PDA

View Full Version : Waarom buizen ?



skabouter
20 juni 2003, 12:24
ik zie veel mensen (vooral in professioneel optreden niveau) met hele mooie marshall buizen stacks. maar vaak hebben ze dan ook nog een case met pedals, of een multiFX oid. vaak dus ook aparte distortion pedaaltjes. maar nu is mijn vraag: waarom doe je dat ?
ik verkeerde in de veronderstelling dat buizen vooral zijn voor goede vervorming (omdat buizen beter te oversturen zijn). dus dan heb je toch geen losse pedals nodig ? (OD tenminste)

of hebben buizen nou echt nog andere functies dan beter oversturen ?
wat voegt dat buizen nou echt toe aan je geluid als je alles uit pedals haalt

V!N
20 juni 2003, 12:58
Die scheurpedalen laten die gozers meestal niet scheuren, dat doet de versterker al goed genoeg.

Een bekend grapje is dat we het volume van de gitaar boosten met een pedaal zodat de buizen meer op hun sodemieter krijgen en meer gaan oversturen, daar komt de titel 'tube screamer' ook vandaan.

Probeer zulke grapjes maar niet met je Peavy torbak, dat is gedoemd te mislukken. Maar jij haalt al je geluiden uit je Boss multi ? Had je eigenlijk beter een actieve monitor kunnen kopen.

En niet altijd zit het geluid wat de knakker in kwestie wil in een buizenversterker. Een rauwe fuzz bijvoorbeeld, of een chorus, flanger, galm, echo, etc.

iam
20 juni 2003, 13:01
dus bij een tubescreamer (of in mijn geval tube king) zijn het de eindbuizen die dus expleciet voor het geluid zorgen?

skabouter
20 juni 2003, 13:23
En niet altijd zit het geluid wat de knakker in kwestie wil in een buizenversterker. Een rauwe fuzz bijvoorbeeld, of een chorus, flanger, galm, echo, etc.

neej, ok, dat was me duidelijk. maargoed, bedankt !
kwas het ook niet van plan met mijn peavey hoor.
en ja, ik haal nu alles wat ik gebruik uit die boss gt-6, die in de FX return van de amp zit.

wat bedoel je met een actieve monitor ?

Dude
20 juni 2003, 13:42
dus bij een tubescreamer (of in mijn geval tube king) zijn het de eindbuizen die dus expleciet voor het geluid zorgen?


nope de combinatie tubeking eindbuizen....

uiteraard zijn het de eindbuizen die het eindresultaat van je geluid maken maar die tubeking doet ook een hoop.

Mr.Jay
20 juni 2003, 16:42
[quote=iam]dus bij een tubescreamer (of in mijn geval tube king) zijn het de eindbuizen die dus expleciet voor het geluid zorgen?

combinatie ook van hoe HARD je van begin afaan alles aanstuurt.


Jay

Al
20 juni 2003, 17:31
dus bij een tubescreamer (of in mijn geval tube king) zijn het de eindbuizen die dus expleciet voor het geluid zorgen?

Nee, niet per definitie een TS of tube King.

--> Kan met vanalles als je de versterker maar zodanig aanstuurt dat de eindbuizen gaan clippen.

Al

FragDaddy
20 juni 2003, 23:45
wat voegt dat buizen nou echt toe aan je geluid als je alles uit pedals haalt

Ik heb een Marshall JCM800. die druk ik met een boss SD-1 overdrive pedaal net even 'over de top' heen, waardoor die versterker gaan gillen als een idioot. (denk bijvoorbeeld aan Zakk Wylde, gitarist van Ozzy Osbourne).

Het pedaal bepaalt dus niet het geluid en is in principe heel transparant, maar zorgt alleen voor meer output van mijn elementen. Die JCM800 zou dat heftige geluid anders nooit kunnen produceren.

Andere pedaaltjes zoals Chorus, Delay, Fazer/Flanger, Wah en Reverb veranderen het geluid dus wel, maar dit zijn geluiden die je nooit uit een versterker krijgt en waar je dus echt pedaaltjes of een multi-effect unit voor nodig hebt (waar je maar de voorkeur aan geeft)



Kan met vanalles als je de versterker maar zodanig aanstuurt dat de eindbuizen gaan clippen.

Nou, het zijn eerder de voorversterker buisjes (die kleintjes dus) die gaan clippen. voordat je eindbuizen (die grote dus) gaan clippen moet je het volume van je versterker bijna helemaal open zetten en dat is met een 50/100watt versterker gewoon bijna nooit haalbaar (behalve met een loadbox)

maw. eindbuizen vervorming kun je dus niet opwekken met een overdrive pedaal, maar alleen door het volume van je versterker flink op te schroeven.

skabouter
21 juni 2003, 03:52
aha, bedankt kerel ! daar had ik wat aan.

V!N
21 juni 2003, 13:32
en ja, ik haal nu alles wat ik gebruik uit die boss gt-6, die in de FX return van de amp zit.

wat bedoel je met een actieve monitor ?

Dat is niets meer dan een eindversterker en een luidspreker in een doosje. Deze mag helemaal niets doen aan de kleur van je geluid, wat een versterker dus wél mag. (Daar koopt per slot van rekening (bijna) iedereen zo'n ding voor.)
Maar als jij vind dat alles wat je zoekt al in je boss zit, waarom dan nog zo'n (relatief) dure, overbodige versterker eraan ? Het devies van de Pulmeester luidt: Zet hem op marktplaats, koop een tweedehands monitor en de rest kun je bijvoorbeeld opzuipen of er een fiets van kopen.

Maar ja, dat ben ik dan weer 8-)

iam
21 juni 2003, 14:09
ben het eens met de pulmeester...
vooral met dat zuipen-gedeelte :)
weldra begin ik er weer aan, tequila here we come :-D

PeeVee
21 juni 2003, 17:02
Gewoon hard zetten dat ding, dan gaat ie vanzelf wel "screamen"... heb ik geen trapdoosje voor nodig ;-)

Ik gebruik wel een A/B kastje om van kanaal te wisselen, één kanaaltje staat op clean met een randje, ander kanaal staat op lekkere crunch...

skabouter
21 juni 2003, 17:41
op zich heb je best geliijk misschien. maar ja, ik heb hem nu al. ik ga waarschijnlijk deze zomer een JCM900 erbij kopen. en dan wel de drive van dat ding gebruiken in de FX chain. als dan blijft dat die peavey echt overbodig is doe ik hem wel weg ja. en een nieuwe fiets kan ik ook wel gebruiken :P

maar ik heb een vraagje: wat is zo`n A/B boxje nou precies ? wat doet dat ?

veel gitaristen hebben dan tussen hen amp, en hun FX chain zie ik:
http://guitargeek.com/rigview/261/

De Teng
21 juni 2003, 18:18
maar ik heb een vraagje: wat is zo`n A/B boxje nou precies ? wat doet dat ?

Heel simpel, een stekker erin en twee eruit. De ene kant op is A en de andere kant op is B. Handig als je een bepaalde reeks effecten tegelijk wilt gebruiken (vb, delay, reverb en chorus of zo... er zijn van die freaks) of juist niet. Ikzelf gebruik A voor de effecten naar de amp en B voor het signaal naar mijn stemapparaatje voor op het podium. Silent tuning heet dat. :)

Ook omgekeerd kan het, zodat je twee gitaren op 1 amp wilt aansluiten en je switcht dus tussen beide gitaren. Er zijn ook veel betere manieren voor dat laatste, maar dat is een ander verhaal.

skabouter
21 juni 2003, 19:43
ohw, super !!
eigenlijk zoek ik al een tijdje zoiets
wat kost dat ongeveer ?
en daar zit dus een knop (footswitch) op ?