PDA

View Full Version : cnc laseren snakewood



grizzly
11 januari 2013, 23:08
Prachtig voorbeeld wat je kunt doen met cnc laseren.
Bijzonder fijn werk met millimeter nauwkeurigheid.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-QrJ3mzb/0/M/CIMG3315-M.jpg

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-gBqL3sp/0/M/CIMG3314-M.jpg

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-ppjQB98/0/M/CIMG3313-M.jpg

jan jansen
12 januari 2013, 07:43
Prachtig voorbeeld wat je kunt doen met cnc laseren.
Bijzonder fijn werk met millimeter nauwkeurigheid.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-QrJ3mzb/0/M/CIMG3315-M.jpg

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-gBqL3sp/0/M/CIMG3314-M.jpg

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-ppjQB98/0/M/CIMG3313-M.jpg

Heb je dit zelf gemaakt?

fred

grizzly
12 januari 2013, 21:46
Hoi Jan,
Nee hoor,
Dit is gemaakt door een kennis van me in Amsterdam. Hij heeft 2 cnc laser machines staan en wilde eens proberen of je ook hout kunt laseren.
Als het te zacht is gaat het een beetje rafelen, maar de niet vezelige, echt harde houtsoorten gaan prima.
Het is een 2 mm dik stukje afval letterhout, ruim 20mm x 20mm buitenzijde. Ronde gaatjes van kleiner dan 1mm groefjes van 0.5 mm, het wandje van dat kleine open vierkantje is krap 1,5mm dik en toch is het vrij sterk gebleven en scheurt totaal niet.
Grappig werkstukje om te zien of een gitaar brug ook gemaakt kan worden.
Dat gaat hij nu doen. Het gebeurd steeds in laagjes van een mm maar het gaat razend snel.
Er blijft een waasje zwart stof aan de randen zitten waar de laser langs kwam.
De brug wordt het volgende projectje :)

D3nnis
12 januari 2013, 21:53
Vertonen de gesneden kanten geen brandplekken? Kan me zo voorstellen dat dit geen succes is met houtsoorten die licht van kleur zijn.

Cocobolo
12 januari 2013, 22:06
Ik heb een jaar of 4 geleden een proef gedaan met laser-cnc op een stuk ebbenhout en een stuk parelmoer : inlegwerk dus.
Het ebbenhout wilde maar niet dieper worden en na heel veel rondjes met de laser zaten we denk ik op een halve mm en smeulende randjes. Het parelmoer ging nog slechter, dat ging een beetje verpulveren. Dus met echt hard hout heb ik sterke twijfels en ook met poreuze dingen. En zoals D3nnis zegt heb ik ook mijn twijfels bij lichte houtsoorten. Maar ik laat me graag verrassen :-)

grizzly
13 januari 2013, 12:49
De dikte van dit proefmodel is 2.9mm dik en deze machine had er geen moeite mee (met dit materiaal).
De diepte van de brede groef rondom is 1mm en zoals je kunt zien zijn uit het midden weer 2 vierkantjes gelaserd.
Het zwarte poeder wat achter blijft zal inderdaad duidelijk zichtbaar zijn op lichte houtsoorten, maar ik ken eigenlijk geen licht gekleurde houtsoorten die een hardheid hebben die boven de 3600 Janka zitten.
Zachte/vezelrijke houtsoorten zijn idd niet netjes te laseren.
Het zwarte stof is echter heel makkelijk met wat lucht weg te blazen en de rest poetste ik er af met een paar vegen met 400 grit schuurpapiertje.
Het is slechts een probeerseltje met letterhout, omdat dit vrij lastig te bewerken is en snel splintert met gewoon frezen.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-fPkqF2v/0/M/CIMG3316-M.jpg

grizzly
13 januari 2013, 13:36
Ik heb trouwens iets anders gedaan met snakewood :soinnocent:
We deden wat schietproeven om te zien hoe dik hout/bomen zouden moeten zijn om als dekking te kunnen gebruiken. (tegen standaard handvuurwapens).

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-F68k2TM/0/M/CIMG3324-M.jpg

Bijna misdadig om Snakewood te gebruiken (en ik zal de eerste in de wereld zijn) maar ik had een stukje over en wilde het gewoon weten.

RS-Rik
13 januari 2013, 19:17
Is dit een high powered luchtbuks of ben jij de trotse bezitter van een echt schietijzer?



Misschien dat snijden niet zo'n groot succes is met de laser op de meeste houtsoorten, maar als graveertechniek is het leuk.
Lasersnijden werkt toch juist met het smelten van het materiaal onder de laser? Verbranden gaat traag en verspreid zich naar het materiaal naast de snede. Waterstralen schijnt dan wel weer te kunnen met hout (zelf nog nooit gezien).

Eigenlijk zijn laser- en water snijtechnieken ontwikkeld voor metalen en kunststoffen. Koolstofcomposiet laat zich ook goed watersnijden.

p.s. wat is dat snakewood toch ontzettend mooi.

D3nnis
13 januari 2013, 19:56
We deden wat schietproeven om te zien hoe dik hout/bomen zouden moeten zijn om als dekking te kunnen gebruiken. (tegen standaard handvuurwapens)

U werkt voor Mythbusters? :-)

grizzly
13 januari 2013, 22:06
U werkt voor Mythbusters? :-)

OOOOhhh was dat maar waar, het zou me wat waard zijn om met die mannen te mogen knutselen en dingen op te blazen.
Het enige wat leuker is dan een BOEMMMMM is een grotere BOOEEEMMMM :)

Nee hoor, ik ben heb een eigen vuurwapen en heb tevens schietbanen, veel wapens en munitie ter beschikking.
Het gat in het plankje is van een 9mm vuurwapen. tevens is geschoten met diverse kalibers uit diverse wapens.

Het meeste andere hout was vezelrijker en had een totaal ander patroon van in- c.q doorslag, maar dat heeft weinig met gitaarbouw te maken :)

RS-Rik
13 januari 2013, 22:19
Maareeeh, kan ik mn strat nou gebruiken als kogelwerend schild?

grizzly
14 januari 2013, 20:36
hmmmm,
Afhankelijk van de houtsoort (hardhout) en dikte (5cm). . . .tegen een standaard 9mm uit een handvuurwapen waarschijnlijk wel. :seriousf:

Het vreemde was, dat je volledig doorslag had bij 3 cm dik, maar bij bijvoorbeeld 5cm dikte van het zelfde hout kwam de kogel nauwelijks 1,5cm diep en bleef daar aan het oppervlak zitten.
De interne weerstand was kennelijk te groot om dieper te komen.
Ik zal morgen eens kijken of ik nog wat foto's kan vinden van Vuren/Padouk/Bankirai en zo.
Zitten er ook wat bij waarop je de vortex in de lucht kunt waarnemen, waar het projectiel net doorheen kwam.
Tevens een aantal waar je de vortex kunt zien als het projectiel het hout verlaat.

Rizz
14 januari 2013, 20:52
Dat schieten is idd heel erg leuk.. Ik vond m'n dienstplicht geen ruk aan, behalve dan dat ik de chauffeur van de Sergeant-Majoor Munitie Beheer was (Sergeant-Majoor Met Baard), heb letterlijk met elk wapen wat op dat dat moment voorhanden was bij de landmacht geschoten.. Zou het zo weer oppakken, maar ik wil teveel, dus misschien ooit weer 's..

Mooie proef trouwens, lekker zo verfijnd kunnen werken.. Zijn die lasers trouwens beter geworden de laatste tijd? Als het bij Cocobolo niet lukte en bij jou wel...

grizzly
14 januari 2013, 22:48
Ik heb echt de ballen verstand van dit soort lasers en kan dus niet beoordelen of iets verbeteren kan of niet.
Ofschoon de ervaring leert, dat bijna alles te verbeteren is.....
Wat ik wel kan zien, is dat het met deze machine vrij eenvoudig was om in letterhout zeer nauwkeurig 2 mm diep te snijden.
Volgens de eigenaar was een brugje van letterhout goed te snijden uit een plankje van 10mm dik x 7 breed x 25 lang.
Gezien zijn resultaat met dit werkstukje geloof ik hem voorlopig :)

jan jansen
15 januari 2013, 13:35
hmmmm,
Afhankelijk van de houtsoort (hardhout) en dikte (5cm). . . .tegen een standaard 9mm uit een handvuurwapen waarschijnlijk wel. :seriousf:
.

Ik vraag me af waar deze testen met welk wapen en wie zijn munitie is gedaan?

JJ

RS-Rik
15 januari 2013, 14:12
Als ik ooit op oorlogspad ga bekleed ik mezelf compleet in gitaren.


Maareem, heb je nog zwaarder materieel liggen bij die schietclub? Meer iets in de trant van een aanvalswapen? Ik neem aan dat zo'n slanke kogel zonder al teveel moeite door een plank hout gaat.

MyGreenLady
15 januari 2013, 15:04
Ik vraag me af waar deze testen met welk wapen en wie zijn munitie is gedaan?

JJ

Dat maakt toch geen donder uit? Ik heb ook wel eens met andermans munitie geschoten omdat de munitie van de vereniging op was. Ik heb zelfs wel eens met andermans vuurwapen geschoten.

Zullen we het gewoon over gitaren blijven hebben en niet over de verantwoording van een paar kogels?

grizzly
15 januari 2013, 15:34
Mogelijk een terechte vraag uit bezorgdheid Jan,
Ik geef les in deze materie, heb de meeste bekende wapens met bijbehorende munitie ter beschikking. De schietbanen die wij hebben zijn van de overheid. Verder doet het idd niet zo ter zake. Het ging in dit geval om de eigenschappen van verschillende soorten hout.

Ik beloofde nog wat foto's waarop de vortex is te zien van het projectiel VOOR het hout wordt geraakt, en erna.

LETTERHOUT
http://grizz.smugmug.com/Work/miscellaneous/i-QvF8BBw/0/O/vortex%20snakewood%203.jpg

http://grizz.smugmug.com/Work/miscellaneous/i-X7xSq8K/0/XL/uitschot%20snakewood%204-XL.jpg


PADOUK
http://grizz.smugmug.com/Work/miscellaneous/i-29TtkqJ/0/XL/vortex%20foto%201-XL.jpg

http://grizz.smugmug.com/Work/miscellaneous/i-MGwDdwr/0/XL/vortex%20foto%202-XL.jpg

RS-Rik
15 januari 2013, 16:29
vééééééét!!!!!


Hoe is die vortex zichtbaar? Ik neem aan dat het condensatie is van vocht in de lucht.

Geez, je zou eens meer fotos van vortices moeten plaatsen, veel interessanter dan hout!

grizzly
15 januari 2013, 18:26
vééééééét!!!!!
Hoe is die vortex zichtbaar? Ik neem aan dat het condensatie is van vocht in de lucht.
Geez, je zou eens meer fotos van vortices moeten plaatsen, veel interessanter dan hout!

Het juiste antwoord op die vraag is:
Voor het projectiel wordt de lucht zeer zwaar samengeperst. Achter het projectiel ontstaat dus een gebied met heel lage luchtdruk.

Samengeperste lucht, en dus eveneens expanderende lucht heeft een andere licht brekingsindex, dus je ziet een variatie in het licht dat er passeert.
Meer in het algemeen, de brekingsindex van lucht verandert met dichtheid. Het varieert ook met de luchttemperatuur en de resultaten zijn vergelijkbaar. Als voorbeeld kun je vaak hitte rimpels zien boven een verwarmd wegdek. Dat is ongeveer het zelfde effect.
Door de draaiing van het projectiel krijgt de lucht erachter ook een beetje een draaiing mee.
Dat te samen is wat je op de foto's ziet.

En ehhhh ik vind houtjes leuker dan kogels :seriousf:

RS-Rik
15 januari 2013, 20:54
Op de foto lijkt de vortex een beetje de kleur van houtstof. Maar dat kan ook aan mn scherm liggen.


Over schokgolven, alleen kogels die supersonisch gaan (of bijna supersonisch (transsonisch) ) veroorzaken volgens mij schokgolven.
Volgens mij: deze gewone kogel veroorzaakt een flink zog. De lucht in het zog krijgt snelheid (deels in de vorm van vorticiteit, deels wordt de lucht "meegetrokken") en er ontstaat een lage drukgebied achter de kogel. Dit veroorzaakt de condensatie.

oh wacht, jij had t ook niet over schokgolven :D

Leuk feitje: geluidssnelheid in lucht is alleen een functie van temperatuur, niet van dichtheid.

Daan Muller
15 januari 2013, 21:22
Een 9mm gaat supersonisch.

RS-Rik
15 januari 2013, 23:23
Het zal wel breking door dichtheidsverschil zijn, geen condensatie. Na de schokgolf is de druk en dichtheid hoger dan voor de schokgolf.

Waar gaat het nou ineens over? sorry.

jan jansen
16 januari 2013, 06:00
Dat maakt toch geen donder uit? Ik heb ook wel eens met andermans munitie geschoten omdat de munitie van de vereniging op was. Ik heb zelfs wel eens met andermans vuurwapen geschoten.

Zullen we het gewoon over gitaren blijven hebben en niet over de verantwoording van een paar kogels?



Dat maakt wel degelijk uit!Volgens mij gaat het hier over zelfbouw gitaren en niet over zaken die op enig manier onder het strafrecht vallen...

Daan Muller
16 januari 2013, 09:19
Dat maakt wel degelijk uit!Volgens mij gaat het hier over zelfbouw gitaren en niet over zaken die op enig manier onder het strafrecht vallen...

Je mag als sportschutter best op een stuk hout schieten en daar foto's van maken, komt geen strafrecht aan te pas.

Daan Muller
16 januari 2013, 09:21
Het zal wel breking door dichtheidsverschil zijn, geen condensatie. Na de schokgolf is de druk en dichtheid hoger dan voor de schokgolf.

Waar gaat het nou ineens over? sorry.

Daar snap ik dan weer niets van. :) Ik dacht dat je bedoelde te zeggen dat een 9mm niet supersonisch ging.

Tabula Rasa
16 januari 2013, 09:36
Ik heb zelf veel geschoten met action 3 munitie (9 mm Walther) en kan me haast niet voorstellen dat dat door zo'n stuk knetterhard letterhout zou kunnen komen.

Denk dat heel veel uitmaakt of een patroon gemaakt is om door te dringen en een schoon gat achter te laten, of juist om te stoppen en impact af te geven.

Leuk vergelijk. Ik weet in ieder geval dat ik nooit zal gaan schuilen achter een gitaar :dontgeti:

grizzly
16 januari 2013, 14:46
Ik heb zelf veel geschoten met action 3 munitie (9 mm Walther) en kan me haast niet voorstellen dat dat door zo'n stuk knetterhard letterhout zou kunnen komen.



:soinnocent: . . . . . dit is een Action 3 kogel. En ja, bij het verlaten van de loop gaat hij sneller dan het geluid.
Action 3 ponst normaal gesproken prachtig scherpe gaatjes.
Letterhout is zo knetterhard dat het hier gewoon desitegreerde. (het was ook maar 10mm dik.)

Over het schieten op zich:
Technisch gesproken, indien je je niet aan de schietbaan reglementen houdt, kun je je schuldig maken aan een overtreding van de Wet Wapens en Munitie.

Hetgeen in dit geval niet van toepassing is. Er wordt hier niet geschoten op een baan van een schietvereniging, maar gewoon op een baan van de overheid in verband met een onderzoek van die zelfde overheid.

(zullen we het daarbij laten v.w.b. de legaliteit van het schieten? Het is legaal en doet dus verder niet meer ter zake.)