PDA

View Full Version : Wat te doen met oude spekers?



Rooker
12 januari 2013, 17:46
Ik heb een vraag..

Ik ben in bezit van een oude Fender Super Reverb. Het is een silverfase gebouwd in een blackface kast en hij is blackface gemod. Er zitten nu 4 Celestion G10-L35's in. Dit klinkt tegek en wil ik er gewoon in laten zitten. Echter heb ik de oude "orginele" speakers er ook bij gekregen. Gewoon los. Deze staan nu dus in mijn muziek kamer op zijn kop een beetje te verstoffen. Een speaker heeft zo'n vierkand (half rond) metalen ding achterop en de rest is gewoon plat/ rond en allen hebben ze een blauwe stikker achterop. Nu mijn vraag.... Wat moet ik ermee?? Ben bang dat ze na een paar jaar ongebruikt zijn gaan verteren. Moet ik ze persee bewaren voor vintagecorrectheid voor zover daarvan nog spraken is. Of moet ik ze gaan verkopen. Kan iemand mij iets wijzer maken. Alvast dank!

witterwit
12 januari 2013, 18:01
plaats wat fotos dan krijg je vast wel advies

Dreverhaven
12 januari 2013, 18:07
Zet ze in je amp en luister wat je mooier vind klinken, verpats daarna de speakers die je niet gebruikt.

Rooker
12 januari 2013, 18:56
Witterwit: Ik zal even wat foto's maken das idd makkelijker.

Dreverhaven: Zelf ben ik niet technisch genoeg om zelf aan de versterker te klooien. Ik heb de versterker gekocht op de klank zoals hij nu is dus zo wil ik hem in elk geval gewoon houden. Het gaat me vooral om wat te doen met de andere speakers.

nico verduin
12 januari 2013, 20:45
Zo te lezen zullen het wel oude P10R alnico's zijn oid.

Rooker
12 januari 2013, 21:18
Hier de foto's voor de experts:ok:

http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/120_zps09064b7e.jpg


http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/122_zps68c1c6d7.jpg

http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/123_zps259b2cb0.jpg


http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/121_zps7291d73f.jpg

Rooker
12 januari 2013, 21:18
Dat zijn ze duss :)

nico verduin
12 januari 2013, 23:29
kan je een foto maken van de cijfers en letter op de speakers? De vierkante magneet is een alnico en de ronde een keramische speaker. Maar ik kan de letters zo niet lezen. Dan weet je gelijk wanneer ze gemaakt zijn

Rooker
13 januari 2013, 10:13
Dag Nico: Late reactie, was even gaan slapen :-P..

De alnico: 99 T 60 (meer staat er niet op :-/)

Dan de bronskleurige achterkant: 137 7909 064121 ( heb ik er 2 van)

De lichte achterkand zeg maar: 064121 dan daar onder 465-704 10L6-1 (dit staat allen op een wit stickertje)

Alvast dank!

Ik zou vandaag ook nog even graag foto's posten van de achterkand van de versterker. Misschien dat iemand daar ook iets over kan vertellen. Maar eerst maar even over de speakers :-)

Dreverhaven
13 januari 2013, 10:51
Doet me denken aan die Super Reverb die van Chris Winsemius geweest is, maar ik kan er naast zitten. In dat geval kan hij er het meest over vertellen.

nico verduin
13 januari 2013, 12:10
Dag Nico: Late reactie, was even gaan slapen :-P..

De alnico: 99 T 60 (meer staat er niet op :-/)

Dan de bronskleurige achterkant: 137 7909 064121 ( heb ik er 2 van)

De lichte achterkand zeg maar: 064121 dan daar onder 465-704 10L6-1 (dit staat allen op een wit stickertje)

Alvast dank!

Ik zou vandaag ook nog even graag foto's posten van de achterkand van de versterker. Misschien dat iemand daar ook iets over kan vertellen. Maar eerst maar even over de speakers :-)

De 137 7909 = CTS Keramische luidspreker Productie week 9 1979
De 465-704 = Oxford Luidspreker L=30W 10 = 10 inch Productie 1967 of (1977) April
de 99T60 = volgens mij een CTS Alnico 10"

Rooker
13 januari 2013, 13:38
Ok.. De 2 oxford speakers is de datum niet zeker van. Zou ik dat nog ergens kunnen zien? Deze hebben namelijk de zelfde donkere kleur als de alnico. de cijfers staan langs de rand in het zwart gedrukt.
In tegenstelling tot de alnico, die is gegrafeerd en die nieuwer uitziende speaker heeft dus een sticker.
Zegt dit nog iets over de datum? Want 10 jaar speling is natuurlijk nog al een verschil.

Zou je misschien ook kunnen vertellen of ik deze persee zou moeten bewaren of dat ik ze beter kan verkopen. En wat zou ik voor deze set dan kunnen vragen?

nico verduin
13 januari 2013, 14:20
Carbon dating:seriousf:
Nee ik vrees dat je dan bij de vorige eigenaar moet zijn. En wat je ervoor vangt. De tijd is slecht. De cultuur is op dit moment voor 1 cent op de eerste rang..... (en liefst nog gratis) dus vul het zelf maar in.

Rooker
13 januari 2013, 14:37
Haha nou dan houd ik ze lekker zelf:)

Maar ik heb ze nu zo open op de grond staan. zeg maar met de kappen tegen elkaar aan. Is dit een goede manier om ze te bewaren of gaan ze zo stuk?

Hier trouwens nog even wat verdere foto's van de amp. Hoop dat je daar ook iets over kunt zeggen..
Alvast erg bedankt tot dusver!

http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/132_zps88862f64.jpg

http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/131_zps9d7d9ba4.jpg

http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/130_zps0cda1f9e.jpg

http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/129_zps6840a4b2.jpg

http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/128_zps38c0d449.jpg

Rooker
13 januari 2013, 14:38
http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/127_zpsa6934b9e.jpg

Rooker
13 januari 2013, 14:40
De laatste :)

http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/126_zpsa7065392.jpg

Rooker
13 januari 2013, 14:42
Nou.... Schiet maar :-)...

Weet iemand misschien uit welk jaar etc etc?

Ik zie nu trouwens dat op een foto een beschermkapje lijkt te missen? Is dat niet gevaarlijk?

guitarnijboer
13 januari 2013, 16:34
Zolang je er niet met de vingertjes aankomt is het niet gevaarlijk, maar beter is er even een kapje bij te halen. Die zijn nog wel te koop en heten capcan. Ik zie trouwens dat je naast 4 speakers, een grote kast en een zware versterker ook nog een verhuistrafo meesjouwt. Jij hoeft net meer te trainen als je regelmatig met de versterker gaat optreden!

7ender
13 januari 2013, 17:55
Da's een fijne versterker hoor ! :ok: ;)

ouwe speakertjes bewaren , of weg-geven ,...of verkopen ,...of in de bak donderen ....

bouwjaar zal misschien rond 1972 wezen denk ik , ...op de oude mallory condensators met die kartonnen hulzen stond een productie-datum , maar die zitten er ( gelukkig voor jou ) niet meer in .


Dat "bakkie" moet wel weer over die elco's ,( gevaarlijk zo open en bloot :nervous: ).... aan de binnenkant plak je dan een beetje dikke tocht-strip in het midden ,
...dit klemt ook die elco's een beetje vast , waardoor er nooit schade als draadbreuk kan ontstaan aan die condensators tijdens ( per ongeluk wat te ruw ) transport.

Rooker
13 januari 2013, 20:46
Guitarnijboer: Ik had al zo'n vermoeden beter mijn vingertjes niet in deze reactor te stoppen haha. Inderdaat ben ik geen lid meer van de sportschool. De versterker word regelmatig van de zolder af gehaald :-). dus das heftig haha. Nagaand dat ik mijn ac30 heb verkocht want dat was zo'n zwaar lel. Nou ik denk dat de liefde voor de Fender gewoon dieper zit.

7ender: Dank!! Het is zeker een fijne versterker en klinkt zo gruwelijk lekker. Alleen bij mij op zolder met 2 slapende kinderen beneden komt ie thuis niet meer echt tot zijn recht. Maar met optreden sta ik het liefst buiten de PA om :-).

Zou je naar defoto's ook een schatting kunnen maken van wat de versterker ongeveer waard zou zijn?

Heb je misschien een website voor me waar ik zo'n bakje en vochtvreter/isolatie ding kan bestellen?

Midwolda
13 januari 2013, 20:50
Verelec heeft nog zo'n capcan op de website (http://www.verelec.com/) staan
(Hardware, Chassis-onderdelen, TAD-FCCM).

Rooker
13 januari 2013, 21:03
Heeeh das top bedankt!!

Little Jay
13 januari 2013, 21:40
Maar ik heb ze nu zo open op de grond staan. zeg maar met de kappen tegen elkaar aan. Is dit een goede manier om ze te bewaren of gaan ze zo stuk?


Ik bewaar speakers in een plastic zak en dan in een doos, en dan met de open kant naar beneden (op de bodum van de doos) dan gaat er niet per ongeluk een keer iets door de conus heen. Heb je geen passende speakerdoos, dan werken die kleine bananendozen van de supermarkt ook wel aardig (misschien passen er in die grote bananendozen wel 2 10" naast elkaar..).

Rooker
13 januari 2013, 22:07
Thnx voor de tip. Ik ga ze maar is inpakken denk ik.

7ender
13 januari 2013, 22:16
als ik geen dozen voor speakers heb , dan plaats ik ze met de conus-zijde op-elkaar , en steek een paar tie-wraps door de schroefgaten, zodat ze stevig tegen elkaar aan blijven zitten .
Voor bescherming tegen stof kunnen ze daarna nog in een plastic zak .
Je zet ze daarna weg op 1 van de magneten .

Rooker
14 januari 2013, 13:55
Op de vraag om naar de hand van de foto's een ruime schatting te maken van de waarde van mijn versterker waacht niemand zich??:)

Dan heb ik nog 2 vragen:

Door schade en schande ben ik inmiddels al wijs geworden dat er in de professionele gitaar tech wereld notoire prutsers rond lopen en mensen die echt ontzettend goed zijn in hun vak (en klantenbenadering).

Weet iemand in de buurt van Ede (gld) een tech die erg goed in staat is om mijn vintage amp goed te onderhouden??

Om de hoeveel jaar zou ik deze versterker een vertroetelbeurt moeten laten geven??

Chris Winsemius
14 januari 2013, 14:00
Doet me denken aan die Super Reverb die van Chris Winsemius geweest is, maar ik kan er naast zitten. In dat geval kan hij er het meest over vertellen.

Nee, speakers in die amp zijn van mij en ik vind het erg lekkere speakers in zulke amps, CTSjes kunnen vaak heel pinnig zijn bijvoorbeeld.
Dus: mocht iemand een steje (2 of 4 over hebben: mail me maar! ;) )

Mocht iemand die gejatte tegenkomen: idem

Chris Winsemius
14 januari 2013, 14:04
Om de hoeveel jaar zou ik deze versterker een vertroetelbeurt moeten laten geven??

Moderne eindbuizen gaan zo'n 1500 werkuur of meer mee, preampbuisjes wat langer
Elko's gaan ruim 10-15 jaar mee; vanuit ervaring zeg ik ze na die tijd te vervangen
Condensatoren gaan lang mee; ip. alleen vervangen als ze lekken
Daarnaast af en toe ingangen, uitgangen en schakelaars checken, zekering eens in de 10 jaar vervangen wegens veroudering.

Rooker
14 januari 2013, 14:42
Ok.. Nou ervan uitgaande dat de versterker het overleefd als er een buis springt zet ik de wekker over 4 jaar :-).

Nu iemand al zo helder opgemerkt heeft dat er een extra trafo op de amp zit neem ik aan dat die de spanning gebruikt in de USA omzet naar onze europese 220?
Kan het dan ook zijn dat je deze blijft horen wanneer de versterker helemaal uitgeschakeld staat? Ik trek tegenwoordig na spelen de stekker er uit omdat ik zacht geruis blijf horen...

Ik zie trouwens op je link dat jij uit utrecht komt... Das niet zo ver:-)

flo123
14 januari 2013, 15:12
Kan het dan ook zijn dat je deze blijft horen wanneer de versterker helemaal uitgeschakeld staat?
Dat is ook mijn ervaring. Een zachte brom is dan te horen. Het wisselende magnetisch veld vanuit die omvormer trafo zet de speaker zacht in beweging blijkbaar.

Rooker
14 januari 2013, 16:11
Ohh dus dat hoort er gewoon bij. Nou daar ga ik me dan verder niet druk om maken. Het was me nooit opgevallen tot ik laatst bij het stopcontact aan het klooien was.. Denk wat hoor ik toch? Dacht altijd dat het mn dimmer vh licht was :-)

Nobler
14 januari 2013, 16:55
Ik zou de speakers wel even proberen te testen. Een vorige eigenaar zal reden gehad hebben ze te vervangen door de Celestions, maar het kan zijn dat jij een andere smaak hebt, als ze het tenminste allemaal doen. Als je het geluid het einde vindt zou ik ze niet zomaar wegdoen en ook niet wanneer je er bij verkoop maar weinig voor zou kunnen krijgen. Het zijn tenslotte wel gitaarspeakers uit een Fender versterker. Persoonlijk zou ik ze zeker niet wegdoen als ze een ook maar enigszins redelijk geluid hebben en ik er niet meer dan een euro of 40 per stuk voor zou kunnen krijgen. Ik bewaar dergelijke speakers als ik geen doos heb inderdaad door ze met de conusringen tegen elkaar te bevestigen met een paar boutjes en moertjes. In de kamer waar ik ze heb liggen hoeven ze niet tegen vocht of stof te worden beschermd, anders zou ik er een plastic zak omheen doen. Ze hebben dan overigens nog steeds geen handige vorm om op te bergen ... Mischien is het wat er een eenvoudig cabje voor in elkaar te lijmen, dan kun je hem nog gebruiken ook.
Als de speakers meer dan, laten we zeggen 75-100 euro per stuk zouden opbrengen zou ik er in jouw geval wel afstand van doen. Het lijken me tenslotte ook weer geen holy grailspeakers.

Ik zie dat nog steeds niemand zich aan het geven van een waarde heeft gewaagd. Duidelijik is gezien je beschrijving dat het geen super origineel museumexemplaar is, dus ik verwacht dat de verzamelaarswaarde tegenvalt. Ondertussen is het een bruikbare versterker van een prima merk. Ik ben absoluut geen expert en kan dus ook alleen maar een ruwe schatting doen, maar ik zou verwachten dat je er met enig geduld 750 euro voor moet kunnen krijgen. Als de koper verliefd wordt op het geluid misschien meer natuurlijk. Misschien dat dit reacties uitlokt van mensen die vinden dat ik er ver naast zit?

Rooker
16 januari 2013, 11:29
Haha nou ik weet ik vraag er zelf om. Maar jij zet wel heel voorzichtig in, dat durf ik zelf ook nog. Voor dat geld koop je nog geneens een nieuwe hod rod deluxe wat toch echt een heeeeel ander kopje thee is :-)

Betreft de speakers: Bedankt voor de tips ik ga ze met de conussen aan elkaar maken en dan binnne afzienbare tijd eens een 4x10 kastje klussen..

Dreverhaven
16 januari 2013, 16:50
Goed idee, maar eerder zei je nog dat je niet technisch genoeg was om ze in je amp te zetten??

DEA100MKIV
16 januari 2013, 19:27
750 voor die speakers .. wow
weet zeker dat je dat nooit krijgt
misschien invriezen?

Rooker
16 januari 2013, 19:43
Goed idee, maar eerder zei je nog dat je niet technisch genoeg was om ze in je amp te zetten??

nee. dat ben ik ook niet. ga ze ook niet zelf in de versterker zetten. maar in een lege 4x10 kast schroeven lukt nog wel. voor de bedrading even hulp zoeken.

:)

Rooker
16 januari 2013, 19:44
750 voor die speakers .. wow
weet zeker dat je dat nooit krijgt
misschien invriezen?

nee het ging om een schatting van de waarde van de hele amp en die is echt wel meer als 750 euro waard..

Dreverhaven
16 januari 2013, 21:04
nee. dat ben ik ook niet. ga ze ook niet zelf in de versterker zetten. maar in een lege 4x10 kast schroeven lukt nog wel. voor de bedrading even hulp zoeken.

:)

Maar je hoeft toch niet in de versterker om een paar speakers om te wisselen?

Rooker
16 januari 2013, 21:16
Dat weet ik. ik noem het hele apparaat de versterker. maar ik zal het foortaan combo noemen. de speakers die er nu in zitten laat ik zitten. aan het hele apparaat ga ik zelf niet klooien. maar aan een los en heel goedkoop leeg kastje durf ik het wel te wagen. het schroeven is voor mij geen probleem maar het bedraden en impedantie etc heb ik geen kaas van gegeten.