PDA

View Full Version : The American Guitar Store in Enschede gaat sluiten (of toch niet helemaal?)



TopRob
15 januari 2013, 15:58
http://www.theamericanguitarstore.com/

Erg jammer, maar ze gaan door in een 'kleinere versie' lees ik.

arjanb01
15 januari 2013, 16:20
Wtf !!! Dit is niet zo mooi, terwijl ze toch heel goed draaiden en het druk hebben. Vreselijk om te horen, mijn favoriete gitaarzaak !:confused:
Ook al slachtoffer van de crisis dus..... wanneer stopt dit !

Henri H
15 januari 2013, 16:28
Zeker jammer. :(

Ik vind Kai en de meeste medewerkers echt aardige gasten.
Tussen kerst en oud en nieuw was ik er nog even, en hoorde toen dat hij geen Gibson dealer meer is, omdat Gibson (volgens Kai) bijna failliet is, en leveringsproblemen zou hebben.
Dat vond ik erg jammer, want ik wilde juist een 58 of 59 reissue testen. Van ellende heb ik toen maar een paar pedaaltjes getest, maar ik kon eigenlijk geen fatsoenlijke gitaar vinden. :confused:

arjanb01
15 januari 2013, 16:32
Gibson dealer is Kaj al jaren niet meer, want er waren inderdaad wat probleempjes. Maar dit hoor je bij de Nederlandse muziekwinkels overal, als je ze over Gibson hoort....
Maar ze gaan kleiner verder en ik ben zeer benieuwd wanneer.... Goeie muziekzaak met veel kennis en veel hart voor gitaren en mooie producten !
Zouden dit soort winkels door dozenschuivers als Bax en Thomann dan toch kapot geconcurreerd worden ?

Henri H
15 januari 2013, 16:43
Ik vrees van wel ja....
Ik kom eigenlijk nauwelijks nog in gitaarzaken, omdat er domweg nauwelijks nog zaken zijn, maar vroeger liep ik graag zomaar even naar binnen bij Musica, Feedback, Big One en TAGS.

ieme
15 januari 2013, 17:26
vroeger maakte ik er dagjes uit van en bezocht ik gitaarwinkels, tegenwoordig niet meer omdat er bijna geen winkels meer zijn die leuke of interessante spullen hebben

jplm
15 januari 2013, 19:23
Hallo.

Ik heb zo nu en dan wel eens donkere gedachten over het internet an sich, ondanks dat je er ook veel profijt van hebt. Ik zou er eerlijk gezegd niet raar van staan te kijken als we ons over een aantal jaren realiseren dat we onszelf toch een beetje genaaid hebben, en dan heb ik het niet alleen over het verdwijnen van winkels, en alles wat daarmee samenhangt. Neem bijvoorbeeld de banken; je moet nu al bijna alles via internet doen, de meeste banken hebben alleen nog een klein kantoortje met daarin een bureautje met daarachter een meisje dat alleen maar "nee" kan zeggen.

Groet, Jan.

witterwit
15 januari 2013, 19:33
je zou toch ook zeggen dat de muziekwinkels "concurrentie" hebben van het grote aan bod van 2de hands instrumenten en versterkers op bijv. marktplaats, speurders enz.

Yngwie79
15 januari 2013, 19:41
Mwah, ik denk dat veel kleinere winkels het er zelf naar gemaakt hebben. Veel te laat begonnen met service bieden via internet of op z'n minst een goeie eigen site laten bouwen. En even zo belangrijk: niet meegroeien met de klant, die na 5 minuten googlen meer weet dan de verkoper. Ik betaal graag wat meer als er een bekwame verkoper staat, maar in de kleinere speciaalzaken zijn ze er bijna niet meer.

En de Thomann/Musik Produktiv/Bax van de wereld zou ik geen dozenschuivers noemen. Ik heb de indruk dat ze daar aardig bekwaam zijn.

gitaargod
17 januari 2013, 14:43
Jammer, altijd leuk om even binnen te lopen bij een lokale gitaarwinkel. Maar ik denk dat het niet meer van deze tijd is om met relatief weinig oppervlakte en kapitaal de concurrentie aan te gaan met de grote internet winkels. Een winkel als Music Store heeft gewoon 5000 gitaren meer dan een zaak als TAGS, daar kun je niet tegenop. De kwaliteit van een "nieuw in doos gitaar" is meestal gewoon goed. Tags koopt ook "nieuw in doos gitaren" bij de importeur. Dus grote aanbieders via internet zijn zeker niet slechter mbt de kwaliteit van gitaren. Een tijd geleden bij een winkel in Den Haag nog een "nieuw in doos versterker" gekocht, was me toch een teleurstelling! Dat ding kwam gewoon uit de winkel, zat een lading stof op en in, had bovendien een re-tube gehad met slechte buizen! Dus belogen en bedrogen! Ik koop nieuwe instrumenten en versterkers liever echt rechtstreeks uit een magazijn, dan heeft er tenminste geen "vakman" aan gezeten. Ik denk dat een lokale gitaarboer het meer moet zoeken in 2e hands, echte vintage gitaren, reparaties, onderdelen, prullaria, enz.. en dan ook nog zonder extra personeel. Dan kun je wel boterham bij elkaar schrapen, een vette wordt het denk ik nooit!

Ik kan me trouwens herinneren dat Enschede een jaar of tien (jaren tachtig) helemaal geen gitaarwinkel had, was jammer voor mij, internet bestond nog niet en Huigens in Hengelo met de fiets was wat ver. Niemand kwam toen op het geweldige idee een gitaarwinkel te beginnen. Wel vreemd dat een zaak als Huigens het nog steeds naar behoren doet, ook al krijg je de roest op de snaren van hun gitaren er gratis bij, maar geen extra setje snaren.

Ik wens TAGS veel succes met een eventuele doorstart!

muffstuff
17 januari 2013, 15:30
Hallo.

Ik heb zo nu en dan wel eens donkere gedachten over het internet an sich, ondanks dat je er ook veel profijt van hebt. Ik zou er eerlijk gezegd niet raar van staan te kijken als we ons over een aantal jaren realiseren dat we onszelf toch een beetje genaaid hebben, en dan heb ik het niet alleen over het verdwijnen van winkels, en alles wat daarmee samenhangt. Neem bijvoorbeeld de banken; je moet nu al bijna alles via internet doen, de meeste banken hebben alleen nog een klein kantoortje met daarin een bureautje met daarachter een meisje dat alleen maar "nee" kan zeggen.

Groet, Jan.
Tja, hetzelfde als internet de platenmaatschappijen onnodig maakt. Postbodes minder werk hebben, er minder dvd's gehuurd worden.

Gemak dient de mens. Er zullen altijd wel zaken blijven bestaan puur omdat sommige dingen je zelf moet zien/voelen voordat je het koopt.

Rohtagran
17 januari 2013, 15:42
Jammer, altijd leuk om even binnen te lopen bij een lokale gitaarwinkel. Maar ik denk dat het niet meer van deze tijd is om met relatief weinig oppervlakte en kapitaal de concurrentie aan te gaan met de grote internet winkels. Een winkel als Music Store heeft gewoon 5000 gitaren meer dan een zaak als TAGS, daar kun je niet tegenop. De kwaliteit van een "nieuw in doos gitaar" is meestal gewoon goed. Tags koopt ook "nieuw in doos gitaren" bij de importeur. Dus grote aanbieders via internet zijn zeker niet slechter mbt de kwaliteit van gitaren. Een tijd geleden bij een winkel in Den Haag nog een "nieuw in doos versterker" gekocht, was me toch een teleurstelling! Dat ding kwam gewoon uit de winkel, zat een lading stof op en in, had bovendien een re-tube gehad met slechte buizen! Dus belogen en bedrogen! Ik koop nieuwe instrumenten en versterkers liever echt rechtstreeks uit een magazijn, dan heeft er tenminste geen "vakman" aan gezeten. Ik denk dat een lokale gitaarboer het meer moet zoeken in 2e hands, echte vintage gitaren, reparaties, onderdelen, prullaria, enz.. en dan ook nog zonder extra personeel. Dan kun je wel boterham bij elkaar schrapen, een vette wordt het denk ik nooit!

Ik kan me trouwens herinneren dat Enschede een jaar of tien (jaren tachtig) helemaal geen gitaarwinkel had, was jammer voor mij, internet bestond nog niet en Huigens in Hengelo met de fiets was wat ver. Niemand kwam toen op het geweldige idee een gitaarwinkel te beginnen. Wel vreemd dat een zaak als Huigens het nog steeds naar behoren doet, ook al krijg je de roest op de snaren van hun gitaren er gratis bij, maar geen extra setje snaren.

Ik wens TAGS veel succes met een eventuele doorstart!

Vergeet niet dat Huigens zich niet alleen richt op gitaren maar ook op drums/piano's/studiomeuk en weet ik nog meer.
Bij Huigens kom ik bijna niet omdat het niet echt geweldig bereikbaar is met het OV. TAGS daarentegen is nog te doen en mag er graag even kijken als ik in Enschede ben. Leuke gezellige winkel.

Kim Wilson
17 januari 2013, 15:45
Wtf !!! Dit is niet zo mooi, terwijl ze toch heel goed draaiden en het druk hebben.
Je kunt nog zoveel omzet hebben, maar als je onder druk van de grote webshops bijna geen marges draait, schiet het nog niet op.

arjanb01
17 januari 2013, 15:49
Jammer, altijd leuk om even binnen te lopen bij een lokale gitaarwinkel. Maar ik denk dat het niet meer van deze tijd is om met relatief weinig oppervlakte en kapitaal de concurrentie aan te gaan met de grote internet winkels. Een winkel als Music Store heeft gewoon 5000 gitaren meer dan een zaak als TAGS, daar kun je niet tegenop. De kwaliteit van een "nieuw in doos gitaar" is meestal gewoon goed. Tags koopt ook "nieuw in doos gitaren" bij de importeur. Dus grote aanbieders via internet zijn zeker niet slechter mbt de kwaliteit van gitaren. Een tijd geleden bij een winkel in Den Haag nog een "nieuw in doos versterker" gekocht, was me toch een teleurstelling! Dat ding kwam gewoon uit de winkel, zat een lading stof op en in, had bovendien een re-tube gehad met slechte buizen! Dus belogen en bedrogen! Ik koop nieuwe instrumenten en versterkers liever echt rechtstreeks uit een magazijn, dan heeft er tenminste geen "vakman" aan gezeten. Ik denk dat een lokale gitaarboer het meer moet zoeken in 2e hands, echte vintage gitaren, reparaties, onderdelen, prullaria, enz.. en dan ook nog zonder extra personeel. Dan kun je wel boterham bij elkaar schrapen, een vette wordt het denk ik nooit!

Ik kan me trouwens herinneren dat Enschede een jaar of tien (jaren tachtig) helemaal geen gitaarwinkel had, was jammer voor mij, internet bestond nog niet en Huigens in Hengelo met de fiets was wat ver. Niemand kwam toen op het geweldige idee een gitaarwinkel te beginnen. Wel vreemd dat een zaak als Huigens het nog steeds naar behoren doet, ook al krijg je de roest op de snaren van hun gitaren er gratis bij, maar geen extra setje snaren.

Ik wens TAGS veel succes met een eventuele doorstart!

Het bedrijfsconcept van TAGS was gewoon goed, alleen als consumenten de centen in de zak houden en je ook nog een in een duur pand zit, dan wordt het lastig. Deze winkel had gewoon veel toegevoegde waarde en kennis en Kaj heeft in de beginjaren 2000 uitgebreid.
Het verschil met Huijgens is, is dat dat een 100 jaar oud familiebedrijf zit waar miljoenen inzitten aan oud geld. Dus zij kunnen slechte jaren aanvullen.
Kaj vandaag nog aan de lijn gehad en hem alle steun gewenst en hij waardeert de steun enorm die hij krijgt uit alle hoeken uit de muziekbranche, zowel via internet als in de winkel. Hij gaat klein verder in Enschede en hij houdt ons op de hoogte hoe en wat hij precies in de kleinere opzet gaat doen, want gitaren verkopen is zijn passie en hij gaat niet opgeven !
En zo is het !

muffstuff
17 januari 2013, 15:59
Mwah, ik denk dat veel kleinere winkels het er zelf naar gemaakt hebben. Veel te laat begonnen met service bieden via internet of op z'n minst een goeie eigen site laten bouwen. En even zo belangrijk: niet meegroeien met de klant, die na 5 minuten googlen meer weet dan de verkoper. Ik betaal graag wat meer als er een bekwame verkoper staat, maar in de kleinere speciaalzaken zijn ze er bijna niet meer.

En de Thomann/Musik Produktiv/Bax van de wereld zou ik geen dozenschuivers noemen. Ik heb de indruk dat ze daar aardig bekwaam zijn.
Maar in feit kan je ook nooit concurreren met de thomands/music stores. Je winst marge is zo ontzettende klein geworden, die service is allemaal leuke en aardig. Maar hoeveel mensen gaan uiteindelijk nar een uur of twee lang gitaar proberen zon ding niet op internet kopen. Want ja, die 50 euro goedkoper is weer bijna een pendaaltje erbij.

Voordeel van die grote shops is ook dat ze een streepje voor hebben bij importeurs mbt aantallen die ze binnen krijgen waarbij je bij een kleine shop soms achter het net vist.

arjanb01
17 januari 2013, 16:02
Mag ik je eraan herinneren dat TAGS voor enkele gitaarmerken Premium Dealer ships had ??? Dus Kaj had wel degelijk goeie contacten bij de importeurs. Maar de grap is dat importeurs hun marges ook zien verdwijnen dus ook op de fles gaan, de grote vicieuze cirkel dus...
Kortom: laat muziek lekker hobby blijven en verdien je geld in een andere branche dan de muziek !

Braindead
17 januari 2013, 18:14
TAGS is een supergoede winkel en ik vind het echt jammer dat ze nu moeten gaan downgraden. Juist het feit dat hij altijd ook de duurdere en exclusievere gitaren gewoon heeft hangen geven hem een meerwaarde op andere winkels. Maar ja, het zal inderdaad de keiharde concurrentie zijn in comb met de crisis. Mensen letten toch wat meer op de aankopen van luxe artikelen waar gitaren doorgaans tot gerekend mogen worden.

Maar goed, allemaal roepen dat het jammer is maar wel bij de grote webshops bestellen daar heeft TAGS niet zoveel aan. (Niet dat het niet begrijpelijk is maar toch) Als nu iedere gitaarnetter de belofte doet dit jaar minimaal 50 euro bij TAGS te besteden dan komen ze vast een stukje verder.

gitaargod
17 januari 2013, 18:55
TAGS is een supergoede winkel en ik vind het echt jammer dat ze nu moeten gaan downgraden. Juist het feit dat hij altijd ook de duurdere en exclusievere gitaren gewoon heeft hangen geven hem een meerwaarde op andere winkels. Maar ja, het zal inderdaad de keiharde concurrentie zijn in comb met de crisis. Mensen letten toch wat meer op de aankopen van luxe artikelen waar gitaren doorgaans tot gerekend mogen worden.

Maar goed, allemaal roepen dat het jammer is maar wel bij de grote webshops bestellen daar heeft TAGS niet zoveel aan. (Niet dat het niet begrijpelijk is maar toch) Als nu iedere gitaarnetter de belofte doet dit jaar minimaal 50 euro bij TAGS te besteden dan komen ze vast een stukje verder.

Dat TAGS het niet meer trekt is jammer, dat ik nooit naar Mars zal gaan ook. Een bedrijf maakt keuzes en sommigen steken hun nek uit en daar heb ik wel respect voor, maar. ik koop met veel plezier mijn nieuwe spullen in Duitsland, beste prijs en prima service. Een mooie 2e hands gitaar koop ik eventueel bij een winkel als TAGS of particulier. Hank Marvin kocht zijn eerste nieuwe strat ook via de post, en dat beviel hem prima.

Rock Bottom
19 januari 2013, 04:08
Kay heb ik altijd een goede vent gevonden, al sinds ik als pubertje bij de oude feedback in Apeldoorn kwam.
Hoe het later is gegaan weet ik niet maar tot een jaar of 5 geleden was TAGS iig niet van Kay maar van Albert. Misschien dat hij de stekker er uit heeft getrokken en dat Kay nu zelf kleiner verder gaat?