PDA

View Full Version : Bestelling terugsturen buiten europa en invoerrechten.



Sonny
14 januari 2013, 01:40
Hey allemaal,

Heb vrijdag een body ontvangen die ik had besteld in Amerika. Het ding bevalt me totaal niet en ik wil hem weer terugsturen. Ik heb er 36,30 euro aan invoerrechten voor betaald. Kan ik dit weer terugkrijgen als ik kan aantonen dat hij weer retour is?

Groet,
Sonny

zjanke
14 januari 2013, 09:34
In principe kan het wel, maar ik vraag me twee dingen af.
kost de procedure om je geld terug te krijgen niet meer dan het oplevert. Waarschijnlijk is het bedrag wat je hebt betaald btw, invoerrechten en een stuk administratiekosten. Die laatste ben je sowieso kwijt en ik weet niet wat ze met de BTW doen omdat je in principe eindgebruiker bent. Volgens mij krijg je die dan ook niet terug.
tweede vraag: is er een aantoonbaar gebrek of is er een andere reden (kleur niet goed, houtsoort niet mooi of zoiets), want in dat geval denk ik dat je even naar paragraaf 5.1.2 moet kijken. Dat is geen verwijtbaar gebrek en dat gaat het ook niet door. Mooier kunnen ze het niet maken......
http://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/HD/terugbetaling-terugbetaling_op_grond_van_artikel_238_cdw.html

-Martijn-
14 januari 2013, 11:38
Op Marktplaats zetten zou ik zeggen, of probeer hem hier te verkopen.

snaarplukker
15 januari 2013, 12:51
In dat bedrag zit ook een flink deel aan de verzendkosten dat je aan de leverancier had betaald. Bij de retourzending waar je nog eens 35 euro voor moet betalen krijg je van de leverancier enkel het bedrag terug van de body. Geeft hij bij het terugbetalen aan dat de kosten voor jou zijn, dan komt er nog eens 20 euro aan bankkosten bij. Het lijkt mij dan ook beter om je body op marktplaats te zetten.

Sonny
15 januari 2013, 19:59
Het gaat om een linkshandige strat body, dus ik vraag me af hoelang zoiets gaat duren voordat het verkocht is op marktplaats.

Het probleem is dat ik niet tevreden ben over de arm & belly contouren. Deze zijn verre van even diep als mijn fender '57 avri en mijn highway one strat. terwijl het wel een fender licensed mighty mite body is.
Is dat een reden om bij de belastingdienst het geld voor de invoerrechten terug te vragen?

barno
15 januari 2013, 20:15
Fender heeft zelf ook verschillende arm en belly contouren gehanteerd hoor. zelfs binnen zelfde modellen.

Mr.Fingers
15 januari 2013, 20:51
die dingen werden in de jaren '60 gewoon op't zicht gedaan. Mijn '61 heeft amper contouren, de '61 van HMT hier op't forum lopen bijna tot aan de andere kant

zjanke
15 januari 2013, 21:13
Ik vermoed dat het lesgeld wordt. Dit soort specifieke dingen moet je dus in je hand hebben gehad voor je ze koopt....

Martin_
15 januari 2013, 21:28
Je kunt ook zelf de contouren aanpassen. Had je daar al aan gedacht?
:strat:

Sonny
17 januari 2013, 00:20
In dat bedrag zit ook een flink deel aan de verzendkosten dat je aan de leverancier had betaald. Bij de retourzending waar je nog eens 35 euro voor moet betalen krijg je van de leverancier enkel het bedrag terug van de body. Geeft hij bij het terugbetalen aan dat de kosten voor jou zijn, dan komt er nog eens 20 euro aan bankkosten bij. Het lijkt mij dan ook beter om je body op marktplaats te zetten.

Ik heb de betaling verricht via paypal. Als hij het geld via paypal terugstuurd, heb je dan nog te maken met die bankkosten??

Sonny
17 januari 2013, 00:26
Ik vermoed dat het lesgeld wordt. Dit soort specifieke dingen moet je dus in je hand hebben gehad voor je ze koopt....

Ja daar ben ik ook bang voor. Het is zonde, maar zo zie ik ook. Ik heb er van geleerd dat ik niet meer afwijk van originele Fender bodies. En omdat ik weet dat er zelfs hierin volop verschil te vinden is, laat ik de verkopers eerst foto's opsturen van de zijkanten van de nog te kopen bodies.

Sonny
17 januari 2013, 00:29
Je kunt ook zelf de contouren aanpassen. Had je daar al aan gedacht?
:strat:

Ik heb alleen schuurpapier en schuurmachines bij de hand. Op die manier ben ik waarschijnlijk uuuuuuren bezig en dat vind ik het gewoon niet waard.

snaarplukker
17 januari 2013, 00:40
Ik heb de betaling verricht via paypal. Als hij het geld via paypal terugstuurd, heb je dan nog te maken met die bankkosten??
Heb ik even gecheckt. De kosten voor terugboeking is daar maar € 11,25.

Hotpepper01
17 januari 2013, 07:12
En als je hem terugstuurt heb je ook nog eens in het meest gunstige geval je geld terug (minus de genoemde kosten), in een ongunstig geval duurt het even voordat ze jouw retourzending en je betaling bij elkaar gezocht hebben, en heb jij een hoop gedoe en wachttijd. En in het nachtmerrie scenario zie je helemaal niets van je geld terug,
Ik zou hem trachten hier door te verkopen. Dat traject heb helemaal zelf in de hand en is je verlies beheersbaar.

zjanke
17 januari 2013, 10:09
+1 voor hotpepper. Wat je van de verkoper terugkrijgt zijn hoogstwaarschijnlijk alleen de aankoopkosten, dus verzendkosten ben je dan al kwijt. Administratiekosten van de invoer ben je kwijt, btw en invoerheffing is nog maar de vraag of dat gaat lukken en waarschijnlijk moet je nog extra dingen gaan betalen als je hem terugstuurt. Nog een keer transportkosten, nog een keer administratiekosten.

Zet hem gewoon op marktplaats met als vraagprijs jouw totale kosten tot nu toe, wat er vanaf gaat is dan je lesgeld...

Harry
17 januari 2013, 10:23
koop een rasp voor een tientje en je hebt je eigen bellycut gemaakt.

Sonny
17 januari 2013, 19:22
+1 voor hotpepper. Wat je van de verkoper terugkrijgt zijn hoogstwaarschijnlijk alleen de aankoopkosten, dus verzendkosten ben je dan al kwijt. Administratiekosten van de invoer ben je kwijt, btw en invoerheffing is nog maar de vraag of dat gaat lukken en waarschijnlijk moet je nog extra dingen gaan betalen als je hem terugstuurt. Nog een keer transportkosten, nog een keer administratiekosten.

Zet hem gewoon op marktplaats met als vraagprijs jouw totale kosten tot nu toe, wat er vanaf gaat is dan je lesgeld...

Denk je dat ik nog een keer administratie kosten moet gaan betalen joh?? In Amerika of hier in Nederland?

Sonny
17 januari 2013, 19:25
Heb ik even gecheckt. De kosten voor terugboeking is daar maar € 11,25.

Dank je voor het checken, man!!

Sonny
17 januari 2013, 19:29
Ik ben nu echt een beetje te twijfelen zeg.
Dalijk stuur ik die body terug en ontvang ik uiteindelijk evenveel op mijn bankrekening als alle kosten voor het terugsturen. Dat schiet natuurlijk niet op!

Misschien is verkopen op eBay ook een oplossing. Zijn hier kosten aan verbonden om verkoper te worden op eBay?

zjanke
17 januari 2013, 19:59
Denk je dat ik nog een keer administratie kosten moet gaan betalen joh?? In Amerika of hier in Nederland?
Een transportbedrijf zal waarschijnlijk papieren moeten opmaken voor wederuitvoer ( de douane wil wel 100% zekerheid dat dezelfde body terug gaat, anders zou je de mogelijkheid hebben om een peperdure gitaar in te voeren, te zeggen dat je niet tevreden bent en dan een goedkoop exemplaar te retourneren waarbij je wel de volle mep aan btw en ir terug zou krijgen ) en dat zullen ze niet gratis doen... Misschien valt het mee, maar ik denk dat de alternatieven die zijn genoemd minder omslachtig zijn en waarschijnlijk ook goedkoper.