

http://www.digitaar-wil-ik.nl/

witterwit
16 januari 2013, 20:48
eastwood classic 6 proberen.

Jan Buurman
16 januari 2013, 21:38
Een tijdje geleden heb ik The Black Keys live gezien..... Wat een beroerd gitaargeluid!!!!!!!

witterwit
16 januari 2013, 21:51
misschien een kleine tip: the black keys zijn ook beïnvloed door Junior Kimbrough: kijk eens wat filmpjes op YouTube; daar kun je ook informatie uit halen m.b.t. het geluid.

barno
16 januari 2013, 22:03
eastwood, dan heb je de cosmetics en comfort van een nieuwe gitaar maar voor het geluid koop je beter oud chicago spul, harmony, kay, supro of een vroege teisco ofzo.

Marbles
17 januari 2013, 00:01
Inderdaad, koop een oud bizar merk dat goed klinkt voor jou. Vroeger had je 1 van bovenstaande merken voor weinig kunnen kopen en noemde iedereen het vuilnis. Nu speelt hij er op en zijn ze duur (Zoals de airline - jack white en talloze andere voorbeelden(mosrite, junior, mustang)). Ik vind bijvoorbeeld in oude hagstroms een te gek geluid zitten. Misschien zelfs een oude EKO, ik heb er nooit op gespeeld, maar qua looks erg cool.
En probeer ergens voor weinig een klein buizenbakkie op de kop te tikken die lekker snel over de zeik gaat..

muffstuff
17 januari 2013, 11:03
Het alternatief voor een Harmony... is een Harmony. Die DeArmond goldfoil singlecoils klinken zo speciaal, dat ik nog geen andere gitaar tegengekomen ben die zo klinkt. Wil je die klank, moet je toch eens naar die pickups kijken, en eventueel er zo eentje in een Squier telecaster zetten

(gebruik zelf een '66 H74)

die gast heeft tal van verschillende gitaren/met verschillende elementen gebruikt in de loop der jaren, om nou te zeggen dat je precies die ene single coil moet hebben?

zoon van Piet
17 januari 2013, 12:17
Hij gebruikt idd van alles. Meestal oud en hollowbody, wat in combinatie met fuzz wel effe iets is waar je mee om moet leren gaan. Maar ik zie ook nieuw spul in het filmpje, fralin p90's..

De Dearmonds klinken idd speciaal. maar ze waren vroeger op heel wat gitaren te vinden, Gretsch, Guild, silvertone etc. En op zo ongeveer iedere van oorsprong akoestische western of jazzgitaar uit die tijd. Er zijn wel dingen die daarbij in de buurt komen, met name de Duitse Schallers van ongeveer zo'n uiterlijk, uit ongeveer dezelfde tijd. Ik heb heel wat DeA's gehad en het bijzondere zit m volgens mij in de hoge microfonie van die krengen, van waxen hadden ze blijkbaar nog nooit gehoord. Dat levert piep en squeal, maar ook heerlijke warme volle sounds. En dat alles over de nek geluid van de Keys..