PDA

View Full Version : Schroefloze slagplaat?



Jilles
10 januari 2013, 17:42
Hallo allemaal,

De cabro die ik aan het bouwen ben voor een vriend van me moet een minimalistisch uiterlijk krijgen. Eén van de wensen is om een slagplaat te hebben zonder zichtbare bevestigingsschroeven. Lijmen is uitgesloten, omdat ik weet dat er op een dag een ander kleurtje op moet. Dus in het kader van investeren in de toekomst zoek ik een wat minder permanent alternatief. Nu kwam mijn vriendin met een aardig idee aanzetten: magneetjes, verzonken in de body, en op de slagplaat geplakt. Lijkt mij wel een aardig plan.
Maarrrr nu de hamvraag: Gaan die magneetjes rare dingen doen met het signaal?

stijnkenens
10 januari 2013, 17:47
Er gebeurt niets, het wordt wel meer gedaan, zelfs voor afdekkapjes van de elektronica ruimte.
Kan allemaal geen kwaad.

En met dubbelzijdige tape? dan moet je niet gaan boren en zo. Je kan van die tape kopen, speciaal voor akoestische slagplaatjes.


s.

Jilles
10 januari 2013, 17:50
Okee toppie! :) Dan gaat er geen schroefje aan te pas komen als het aan mij ligt! Bedankt stijn.

loose-fur
10 januari 2013, 19:02
Een paar strookjes zelfklevend Velcro, waarvan je de dikte uitfreest in de body?



Tee.

Rizz
10 januari 2013, 19:09
Zoiets? kost geen drol

http://www.ebay.com/itm/100Pcs-Super-Strong-Round-Rare-Earth-Neodymium-Magnets-Magnet-3mm-x-1mm-Kid-Toy-/130765806710?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e723fdc76

Bassa
10 januari 2013, 19:55
Goed idee met die magneetjes!

Jilles
10 januari 2013, 20:07
Ik had dezelfde magneetjes in mijn gedachte. Maar die dingen zijn kneitersterk, vandaar mijn twijfels met dat signaal enzo. (Dingen waar ik dus nog geen zak van begrijp)

Robdop
10 januari 2013, 20:20
Die dubbelzijdige tape die ze ook gebruiken voor akoestische gitaar slagplaten lijkt me toch een no-brainer, scheelt je weer werk!

Jilles
10 januari 2013, 21:17
Ja dat is wel zo, maar hoe zit het dan met verwisselen? Eén van de eerste dingen die je bij een elektrische gitaar doet als je hem een beetje wil aanpassen naar je eigen wensen..

Tabula Rasa
10 januari 2013, 21:20
Is die shieldinglak geschikt om magneetjes aan te plakken? Anders zou dat een mooie optie zijn om als primer onder de kleurlak te gebruiken op de plek waar de slagplaat moet komen (als je tenminste magneten kan vinden die zo dun zijn dat ze in de slagplaat te verzinken zijn.

Jilles
10 januari 2013, 22:05
Ik dacht zelf aan gaten van 2x de dikte van de magneet, daar de magneet in lijmen en laten drogen. Vervolgens een magneet erop, beetje lijm, en de slagplaat erop drukken. Laten drogen en klaar is Kees.

stijnkenens
10 januari 2013, 22:20
Gemakkelijker gezegd dan gedaan ;)



s.

aaronstonebeat
10 januari 2013, 22:28
Magneten in de body en stukjes metaal tegen de slagplaat? Magneten tegen elkaar gaan erg vast zitten, vermoed ik.

ErikH
10 januari 2013, 22:57
Bij veel moderne speakers zit het frontje tegenwoordig ook op die manier bevestigd. Komen van die hele kleine magneetjes in het hout en kleine metalen plaatjes in de slagplaat. Lijkt me dat dat niks doet met je signaal.

Cocobolo
10 januari 2013, 22:58
Ik zou in de control cavities een metalen beugel maken waar de potmeters aan vast zitten. De slagplaat valt vervolgens over de schacht van de potmeters heen en met de moeren van de potmeters zet je dus eigenlijk je slagplaat vast aan je gefixeerde potmeters. (dus : slagplaat er af? Dan de knoppen van de potmeters halen en die moeren losmaken).

Je zou dan voor de bovenkant, waar geen potmeters of andere controls zitten die e.e.a. vast kunnen houden, met een klein magneetje kunnen werken. Die heeft dan nog slechts de functie om het tegen de body te drukken.

EDIT : Laat maar : dit werkt wel maar ik had niet goed gelezen dat het om een cabro slagplaat gaat en dus helemaal geen controls bevat :makeup:

Jilles
10 januari 2013, 22:59
Gemakkelijker gezegd dan gedaan ;)



s.

Challenge accepted. :D

MyGreenLady
11 januari 2013, 00:08
Met die magneetjes zou je ook een metalen slagplaat kunnen bevestigen. :rockon:

Robdop
11 januari 2013, 00:10
Ja dat is wel zo, maar hoe zit het dan met verwisselen? Eén van de eerste dingen die je bij een elektrische gitaar doet als je hem een beetje wil aanpassen naar je eigen wensen..

Dan haal je hem er (voorzichtig) af (zoals ook kan bij een akoestische gitaar), en plak je er een nieuwe op?