PDA

View Full Version : Invloed van cutaway op klank?



Swampman
11 januari 2013, 21:27
Beste mensen,

Heeft een cutaway nog (nadelige) invloeden op de klank van een akoestische gitaar? Ben me aan het orienteren op een western gitaar en zie soms best aardige dingen voorbij komen. Wat ik zoek is een echte akoestische, geen semi-akoestische dus. Ik meen echter ooit ergens iets gelezen te hebben over de invloed van een cutaway.

Bassa
11 januari 2013, 21:29
Je hoort het wel sommige mensen zeggen. Ikzelf hoor het verschil niet, t zal wel zo'n gitaarfabeltje zijn.

edje kadetje
11 januari 2013, 22:01
ik denk dat als je hem in een goede draagtas vervoert - liefst een koffer - dat het wel meevalt.

Alle gekheid op een stokje, ik zou zeggen van niet.

Rizz
11 januari 2013, 22:41
inderdaad een fabeltje, het ligt helemaal aan de gitaar en bouwwijze.

Ik vind bijvoorbeeld een Taylor 214CE veel beter klinken dan een gewone 214, veel gebalanceerder.. Je hebt er overigens weinig met cutaway en zonder electronica.

Je bedoelt ws. ook een electrisch-akoestische gitaar. ;) Ook dat zijn zijn echt wel echte akoesten, er zit alleen een elementje in.. :soinnocent:

--=HANS=--
12 januari 2013, 00:00
Je moet van goede huizen komen om het verschil te horen, zeker bij goed gebouwde instrumenten. Een vers setje snaren of een iets andere manier van spelen veroorzaakt in ieder geval veel grotere verschillen dan die cutaway. Ik denk dat je het een beetje moet zoeken in de verschillen die ook gitaren van het zelfde type onderling kunnen hebben. De vraag is dan ook nog eens een keer of dat " anders " dan ook meteen beter of slechter is.

barno
12 januari 2013, 02:36
ik vind een cutaway op een acoustische niet mooi, dus dan klinkt ze voor mij ook al dadelijk minder. flauw maar eigenlijk meen ik het wel.

Swampman
12 januari 2013, 08:22
Dank voor de duidelijke reacties tot dusver. Rizz, inderdaad bedoelde ik een elektrisch-akoestische.

--=HANS=--
12 januari 2013, 11:26
ik vind een cutaway op een acoustische niet mooi, dus dan klinkt ze voor mij ook al dadelijk minder. flauw maar eigenlijk meen ik het wel.

Ja, dat is inderdaad een merkwaardig verschijnsel, we luisteren blijkbaar niet alleen met onze oren.

loose-fur
13 januari 2013, 00:20
Het is inderdaad verbazend hoe vaak een mens luistert met zijn ogen, proeft met zijn neus en kijkt met zijn oren..

Maar wat een cutaway betreft: persoonlijk vind ik het, puur esthetisch, zowat de meest verwerpelijke verminking uit de gitaargeschiedenis, ook (zelfs) bij een elektrisch exemplaar.
Alle gitaarvirtuozen en stompzinnige hoge noten ten spijt, geef mij toch maar deze Daddy Mojo, bijvoorbeeld:

http://24.media.tumblr.com/tumblr_m7r2xpcIkd1qhtlx2o1_500.jpg




Tee.

zoon van Piet
13 januari 2013, 10:48
Nu we toch bezig zijn: wat is eigenlijk het nut van zo'n ding?

Swampman
13 januari 2013, 11:17
Makkelijker bij de hoogste tonen kunnen, lijkt me.

RayGilbers
22 januari 2013, 13:05
inderdaad een fabeltje, het ligt helemaal aan de gitaar en bouwwijze.

Ik vind bijvoorbeeld een Taylor 214CE veel beter klinken dan een gewone 214, veel gebalanceerder.. Je hebt er overigens weinig met cutaway en zonder electronica.

Je bedoelt ws. ook een electrisch-akoestische gitaar. ;) Ook dat zijn zijn echt wel echte akoesten, er zit alleen een elementje in.. :soinnocent:

Hoi,

Bob Taylor vertelde vorige maand in Wood & Steel (het magazine van Taylor Guitars) dat het in theorie wel iets uitmaakt maar dat wij dat niet horen. Het verschil in volume tussen een gitaar met of zonder cutaway is niet zo heel erg groot hierdoor zal de klank niet veel veranderen. Maar de ene persoon heeft betere oren als de ander dus misschien zijn er mensen die het horen ik niet. Maar dan moet ik wel me ogen dicht doen want met cutaway is ie veel mooier

cheers Ray
:hippie:

Rizz
22 januari 2013, 13:40
Hoi,

Bob Taylor vertelde vorige maand in Wood & Steel (het magazine van Taylor Guitars) dat het in theorie wel iets uitmaakt maar dat wij dat niet horen. Het verschil in volume tussen een gitaar met of zonder cutaway is niet zo heel erg groot hierdoor zal de klank niet veel veranderen. Maar de ene persoon heeft betere oren als de ander dus misschien zijn er mensen die het horen ik niet. Maar dan moet ik wel me ogen dicht doen want met cutaway is ie veel mooier

cheers Ray
:hippie:

Aha, een Taylor-adept.. :) Mijn hierboven omschreven mening is tijdens een middagje testen gevormd. Puur om de verschillen tussen de twee te horen en of CE de extra 200 euro waard was.
Mijn vriendin die erbij was heb ik ook nog blind laten luisteren. Ook zij hoorde het direct. Voor de volledigheid, ze speelt geen gitaar en beoordeelt in eerste instantie op uiterlijk, daarna op klank. Ze vond de CE spuuglelijk, maar ik kreeg de extra 200 euro van haar om vooral die gewone (die ze wel mooi vond) niet te kopen! Als ze maar niet naar die andere hoefde te luisteren.. Was het zo erg? Yup

Ik heb een uur afgewisseld en toch kwam ik iedere keer weer op de CE uit. Er zaten op allebei verse snaren, dus daar on het ook niet aan liggen. Verschil in volume was er idd niet, maar wel, zoals gezegd, in de klank en de balans.

Toch uiteindeljik niet gekocht, omdat er andere, veel leukere en in mijn ogen betere gitaren zijn..

(disclaimer: Het kan ook aan de kwaliteit van de op dat moment aanwezige gitaren gelegen hebben, daar wil ik vanaf zijn)

stijnkenens
22 januari 2013, 14:27
Ik vind inderdaad slechts 2 modellen testen en dan daar een mening over geven, nogal weinig ...

Maar soit. De klankkast wordt wel kleiner dus eigenlijk zou een gitaar met cutaway een beetje dieper mogen zijn, om toch maar aan eht zelfde volume te geraken.

Over het verlies aan klankblad oppervlakte moet je je neit druk maken: dat is op die plek toch redelijk doods, en heeft geen nut in de klankprojectie.



s.

Swampman
22 januari 2013, 15:21
Dank voor alle reacties weer. Ik heb intussen besloten me niet zo'n spuuglelijke cutaway-gitaar aan te schaffen :-) Ik heb nl. al iets anders op het oog.

dgrammenidis
23 januari 2013, 19:35
Vandaag toevallig de vraag gesteld in de winkel. De man zei me, dat er heel weinig mensen het verschil kunnen horen. Uit wetenschappelijk test me meet apparatuur. Dou een cutway echter wel inboeten aan geluid. Maar daarom klinkt het niet minder mooi. Dus ieder zijn eigen oren gebruiken zou ik zeggen, als je moet kiezen. grz David

RayGilbers
24 januari 2013, 10:15
Heej Rizz,

Gafe test heb je gedaan, super zeg. Dat die gitaren verschillend klonken kan natuurlijk aan verschillende dingen liggen. Ik geloof jouw en je vriendin dat jullie goed geluisterd hebben. Ik schreef hier alleen maar wat Bob Taylor schreef aan het grote publiek. Nou ben ik wel een Taylor fan het zijn naar mijn mening prachtig klinkende en uitziende gitaren als je ze uit een degelijk serie koopt (niet de 100 serie bijv want dat is het echte zware productie werk).

groetjes

Ray

Rizz
24 januari 2013, 10:38
Het zijn idd goede gitaren, maar ik vind ze te duur.. Ik heb diezelfde dag ook nog een tweedehands GA3 van een paar jaar oud bespeeld en die was wel erg goed, maar zou nieuw ver boven m'n budget zitten. Met een budget van rond de 1000 euro is er meer kwaliteit te krijgen, ofwel de prijs die je voor de naam betaald vind ik het niet waard.
Ik heb ook nog een nieuwe GA3 bespeeld en die vond ik aanmerkelijk minder, maar die was natuurlijk nog niet ingespeeld. Dat zou betekenen dat of het productieproces veranderd is en de kwaliteit minder is geworden, of ze worden veel beter met de jaren. Helaas is dat niet te voorzien en baseer je een keus op wat je op dat moment hoort en voelt bij een gitaar..

Na de zomer ga ik nog eens shoppen met ongeveer hetzelfde budget. Vorig jaar heb ik uiteindelijk besloten om een gitaarbouwcursus te gaan volgen en dus is mijn geld daarheen gegaan. Ik denk al dat ik al weet welke richting mijn keus uit zal gaan, maar we zullen zien. Taylor zal het hoogst ws. niet worden, maar ik ga wel proberen daar met een open mind in te staan

RayGilbers
24 januari 2013, 11:22
Voor 1000 eu is idd een goede gitaar te koop en niet alleen Taylor, Martin en noem alle grote namen maar maken goede gitaren. Ik had geluk dat ik toen ik de mijne kocht in de US was voor werk. Heb daar een 414CE-LE gekocht deze ziet er uit als een 414 maar heeft het hout van een 814. Toen ik in A'dam bij de Taylor distributeur kwam stonden ze zelfs daar met open mond te gapen van "hoe kom jij aan dat ding hiero?" was wel grappig. Ik heb hem toen gekocht omdat ik hem lekker vond klinken en spelen. En die laatste 2 zijn de belangrijkste punten bij het kopen van een gitaar, is mijn mening en volgens mij de jouwe ook ;).
Ik dnek trouwens dat er heel wat onbekende Luthiers zijn die hele goede gitaren maken. Neem Voxhumana in schiedam dat schijnen goede gitaren te wezen (ik heb er zelf nooit op gespeeld maar hoor veel positiefs) maar ik denk dat niemand in de US ooit van hun heeft gehoord.

groetjes Ray

dejohan
24 januari 2013, 14:25
Om echt een top sound te hebben moet je een cutaway gitaar kopen, en dan die cutaway vullen met plexihout van een aan stukken gemalen Gibson J-200. Liefst eentje waar Elvis nog over gezweet heeft.
Topsound!

Swampman
25 januari 2013, 06:02
Je hebt me overtuigd, het gaat definitief geen gitaar met cutaway worden aangezien ik me zo'n King's Sweat Limited Edition niet ook nog eens kan veroorloven ;)

Bij nader inzien vraag ik me trouwens af of binnen mijn budget de verschillen wel te horen zijn. Afijn, iedereen nogmaals dank voor het reageren.