PDA

View Full Version : Mark Knopfler over 6 voor hem belangrijke gitaren



Antoon
16 januari 2013, 01:00
Gezien op het TDPRI forum en ook leuk om hier te vermelden:

http://www.youtube.com/watch?v=27OT_FSWrIE

Kingfisher
16 januari 2013, 10:52
Guitar PrOn op youtube.

"People think you're a collector, but you get to become a collector by default" is eentje voor de vriendin.

Iemand een idee wat een Monteleone kost? Nu ja, een 1958 Les Paul burst zal ook niet goedkoop zijn, denk ik.

fantastik_badr
16 januari 2013, 15:16
Ik kan zo genieten van docu's als deze. Misschien is het tof om eens een keer een verzameltopic te maken voor zoiets?? En dan niet van die 10 minuten dingen waar alles afgeraffeld word, maar gewoon goede gitaardocu's waar de tijd genomen word :)

DLDB
16 januari 2013, 16:49
Ik kan zo genieten van docu's als deze. Misschien is het tof om eens een keer een verzameltopic te maken voor zoiets?? En dan niet van die 10 minuten dingen waar alles afgeraffeld word, maar gewoon goede gitaardocu's waar de tijd genomen word :)

Het eerste waar ik aan dacht: http://www.youtube.com/watch?v=2y9KEtiQ8CM

Erg vette docu.

.slash.
16 januari 2013, 18:30
Coolcoolcool!

sbms97
16 januari 2013, 18:33
Errug vette docu, Bedankt voor de post.

Mr.Bluesbreaker
16 januari 2013, 20:20
Leuk om te zien. Inspirerend om weer meer bottleneck in open G en D te gaan spelen.

zeppo
16 januari 2013, 23:12
Mwoah ...... ik heb er precies 2 minuten naar gekeken. En toen besloten om deze video meteen maar lokaal op te slaan. Voor de zekerheid, want je weet nooit hoelang dattie op Utube blijft staan.
In dezelfde categorie: de vijf delen over Les Paul, geen bijster goede kwaliteit, maar wel erg mooi om naar te kijken. hier is het startpunt (http://www.youtube.com/watch?v=OcWTSgpTTyI)

De documentaire heet trouwens 'The Wizard of Waukesha', er zijn vast betere kopiëen te vinden.

puntdroad
17 januari 2013, 16:10
Is die 1959 burst Les Paul film al eens beschikbaar gekomen op de een of andere manier? Ik hoopte deze een keer ook op youtube te vinden, maar vooralsnog is er alleen de trailer.
Deze over Mark Knopfler vond ik ook erg mooi trouwens.

Hier is een docu over Peter Green. Niet echt gitaarprOn maar wel mooi om te zien:

http://www.youtube.com/watch?v=-Vkh63QIw-c

YannickH
17 januari 2013, 20:17
heel toffe docu! ben altijd al fan geweest van knopfler.

mesaman
18 januari 2013, 00:27
wie is mark knopper?

jannest
18 januari 2013, 00:57
wie is mark knopper?
zat ik me ook al af te vragen

DemolitionColorScheme
18 januari 2013, 12:02
Aandoenlijk! Leuk om Mark zo te horen praten over wat elke gitaar en elke era voor hem heeft betekent. Vermakelijk! Ook al luister ik eigenlijk nooit naar Dire Straits.

Agent_Smith
18 januari 2013, 12:11
Leuke docu met mooie verhalen over mooie gitaren.
Mag altijd graag naar de man en zijn gitaarspel luisteren.

Stratman70
18 januari 2013, 12:19
wie is mark knopper?Nee, KNOFFFFlook

2010begonnen
18 januari 2013, 12:56
Meer docu gewenst! ;)

Kingfisher
18 januari 2013, 14:04
Ook al luister ik eigenlijk nooit naar Dire Straits.

Let me blow your mind:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=z2nQZPC2uTs&list=PL5D11B5C65677B7A2#t=402s

northernlake
18 januari 2013, 16:38
Iemand een idee wat een Monteleone kost?

Volgens mij is zijn wachtlijst al enige tijd dicht en liggen de prijzen nieuw richting de $30K als ik de beschrijvingen van de verkochte gitaren zo ongeveer goed lees.

guitarkid
18 januari 2013, 21:10
Dank. Erg sympathieke en interessante docu zonder van die gillende pathetische interviewers of van die gastjes die er de ballen verstand van hebben!

RS-Rik
18 januari 2013, 21:12
Aan de reacties in dit topic kun je precies zien wie een ouwe lul is.


(Edit: ouwe, saaie, linksgeslagen skoda rijder met een baan in de ambtenarij)


De Knopper. De grote Knop. Whooooooh dat ene geluid met het wah pedaal een stukje open. Whoooooooh


Rock en roll en zingen over magnetron's en kleurentelevisies KAN niet, gaat niet alleen tegen de goede smaak in maar ook tegen je verantwoordelijkheid naar de medemens toe als onderdeel van de mensheid.
Dit kan zo in het brand in de hel topic.


Die man maakt wat los in me.

Mitch
18 januari 2013, 21:30
Typisch een gitarist die ongeveer een decennium uitermate succesvol is geweest (vergeet Money for Nothing, alle lof voor het album Love over Gold) maar daarna alleen nog maar slaapliedjes produceert. Maar een succesvolle gitarist met een eigen stijl... dat is 't zeker. Ik ga 'm absoluut even kijken, die docu. Knopfler is immers één van de weinigen van wie ik het geluid van een strat kan verdragen.

the sure thing
18 januari 2013, 21:37
Dat was het punt van dat liedje: MONEY FOR NOTHING!!!!! Hij zong juist over magnetrons en tv's omdat hij aangaf dat t niwt meer uitmaakte wat je deed. Je verdiende je geld toch met onzin. Money for nothing was juist een grote parodie op de hele rock n roll muziek.... Je bent idd een jong pikkie als je die boodschap niet hebt meegekregen. Had je bij moeten zijn ....

guitarkid
18 januari 2013, 22:15
Typisch een gitarist die ongeveer een decennium uitermate succesvol is geweest (vergeet Money for Nothing, alle lof voor het album Love over Gold) maar daarna alleen nog maar slaapliedjes produceert. Maar een succesvolle gitarist met een eigen stijl... dat is 't zeker. Ik ga 'm absoluut even kijken, die docu. Knopfler is immers één van de weinigen van wie ik het geluid van een strat kan verdragen.

Mitch, ik moet toegeven dat ik niet alles wat hij maakt en/of gemaakt heeft even mooi vind, maar ik ken gitaristen die met minder klassiekers (of riffs) meer verheerlijkt worden! Zo vind ik Slash dus bijv. echt zwaar overgewaardeerd en die heeft m.i. minder bijgedragen aan tijdloze licks dan Mark Knopfler. Maar dat hoeft niemand met me eens te zijn hoor, dus een discussie hierover ga ik niet aan!! ;) En zijn Stratgeluid is idd erg mooi!!!!

the sure thing
18 januari 2013, 23:16
Ik had Slash enorm laag zitten, totdat ik bootleg materiaal hoorde uit zijn AFD tijd. WAT KAN DIE GAST SOLEREN!!!

Plant
18 januari 2013, 23:45
Heb de docu bekeken. De Strat, Les Paul , National en Pensa Suhr heb ik in de hoogtijdagen bij Knopfler allemaal voorbij zien komen. Geen woord over de nylonstring in Private Investigations? Zou misschien wel in het rijtje passen en dan worden het 7 belangrijke gitaren.

Een goede vriend van me kocht zodra hij een CD-speler had alles van Dire Straits, ik heb al die glimmende schijfjes bij bezoek wat moeten aanhoren. Niet met tegenzin, want het is best goed. Betekent wel dat ik zelf tot verleden jaar nooit iets van die jongens heb gekocht, want ik hoorde het tot een aantal jaren terug toch wel. Inmiddels hoor ik al jaren nauwelijks meer muziek van de Dire Straits, behalve de uitgekauwde hits die ze nog op de radio draaien. Veel verder dan "Walk of life" komt dat niet - een wonder dat juist dat zo'n grote hit werd.

Verleden jaar heb ik zowaar zelf iets van de Dire Straits gekocht en dat is wat mij bereft alles omvattend:

- "Love over Gold", want dat is nu eenmaal het beste album van Dire Straits.

- De dvd "On the Night". In feite een goede Live Greatest Hits met beeld, een genot voor oog en oor. De man, zijn techniek, zijn gitaren... alles op één schijfje dat de rest overbodig maakt.

Mark Knopfler, een typisch geval die bewijst dat geluid in de vingers zit. Als je niet zoals Knopfler speelt, krijg je echt nooit zijn geluid.

Ik moet toegeven dat hij de laatste jaren op mij een wat 'uitgekakte' indruk maakt. Maar hij kan wel doen wat ie leuk vind. En hij heeft van alles gedaan: Chet Atkins, Notting Hillbillies, Emmylou Harris, Bob Dylan en solo soundtracks.

Enerzijds snap ik de aversie tegen de hitmachine Dire Straits (of Diarree Straat zoals een ex-collega de band steevast noemde), maar Knopfler blijft toch een klasse gitarist.

guitarkid
19 januari 2013, 00:02
Plant, wat een mooie samenvatting van Knopfler! Ik sluit me hierbij aan, hoewel ik de eerste plaat toch ook wel een bijzondere vind!

Mitch
19 januari 2013, 11:15
Nou, heb 'm gekeken en wat een prettige verrassing dat John Illsley de interviewer was! Voor mij de eerste bassist die echt wat toevoegde op het podium en is hier ook buitengewoon sympathiek. Erg leuke documentaire waarin je ziet dat hij ook een echte liefhebber is.

RS-Rik
19 januari 2013, 17:06
Dat was het punt van dat liedje: MONEY FOR NOTHING!!!!! Hij zong juist over magnetrons en tv's omdat hij aangaf dat t niwt meer uitmaakte wat je deed. Je verdiende je geld toch met onzin. Money for nothing was juist een grote parodie op de hele rock n roll muziek.... Je bent idd een jong pikkie als je die boodschap niet hebt meegekregen. Had je bij moeten zijn ....



Okee na puberaliteit volgt nuance:


De persiflering die Money for Nothing eigenlijk is heb ik nooit begrepen. Letterlijk. Dat jij dit hier optikt is de eerste keer dat ik dit zie.
Dat zal heus voor n groot deel aan mij liggen. :D Eigenlijk veranderd dat mn beeld wel een beetje want dat liedje heeft me altijd ontzettend tegen gestaan. Ook door dat nasale geluid van die gitaar, op een bepaalde manier is het cool maar toch eigenlijk ook weer helemaal niet.

In november 2011 kwam Bob Dylan naar Ahoy met Knoppert in het voorprogramma. En het voorprogramma (nouja het duurde meer dan n uur, Dylan speelde zelfs 2,5 uur geloof ik) was tenenkrommend slecht. Écht tenenkrommend slecht. Iets met piratenliedjes over Buccaneers en de Spaanse zilvervloot. Het publiek was in mineur en er was verrassend weinig applaus. Bob Dylan maakte n hoop goed daarna, dat wel.

Dan ken ik ook nog n beetje een viezig oud iemand die het regelmatig heeft over de fantastische Mark Knopfler en hoe ik (omdat ik een gitaar heb) die vent automatisch ook ontzettend cool en fantastisch zou moeten vinden.


Dit alles plus het feit dat ik in mn jonge jaren in de auto miljoenmiljarden keren Sultans en Water of love heb aan moeten horen draagt bij aan de negatieve beeldvorming rond alles wat met Dire Straits te maken heeft.



Verder heb ik niet op tenen getrapt toch? :D

soundbound
19 januari 2013, 17:16
.....maar wel een leuke docu :)

Chris Winsemius
21 januari 2013, 11:38
idd., mooie docu

DvU
21 januari 2013, 18:36
Ik heb er iig geweldig van genoten. Was echt de moeite waard.

Braddie
21 januari 2013, 18:57
Hij heeft wel écht een oude kop gekregen..

telecastermaster
21 januari 2013, 20:17
Leuke docu, maar het format is wel van mijn gejat...grrr.

Over mr Knopfler: ik luister liever naar het orgineel.


http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=_qKpbMlRM60

TW-Pieter
21 januari 2013, 20:36
Bedankt voor het delen, erg tof om te zien en al die verhalen te horen.