PDA

View Full Version : mesa boogie mini rectifier: hoe geen oorlog te beginnen



Tettie
12 januari 2013, 23:54
Ik heb een Mesa Boogie mini rectifier op de kop getikt, mijn eerste buizenversterker.

Ik ben me behoorlijk aan het inlezen gegaan en zit een beetje met het probleem dat ik niet teveel geluidsoverlast wil veroorzaken (wat later in de avond). Nou heb ik inmiddels wel door dat het niet helemaal gewoon is om op een buizenversterker een koptelefoon aan te sluiten.

Die mini rectifier kun je switchen tussen 10 en 25 watt en heeft 4 en 8 ohm speakers uitgangen, geen koptelefoon jack. Ik denk dat mijn koptelefoon het lage wattage wel moet trekken, speel nu op een 20 watt Orange combo (transistor) en dat gaat prima. Of loop ik hier vanwege de impedantie risico's?

Als ik het allemaal goed begrijp zit het risico in het doorbranden van allerlei zaken omdat de buizen belast moeten worden. Maar geldt dat ook al voor deze lage wattages? Als ik continue op 10 watt zit, loop ik dan dezelfde risico's?

Of zijn er nog andere tips? Ik kan natuurlijk altijd later op de avond op de orange spelen maar dat vind ik toch zonde.

cluseau
13 januari 2013, 01:18
Was je van plan je koptelefoon direct op de speakeraansluiting te zetten? Leg je koptelefoon dan ver weg voor je gaat spelen anders kon je plezier wel eens van korte duur zijn. een koptelefoon met een paar miliwatt klinkt al loeihard direct op je oren.

Het kan wel maar dan moet je een load aansluiten om de amp te belasten en je koptelefoon via een spanningsdeler daarop parallel aansluiten.

patrick0108
13 januari 2013, 01:44
idd een loadbox er tussen ik gebruik thuis de dummyloadbox van koch tot 60Watt

bluegate
13 januari 2013, 10:41
De koch heeft ook speaker simulatie, die heeft de topicstarter ook nodig niet alleen een loadbox.
Een koptelefoon geeft in principe een vlak HiFi geluid weer.
Daar wil je geen gitaarversterker doorheen horen want dat klinkt nergens naar.
Je hebt dus een load nodig om de versterker correct aan te sluiten, en een filter dat een gitaarcabinet nabootst en dat signaal op de koptelefoon doorgeeft.

Als je een goede computer hebt met geluidskaart, kun je met een loadbox de Mesa op je PC/Mac aansluiten en software gebruiken om speakerkasten te emuleren.
Dit geeft de beste resultaten als je IR's gebruik.
Zoals de gratis versie van de 2 Notes Torpedo.

Jasper.
13 januari 2013, 11:10
Of even met de buren afspraken maken met hoe hard het kan? Je kunt ook op hele lage volumes acceptabele geluiden maken. Ik wel tenminste met mijn JCM900 (100watt)

Tettie
14 januari 2013, 12:51
Afspraak maken met de buren zal nog wel gaan, met vrouwlief niet :)

Alles op een rij zettend zal ik dus een attenuator nodig hebben, eentje met koptelefoon aansluiting. Ga nu kijken naar de verschillende merken en versies (weber, koch, hotplates, etc).

Mocht iemand daar ervaring mee hebben, zo'n ding hebben of hier tips in hebben dan hoor ik het graag.

patrick0108
14 januari 2013, 15:54
Ik gebruik de koch loadbox dummybox tot 60W voor 160 euro en ben dik tevreden met de sound.

iWishmaster
14 januari 2013, 16:30
Als het echt zacht moet, zou ik gewoon met je oude transistor versterkertje blijven spelen met koptelefoon: de Mesa alleen als je herrie kunt maken.

Bijl
15 januari 2013, 09:49
Afspraak maken met de buren zal nog wel gaan, met vrouwlief niet :)

Je moet je vrouw gewoon op een stoel vastbinden, een Triple Rectifier met 4x12 er voor zetten en die zo ver open draaien dat ze gekke bekken begint te trekken. Daarna zal ze dolgelukkig zijn dat je een kleintje hebt gekocht.

Disclaimer: Geheel op eigen risico en ik ben niet aansprakelijk voor eventuele negatieve bijwerkingen.

patrick0108
15 januari 2013, 12:18
Je moet je vrouw gewoon op een stoel vastbinden, een Triple Rectifier met 4x12 er voor zetten en die zo ver open draaien dat ze gekke bekken begint te trekken. Daarna zal ze dolgelukkig zijn dat je een kleintje hebt gekocht.

Disclaimer: Geheel op eigen risico en ik ben niet aansprakelijk voor eventuele negatieve bijwerkingen.

Hierzo helpt het om zo af en toe love of my live te spelen:mmmm: zodat ze later op de avond vanzelf boven verder tv gaat kijken ipv te klagen dat het te hard is:strat:

el loco
20 januari 2013, 21:37
Ik vind een buizenversterker thuis uitermate onhandig. Mijn rectifier staat in de oefenruimte en kan gewoon hard, want dat ding moet gewoon hard, anders had ik wel een kleine versterker gekocht. Thuis heb ik een Vox 15W prutsversterkertje met allerlei modelling dingetjes om evt een beetje mee te pielen. Voor mij een veel beter oplossing!

Tettie
20 januari 2013, 21:52
De boel is rond: heb een koch dummybox via marktplaats en aan de mini rec gehangen. Helemaal top!

Dank voor alle reacties en suggesties :)