PDA

View Full Version : Blackstar HT40 upgrade



dikkiedik
14 januari 2013, 18:32
Dag allemaal.

Inmiddels ruim 3 maanden geleden mijn Blackstar HT40 aangeschaft. Ik ben er erg tevreden mee. Toch vroeg ik mij af het vervangen van de buizen en/of speaker een groot verschil kan maken? Vooral op het overdrive kanaal merk ik dat de amp een beetje schel kan klinken op hoog volume. Ik mis eigenlijk een tone knob op de amp voor alleen het overdrive kanaal.

Is er met een speaker en/of buizen upgrade veel winst te boeken? Ik lees veel wisselende verhalen op internet. Graag hoor ik jullie mening!

Daan

Erik70
14 januari 2013, 19:35
...Is er met een speaker en/of buizen upgrade veel winst te boeken? Ik lees veel wisselende verhalen op internet. Graag hoor ik jullie mening!
Daan

Heel algemeen gezegd (maar denk niet dat ik er ver naast zit...):
Het verschil met andere buizen is "geneuzel in de marge"... er zal best wel wat verschil in zitten maar verwacht geen grote wonderen of een substantieel ander geluid.
Het verschil met een andere speaker zal veel meer direct hoorbaar verschil gaan maken. Een speaker heeft veel meer invloed op de sound dan een buisje.

Welke speaker je dan moet hebben...tja.. kwestie van smaak. In hoeverre het een verbetering is van je huidige situatie...ook kwestie van smaak. Anders zal het zeker worden.


volg ook deze eens: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?158956-NAD-Blackstar-HT-Club-40

Thiez
14 januari 2013, 19:53
Geen idee wat voor buisjes er nu inzitten maar blackstar komt volgens mij standaard met EH. Je kunt eens proberen er een Tungsol of een JJ in te steken. Die buisjes zijn net iets donkerder van sound dan EH. Maar zoals erik zegt, het is geen wereld van verschil, net subtiel.
Hoewel ik een keer een groovetube in de V1 heb gehad van mijn engl en toen die kapot ging en er een tung sol in ging, had ik een heel stuk minder bass. Dat was wel echt een groot verschil.

Pepe
14 januari 2013, 20:13
Groovetube maakt zelf geen buisje he. ze matchen paren wat handig kan zijn voor eindbuizen. Als je een single buisje van ze gebruikt is zelfs dat voordeel er niet.

Midwolda
14 januari 2013, 20:32
Welke speaker zit er nu in?

Heb je al eens geprobeerd of je met een equalizer (Boss GE-7 of zo) tussen de gitaar en de amp
het geluid niet voldoende kunt tweaken? Of (indien aanwezig) in de FX-loop, nog beter.

dikkiedik
14 januari 2013, 20:37
Momenteel zit er gewoon de standaard 70/80 speaker. Opzich prima ingespeeld inmiddels.

Midwolda
14 januari 2013, 20:56
Dat is toch een Celestion speaker? Er zijn wel warmer klinkende speakers te vinden.
Ik zou als ik jou was eerst een EQ in de FX-loop hangen, kun je 't regelen zoals jij wilt.

arcane
14 januari 2013, 21:27
Je kunt ook een eq-pedaaltje overwegen.

pasqual
14 januari 2013, 21:50
Ik heb deze versterker ook maar ik ervaar het geluid niet als schel maar eerder als "middy". Ik heb de Celestion 70/80 vervangen voor een Eminence The Governor ( 75 W-16 ohm ). Ook heb ik een Beamblocker voor de speaker gezet waardoor het hoog toch al verspreid wordt. Ook heb ik afgelopen zondag het achterpaneel er van af gehaald waardoor het geluid breder en meer open wordt. Maar wat Arcane en Midwolda al voorstelden: een EQ-pedaaltje in de effectsloop zal veel schelen denk ik.

dikkiedik
14 januari 2013, 22:05
Bedankt voor de tips.

Veranderde het geluid positief na een speaker swap pasqual?

pasqual
14 januari 2013, 23:02
Naar mijn mening wel, minder mid als de 70/80 maar niet spectaculair anders. Het ging mij meer om het feit dat het rendement van de Eminence hoger is als de Celestion waardoor de speaker minder snel zal vervormen op het cleankanaal. Als je minder hoog wilt, zou je toch eens moeten proberen met een beamblocker of eens experimenteren met externe cabs zodat je eens andere speakers hoort. Maar....dit wil niet zeggen dat als zo'n speaker in je combo zit, dat het dan ineens ook zo klinkt als in op de desbetreffende speakerkast. Het ligt ook veel aan de bouw van de combo. Probeer gewoon ook eens de achterkant er vanaf te schroeven en luister eens naar het verschil.

dikkiedik
17 februari 2013, 20:59
Na wat zoeken/luisteren heb ik deze speaker op het oog:

http://www.eminence.com/speakers/speaker-detail/?model=Cannabis_Rex_16

Ik hoor ontzettend veel enthousiaste verhalen over deze speaker vooral in Fender amps. Vraag me dus erg af of iemand ervaring heeft met deze speaker in een blackstar amp? Misschien iets teveel laag voor deze amp?

jerome
19 februari 2013, 12:53
Een andere speaker is wel gelijk de duurste oplossing....
En dan moet je maar afwachten of die speaker jouw smaak wel is;)

Ik zou eerst even een paar goedkopere oplossingen proberen als ik jou was, een paar makkelijke en goedkope oplossingen die hier al genoemd zijn;
Tungsol pramp buisje in V1 positie van je voorversterker, 2 minuten werk en kost ergens tussen de €8 en €15.
Achterpaneel eraf halen, kost 2 minuten werk en kost niets. Met een open back krijg je vaak wat meer laag erbij en wat meer 3d maar ook wat minder scherp hoog maar het is ook erg smaakafhankelijk.
Achterpaneel eraf halen en 1 of 2 smalle stroken zagen, dus halfopen back er van maken. Kost €15 á 25 aan materiaal.

Ook een mogelijk is een simpele toneregeling op het overdrivekanaal van je versterker laten maken.
Voor €30 á 50 moet dat toch wel te doen zijn.
En je kan natuurlijk ook kijken of je een gebruikte speaker op de kop kan tikken.
Overigens denk ik dat een Celestion g12-65 speaker ook wel eens lekker zou kunnen klinken in jouw combo, al dan niet i.c.m. halfopen back... ;)

Thiez
19 februari 2013, 13:07
G12-65 haalt zeker een hoop schelheid weg ja. Voor mijn smaak zelfs iets te veel. Heel rond klinkende speaker. Miste voor mij dat randje crunch wat je met een greenback wel hebt. Naar het schijnt heeft de nieuwe G12M65 creamback wel dat randje er nog in zitten.

jerome
19 februari 2013, 18:32
Grappig, ik vind de Greenbacks vaak juist krasserig en schreeuwerig vinden
Zo zie je maar, het heeft een hoop met smaak te maken... ;)
Overigens speelt de combinatie natuurlijk ook mee, ik bedoel de ene speaker klinkt lekker met amp A en de andere speaker met amp B
Over Creambacks heb ik eigenlijk nooit over gespeeld met mijn JMP2203, toch eens gaan uitproberen!

Thiez
19 februari 2013, 18:53
Grappig, ik vind de Greenbacks vaak juist krasserig en schreeuwerig vinden
Zo zie je maar, het heeft een hoop met smaak te maken... ;)
Overigens speelt de combinatie natuurlijk ook mee, ik bedoel de ene speaker klinkt lekker met amp A en de andere speaker met amp B
Over Creambacks heb ik eigenlijk nooit over gespeeld met mijn JMP2203, toch eens gaan uitproberen!

haha ja. De G12-65 vond iedereen helemaal geweldig, dus dacht toch een proberen. Maar vond ze met mijn engl net wat te rond. Van mij mag er best dat crunch randje aanzitten. De greenback kunnen wel schel zijn, ik heb ook mijn treble en presence laag. Maar gewoon de korrel in het middengebied vind ik bij greenbacks lekkerder scheuren dan bij de G12-65. Maar idd, tone blijft smaakgebonden.

De G12M65 creambacks zijn nog niet zo lang uit.

dikkiedik
3 maart 2013, 14:06
Ik ben een beetje eigenwijs geweest en ik ben voor speakers gaan kijken. Overigens heb ik eerst een preamp buisje gekocht na wat proberen. Tung sol 12ax7 gaf een mooie ronde toon dus ben ik daar voor gegaan. Wat betreft de openback, dat heb ik ook gedaan, gaf inderdaad een verbetering met de 70/80 speaker. Toch heb ik er dus een nieuwe speaker ingezet. Een eminence governor. Ik heb deze getest in de winkel, stuk beter dan een V30, mooi rond, veel volume. Prima speaker. Deze is niet eens ingespeeld (70/80's had ik 200 uur gespeeld ongeveer) maar klonk meteen vanuit de doos al een stuk lekkerder. Ik kan niet wachten om deze speaker helemaal in te spelen.

Overigens scheelt het met deze speaker ook 2x de hoeveelheid mastervolume die ik nodig heb om te repeteren en ik heb daardoor ook het idee dat mijn versterker beter op temperatuur blijft bij repetitie. Nu staat de master op ongeveer 40%, met de 70/80's meestal op 80%!

Ik moet zeggen dat deze 2 upgrades (1 preamp buisje en de speaker) al een geweldig resultaat geeft in de goede richting. Ik ga dus nog lekker proberen met buisjes voor in de voorversterker. Ik hoor goede reviews over een 5751 buisje in V2 door de gainfactor die een stuk lager is als bij een 12ax7. De 5751 kan je dus wat harder driven als een 12ax7 voor gelijke hoeveelheid gain (zo begrijp ik dat?), geeft dus zeer waarschijnlijk op het OD kanaal een ronder geluid. Is zeker het proberen waard lijkt me!

Over de power tubes, ik heb geen flauw idee! Ik hoor ontzettend veel goede verhalen over Winged =c= EL34's, kosten alleen wel 80 euro voor een matched pair. JJ kost zo'n 30 euro voor een matched pair. Het lastige is dat die powertubes niet geprobeerd kunnen worden omdat ze niet geretourd mogen worden.

Ach, blijft leuk dat zoeken naar je eigen geluidjes! Maar een absolute aanrader voor een blackstar bezitter door de goedkope buizen en magere speaker. (smaken verschillen)

jerome
3 maart 2013, 21:16
Top dat dit zo'n verbetering gegeven heeft!!
Speel je nu met die nieuwe Eminence Governor speaker ook open back?

Overigens vind ik de Tung Sol eindbuizen ook erg goed....

Thiez
3 maart 2013, 21:36
Tungsol hoor ik idd ook veel goede verhalen over voor eindbuizen. De TAD EL34B-STR lijken me ook interessant.

dikkiedik
3 maart 2013, 22:15
Ik hoor ook tung sol EL34's goede verhalen. Ik heb alleen nog geen reviews gelezen van deze buizen in een Blackstar. Wat betreft die winged C, die heeft bijna iedereen erin.

Het schijnt ook te schelen om de stock TAD tubes iets warmer te zetten, geeft een betere tone. Doe ik liever niet ivm betrouwbaarheid. Ik ga gewoon lekker voor die nieuwe buisjes. Welke weet ik nog niet.

Ik speel nu met de governor inderdaad openback :) Heeft genoeg bass en punch voor een openback wat mij betreft. Zeker een aanrader voor de Blackstar gebruikers.

pasqual
3 maart 2013, 22:34
Zei ik toch:soinnocent:

dikkiedik
4 maart 2013, 00:02
Je had absoluut gelijk! Erg goede verbetering tot nu toe.

Jij hebt inmiddels je speaker al ingespeeld lijkt me? Een grote verbetering? Heb jij ook je buizen vervangen inmiddels?

pasqual
4 maart 2013, 12:16
De speaker had ik al in een andere versterker. Dus die had ik al ingespeeld. Ik heb er nog een in een 212 cab waar dus nu ook de 70/80 inzit. Ik heb nog niet met andere buizen gespeeld. Komt wel als er eens nieuwe in moeten...

dikkiedik
17 maart 2013, 17:11
eergisteren heb ik een matched pair Tung Sol EL34-B ontvangen. Een ding is zeker, van alle upgrades die ik aan mijn Blackstar heb gedaan is dit toch wel de allerbeste! Wat een verschil! Klink een stuk minder agressief dan de standaard TAD buizen, Gain kan ik wat hoger zetten, de EQ werkt eindelijk. Mooi gebalanceerd geluid zonder ice picky hoog. Stuk dynamischer en reageert geweldig op de volume knop van mijn gitaar.

De BIAS heb ik zelf gedaan, erg eenvoudig met een multimetertje van 15 euro bij de praxis. wat ik op alle fora las is dat bias standaard op 50mV staat, 25mV per buis. Voor ik de buizen verving had ik dit gemeten bij mijn HT-40. De Bias stond op 76mV! Behoorlijk heet dus volgens Blackstar.

De BIAS staat nu op 60mV, moet aan de veilige kant zijn lijkt me.

Overigens is de versterker ook véél stiller geworden. Geen irritante bijgeluiden meer. De brom is minder. Master volume helemaal maximaal is de versterker alsnog erg stil en een hele verbetering.

Dus: De eindbuizen vervangen ís een aanrader, absoluut het geld dubbel en dwars waard! (40 euro)

pasqual
17 maart 2013, 23:24
Is clean ook verbeterd? En wat bedoel je met de dat de EQ eindelijk werkt? Had het allemaal weinig effect dan van te voren?

access
18 maart 2013, 14:09
Wat maakte nou meer verschil, de bias of de buizenwissel?
Met andere woorden: klonk je versterker ook al beter na de bias aanpassing met je oude buizen?

muziekschuur
18 maart 2013, 14:26
Right.... Dan moest met je oude buizen e.e.a. gebiast worden.... Tenzij de eindtrap zelfbiast...


http://www.youtube.com/watch?v=PtvsRn9H29Q

dikkiedik
18 maart 2013, 17:22
Het clean is ook zeker verbeterd. Vandaag op hoger volume getest, en juist nu is dat 'solid state' geluid die eruit kwam groot en deels verholpen.

Ik heb inderdaad ook de oude buizen op ongeveer 55mV getest, klink al iets beter, minder schel en minder agressief. De nieuwe buizen zijn desondanks echt een héle klap beter en ben er zeer tevreden mee. Ik weet niet of iedereen persee de Tung Sol buizen zal nemen, maar überhaupt andere EL34's zal een verbetering geven. Ik heb veel goede verhalen gehoord over: Svetlana, winged C, Tung sol, JJ en Electro harmonix.

Overigens wat vele denken is dat de Blackstar auti bias heeft: DAT IS NIET ZO. Er zit wel een soort beveiliging op dat je de buizen niet kan oververhitten. Toch kan je met een bias aanpassing de levensduur en klank van de buizen een stuk verbeteren.