PDA

View Full Version : AC/DC tone



stijn-SG
13 januari 2013, 01:01
hallo, ik had een vraagje.
ik heb een beetje op internet gezocht naar de tone van AC/DC en zelf van alles uitgeprobeerd, en ik heb ook gelezen dat ac dc gewoon op het clean kanaal speelt met de volume goed ver open.
nou ik heb dat dus met mijn eigen amp geprobeerd maar het lijkt er nog niet bepaald op.
heeft iemand informatie hier over of tips?

alvast bedankt,

zjanke
13 januari 2013, 01:07
Wat voor gitaar en amp gebruik je? Angus young speelt op (voornamelijk) een JTM45 die hij inderdaad ver openzet. Wij spelen "highway to hell" en wat het meest in de buurt komt is een kleine broer van die versterker die ver open staat. De andere gitarist in mijn band speelt een strat over een fender amp en dat lijkt er niet eens op...

patrick0108
13 januari 2013, 01:40
je kan ook de overdrive effecten van Radial eens proberen

aaronstonebeat
13 januari 2013, 01:52
Een versterker met een Marshallachtig geluid. Presence helemaal dicht, hoog half open, mid op driekwart en bas helemaal open. Geen effecten; gain voor zover nodig, probeer het zo clean mogelijk te houden.

stijn-SG
13 januari 2013, 11:19
ik heb zelf een Gibson Sg standard, en als amp een marshall jcm2000 tsl100.

.slash.
13 januari 2013, 11:23
Treble: 8/9
Mid:6/7
Bass:6/7
Presence: dicht
Reverb: max. 3
Gain:7/8
Volume: 8/9 (solos)

Je kan ook kijken op de site van Solodallas (solodallas.com) daar verzamelen zich veel AC/Dc fans, en er staan handige filmpjes!

driesp
13 januari 2013, 12:05
Wat voor gitaar en amp gebruik je? Angus young speelt op (voornamelijk) een JTM45 die hij inderdaad ver openzet. Wij spelen "highway to hell" en wat het meest in de buurt komt is een kleine broer van die versterker die ver open staat. De andere gitarist in mijn band speelt een strat over een fender amp en dat lijkt er niet eens op...

Er komt veel meer bij kijken dan een JTM45. Dat is een grote misopvatting.. Er staat inderdaad één oude JTM45 live te draaien door een isobox, daar daar naast zijn er nog een hoop superleads. Die JTM is trouwens alleen maar gebruikt voor de laatste jaren. Highway to hell, is een 1959 of een 2203.
Ze hadden in die tijd meestal het laatste nieuwe, en dat waren dus de laatste JMP's, net voor de JCM serie begon.

't moeilijk om te geloven, maar als je echt de tone wilt.. Is het enige die dicht komt gewoon een oude 1987, 1959 of een 220x. over oude (!) greenbacks of een G12-65 cab. Al de rest is het 'net niet'. En met nieuwe amps kom je al zeker niet in de buurt.

stijn-SG
13 januari 2013, 13:56
Treble: 8/9
Mid:6/7
Bass:6/7
Presence: dicht
Reverb: max. 3
Gain:7/8
Volume: 8/9 (solos)

Je kan ook kijken op de site van Solodallas (solodallas.com) daar verzamelen zich veel AC/Dc fans, en er staan handige filmpjes!
speel je dan op het clean kanaal of op de crunch?

.slash.
13 januari 2013, 14:00
Clean! (tientekens)

belfrink
13 januari 2013, 14:10
Ik denk dat het thuis lastig is om de AC/DC sound te krijgen uit je clean kanaal zonder de ruiten eruit te blazen.
Met een Tubescreamer oid ervoor word het een stuk eenvoudiger. Het is niet een heel complexe sound dus goed benaderbaar.

driesp
13 januari 2013, 14:55
Tubescreamer is nu totaal niet hetgeen wat ik associeer met ACDC. Ik vind het helemaal nergens naar klinken als ik een tubescreamer voor m'n amp plaats. Weg alle dynamiek en tone van de amp. Als je ze écht gebruikt, level voluit en drive dicht imo.

Heb net enkele recordings gemaakt met m'n amp, en dit vind ik dan toch een bruikbaar geluid. Gewoon het karakter van de amp, niets van pedalen of veel drive.
Klik (http://soundclick.com/share.cfm?id=12105530)

witterwit
13 januari 2013, 15:43
gitaarspel op zich klinkt goed, maar veel tonen verdwijnen te snel in de vervorming en waar vervorming nodig is blijft het te clean, is vast nog wel bij te stellen. iemand als angus young heeft zijn sound ook niet in een korte tijd ontwikkeld. en elke beroemde/bekende gitarist heeft zijn eigen "geheimpjes".

arcane
13 januari 2013, 21:37
Misschien is het ook handig om te vermelden welke versterker je hebt. Als het een transistor versterker is kun kun je hem wel helemaal opendraaien, maar dan komt er echt niet een mooi acdc geluid uit, dan krijg je alleen een lelijkm geclipt geluid.

witterwit
13 januari 2013, 21:38
nog even een toevoeging , dat stukje van paul kossof klonk hardstikke goed.
,

.slash.
13 januari 2013, 21:56
Tubescreamer is nu totaal niet hetgeen wat ik associeer met ACDC. Ik vind het helemaal nergens naar klinken als ik een tubescreamer voor m'n amp plaats. Weg alle dynamiek en tone van de amp. Als je ze écht gebruikt, level voluit en drive dicht imo.

Heb net enkele recordings gemaakt met m'n amp, en dit vind ik dan toch een bruikbaar geluid. Gewoon het karakter van de amp, niets van pedalen of veel drive.
Klik (http://soundclick.com/share.cfm?id=12105530)

Klinkt goed, zeker voor ritme!
AC/DC nam toch niet op met 100watt amps helemaal open? Dat is toch niet te controleren.
Ze hebben ook nog een tijdje met Hiwatt amps gespeeld!


http://www.youtube.com/watch?v=6LMljLcN8Vg

driesp
13 januari 2013, 22:08
Klinkt goed, zeker voor ritme!
AC/DC nam toch niet op met 100watt amps helemaal open? Dat is toch niet te controleren.
Ze hebben ook nog een tijdje met Hiwatt amps gespeeld!


Hiwatt , dat denk ik niet. Heb één foto gezien waar ze toevallig opstonden. Zal wel één of andere sponsor amp zijn. Gaat trouwens nog veel harder. En ja, studio werk is allemaal met 100W amps, soms 50watters voor de solo overdubs. zijn genoeg oplossingen voor, zo zag ik eens een foto van de dirty deeds sessions waar de cab onder andere omgedraaid stond, om het toch een beetje te controleren.

witterwit
13 januari 2013, 22:21
voor de echte ac/dc tone kun je ook nog kijken of je de juiste humbuckers in je gitaar hebt. iets van vintage paf.

driesp
13 januari 2013, 22:31
voor de echte ac/dc tone kun je ook nog kijken of je de juiste humbuckers in je gitaar hebt. iets van vintage paf.

Tja wat is ACDC tone... De meeste die het willen weten het niet echt, het totaal plaatje, of de sound van Angus? draai het stereobeeld eens naar rechts en dan hoor je zijn sound. Meestal wel vet, maar het geheel nog veel meer. Zijn sound zijn low output T-tops, en zéker geen hoge output pickups. Malcolm , tja dat zijn filtertrons.

witterwit
13 januari 2013, 22:38
vergeet niet zijn blues geöriënteerde manier van spelen.

B-stone
13 januari 2013, 22:59
Tubescreamer is nu totaal niet hetgeen wat ik associeer met ACDC. Ik vind het helemaal nergens naar klinken als ik een tubescreamer voor m'n amp plaats. Weg alle dynamiek en tone van de amp. Als je ze écht gebruikt, level voluit en drive dicht imo.

Heb net enkele recordings gemaakt met m'n amp, en dit vind ik dan toch een bruikbaar geluid. Gewoon het karakter van de amp, niets van pedalen of veel drive.
Klik (http://soundclick.com/share.cfm?id=12105530)

cat scratch fever!!:cooler:

driesp
13 januari 2013, 23:04
Het vroeg er om ;)

mesaman
13 januari 2013, 23:46
heb je al z'n uniform? daar begint het toch mee?

rockgod69
14 januari 2013, 08:27
Angus heeft zelfs accoustisch de Ac-Dc sound....it´s all in the fingers!

the sure thing
14 januari 2013, 09:19
Ik kom met mijn OCD een heeel eind richting ac/dc hoor!

yavin
14 januari 2013, 09:24
Kwam vorige week op het net nog een stukje tegen over de door Angus gebruikte elementen.
Even los van de discussie over versterkers en/of speeltechniek leek het me toch een aardige toevoeging aan deze thread.



Last month I posted about how Seymour Duncan himself was helping Angus and his tech with a new pickup based on the Billy Gibbons-inspired Pearly Gates pickup. Looks like that’s exactly what happened since the new signature SG Standard has exactly those pickups, one of which has been customized. Here’s what Gibson says about them:
“The Angus Young SG is equipped with a pair of Seymour Duncan Pearly Gates pickups, which include a standard Pearly Gates in the neck position and a bridge-position pickup that has been modified for higher output.” The pickups “provide an authentic vintage-humbucker tone that Angus Young seeks in his guitars.”
Notably, the magnets in Pearly Gates pickups are Alnico 2s (aka, Alnico IIs). The Gibson Angus Young Signature pickup, which is in the bridge position of the other new Angus Young SG, uses an Alnico 5 (or V) magnet.
(bron: http://www.woodytone.com/2009/11/23/what-to-learn-from-the-new-angus-sg/)

Vervolgens zegt Seymour Duncan:

The Pearly Gates has Alnico II, the Pearly Gates Plus Alnico V.

Dus, daar heb je het.

zjanke
14 januari 2013, 09:35
Ik kom met mijn OCD een heeel eind richting ac/dc hoor!

Die gooi ik er dus tussenuit en schroef gewoon mijn versterker open...

witterwit
14 januari 2013, 10:21
laten we eerlijk zijn, alleen angus young heeft de echte ac/dc tone.

arcane
14 januari 2013, 12:43
laten we eerlijk zijn, alleen angus young heeft de echte ac/dc tone.

Ik denk dat je de tone van Malcom dan enorm onderschat.

witterwit
14 januari 2013, 12:46
Ik denk dat je de tone van Malcom dan enorm onderschat. die hoort er inderdaad ook bij

driesp
14 januari 2013, 13:19
Dat hoort er niet bij , dat IS gewoon ACDC. De rest wordt ook onderschat, hoe zeer die drums hun sound maken, niet iedereen staat daar bij stil. Let maar eens op de snare, en hoe die bespeeld wordt.

the sure thing
14 januari 2013, 14:02
Dat hoort er niet bij , dat IS gewoon ACDC. De rest wordt ook onderschat, hoe zeer die drums hun sound maken, niet iedereen staat daar bij stil. Let maar eens op de snare, en hoe die bespeeld wordt.

Ja precies! Op live footage is duidelijk te zien hoe de drummer dat doet. Alsof de drummer iets in zijn handen heeft waar hij mee op de snare slaat...

Kim Wilson
14 januari 2013, 14:07
Gitaargeluid over het algemeen wordt nogal overschat. De band maakt de sound, niet alleen de gitarist.

EDIT>
Om nog maar te zwijgen over timing, techniek en samenspel met bassist/toetsenist/drummer/ander bandlid.

Luke-wannabe
14 januari 2013, 14:14
Ja hallo jongens. AC/DC is geen rocketscience hoor. 'Hoe de drummer zijn snare bespeeld' hahaa. Ain't much to it ;)
Het grooved wel als een tiet, daar niet van, maar het is gewoon goed muzikantschap. Er wordt niets speciaals met een snare gedaan ;)

Chris Winsemius
14 januari 2013, 14:14
ac/dc

qua gitaren snel te vinden (info): GEEN high-ouput-geneuzel en dat soort dingen!

amps: 1 kanaals, plexi (JTM45, '65 100 Watt SuperBass, '68 50 Watter en zelfs JMP 2203)

stel de gain niet te hoog in, zeker live niet, Malcom is cleaner qua sound dan Angus maar Malcom is (imo) de dragende kracht in de band

in het algemeen, ongeacht type/merk amp/gitaar:
WAT gain maar absoluut niet te veel, rustige/steady aanslag qua Malcom, Chuck Berry op 11 qua Angus

aaronstonebeat
14 januari 2013, 14:19
Op de vraag 'wat is het verschil tussen jullie en andere rock 'n rollbands?' heb ik Malcolm eens horen antwoorden: 'Wij spelen met een open hihat.'

Luke-wannabe
14 januari 2013, 14:20
Wat dus duidelijk sarcastisch is ;)

driesp
14 januari 2013, 14:30
Het is gewoon de timing en samenspel. Natuurlijk is er met die drum niets speciaal, snare gewoon laag gestemd, grote cymbalen, .. is een beetje zijn sound.

Angus heeft soms flink wat drive zoals hier bijvoorbeeld te horen, maar natuurlijk is het niet super overstuurd.
Het gebruik van de volumeknop op de gitaar oa, zeer belangrijk.


http://www.youtube.com/watch?v=QLBQ8wYXNc8

Dreverhaven
14 januari 2013, 14:36
Kwam er uit die draadloze zooi die Angus gebruikt toevallig ook niet wat overdrive? Meen eens zoiets gelezen te hebben.

feegflor
14 januari 2013, 14:47
Ik denk dat je de tone van Malcom dan enorm onderschat.

Ik denk dat Arcane gelijk heeft. Als je een AC/DC sound hebt kun je je denk ik beter focussen op Malcom dan op Angus. Malcom hoor je meer op de tracks en vindt ik persoonlijk karakteristieker voor de sound dan die van Angus.

Maar dat is maar mijn mening.

driesp
14 januari 2013, 14:49
Kwam er uit die draadloze zooi die Angus gebruikt toevallig ook niet wat overdrive? Meen eens zoiets gelezen te hebben.

Inderdaad. Heb enkele zo'n units staan. M'n opname is er ook mee gemaakt, anders haal je met een JMP nooit zoveel drive met oude Ttops of lage output buckers. Is een redelijke clean boost, en matige compressie (2;1)