PDA

View Full Version : Versterker invriezen



DEA100MKIV
16 januari 2013, 14:00
Zit een beetje in dubio, versterker wel of niet invriezen.

Het klinkt een beetje rare, maar als je kijkt wat sommige versterkers (oudere)
nu opleveren, is het misschien wel haalbaar om er eentje in te vriezen..

- De onderdelen verslijten niet
- Want hij staat stil

De vraag aan jullie,

Hoe zou ik hem het beste kunnen verpakken.
In folie, of een speciale case..

Ik wil dit wel eens een maand proberen met mn rockerverb mk1.
Bevalt het dan kan ik mn 2de aanschaffen (aangezien ze nu al bij mk2 zijn en die
vind ik echt niets)

Help me aub...

Hendriks
16 januari 2013, 14:03
? ? invriezen? Gewoon op zolder parkeren .

DEA100MKIV
16 januari 2013, 14:07
Ok, maar tegenwoordig vriiezen ze toch alles in, laptop accu's , groenten,

DEA100MKIV
16 januari 2013, 14:11
Ik had daar over met iemand van de monday knight music club en die zei vraag daar eens ... zodoende
Ik vind het helemaal geen gek idee trouwens

arjanb01
16 januari 2013, 14:15
Invriezen ????? Are you nuts ???? Ik denk dat de capacitors en de elco's dit niet zo grappig gaan vinden dus ik zou hem lekker op zolder staan als je hem vintage wit laten en origineel !

Gearjunkie
16 januari 2013, 14:17
Ik heb goede ervaring met bakjes van Tupperware. Of ze er in de gewenste maat zijn weet ik niet, dan zou je een party moeten bezoeken.

ruudjes
16 januari 2013, 14:18
Mijn gevoel vertelt mij dat je beter je versterker af en toe warm kunt spelen dan hem jaren lang parkeren of invriezen.

7ender
16 januari 2013, 14:30
je kan 'm 't beste heel dik in de Nivea smeren ,....daar blijft ie 'r lekker jong en kreukvrij van uitzien ....

echt waar ! ( Oil of Olaz is ook goed ) :D

caliban
16 januari 2013, 14:34
je kan 'm 't beste heel dik in de Nivea smeren ,....daar blijft ie 'r lekker jong en kreukvrij van uitzien ....

echt waar ! ( Oil of Olaz is ook goed ) :D

Dan krijgt hij van die Mesa/Boogie tolex :D

JohnLord
16 januari 2013, 14:47
Lekker voor je speakers ook, dat invriezen.

macwilliams
16 januari 2013, 16:29
Als je een ENGL invriest gaat hij dan nog killer klinken?

Jasper.
16 januari 2013, 16:33
En hoe zit dat met een ENGL Fireball dan? Krijgt ie dan Koudvuur?

macwilliams
16 januari 2013, 16:34
Ach zolang je de stekker er maar uittrekt zal het meevallen.

Scarface
16 januari 2013, 17:16
:dontgeti:
Mij,lijkt het geen goed plan !! Al zou je hem vacuüm verpakken,op het moment dat je hem gaat ontdooien komt er vocht vrij. Kan niet goed zijn dus

Groet,
Marco

muffstuff
16 januari 2013, 17:49
Lekker voor je speakers ook, dat invriezen.

idd, kan je meteen wegpleuren daarna lijkt me.

7ender
16 januari 2013, 18:15
effe zonder dolle,....Als je een versterker "weg gaat zetten voor later" ,...dan kun je 'm gewoon op zolder zetten met een oud lakentje er overheen tegen de stof.
Het dient wel een vochtvrije , droge plaats te wezen ! ( in 't tuinschuurtje of de opslag-box onder de flat , ...of de onverwarmde garage oid , dat zijn NIET de beste locaties ).

Hou er dan alvast maar rekening mee , dat als je 'm WEL droog en goed weg-zet ,...dat je na een jaar of 10 NIET ineens de stekker in het stopcontact doet,....want de kans is dan groot dat er vuurwerk,...een harde "ploef" of rook-verschijnselen uit de amp gaan komen.
De gelijkricht-elco's van de voeding kunnen niet tegen 10 jaar niksen ( inwendige chemische werking ) ,.....en kortsluiting is 't resultaat :crazyhappy:

Swaag
16 januari 2013, 18:29
Oké, zeg het maar: waar hangt de verborgen camera?

Robin...
16 januari 2013, 18:34
http://robzijlstra.files.wordpress.com/2010/04/verborgen-camera.jpg
Hier!

Dirk_Hendrik
16 januari 2013, 18:55
OK, zoals even terug al gezegd, zonder dollen,

Als je dat invriezen even breed opvat vraag je dus hoe je een versterker zo kunt "parkeren" dat slijtage als gevolg van veroudering minimaal is.

1) Over de jaren is er verschrikkelijk veel troep gemaakt en een paar klassiekers zijn gebleven. Wie zegt dat jouw versterker tot die klassiekers gaat behoren? De kans op de troepcategorie is echt groter.
2) Hoe kom je er bij dat die gewild geworden vintage bak net zo klinkt als toen ie net nieuw was? Of is een onderdeel van die klank juist te danken aan veroudering?
3) Betekent wegzetten geen slijtage? In veel gevallen worden elektrische apparaten die stil staan niet beter maar takelen juist sneller af. Klassiek voorbeeld zijn die elko's die 7ender al noemt. Die blijven veel langer goed als ze geregeld spanning zien. Daarom is NOS elko's ook zo'n domme misvatting.

En, wil jij dus die versterker goed houden, speel er dan af en toe eens op, houd em schoon en stel em niet bloot aan extreme temperatuurs en vochtigheidsveranderingen. En houd em schoon. Dan heeft ie over 40 jaar een minimale servicebeurt (krakende pots) nodig om misschien weer helemaal hip te zijn.

DEA100MKIV
16 januari 2013, 19:25
Ok, ga id dat doen.

cale0
16 januari 2013, 19:43
Ok, ga id dat doen.

Is het niet vreselijk zonde om zo'n ding 40 jaar te bewaren? Daarnaast voor het geld wat het waarschijnlijk dan oplevert krijg je er niet zo heel veel extra voor.

patrick0108
16 januari 2013, 21:18
ik vraag me af wat de bedoeling is na het invriezen? verkopen als ice rectifier:dontgeti: voorlopig moet je investeren in een versterker en een vriezer die een x aantal jaren mee moet gaan met stroom kosten niet te vergeten. dus denk dat je meer plezier haalt uit het verslijten van je amp.

big dooley
16 januari 2013, 22:42
...dat je na een jaar of 10 NIET ineens de stekker in het stopcontact doet,....want de kans is dan groot dat er vuurwerk,...een harde "ploef" of rook-verschijnselen uit de amp gaan komen.
De gelijkricht-elco's van de voeding kunnen niet tegen 10 jaar niksen ( inwendige chemische werking ) ,.....en kortsluiting is 't resultaat :crazyhappy:

och de stekker in het stopcontact steken, kan niet veel kwaad... de versterker vervolgens aanzetten wel overigens... :D

LRS
17 januari 2013, 07:47
Gewoon in de tuin zetten, is momenteel kouder dan in je vriezer...

terrasbeest
17 januari 2013, 09:18
Versterker doet winterslaapje.

kassie
17 januari 2013, 11:40
Ik had daar over met iemand van de monday knight music club en die zei vraag daar eens ... zodoende
Ik vind het helemaal geen gek idee trouwens

Wie was dat dan? Douwe? haha je moet je niet zo door die jongens in de luren laten leggen joh.. Ze hebben je mooi tuk hahaha

Plant
17 januari 2013, 12:41
- De onderdelen verslijten niet
- Want hij staat stil

Zoals al opgemerkt is dit een misvatting. Het is dan niet zo zeer 'slijten', maar stilstaan (geen spanning) betekent zeker achteruitgang van componenten als elco's.

Elco's deformeren en als je daar na zoveel jaar ineens de volle spanning op zet, klappen ze uit elkaar. Je kunt natuurlijk tegen die tijd voorzichtig en langzaam met een variac aan de slag.

Sowieso hebben elco's een beperkte levensduur, ook met spanning erop gaan ze afhankelijk van de temperatuur maar een beperkte tijd mee. Maar voor de levensduur kun je beter spanning erop houden dan stil wegzeten.

muffstuff
17 januari 2013, 13:12
volgens mij kan je beter dat ding verkopen en het geld investeren, zal veel meer opleveren dan wat jij straks nog voor dat ding krijgt.

stratman1976
17 januari 2013, 13:32
Jongens, waar zijn we mee bezig? Je hoort erop te spelen man!
Ontopic: Trouwens, wat dacht je dat er gebeurt tijdens het ontdooien? Dezelfde reden om je biefstuk niet in te vriezen.
Alles vriest kapot door de vorming van ijskristallen, tenzij je een -80°C shockvriezer hebt...

Rowdy Prins
17 januari 2013, 14:32
Hey,
Als eerste lijkt het me niet zon strak plan om een versterker in te vriezen. Ten tweede. Je had het over de monday night music club. Bedoel je in emmen? In de brasserie?
Gr Rowdy :harmony:

Icarvs
17 januari 2013, 18:33
Ik denk niet dat de winst opweegt tegen de kosten van iets invriezen voor 40 jaar lang.

Dicky Dick
17 januari 2013, 23:59
Is this 4 real???? Whaahaha!!

lespaulnmarshall
18 januari 2013, 10:28
Cool/koel, als de condensatoren en elcos uit elkaar springen als je 'm dan weer aan zet.

Bates15
18 januari 2013, 11:05
Dit is zo een beetje het raarste draadje dat ik tot heden gelezen heb... Hahahaha..

kassie
18 januari 2013, 13:10
Hey,
Als eerste lijkt het me niet zon strak plan om een versterker in te vriezen. Ten tweede. Je had het over de monday night music club. Bedoel je in emmen? In de brasserie?
Gr Rowdy :harmony:

lijkt me wel ja, dat zooitje ongeregeld. Bier -> Domme kletspraat -> iemand die het serieus neemt -> lachwekkend topic. Drenthe komt weer mooi op de kaart merk ik wel. Hahaha

the sure thing
18 januari 2013, 21:49
Dit is zo een beetje het raarste draadje dat ik tot heden gelezen heb... Hahahaha..

Die over de verzameling bad-eendjes is erger

Johannes
18 januari 2013, 22:42
Hahaha, ik ga m volgen :)

Rowdy Prins
18 januari 2013, 23:03
lijkt me wel ja, dat zooitje ongeregeld. Bier -> Domme kletspraat -> iemand die het serieus neemt -> lachwekkend topic. Drenthe komt weer mooi op de kaart merk ik wel. Hahaha
Gek op de monday night. Altijd gezellige mensen en een goede sfeer :D Wij spelen er met ons bandje ook wel eens. Altijd leuk :D

DEA100MKIV
18 januari 2013, 23:22
Haha rowdy,

grappig hoor
jij hebt het me verteld!
tenminste ene prins


Omdat de diepvries , toch te klein is.. en toch wat risico's mee brengt.
Heb ik hem nu buiten staan (1e 24 uur is al gered., heb vanochtend getest , en ok!)

keesssst
19 januari 2013, 00:36
ik zou het wel weten ;

20 jaar weg zetten , en als je hem dan weer nieuw uit de doos haalt meteen relicen!!!










(da's 'n grapje natuurlijk ... ik zou er op spelen tot de vellen erbij hangen)

Henri H
19 januari 2013, 00:55
Ik heb een jaartje in Emmen op school gezeten, maar dat ze daar zulke droge humor hebben ..... :seriousf:

Misery Signals
19 januari 2013, 01:52
Haha super! Die hadden we nog niet!

Los daarvan het feit dat je nog eender wat mag doen, een Rockerverb gaat nu niet echt een verzamelwaarde krijgen :)

MS

Duhsjaak
19 januari 2013, 04:36
Hi TS
Er zijn andere en meer stabiele manieren om je geld veilig te stellen.

Overigens vind ik dat hier errug schrikachtig wordt gedaan over elektronica en temperaturen.
Dat spul kan beslist wel ergens tegen. In de vliegtuigindustrie wordt, zeker bij intermitterende fouten, het opstoken en bevriezen zeker in de test procedure mee genomen. Dat doen ze zeker al 45 jaar. Ik durf er een lief ding onder te verwedden dat bij de 747 op dit moment zeker een mannetje of wat dit soort temperatuur sensitieve tests aan het uit voeren zijn. Op 10 kilometer hoogte is het min 50. Zou toch echt beroerd zijn als het dan allemaal niet meer functioneert.

Met andere woorden: Ik zou het als conservering niet toepassen, maar als een versterker nog eens een tijd op min 18 wordt geparkeerd?
Als je hem de tijd geeft rustig te ontdooien en de tijd geeft eventuele condensatie te laten drogen, niks aan de hand. Inpluggen en spelen.
Vriendelijke groet, Gus

wytz
19 januari 2013, 13:42
Grappige discussie. Als investeringsvehikel is het alleen vrij zinloos.
Als je een versterker gaat invriezen om deze later met winst te verkopen dan moet je rekening houden met de 'time value of money'. Dat betekent dat je kan uitrekenen hoeveel verlies je loopt op een investering met een vergelijkbaar risico.

Stel nu:
1. Je betaalt 1000 euro voor de versterker
2. De vriezer om de versterker kost ook 1000 euro, dus de initiele investering is 2000 euro.
3. Stroomkosten voor de vrieskist zijn 40 euro per jaar
4. Je wilt de versterker over 20 jaar verkopen en verwacht dat deze dan 5000 euro oplevert
5. Het risico is vergelijkbaar met rendement op een gespreid aex (aandelen) portfolio met een verwacht rendement van 10% per jaar (dit is niet eens heel onrealistisch, wel onzeker natuurlijk, maar dat is de versterker ook!)
6. De vrieskist is na 20 jaar helemaal afgeschreven en de restwaarde is nihil.

Je kan dan de volgende berekening maken.

Netto contante waarde van de versterker = -2000 - 40/1.1 - 40/1.1^2 - 40/1.1^3.........-40/1.1^19 + 5000/1.1^2) = -1,597.32. (zie: http://www.money-zine.com/Calculators/Investment-Calculators/Net-Present-Value-Calculator/ en http://en.wikipedia.org/wiki/Net_present_value).

Oftewel: zelfs als de waarde in 20 jaar zou vervijfvoudigen is het een ongunste investering tov aex (waarbij npv 0 is).

Ter vergelijking:
1. Depositorente is maximaal 4%. http://www.spaarrente-deposito-sparen.nl/overzicht-hoogste-deposito-rente.php?o=6
Dat zou na 20 jaar 2000 x 1.04^20 = 4382.25 opleveren (let wel, zonder risico!!)
2. Bij een investering in de aex met herinvestering van het dividend zou het 2000 x 1.1^20 = 13455.00 opleveren. Hier zijn natuurlijk wel risico's bij, maar goed, dat is bij de versterker natuurlijk ook. Wie weet spelen we over 20 jaar wel digitaal en wil niemand die oude troep meer hebben.

Oftewel: een versterker is een investering als je er veel op speelt. Mocht je er bij verkoop meer uithalen dan dat je er in stopt dan is dat natuurlijk mooi meegenomen. Als beleggingsobject is het minder interessant.

Wietse

Brum
19 januari 2013, 14:49
Hi TS
Er zijn andere en meer stabiele manieren om je geld veilig te stellen.

Overigens vind ik dat hier errug schrikachtig wordt gedaan over elektronica en temperaturen.
Dat spul kan beslist wel ergens tegen. In de vliegtuigindustrie wordt, zeker bij intermitterende fouten, het opstoken en bevriezen zeker in de test procedure mee genomen. Dat doen ze zeker al 45 jaar. Ik durf er een lief ding onder te verwedden dat bij de 747 op dit moment zeker een mannetje of wat dit soort temperatuur sensitieve tests aan het uit voeren zijn. Op 10 kilometer hoogte is het min 50. Zou toch echt beroerd zijn als het dan allemaal niet meer functioneert.

Met andere woorden: Ik zou het als conservering niet toepassen, maar als een versterker nog eens een tijd op min 18 wordt geparkeerd?
Als je hem de tijd geeft rustig te ontdooien en de tijd geeft eventuele condensatie te laten drogen, niks aan de hand. Inpluggen en spelen.
Vriendelijke groet, Gus

Ja nou, niet dus he. Een versterker is aan de binnenkant wel even van wat ander materiaal gemaakt dan wat men in de vliegtuigindustrie gebruikt, dus mijns inziens een heel scheef voorbeeld. Temperatuurverschil geeft condensvorming en condensvorming op dergelijke schaal betekent gegarandeerd op de lange duur roest en ik kan me niet voorstellen dat je dat in een dergelijke mate wil met je versterker. Lijkt me dus nou niet echt een goed plan voor een gitaarversterker. Het punt van elco's en dergelijke is ook al genoemd. Het is gewoon een heel slecht plan.

@ de topicstarter: Gewoon op sterk water zetten! Is da wa!:crazyhappy:




*kruipt onder hunebed*

Braindead
19 januari 2013, 17:41
Maar een buizenamp een tijd niet laten draaien kan op zich toch niet zoveel kwaad? Ik kan me voorstellen dat het goed is hem af en toe aan te zetten maar zo niet, na hoeveel jaar (en hem dan weer aan zetten) gaan die Elco's problemen vertonen? Is daar een richtlijn voor? Ik bedoel na 4 jaar geen stroom en dan rustig op laag volume weer opstarten is dat nog binnen het bereik?

kassie
19 januari 2013, 18:22
Dat punt van de Elco's vind ik ook een ontzettende drogrede.. die zijn met een uurtje solderen allemaal vervangen, en het kost ongeveer 20-30Euro inkoop voor topkwaliteit F&T. Vrij eenvoudig. Het maakt dus geen reet uit of je een versterker nu lange tijd wel of niet bespeeld. De hedendaagse buizen zullen in de toekomst ook geen collectorsitems worden. Rest ons nog de trafo's. Die in menig productieversterkertje toch erg matig zijn.. Mocht je nu wel een toffe collectorsamp hebben, in mint condition en nog steeds helemaal origineel. Dan lijkt een flightcase met vochtvretertjes toch een betere oplossing. En opbergen in een kluis. Maarja, imho moet er gewoon op gespeeld worden.

Brum
19 januari 2013, 18:53
Dat ze zo vervangen zijn is waar, maar een drogreden is het natuurlijk niet. Ze worden er immers gewoon niet beter op.;)

Rowdy Prins
19 januari 2013, 22:12
Haha rowdy,

grappig hoor
jij hebt het me verteld!
tenminste ene prins


Omdat de diepvries , toch te klein is.. en toch wat risico's mee brengt.
Heb ik hem nu buiten staan (1e 24 uur is al gered., heb vanochtend getest , en ok!)

Nou... Voor zover ik weet heb ik nog nooit iemand verteld om een versterker in te vriezen. Maar als ik mag vragen. Hoe heet je? Misschien ken ik je wel :D Maar ik zal het niet geweest zijn die je verteld heeft om de versterker in te vriezen. Er lopen meer prinsen rond :P

DEA100MKIV
19 januari 2013, 22:32
ow ok .

Ik ben jan (lange kerel, rood haar, mooie ogen)


Ben jij dan van muziekhuis prins ?

erg mooie zaak dat, daar kan feedback , redrooster enzo nog wat van leren

DEA100MKIV
19 januari 2013, 22:33
wat betekend imho eigenlijk... i am ho of watzo .. ?

cale0
19 januari 2013, 22:41
wat betekend imho eigenlijk... i am ho of watzo .. ?

In my humble opinion ;)

DEA100MKIV
19 januari 2013, 22:47
dank u cale0

respecT!

Ik vraag het me al een jaar af, goed begin van 2013 !!!

RS-Rik
19 januari 2013, 23:01
Hi TS
Er zijn andere en meer stabiele manieren om je geld veilig te stellen.

Overigens vind ik dat hier errug schrikachtig wordt gedaan over elektronica en temperaturen.
Dat spul kan beslist wel ergens tegen. In de vliegtuigindustrie wordt, zeker bij intermitterende fouten, het opstoken en bevriezen zeker in de test procedure mee genomen. Dat doen ze zeker al 45 jaar. Ik durf er een lief ding onder te verwedden dat bij de 747 op dit moment zeker een mannetje of wat dit soort temperatuur sensitieve tests aan het uit voeren zijn. Op 10 kilometer hoogte is het min 50. Zou toch echt beroerd zijn als het dan allemaal niet meer functioneert.




De boordcomputer en toebehoren zitten in de drukcabine en die heeft stabiele druk en temperatuur... Sterker nog, de meeste boordcomputers van vliegtuigen hebben heatsinks. Dat is volgens mij allemaal solid state materiaal en geen met olie gevulde elco's.

Meestal zitten ze net voor waar de vleugels en de romp samenkomen of achter de cockpit.


Besturing is meestal hydraulisch, met olie dus. En die bevriest niet zomaar.

Dirk_Hendrik
20 januari 2013, 15:46
In de vliegtuigindustrie wordt, zeker bij intermitterende fouten, het opstoken en bevriezen zeker in de test procedure mee genomen. Dat doen ze zeker al 45 jaar.

Nou heb ik toch een aardige zee van onderhoudsdocumentatie van vliegtuigcomponenten onder ogen gehad maar ken er geen welke in z'n "repair" of "return to service test" sectie ook maar iets zegt over opstoken en invriezen om intermittent fouten te vinden. Idem voor door vliegtigcomponenten uitgegeven "standard practice manuals". Geef me even een ATA nummer van een CMM of een ATP waarin zo'n test beschreven staat (graag met vendor). Ik ben wel benieuwd en kan em wss wel opsnorren. Dat wil overigens niet zeggen dat het niet mag (want dan zou het expliciet vermeld worden) maar het valt onder de verantwoording van degene die het onderhoud doet die dat soort technieken in z'n "standard practices" gebruikt.

Als je het gaat bekijken als onderdeel van luchtwaardigheidscertificering kun je gelijk hebben. Daar praat je echter weer over units die niet in de normale produktie terecht gaan komen maar alleen maar in protovorm en proto-toestellen terecht komen.

Dirk_Hendrik
20 januari 2013, 15:49
Sterker nog, de meeste boordcomputers van vliegtuigen hebben heatsinks. Dat is volgens mij allemaal solid state materiaal en geen met olie gevulde elco's.
Heatsinks idd. Da's dus om warmte te lozen. Een hoge temperatuur in de avionics bay is veel vaker een probleem dan een te lage. Waardoor je overigens ook veel elko's in een vrij rap tempo het leven ziet laten.

Braindead
20 januari 2013, 16:01
Hmm gisteren nav dit topic mijn oude Marshall maar weer eens opgestart :) Stond alweer een paar jaar droog. Gewoon eerst een minuutje of 2 op standby gezet en daarna op rustig volume het kalk van de muren gespeeld. Gelukkig geen vuurwerkverschijnselen. Overigens wel eventjes een licht krakende potmeter maar na een paar keer heen en weer draaien was dit weer verholpen.

Scarface
20 januari 2013, 17:49
wat betekend imho eigenlijk... i am ho of watzo .. ?


In my humble opinion ;)

IMHO= ik met hoer opstap...

Hahahahahahahahahahaha.......:):):):):):) en dit is lachen..:seriousf:

Sorry,kon het niet laten.:hide:

;)

Groet,
Marco

Henri H
20 januari 2013, 18:18
Niet humble, maar honest. Dacht ik?

Rowdy Prins
20 januari 2013, 18:40
ow ok .

Ik ben jan (lange kerel, rood haar, mooie ogen)


Ben jij dan van muziekhuis prins ?

erg mooie zaak dat, daar kan feedback , redrooster enzo nog wat van leren

Hoi jan :D
Nope niet van muziekhuis prins. Gewoon rowdy :P
Rowdy :harmony:

RS-Rik
21 januari 2013, 00:06
Maar over ouwe buizenversterkers en degradatie na ongebruik gesproken:

Een jaar geleden kreeg ik bezit van een 50 jaar oude Fender Vibrolux. Die heeft zeker 15 jaar niks gedaan in een (weliswaar droge en w/s stabiel verwarmde) opslagruimte gestaan.

Maar daar speel ik gewoon op, gebeurt niks mee. Van tevoren wel ff de binnenkant bekeken. Blauwe condensators waren allemaal nog droog. Pots zijn niet helemaal lineair en af en toe komt er Franse radio uit maar voor de rest dikke mik.