PDA

View Full Version : Toestanden met spaanse gitaar: snaren 'zingen' en stemmechaniek kapot



Swampman
11 januari 2013, 21:33
Ik ben nooit echt tevreden geweest met m'n Jose Rodriguez: ik krijg 'm nooit echt lekker gestemd. Stemmen in akkoorden gaat nog het beste maar ook dan heb ik steeds het idee dat er iets 'wringt'. Het valt me ook op dat de toonhoogte van een snaar, als het geluid uitsterft, omhoog gaat. Alsof de gitaar met de boventonen aan de haal gaat. Wie herkent dit probleem en is er iets aan te doen?

En o ramp... vandaag draaide ik de knop van het stemmechaniek van de lage E dol. Het viel me al op dat 'ie ontzettend zwaar op te draaien was de laatste tijd. Had ik daar iets aan kunnen doen/voorkomen? En is er nu nog iets aan te doen? De knop ligt er dus af.

Dank voor alle reacties alvast.

Rizz
11 januari 2013, 22:08
Klinkt als te krappe sleuven in de topkam en te platte sleuven.. Er is dan teveel oppervlak waar de snaar op ligt en dan gaan ze "zingen". Als dat het niet is, kan het ook nog fretbuzz zijn..

Wat betreft je mechanieken, balen! Is de centrale schroef wel goed aangedraaid? En heel klein drupje olie wil ook nog wel eens helpen en anders een grote schoonmaak.. Mechanieken eraf, uit elkaar halen en met een electrische tandenborstel met een ontvetter schoonmaken. Heeft bij mijn oude beestje erg goed gewerkt! Maar goed, nu moeten er nieuwe op, dus dat heeft niet zoveel zin meer..

Nieuwe mechanieken en een fatsoenlijke afstelbeurt door een pro lijkt me een goede oplossing!

mountainman
11 januari 2013, 22:26
Met stemmen heb ik geen problemen maar dat uitsterven naar boventonen heeft mijn Alhambra ook op sommige posities. Vooral zo rond het midden van de snaarlengte. Eerst dacht ik dat het lag aan het meeresoneren van andere snaren maar het gebeurt ook gewoon als die worden gedempt. Helaas weet ik ook niet wat daaraan te doen is en ik moet zeggen dat het me niet echt meer stoort. Hoort bij het karakter van het beestje.
Wel rot van die stemknop. Ik vond hier wat info over dat probleem: http://www.guitarrabuena.nl/gitaardokter_artikel/stemmechanisme
Maar ik ben bang dat je daar nu niet veel meer aan hebt.

Swampman
12 januari 2013, 11:20
Dank. Ziet er naar uit dat ik dan maar eens mijn licht moet gaan opsteken bij Luthiers, of hebben jullie misschien nog tips voor andere reparateurs in de driehoek Tilburg - Den Bosch - Eindhoven?

Handige link trouwens van die Guitarra Buen!

Groet,

Stephan

Swampman
12 januari 2013, 21:59
De gitaar ligt inmiddels ter reparatie bij Luthiers. De prijsopgave viel me alles mee. Mooi spul heeft 'ie trouwens hangen daar. Nogmaals dank voor de tips!