PDA

View Full Version : Wat kan ik het beste bespelen.



LoveGuiter
13 januari 2013, 13:55
Hoi,

Ik ben helemaal nieuw in de muziekwereld, het lijkt mij heel erg leuk op op een houten gitaar te spelen. verder kom ik dan ook niet. het klinkt altijd heel erg mooi. wat zou ik het beste kunnen spelen? misschien heeft er iemand een filmpje via youtube?? van hoe iets klinkt. Hoe veel kosten lessen ongeveer. en hoeveel kost een echte goeie gitaar??

Xx

LaurentB
13 januari 2013, 15:28
Grofweg heb je twee soorten akoestische gitaren, die met stalen snaren of die met nylon snaren (en nee, die snaren kun je niet per gitaar uitwisselen, want je krijgt ofwel een slechte klank ofwel je gitaar raakt beschadigd).

Staalsnarige gitaren worden meestal voor pop, blues en rock gebruikt, nylonsnarig meer voor klassieke, spaanse of latinmuziek. Dus eerst moet je beslissen wat voor muziek je leuk zou vinden om te spelen, en daarop je keuze voor het type gitaar baseren.

Een beetje redelijk bespeelbaar en klinkend beginnersinstrument kun je voor ca. 150 euro wel vinden. Tweedehands is ook een goede optie maar dan moet je iemand bij je hebben die wat van gitaren weet om te kunnen beoordelen of het iets is.

Lessen liggen in de orde van enkele tientjes per uur, is wel erg nuttig om een goede start te maken en je geen verkeerde dingen aan te leren.

Fenderfan
14 januari 2013, 15:45
Je kunt het beste gaan drummen. Daar hebben we als gitaristen een gebrek aan.
Gitaristen genoeg.
maar als je echt wil....dan idd LaurentB volgen.

Een gitaarleraar kan je doorgaans ook adviseren bij aankoop.

patrick0108
14 januari 2013, 16:14
probeer gewoon is een paar gitaarlessen en kijk dan of het wat voor je is:dontgeti: gitaarles is overal wel te vinden voor zo'n 12,50 per les. Daarna zou je kunnen beslissen wat voor soort gitaar er het beste bij je past, willen spelen op een houten gitaar is nogal een vaag begrip zoals LaurentB al uitlegde. De mogelijkheden zijn tegenwoordig enorm om een gitaar te vinden die aan jouw wensen moet voldoen.

ook zou je oa het handboek van de gitarist kunnen bestellen daar ze tips geven voor je eerste gitaar, akkoorden, zit houding, staand, enz.

--=HANS=--
14 januari 2013, 17:11
Je kunt het beste gaan drummen. Daar hebben we als gitaristen een gebrek aan.


:seriousf:

OK, ook even serieus, LaurentB heeft het in grote lijnen al verteld maar ik wil er één kanttekening bij maken. Laurent maakt het onderscheid tussen nylon en stalen snaren maar dat wil niet zeggen dat je op een nylonsnarige gitaar geen pop of rockliedjes kan spelen en andersom.

LaurentB
14 januari 2013, 17:49
:seriousf:

OK, ook even serieus, LaurentB heeft het in grote lijnen al verteld maar ik wil er één kanttekening bij maken. Laurent maakt het onderscheid tussen nylon en stalen snaren maar dat wil niet zeggen dat je op een nylonsnarige gitaar geen pop of rockliedjes kan spelen en andersom.

Dat is waar. Zo kun je ook 'Whole Lotta Rosie' op een blokfluit spelen, maar het klinkt toch beter op een Gibson SG :D

--=HANS=--
14 januari 2013, 21:18
Dat is waar. Zo kun je ook 'Whole Lotta Rosie' op een blokfluit spelen, maar het klinkt toch beter op een Gibson SG :D

Whahahahahaha, wat te denken van purple haze op een klarinet!

ramses-oranje
14 januari 2013, 22:26
Het is makkelijker om country te spelen maar ik vind zelf de klank van braziliaans en spaans veel mooier. Ik heb zelf geen lessen genomen en en toch al redelijk ver gekomen. ik heb alleen moeite met de akkoorden onder de knie te krijgen. ik ben echt heel erg blij met mijn keuze van gitaar een nadeel aan spaans of braziliaans is dat je vaak moet stemmen en dat de hals een paar centimeter breder is, maar daar tegen over staat wel een mooiere klank en minder pijn aan de vingers. hoop dat je me laat weten of ik geholpen heb. ben zelf nog een beginner maar ik kan wel lekker tokkelen en heb samen met mijn vriend criss een korte riff geschreven we zijn al weer een stuk verder maar hebben ze nog niet verder uit getabbed ben echt blij met dat ik 2 maanden terug ben begonnen hoop nu een beetje geholpen te hebben bij jou keus.
doeg x

Paul Schermer
14 januari 2013, 23:50
Dat is waar. Zo kun je ook 'Whole Lotta Rosie' op een blokfluit spelen, maar het klinkt toch beter op een Gibson SG :D

En niet alleen whole lotta rosie kan op een blokfluit!

http://www.youtube.com/watch?v=Po9L6MWCEHU

On topic:
Een nylonsnaar is een stuk zachter dan een stalen. niet alleen kwa klank, maar ook kwa gevoel.
Ik vind een staalsnarige gitaar heel mooi klinken, maar een nylon snaar speelt fijner, zachter, gemakkelijker(?).
Ik zie bij ons in de muziekschool vooral (beginnende) leerlingen op nylon snaren spelen, als je wat ervaren bent, of iets anders wilt is een staalsnarige gitaar de volgende stap.

ramses-oranje
15 januari 2013, 00:27
En niet alleen whole lotta rosie kan op een blokfluit!

http://www.youtube.com/watch?v=Po9L6MWCEHU

On topic:
Een nylonsnaar is een stuk zachter dan een stalen. niet alleen kwa klank, maar ook kwa gevoel.
Ik vind een staalsnarige gitaar heel mooi klinken, maar een nylon snaar speelt fijner, zachter, gemakkelijker(?).
Ik zie bij ons in de muziekschool vooral (beginnende) leerlingen op nylon snaren spelen, als je wat ervaren bent, of iets anders wilt is een staalsnarige gitaar de volgende stap.

toch is het wel een beetje vervelend dat de hals een stuk breder is mischien is dat omdat ik natuurlijk braziliaanse gitaar speel ik heb een country van mn vader staan hij speelt wel makkelijk(makkelijker dan de braziliaanse) maar doet pijn aan je vingers vooral die onderste snaar daar heb ik toch wel een paar keer de vellen van mijn vingers van afgespeeld dus toch blijf ik bij nylon omdat ik zelf de klank mooier vind

RayGilbers
22 januari 2013, 13:00
toch is het wel een beetje vervelend dat de hals een stuk breder is mischien is dat omdat ik natuurlijk braziliaanse gitaar speel ik heb een country van mn vader staan hij speelt wel makkelijk(makkelijker dan de braziliaanse) maar doet pijn aan je vingers vooral die onderste snaar daar heb ik toch wel een paar keer de vellen van mijn vingers van afgespeeld dus toch blijf ik bij nylon omdat ik zelf de klank mooier vind


Wat voor braziliaanse gitaar speel jij Ramses de zogenaamde Violao met 10 snaren? Zo ja ik vraag me dus al een tijdje af hoe deze gestemd is. Ook in kwarten net als bij de "normale" gitaar? Ik kom vaak ik brazilie maar ben er nog niet achter kunnen komen.

grt

Fenderfan
23 januari 2013, 23:20
:seriousf:

OK, ook even serieus, LaurentB heeft het in grote lijnen al verteld maar ik wil er één kanttekening bij maken. Laurent maakt het onderscheid tussen nylon en stalen snaren maar dat wil niet zeggen dat je op een nylonsnarige gitaar geen pop of rockliedjes kan spelen en andersom.

Ehhh...dat was serieus bedoeld Hans.
Zijn al genoeg middelmatige gitaristen in Nederland, ik heb drummers nodig. Of drummeressen...nog beter.

Roy Prins
5 februari 2013, 10:31
Ik denk dat je dit artikel (http://snaarles.nl/index.php?article=beginnersgids1.php) erg nuttig zal vinden bij het aanschaffen van je eerste gitaar.

Elvee
5 februari 2013, 20:42
Het tipboek voor de akoestische gitaar van Hugo Kloosterboer en Michiel Roelse is misschien ook een goed hulpmiddel voor je. En verder gewoon bij een paar gitaarwinkels naar binnen stappen om verschillende gitaren uit te proberen.