PDA

View Full Version : toetspoets



zeiler
16 januari 2013, 12:03
Hoi!

Ik wil mijn gitaren even onderhouden, omdat er op verschillende gitaren aanslag op de toets zit.

Maakt het nog uit wat voor poets ik daarvoor gebruik? Dit vooral omdat ik zowel mijn akoestische
gitaar een toets van palisander heeft, mijn LP een ebben en mijn strats een esdoorntoets hebben.

Wat zijn verder goede producten daarvoor?

Alvast bedankt ;)!

Zeiler

witterwit
16 januari 2013, 12:18
ik zelf gebruik altijd een soort herstelolie voor ongelakte meubels, in mijn geval werkt dit prima.

Rizz
16 januari 2013, 12:20
Ik kmaak m'n toetsen (ebben en rw) altijd schoon met wasbenzine of aanstekerbenzine.. Voor esdoorn weet ik dat niet. Daarna inolien met Dunlop lemonoil. Palissander olie ik altijd 2x.. Als de meuk er echt dik op zit, heel voorzichtig met een breekmesje schrapen..

witterwit
16 januari 2013, 12:23
schoon maken doe ik met wattenstaafjes en alcohol, tenminste waar het nodig is. met een mesje schrapen doe ik liever niet.

Rizz
16 januari 2013, 12:25
schoon maken doe ik met wattenstaafjes en alcohol, tenminste waar het nodig is. met een mesje schrapen doe ik liever niet.

Dat kan ik me voorstellen, maar heb laatst voor en met een leerling een gitaar gekocht waar de meuk zo dik opzat dat het wel moest. Het is gelukt zonder schade, gewoon met beleid en geen onverwachte bewegingen..

Plant
16 januari 2013, 12:26
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156023-Waarmee-een-vies-fretboard-mee-schoonmaken

Rizz
16 januari 2013, 12:35
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?158497-vraag-over-onderhoud-van-rosewood-body-en-mat-uitziende-sparrentop&highlight=citroenolie

reckless_life
16 januari 2013, 14:33
Ik gebruik Formule No. 65 van Dunlop, voor alle gitaren.

Waarschijnlijk kan je in de groothandel wel dingen krijgen die net hetzelfde doen én goedkoper zijn, maar ja, zoveel heb je er niet van nodig.

frekie
16 januari 2013, 19:35
Mijn 0,02 euro. Fretjes polijsten met Commandant en een schone doek. Daarna de toets schoonmaken en in de olie zetten (igv palissander) met flesjes Jim Dunlop 1 en 2. Dan wordt zelfs een Aldi flattop bespeelbaar!

jerome
16 januari 2013, 19:40
Ik hou zelf van een gitaar met een schone gladde toets en gladde fretjes.
Dat speelt lekker soepel en het benden gaat dan ook veel soepeler.
Een schone toets en fretjes geeft sowieso ook een beter, frisser, strakker en directer geluid... ;)


Ongelakte toets:
De toets eerst schoonmaken met een schone pluisvrije doek en een klein beetje alcohol of wasbenzine.
Dat lost de vuiligheid en de vettigheid op van de oppervlakte van de toets
Ik gebruik liever geen schoonmaakmiddelen waar water in zit zoals bijvoorbeeld Glassex of diverse multireinigers. Dat water kan tussen de frets en het hout doorlopen en kan het hout doen zwellen.
In extreme gevallen kan door het zwellen van het hout de fretjes op bepaalde plekken hoger komen te liggen en daar wordt je niet vrolijk van!

Na het schoonmaken van de toets kan je (als je van gladde fretjes houdt) de fretjes snel en gemakkelijk polijsten.
Ik doe zelf altijd mijn wijsvinger in een schone pluisvrije doek en doe er een heel klein drupje vloeibare chroompoets op.
Zo kan je ervoor zorgen dat de chroompoets voornamelijk op de fretjes komt en niet op het hout.
Geen chroompoets (pasta) uit een tube gebruiken want dat schuurt te veel…

Daarna wrijf ik een ongelakte toets altijd in met toetsolie of fretboard conditioner...

Alles bij elkaar een kwartiertje werk

En daarna nieuwe snaren erop en je gitaartje speelt weer ultrasoepel en klinkt ook weer fris en strak... :)



Gelakte toets:
Bij elke nieuwe snarenbeurt poets ik eerst de fretjes met een schone pluisvrije doek en een heel klein drupje vloeibare chroompoets.
Daarna poets ik de toets met een heel klein beetje Turtle Autowax (de classic soort, dat groene spul).
Goed laten drogen en daarna met een schone doek goed uitpoetsen.
Ook hier, bij elkaar een kwartiertje werk en dan is de toets weer lekker schoon en glad.
Daarna kunnen de nieuwe snaren er op…

Hou je niet van een gladde toets dan kan je de toets schoonmaken met alcohol of wasbenzine.
Dit reinigt en ontvet en het verdampt lekker snel.
Geen thinner of aceton gebruiken want dat is te agressief!

Toetsolie op een gelakte hals vind ik zelf ook geen goed idee want je krijgt een vettig laagje dat niet in het gelakte hout trekt en waar bovendien vuil en viezigheid aan blijft plakken...

Braindead
16 januari 2013, 20:58
Ik hou zelf van een gitaar met een schone gladde toets en gladde fretjes.
Dat speelt lekker soepel en het benden gaat dan ook veel soepeler.
Een schone toets en fretjes geeft sowieso ook een beter, frisser, strakker en directer geluid... ;)
.

Erger jij je daar ook al zo aan? Tegenwoordig zoveel gitaristen die hun cd's gewoon inspelen met een niet gepoetste toets! Dan klinkt de gitaar meteen helemaal nergens meer naar. Een dof geluid dat ver weg klinkt, niet meer door de mix prikt. Hoe durven ze...







:D (sorry maar ik kon het niet laten)

jerome
16 januari 2013, 22:32
Maakt niet uit, dit soort reacties had ik wel verwacht...
En ja, ik heb inderdaad een paar gitaren voorbij zien komen met zo'n dikke laag aangekoekte zwarte hardgeworden smurry op de toets dat bepaalde frequenties gewoon gedempt werden.
Maar goed, dat waren dan ook extreem vieze mannen... ;)
Ik moest toen met een heel scherp plamuurmes en staalwol aan de gang....:dontgeti: