PDA

View Full Version : Geconfronteerd met melding auteursrechten



pasqual
14 januari 2013, 23:08
Is een van jullie wel eens geconfronteerd met deze tekst op youtube in je account:

Je video is beschikbaar en afspeelbaar.
Je video bevat mogelijk een nummer dat eigendom is van een derde partij. Dit kan bijvoorbeeld een nummer zijn dat op de achtergrond wordt afgespeeld of iemand die een nummer uitvoert.
Als je het overeenkomende nummer wilt beluisteren, speel je de video aan de rechterkant af. De video wordt afgespeeld vanaf het punt waarop de overeenkomende beelden zijn bepaald.
Hieronder vind je de details:

Deze melding kreeg ik bij een cover van Pink Floyd en ik moest aangeven waarom ik het niet eens was met de melding of erkennen dat de auteursrechten niet bij mij liggen....
Heel Youtube staat toch vol met covers? Wat moet ik hiermee?
Heeft iemand hier ervaring mee en wat te doen?

Mr.Fingers
14 januari 2013, 23:22
Ik heb het constant met m'n playalongs. Hangt er een beetje vanaf hoe het zit met de privacy. Al m'n video's zijn geblokkeerd in Duitsland (daar zijn ze erg streng), dus je moet eens kijken op je privacy-tab (is een linkje naar in de mail) waar de video geblokkeerd is.

Sommige labels/groepen zijn notoir moeilijk, UMG is er eentje van.

patrick0108
14 januari 2013, 23:23
ik heb een paar jaar geleden net zoiets ontvangen daar ik aan het jammen was op een nummer van de peppers, zolang degene die de auteursrechten bewaakt niet reageerd of er problemen mee heeft is er niks aan de hand.

Ook zijn er op de site van Justinguitar covers verwijderd om dezelfde reden zie link...
http://www.justinguitar.com/en/ST-000-SongsTAB.php

Harald
16 januari 2013, 09:05
Ooit wel iets gehad wat daar op leek. Geen idee op basis waarvan eigenlijk. Ik heb meer covers op youtube staan tenslotte, met de songtitel en artiest in de titel en omschrijving. Dat kan het dus eigenlijk niet zijn. Enige verschil was dat ik in dit geval zelf de begeleiding had ingespeeld en een vriend van me zong. Blijkbaar was de backing track te nauwkeurig nagemaakt !? Staat er nog steeds, ze zetten er wel reclame overheen. Geen ramp, toch geen filmpje bij. Verder nooit meer iets van gehoord.


http://www.youtube.com/watch?v=JVLydbGAmEc

-Martijn-
16 januari 2013, 16:42
Ik heb ook ergens zo'n soort melding staan geloof ik. Komt vanzelf zodra je een titel/artiest in de titel van je filmpje hebt staan waarmee Youtube een contract of iets dergelijks heeft. Er werden bij mij automatisch advertenties geplaatst op de pagina, meer niet.

Er zijn ook platenmaatschappijen die Youtube ertoe verplichten bij zoiets meteen het hele account te verwijderen, dus het is altijd even opletten als je een cover plaatst.

zjanke
21 januari 2013, 08:26
Bij ons werd ooit het geluid uitgeschakeld bij een promotiefilmpje (compilatie van een optreden door een coverband :) ) wat we via Youtube op de site hadden gelinkt. Verder nooit een bericht gehad of zo...

Dippides
21 januari 2013, 17:52
Blijkbaar was de backing track te nauwkeurig nagemaakt !?
Ik speel en zing solo akoestisch. Ik heb bij mijn laatste drie video's de melding staan (2x Neil Young en 1x Pink Floyd).

Ik vind dat ik niet bijzonder goed speel en/of zing, dus eigenlijk is het wel een compliment als ze het uit het geluid halen! :lp: Maar ik denk dat ze het toch wel uit het geluid halen, want ze geven ten slotte een begintijd op waar de muziek begint.

pasqual
22 januari 2013, 23:09
Blijkbaar zitten er mensen alle sites af te struinen om "misbruik" op te sporen....wat een gedoe om amateurs te berispen. Het is toch meer dan duidelijk dat ik met het posten van een cover niet EMI en Pink Floyd van inkomsten beroof door de rechten te negeren?
In het vervolg zet ik er gewoon zoiets bij dat ik niet plan ben om copyrights etc.. te negeren of voor commerciële doeleinden of zo...

showband
23 januari 2013, 09:35
het gaat via een computerprogramma en algoritmes.

pasqual
23 januari 2013, 10:08
Dat lijkt me logisch met duizenden uploads per dag. Maar dan nog zal er iemand een beslissing moeten nemen of iets copyrights doet schenden lijkt mij.

harrie-beton
23 januari 2013, 10:37
dat doen ze niet. Ik zet al onze oefenopnames op youtube en de robot vergist zich ook wel eens door copyright te claimen op een nummer die we niet hebben gespeeld.
Ik negeer alles, in Nederland worden non commerciele particulieren niet vervolgd. Tot die tijd gebruik ik youtube, een goed alternatief is natuurlijk zelf je video's hosten. Dat is met de tegenwoordige plugin voor iedereen te doen.

Dippides
23 januari 2013, 19:27
Ik heb op die gemarkeerde video's wel relatief weinig views. Zouden ze in bepaalde landen geblokt zijn?

-Martijn-
24 januari 2013, 00:20
Bij mij hebben ze juist heel veel views, ze komen wel eens als gesponsorde resultaten bovenaan te staan.