PDA

View Full Version : Pre-lawsuit headstock: vraagje



DLDB
13 januari 2013, 16:50
Heeey,

Ik zat een beetje te lezen over de geschiedenis van Japanse gitaren etc. toen een vraag bij me opkwam: is het door die lawsuit verboden geworden voor alle destijds Jappanse gitaarbouwers om de "open-book" headstock te gebruiken die Gibson gebruikt?

Dus als je nu een vintage MIJ ziet met een open-book headstock, betekent dit dan dat die gitaar zo'n pre-lawsuit gitaar is (dus per defenitie van voor 1977) (plus de vereisten heeft dat het een Japanner is en het logo de stijl van Gibson heeft)? Kan het me haast niet voorstellen. Ik zie zo'n soort headstock namelijk best vaak voorbij komen op het www.

Voor wie zich wat wil inlezen: http://www.jazzguitar.be/lawsuit_guitars.html#.UPLWk_F5mSM

:chicken:

Mr. Dynamite
13 januari 2013, 17:01
Daarna moesten ze inderdaad anders. Maar dan heb je ook die net een andere cut hebben ofzo.
Ik snap eigenlijk je vraag niet echt goed, maar een vintage MIJ met open book is volgens mij dan wel van voor 77.

Moderne Tokai's uit de hoge serie bijvoorbeeld hebben gewoon een open book, en komen uit japan.

AoDf
13 januari 2013, 17:03
Volgens mij is een open-book headstock wel toegestaan, mits het een bolt-on neck betreft. Ik had het idee dat open-book + verlijmde neck alleen door Gibson gebruikt mag worden.

Edit: tenzij = mits

Pepe
13 januari 2013, 17:19
Ibanez heeft de open book laten vallen voor een Guild achtige headstock in '77. Andere merken zijn onder druk later gevolgd (Tokai rond '83 dacht ik, Burny/Fernandes nog later, Greco eind tachtig enz en voor domestic geldt het al helemaal niet hoewel er belangen worden afgewogen bij kans op export orders.
Voor Chinese brands geldt hetzelfde. Als een merk global exporteert en door grote omzet in de kijker loopt wordt de druk groter.

Japanse Tokais kunnen domestic verkocht worden maar ik mag aannemen dat export of illegaal is of dat er een regeling met Gibson is getroffen. Tokai Japan is nauwelijks te vinden bij een paar Ebay cowboys daargelaten, de export die je hier ziet is Koreaans en aangezien Dyna ook orders voor Gibson doet zal daar wel een afspraak over zijn.

Constructie als set neck heeft er niks mee te maken. Copyright kan niet geclaimed worden op oude universele bouwmethodes.

zoon van Piet
13 januari 2013, 17:22
Dat hele lawsuitgedoe slaat uitsluitend op de USA. Japanse gitaren die hier verkocht werden behielden nog vele jaren hun gibsonkoppie, bijvoorbeeld alle Tokai Loverock uit de tachtiger en zelfs negentiger jaren. Niks "dus van voor 77" of zo. dat geldt allemaal niet, tenzij je in de USA woont...

DLDB
13 januari 2013, 17:29
Dat hele lawsuitgedoe slaat uitsluitend op de USA. Japanse gitaren die hier verkocht werden behielden nog vele jaren hun gibsonkoppie, bijvoorbeeld alle Tokai Loverock uit de tachtiger en zelfs negentiger jaren. Niks "dus van voor 77" of zo. dat geldt allemaal niet, tenzij je in de USA woont...

Ahh. Als dat inderdaad alleen voor export naar de USA geldt, verklaart dat een hoop. Thanks.

Pepe
13 januari 2013, 17:39
Ook niet helemaal waar. Fender en Gibson doen gewoon geen zaken meer met Europese importeurs die copyright Japanners importeren of leveren aan zaken die copyrights verkopen. Maar als je verder niks te maken hebt met die merken kan je rustig een containertje laten overkomen. Dan verkoop je ze in je eigen toko of knalt ze op Ebay.

DLDB
13 januari 2013, 17:46
Dus als ik het zo begrijp kun je alleen voor Ibanez gitaren met zekerheid stellen dat deze pre-lawsuit zijn aangezien Ibanez tijdens de lawsuit de headstock heeft verandert?

Voor overige merken waren er dus altijd wel manieren om zo'n gitaar te exporteren, ook na de lawsuit.

Midwolda
13 januari 2013, 17:49
Ibanez heeft de headstock veranderd voordat de zaak bij de rechter kwam.
Die beroemde "lawsuit" heeft dus nooit plaatsgevonden.

Pepe
13 januari 2013, 17:52
Er was nooit een lawsuit, juist omdat Ibanez uit zichzelf al had besloten alleen maar eigen modellen te doen, die richting waren ze sowieso al opgegaan.
Het helpt natuurlijk ook dat Ibanez alleen export was. Dezelfde gitaren die onder de Greco naam uit Fuji kwamen gingen gewoon vrolijk door met open book.

Midwolda
13 januari 2013, 18:07
Was dat niet nog in de Terada fabriek, Pepe?

2350
13 januari 2013, 19:18
http://img.photobucket.com/albums/v146/LesPaul68/Lawsuitletter_zpsd116f4b4.jpg

Lawsuit heeft nooit plaatsgevonden omdat de vorm van de kop in 1976 werd aangepast en Gibson in 1977 in actie kwam. Lekker vlot na 8 jaar :) Strikt genomen betreft dit hele verhaal alleen gitaren door Hoshino USA naar Noord-Amerika gehaalde gitaren met de open boek kopvorm. Dus lees kopieën van Gibson modellen met de merknaam Ibanez erop. Niets meer, niets minder.

Pepe
13 januari 2013, 21:23
Was dat niet nog in de Terada fabriek, Pepe?

Terada maakte o.a Orville en Epi voor domestic dus dat was met instemming van Gibson en bovendien niet voor export. Ik heb geen idee of ze, zoals Fuji, met open headstocks zijn doorgegaan nadat Ibanez ermee kapte. Je ziet sowieso maar weinig Terada in het solidbody vlak, ze doen meer semi en hollows.

Midwolda
14 januari 2013, 05:56
Lawsuit heeft nooit plaatsgevonden omdat de vorm van de kop in 1976 werd aangepast en Gibson in 1977 in actie kwam. Lekker vlot na 8 jaar :) Strikt genomen betreft dit hele verhaal alleen gitaren door Hoshino USA naar Noord-Amerika gehaalde gitaren met de open boek kopvorm. Dus lees kopieën van Gibson modellen met de merknaam Ibanez erop. Niets meer, niets minder.

Zooo, da's funny, die 2650 heeft een serienummer dat begint met F77... even uitprinten en in de koffer er bij bewaren dus, want het is en blijft een mooi verhaal uit de gitaar-historie.

2350
14 januari 2013, 09:03
Zooo, da's funny, die 2650 heeft een serienummer dat begint met F77... even uitprinten en in de koffer er bij bewaren dus, want het is en blijft een mooi verhaal uit de gitaar-historie.


Ik heb ooit 1 2650 op ebay gezien met een 1976 serienummer. Ik heb zelf 27 2650/2651 (gehad) en dat waren zonder uitzondering 1977 modellen.

Midwolda
14 januari 2013, 10:07
Het ging me ook om de F. ;)

Pepe
14 januari 2013, 10:45
Dit zijn 2 Ibanezzen 2457's, de rode is uit '76 en heeft de open book, de walnut komt uit '77 het heeft de Guild headstock.

http://img839.imageshack.us/img839/2623/moir121.jpg

2350
14 januari 2013, 11:03
Het ging me ook om de F. ;)

de F van juni?

Midwolda
14 januari 2013, 11:39
de F van juni?

Ja, juni 1977, net als in die brief van meneer Schneider... mooi toeval, hou ik wel van.

Braindead
15 januari 2013, 00:29
Ibanez heeft de headstock veranderd voordat de zaak bij de rechter kwam.
Die beroemde "lawsuit" heeft dus nooit plaatsgevonden.

M.a.w. iedere Les paul kopie is een "pre lawsuit". De rechtzaak moet nog komen. Laat je dus niets wijsmaken ;)

Ik ga nog even op mijn Pre lawsuit esp spelen...

zoon van Piet
15 januari 2013, 09:34
Prima opgemerkt! ben jij advocaat of zo? :)
Heet je toevallig Bram?

Braindead
15 januari 2013, 21:36
Prima opgemerkt! ben jij advocaat of zo? :)
Heet je toevallig Bram?

None of the above, maar wel de nieuwe vriend van eva jinek :seriousf:

http://www.reni.nl/data/thumbnails/3244/Eva%20Jinek%2003051201.jpg


Nou ja, bijna dan, ik ben bevriend met de beste vriend van Eva Jinek. (Die vriend die ze
op de foto zo innig omarmd) :D