PDA

View Full Version : Edge lll vraagje.



jarick96gitaar
14 januari 2013, 16:21
Beste mensen,
ik heb sinds kort een ibanez grg250dx Black Flat.
Ik heb al wat panne gehad met de Edge lll bridge, maar is gelukkig allemaal opgelost.
Ik zat een beetje te kijken, en toen viel me op dat er achterop m'n ibanez,
bij de veren, voor de bridge, een gaatje zit in de beschermplaat.
Daaronder zit iets waar je een sleutel in kan steken.
nou is mijn vraag:
Waar is dat voor?

Alvast bedankt ;)

Jasper.
14 januari 2013, 16:24
Ik denk dat je het inbusje bedoelt waarmee je de tremolo arm strakker of losser kan draaien.

jarick96gitaar
14 januari 2013, 16:39
Ja het is wel voor een inbus, ja.
Maar wat heeft dat voor nut?

Bijl
14 januari 2013, 16:48
Als je de trem hendel meer speling geeft, dan kan je de hendel tussen je vingers houden terwijl je speelt zonder dat de brug meteen mee beweegt bij iedere beweging van je hand. Spelers die meer van het subtiele werk houden doen dit graag zo.

Wil je de trem hendel liever gebruiken als zoals Dimebag Darrel, dan moet je 'm juist strak afstellen. Dan kan je de hendel in iedere gewenste positie laten staan. Bijvoorbeeld recht naar achter of naar voren laten wijzen zonder dat de hendel weer gaat hangen. Je kan dan de hendel een flinke hengst geven voor een flutter effect en andere vormen van zwaar misbruik :rockon:

DarknessAwaits
14 januari 2013, 16:48
Ja het is wel voor een inbus, ja.
Maar wat heeft dat voor nut?

Locking nut. :seriousf:

Het echte antwoord staat in de post boven je. En boven mij.

jarick96gitaar
14 januari 2013, 17:02
ow sorry, jeugd van tegenwoordig is zo slecht in lezen;)
Ik bedoel echt letterlijk de achterkant van mn gitaar,
daar waar je de veren echt ziet zitten,
daar zit ook iets voor een inbus...

Bijl
14 januari 2013, 17:10
Een foto zegt meer dan 1000 woorden :-) En graag eerst de afdekplaat eraf halen.

Edit: Deze?

http://www.guitarmigi.it/_Tips/LevaIbzEPII/LevaIbzEPII05.jpg

jarick96gitaar
14 januari 2013, 17:45
juist dat is wat ik bedoel!

Mobassintheplace
14 januari 2013, 18:29
Ik reageer ook ff omdat ik precies hetzelfde probleem heb. Ik wil graag mijn tremolo arm wat strakker draaien. Zit dit inbus-gaatje onder je bridge? Dus je moet je tremolo helemaal naar de body toe duwen en dan onder de bridge het gaatje zoeken?

sandert1978
14 januari 2013, 19:02
Als je een 'tremelohendel' hebt met 2 witte bushings(kleine kunststof ringen), moet je deze wellicht ook vervangen. De hendels van de edge, lopro edge of edge-pro hebben deze in ieder geval. Of dat voor de edge 3 ook geldt, weet ik niet...

Jasper.
14 januari 2013, 21:58
Als ik het me goed herinner zat er op die van mij aan de ''zijkant'' van dat buisje waar de tremolo in gaat ook een minuscuul inbusje. Die kan ook wel eens voor het strakker draaien van je tremoloarm zijn. 1 van de 2 in ieder geval.

Quadrifoglio
15 januari 2013, 09:33
http://www.guitarmigi.it/_Tips/LevaIbzEPII/LevaIbzEPII05.jpg

Deze is voor het verstellen van de hoogte van de tremolo-arm en bepaalt daarmee hoe ver de tremolo uit het blok steekt. Er is nog een klein inbusje aan de zijkant waarmee de arm vaster en losser kan draaien, hetgeen bepaalt of ie vanzelf naar beneden valt of dat ie in iedere gewenste stand blijft staan

Bijl
15 januari 2013, 09:39
Als je een 'tremelohendel' hebt met 2 witte bushings(kleine kunststof ringen), moet je deze wellicht ook vervangen. De hendels van de edge, lopro edge of edge-pro hebben deze in ieder geval. Of dat voor de edge 3 ook geldt, weet ik niet...

Nee de edge 3 heeft dat niet. Als iemand nog van die bushings zoekt trouwens, Thomann verkoopt ze per 10 stuks voor 13 euro ofzo, stukken beter dan je een poot laten uitdraaien voor 3 euro per stuk bij de gitaarboer om de hoek :cooler:

En verder wat Quadrifoglio (Alfa Romeo liefhebber toevallig?) zegt, aan de zijkant zit dat ding om de jengelstengel vaster of losser te zetten. Die hoogteverstelling is ook wel gaaf, clever systeem die Edge 3!