PDA

View Full Version : Fender super-sonic 60w kapot?



Robin...
13 januari 2013, 20:54
Na ik de versterker sinds 25 april 2012 in me bezit ben ik nu vanavond zwaar ongelukkig. Na de hele dag door wat gespeeld te hebben en daarnet nog wat wou spelen kwam er geen geluid uit en deed het power lampje het ook niet. Wel deden de lampjes het van de kanalen. Ik heb mijn geduld genomen en ik dacht laat ik een zekering uit de schuur halen en hem vervangen. Ik wist van te voren waarschijnlijk al dat dat niet de reden was maar je weet maar nooit. Toen die het nog niet deed heb de buizen bekeken of ze branden. Dit was niet het geval. Ook ben ik gaan luisteren naar de versterker en ik hoorden wel een geluid dat er stroom door de versterker doorliep. Waarschijnlijk is het geen kapotte buis aangezien ze het allemaal niet doen. Wel wil ik vermelden dat ik altijd al vanaf het begin last heb gehad van pop geluiden bij het aanzetten en als ik de effect loop schakel als ik net de versterker aan heb gezet. Ik ben altijd zuinig geweest met mijn versterker en heb ook altijd de buizen de kans gegeven om warm te worden en af te koelen voor dat ik de versterker enig zins verplaats.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Wel ga ik hem niet gelijk naar Duitsland sturen ,omdat ik hem eigenlijk nog nodig heb voor opkomende optredens en hem zo snel mogelijk thuis wil hebben want hij klinkt gewoon veel lekkerder dan die cheapo solid state. Dus eerst langs naar guitar chop shop maar misschien hebben jullie wel een idee wat er mis kan zijn aan deze versterker met jullie ervaring.

Little Jay
13 januari 2013, 21:01
Heb je een PM gestuurd met de gegevens van een goede reparateur in Den Haag!
Nee, niet ikzelf....;-) Deze: http://www.amps-unlimited.nl

Tony Montana
14 januari 2013, 07:40
Heb je een PM gestuurd met de gegevens van een goede reparateur in Den Haag!
Nee, niet ikzelf....;-) Deze: http://www.amps-unlimited.nl

zijn site werkt niet goed in mijn browser, iemand een mail adres ?

Cageryu
15 januari 2013, 06:16
zijn site werkt niet goed in mijn browser, iemand een mail adres ?

info@amps-unlimited.nl

LRS
15 januari 2013, 08:50
Frans is idd top! Prettig in de omgang en vakkundig op t technisch vlak. Als jij haast hebt, wil hij doorgaans ook wel de moeite nemen om em "er tussendoor te fietsen".

Robin...
16 januari 2013, 18:39
Een kennis heeft me geadviseerd om naar neef audio te gaan. Ik heb hem weg gebracht en hij gaat er gelijk morgen naar kijken. Hij vertelde me dat er wat Chinese troep buizen in zaten die eigenlijk niet erg lang mee gaan. Hij zet er nu jj buizen in en gaat kijken wat er is kapot gegaan doordat een buis kortsluiting heeft gemaakt.

Robin...
17 januari 2013, 19:53
Nou hij is gemaakt! Er zitten nieuwe jj eind buizen in en hij heeft de zekering weggehaald en door gesoldeerd. Die zekering zit tussen de eind buizen en is gemaakt voor de Scandinavische landen maar hoort er eigenlijk niet tussen. Ook was er altijd al een beetje ruis. Dit heeft die weggehaald door een pootje om te buigen.

Dirk_Hendrik
18 januari 2013, 19:35
Gefeliciteerd!

(En naar Neef hoef ik dus ook niet. Dit is het vaagste verhaal in jaren).
http://support.fender.com/schematics/guitar_amplifiers/Super-Sonic_60_Combo_schematic_Rev-A.pdf

Welke zekering tussen de eindbuizen?

witterwit
18 januari 2013, 19:40
(En naar Neef hoef ik dus ook niet. Dit is het vaagste verhaal in jaren). ik zou hem niet meer aan durven zetten.

witterwit
18 januari 2013, 20:00
als je hem nieuw gekocht hebt zaten er vermoedelijk groove tubes in , deze komen niet uit china maar uit rusland. deze zijn volgens mij ook "matched" . dit zijn zeer zeker geen chinese "troepbuizen".

Scarface
18 januari 2013, 20:18
als je hem nieuw gekocht hebt zaten er vermoedelijk groove tubes in , deze komen niet uit china maar uit rusland. deze zijn volgens mij ook "matched" . dit zijn zeer zeker geen chinese "troepbuizen".

Ik ben het even na gaan kijken in mijn versterker Fender Supersonic 22.
Er zitten Groove Tubes in.Sovtec staat er ook klein op en dit is de fabrikant die ze gemaakt heeft in Rusland. Dus niet China.

Ik heb niet zoveel verstand van de binnenkant van mijn versterker,maar een zekering tussen de buizen?? hmmm vreemd.

@TS,heb je geen garantie meer op je versterker? Volgens mij geeft Fender sowieso 5 jaar garantie op die versterker,waarvan 1 jaar op de buizen.

Groet,
Marco

guitarnijboer
18 januari 2013, 23:44
Gefeliciteerd!

(En naar Neef hoef ik dus ook niet. Dit is het vaagste verhaal in jaren).
http://support.fender.com/schematics/guitar_amplifiers/Super-Sonic_60_Combo_schematic_Rev-A.pdf

Welke zekering tussen de eindbuizen?

Waarschijnlijk F2, zekering voor de gloeispanning ( en pilotlight )

Robin...
19 januari 2013, 02:05
Waarschijnlijk F2, zekering voor de gloeispanning ( en pilotlight )

Dat zal waarschijnlijk verklaren waarom dat lampje niet aanging en me buizen niet branden. Ik denk niet dat die man tegen me heeft lopen liegen/oplichten ofso. Kan het motief ook niet vinden, omdat de reperatie helemaal niet duur was. En trouwens die groovetubes komen wel uit China krabbel maar het stikkertje eraf en kijk wat er staat. En hij heeft me laten zien dat jj buizen uit stevigere onderdelen bestaan en daardoor ook wat donkerder klinken. Ook gaan jj buizen langer mee. Ik ga hem trouwens maandag weer ophalen.

Dirk_Hendrik
19 januari 2013, 07:58
Waarschijnlijk F2, zekering voor de gloeispanning ( en pilotlight )

Zeker weten. Maar vind jij dat "tussen de eindbuizen"? Ik niet. En kan jij wat met dat "Scandinavie" verhaal? Ik niet.

guitarnijboer
19 januari 2013, 11:15
Nou nee, tussen de eindbuizen zit de zekering niet. Hij zit feitelijk voor alle buizen.
Ik ken wel verhalen over export versterkers die een zekering moeten hebben in het gloeispanning circuit. Welke landen deze eisen stellen weet ik niet precies, maar ik herinner mij dat Koch dit bij export modellen ook moest endit soortgelijke problemen gaf.
Doorgaans ligt het trouwens niet aan de buizen dat de zekering stukgaat.

Dat JJ buizen van hele goede kwaliteit zijn zou ik dan weer niet durven beweren. Dit werd lange tijd gezegd op internet en zo, maar ik geloof dat velen inmiddels beter weten.

witterwit
19 januari 2013, 12:16
misschien moeten we nu tot de conclusie komen dat de reparatie wel goed is uitgevoerd of zie ik dat verkeerd; alleen vraag ik me wel af wat dit voor gevolgen heeft op de garantie.