PDA

View Full Version : Waar plaats ik de strap pins?



Bartcore
11 januari 2013, 12:43
Beste mensen,

mijn 'min of meer' eerste zelfbouw is bijna af! Ik zal binnenkort een verslagje plaatsen, als is het maar uit respect en dank voor de vele verslagen van de anderen waarvan ik veel heb geleerd.

Maar eerst wil ik de laatste puntjes op de spreekwoordelijke 'i' zetten. Wat dat betreft zit ik met nog één vraag: hoe bepaal ik de plek voor de strap pins, opdat ik zondag in de oefenruimte niet weer een neck diver in m'n handen heb?

Ik heb voor een niet al te conventioneel model gekozen, zie de twee foto's hieronder. (De bonusvraag is dan ook: wat is een goede roepnaam voor m'n nieuwe aanwinst? 'otarts-caster' riekt iets te veel naar poep, en 'omgekeerd-caster' klinkt voor geen meter.)

http://i1137.photobucket.com/albums/n518/NIjmegenBartcore/omgekeerd-strat/2013-01-11121743_zps35ed2cc7.jpg

http://i1137.photobucket.com/albums/n518/NIjmegenBartcore/omgekeerd-strat/2013-01-11121800_zpscbcf4e92.jpg

Zelf zit ik er aan te denken om de pins net boven de hals (in de zijkant) en achter de output te plaatsen, maar ik heb daar totaal geen redenatie voor...

Alvast bedankt!

MyGreenLady
11 januari 2013, 12:57
Dude, dat is echt briljant! Echt mooi vind ik het niet, maar ik vind het wel echt een geniaal idee en het moet echt een enorme lol zijn om daar mee op te treden. Het doet me een heel klein beetje denken aan dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=B7En0z2A38c

Zou je niet kijken waar de balans het beste is? Volgens mij wil je je pins gewoon aan de bovenste hoorn en ergens in het midden van de boog, waar ze ´normaal´ook zitten.

Wat dacht je van Stratocaster 180°?

Of misschien Trollcaster. :p

Bartcore
11 januari 2013, 13:05
Wat betreft de kleur zou ik 'haar' ook 'MyGreenLady' kunnen noemen ;).

Maar wat betreft de pins: het lijkt me dat de balans nu heel anders is, omdat de hals aan de andere kant zit. Maar misschien werkt het wel.
Hoe bepaald je de balans? Ik kan met één hand wel bepalen wat het midden qua gewichtverdeling is, maar hoe leid ik daar uit af waar ik de pins het beste kan plaatsen?

Starpainter
11 januari 2013, 13:22
Hmmm, naam

BottomUpster?
of, 'doggy style' :)
Reverse caster?
Of de retsacelet?

De pins, achteraan, waar je jack input zit? Aan de hals, hangt een beetje af van je balans. Ik zou denken zoals een gibson LP misschien, of een Hofner bas http://www.coda-music.com/images/sh-hofner-german-bass1.jpg?

Bartcore
11 januari 2013, 15:47
Leuke suggesties voor namen, maar toch heb ik niet het idee dat dé naam er bij zit. (Was ik maar zo perfectionistisch bij het bouwen van de gitaar! :soinnocent:)

Toch ben ik nog benieuwd of iemand een beredeneerde methode heeft voor het bepalen van de locaties van de strap pins.

LemmyNL
11 januari 2013, 15:53
Maak er dan Swapcaster van of zo.. of switchcaster, of je komt er zelf wel uit ;)

Ik zou eerst een pin aan de achterzijde bij de neck (niet erop, erbij) bevestigen en zien hoe de balans is als ie alleen daar aan hangt.dan kun je daarvandaan een tweede punt bepalen; ik zou 'm niet op het uiterste punt bevestigen, maar iets van de body uit laten steken. Misschien iets met de bovenste hoorn doen? Erop, erachter, in de cutaway, die streek?

Napoje
11 januari 2013, 16:25
eerst even met duct tape een goed gebalanceerde plaats zoeken.

MyGreenLady
11 januari 2013, 16:44
Wat betreft de kleur zou ik 'haar' ook 'MyGreenLady' kunnen noemen ;).


Het ergste is dat ik op dit moment niet eens een groene gitaar heb. :P

Ik weet wel dat ik weer een seafoam green gitaar wil. :o

Wat balans betreft zal het hele apparaat inderdaad nogal raar hellen. Dat van die ducttape zou ik niet zo snel doen. Als je de gitaar op je knie balanceert, dan moet hij recht hangen, dat zal nu niet zo zijn, dus misschien een strappin onder de hals ofzo?

stijnkenens
11 januari 2013, 17:27
reverse-o-caster !

Als je de strap button aan de hoorn bevestigd, en de andere aan de ronding vlak boven de hals, heb je kans dat het geheel kopzwaar gaat worden ... Hals - body bevestiging zit aan de 16e fret, dat is zeer hoog op de hals. Als je body redelijk zwaar is, dan ga je er minder last van hebben.

Ik zou hem zelfs op de hals durven zetten !



s.

da Liks
11 januari 2013, 20:57
reverse-o-caster !

bestaat al toch?

stijnkenens
11 januari 2013, 21:21
Op google vind ik niks ....



s.

da Liks
11 januari 2013, 21:33
heb er laatst hier op GN 1 gezien, weet t vrij zeker..

Tabula Rasa
11 januari 2013, 21:36
heb er laatst hier op GN 1 gezien, weet t vrij zeker..

100% zeker, ongeveer 1 a 2 maanden geleden nog.

Martin_
11 januari 2013, 22:37
Stond die soms op marktplaats te koop?
Via google vind ik wel deze. (http://gitarren-freak.de/wordpress/gitarren/gibson-flying-v-reverse-da-sind-gibson-wohl-die-ideen-ausgegangen/)
http://i201.photobucket.com/albums/aa262/alexoest/Reversefenderstratocaster.png

snaarplukker
12 januari 2013, 14:25
Leuke suggesties voor namen, maar toch heb ik niet het idee dat dé naam er bij zit. (Was ik maar zo perfectionistisch bij het bouwen van de gitaar! :soinnocent:).

Ehhhhhhhhhh.............. Stratje verkeerd?

D3nnis
12 januari 2013, 15:46
Ik vind het echt een castostrater!

barno
12 januari 2013, 16:05
Beste mensen,

mijn 'min of meer' eerste zelfbouw is bijna af! Ik zal binnenkort een verslagje plaatsen, als is het maar uit respect en dank voor de vele verslagen van de anderen waarvan ik veel heb geleerd.

Maar eerst wil ik de laatste puntjes op de spreekwoordelijke 'i' zetten. Wat dat betreft zit ik met nog één vraag: hoe bepaal ik de plek voor de strap pins, opdat ik zondag in de oefenruimte niet weer een neck diver in m'n handen heb?

Ik heb voor een niet al te conventioneel model gekozen, zie de twee foto's hieronder. (De bonusvraag is dan ook: wat is een goede roepnaam voor m'n nieuwe aanwinst? 'otarts-caster' riekt iets te veel naar poep, en 'omgekeerd-caster' klinkt voor geen meter.)

http://i1137.photobucket.com/albums/n518/NIjmegenBartcore/omgekeerd-strat/2013-01-11121743_zps35ed2cc7.jpg

http://i1137.photobucket.com/albums/n518/NIjmegenBartcore/omgekeerd-strat/2013-01-11121800_zpscbcf4e92.jpg

Zelf zit ik er aan te denken om de pins net boven de hals (in de zijkant) en achter de output te plaatsen, maar ik heb daar totaal geen redenatie voor...

Alvast bedankt!

strapbuttons. eentje op de boog aan de hals. de andere niet op de hoorn (te kort bij, ga je waarschijnlijk een benepen gevoel hebben van de strap) Best zet je die op de neckpocket.

voor dit soort gitaren moet je niet gaan malen om goede strapbalans, dat gaat niet bij die vorm,
het is een gimmick gitaar, daar ga je geen ganse set mee spelen dus wat neckzwaar is niet zo erg.

Bartcore
12 januari 2013, 17:07
Dank voor de suggesties, vooral wat betreft de namen!

Ik heb de pins geplaatst. Ze zitten nu beide aan de zijkant van de body, vooraan net boven de nek en achteraan aan het uiteinde van wat 'normaal' de neck cavity zou zijn, bij de output dus. Hij heeft wel een beetje de neiging om te diven, maar in ieder geval een stuk minder dan m'n SG (terwijl dat toch een gevestigd model is :soinnocent:). En met die SG speel ik trouwens ook wel 'ganse sets' ;)

Wat betreft de namen vind ik 'Swapcaster' en vooral 'Castostrater' 't best. Bedankt voor het meedenken!

En dan nog die reverse-o-caster waar een foto(shop) van is geplaatst: in eerste instantie was het ook mijn idee om de volume- en toneknoppen op de 'originele' plek te zetten, maar ik zou daar toch te veel last van hebben tijdens het spelen. Om over de locatie van de output maar te zwijgen.
Ik zou er trouwens wel nog graag een reversed headstock op hebben, maar dat zat er nog niet in (qua financieën). Maar wat niet is...

arcane
12 januari 2013, 17:55
Een wtf-caster?

Gerard1793
24 januari 2013, 22:04
Catostraster:)

RS-Rik
25 januari 2013, 01:15
Als je nog iets van strapbalans wilt moet je de achterste strap niet te ver naar achteren plaatsen. Aan de binnenkant dan de kleine hoorn ofzo.


Wat voor finish zit erop? Heb je dat gemarmerd? Lijkt wel n soort Vert de Mer maar dan anders.


p.s. Wat dacht je van Castrator

D3nnis
25 januari 2013, 12:15
p.s. Wat dacht je van Castrator

Als de sound geen ballen heeft lijkt dit me de beste naam!

Rowdy Prins
25 januari 2013, 16:07
Ehhhhhhhhhh.............. Stratje verkeerd?

HAhahaha +1
Ik vind het wel een erg toffe gitaar. Is weer es wat anders he :D

Rowdy :harmony: