PDA

View Full Version : Biassen , warm , koud,of?



Hendriks
13 januari 2013, 13:31
Vanmiddag ga ik mijn DEA70 voor het eerst zelf biassen , ik heb mij wat ingelezen en een paar meetsnoeren met klemmetjes aangeschaft , dus dat moet lukken.
Wat zijn de gevolgen van warm en koud biassen met het oog op het geluid? De amp is gemod naar 1987 specs .

nico verduin
13 januari 2013, 14:00
Ongeacht type versterker:
- Te koud biassen loop je de kans dat je een deel van het signaal gaat verliezen (beide helften op enig moment afgeknepen). Hoe kouder hoe meer je richting klasse B gaat (een helft geeft signaal af. wordt over het algemeen als kil beleeft.
- Te warm biassen loop je de kans dat hij te heeft wordt afgesteld waardoor de buizen teveel stroom doorlaten en gaan roodgloeien. Ook zal hij eerder opbreken (2 x de bias spanning is immers max signaal). Bij te groot signaal gaat de grid stroom trekken over de koppel kondensatoren. Als de grid weerstanden te klein zijn ga je dat niet fijn vinden.

Hendriks
13 januari 2013, 14:47
Ok , bedankt Nico , ga zo de B+ meten , dan doe ik 25/B+ x 70% x1000 = Y mv .

Hendriks
13 januari 2013, 15:14
B+ =416 , met de volume zou er dan 42 mv uitkomen , hij staat nu op 42mv . Lijkt mij prima , of zit ik er naast?

nico verduin
13 januari 2013, 18:09
Je mag nog wel ietsje hoger hoor. Je zit nu op rond de 16.5W.=>19-20W klinkt ie wel wat beter maar breekt hij ook eerder op

Hendriks
13 januari 2013, 18:26
Je mag nog wel ietsje hoger hoor. Je zit nu op rond de 16.5W.=>19-20W klinkt ie wel wat beter maar breekt hij ook eerder op
Toen ik nog de préamp ala JTM had brak hij met volume op 6-7 op , nu heb ik het 1987 schema en breekt hij al rond de 4-5 al op , vind ik wel goed zo , hij heeft dan trouwens al flink wat volume , met de master op 50%.