PDA

View Full Version : twee versterkers tegelijk opnemen



Rick trodat
10 januari 2013, 13:42
Binnenkort gaan wij de studio in. Live gebruik ik altijd twee versterkers. Een voor clean en een voor het ruige werk. Ik schakel tussen de nummers vaak heen en weer voor solo's, of slag ed.

Hier komt mijn vraag: De studioman gaf mij min of meer al aan dat dit meestal niet wordt gedaan. Hij geeft de voorkeur de versterkers in dat geval gelaagd op te nemen. Zelf ben ik alleen niet zon voorstander van gelaagd opnemen ( dynamiek).

Welke ervaringen hebben jullie met het tegelijk opnemen van twee ( of meerdere ) versterkers ? En om hoeveel sporen gaat het dan ?

peter_heijnen
10 januari 2013, 14:38
[QUOTE=Rick trodat;2937987]Hier komt mijn vraag: De studioman gaf mij min of meer al aan dat dit meestal niet wordt gedaan.[QUOTE]
Zonder de studioman of de context te kennen: bad studioman.

Rick trodat
10 januari 2013, 15:18
[QUOTE=Rick trodat;2937987]Hier komt mijn vraag: De studioman gaf mij min of meer al aan dat dit meestal niet wordt gedaan.[QUOTE]
Zonder de studioman of de context te kennen: bad studioman.

Nou ja hij gaf aan ''meestal''. Mischien is ie bang voor fase verschillen, geen idee. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, en wat ik het beste kan doen.

peter_heijnen
10 januari 2013, 15:26
Als je heen en weer schakelt, kunnen er geen faseverschillen ontstaan.

Die studioman lijkrt bang om zijn eigen veilige maniertje los te moeten laten, als ie jou geen duidelijk verhaal kan vertellen over het wel of niet van een bepaalde aanpak is ie vaag.

Jij schakelt tussen je versterkers. Nou, het enige verschil met een situatie waarbij je bijv een meerkanaals amp zou gebruiken, is dat je voor de channelswitcher maar een spoor nodig hebt. Die twee amps waartussen jij wilt switchen zet je lekker op twee sporen en dan heb je in de mix juist meer controle.

Is kort door de bocht, mogelijk wil de man multimiken, maar dan nog....

N.D.
10 januari 2013, 15:38
Ik denk dat die man niet zozeer tegen het gebruik van 2 amps is, maar eigenlijk liever heeft dat je die 2 apart opneemt. Daarmee voorkom je dingen zoals net te vroeg/laat switchen, evt. plopjes bij het switchen en kun je beide versterkers uitgebreider micen.

Han S
10 januari 2013, 15:51
De klant heeft het voor het zeggen Rick, want die geeft er zijn zuurverdiende geld aan uit. Tenzij het onmogelijk is wat je wilt, maar ik zie geen enkel bezwaar, zoals Peter al uitgebreid heeft uitgelegd. Als jij te vroeg of te laat schakelt is dat jouw probleem en kost het je meer tijd. Maar het in lagen opnemen is veel moeilijker dan meestal wordt gedacht en je feel krijg je niet zomaar te pakken als je daar alleen staat te violen.

Daar zijn hele onderzoeken naar gedaan en sommige pofs hebben er een bloedhekel aan. En volgens mij kan het echt alleen maar bloeden of vlammen als de band met elkaar de klus klaart, inclusief de zang, want ook die vocalist haalt zijn inspiratie meestal uit wat er om hem/haar heen gebeurt. En dan krijg je mooie dingen.

Ik zeg: doen.

Rick trodat
10 januari 2013, 15:54
Beetje vaag van mij. Ik schakel altijd een versterker ''erbij''. Gewoon met een lehle als ik naar een solo ga. Dus dan staan er wel twee aan. Ik heb zelf geen idee hoe hij dan de cabs gaat miken. Wel weet ik dat er wel een room mic aanwezig is.

Tot dusver alleen podiumervaring en geen studio ervaring, dus ben op dit gebied een beetje onbekend.

Frits van Mourik
10 januari 2013, 16:21
Dan nog: Jij moet je comfortabel voelen in de studio en spelen, hoe je wilt & gewend bent.
Je wens is heus niet raar of extreem ofzo.
Hoe de tech dat oplost, is zijn probleem...

Rick trodat
10 januari 2013, 16:49
Oke bedankt voor de tips. Ik zal het doorspelen.

Han S
10 januari 2013, 17:54
Koel, en laat je niet omlullen. Zeg dat twee oude studiorotten het geen probleem vinden. Hoe doet hij het trouwens met twee gitaristen? Dat is meestal ook twee versterkers.

Rick trodat
11 januari 2013, 10:21
Koel, en laat je niet omlullen. Zeg dat twee oude studiorotten het geen probleem vinden. Hoe doet hij het trouwens met twee gitaristen? Dat is meestal ook twee versterkers.

Geen idee hoe hij dat doet. De band bestaat uit zanger, gitarist, bassist, drummer en toetsenist. Vooraf gaf hij al aan dat hij waarschijnlijk op 10 sporen gaat opnemen. Dus ik denk drums 4 sporen, zanger 1 spoor, gitarist 2 ( 1 ) spo(o)r(en), bassist 1 spoor eb toetsenist 1 spoor en dan een room mic 1 spoor. Vooraf moet ik even zeggen dat het voor een demo cd tje is. Dus max 4 nummers. Budget 500- 1000,-. Hij mag hier overeen, maar dan wel in overleg.

Wellicht dat jullie ( Han S, jouw studio is wel erg mooi ''website'' ) Deze studio waar wij gaan is mooi hoor met mooie spullen en microfoons, maar kan denk ik niet tippen aan een top studio.

Wellicht rekenen jullie ook aanzienlijk meer...

Han S
11 januari 2013, 10:34
Ik denk dat het probleem is dat hij niet zo veel sporen tegelijk kan opnemen en dat is een technisch probleem. Vandaar ook dat hij in lagen wil opnemen. Frits en ik kunnen 24 sporen tegelijk opnemen en Frits is de helft goedkoper dan ik. Eigenlijk is die man veel te goedkoop voor wat hij presteert, maar Frits moet er van leven en ik heb een redelijk pensioen en hoef alleen maar uit de kosten te komen.

Enniehoe, elke studiobaas doet zijn stinkende best en ik hoop dat het allemaal goed gaat lukken. Laat je vooral niet hinderen door een ander zijn probleem, raak niet opgefokt en blijf rustig als het ff niet lukt.

Rick trodat
11 januari 2013, 11:21
Ik denk dat het probleem is dat hij niet zo veel sporen tegelijk kan opnemen en dat is een technisch probleem. Vandaar ook dat hij in lagen wil opnemen. Frits en ik kunnen 24 sporen tegelijk opnemen en Frits is de helft goedkoper dan ik. Eigenlijk is die man veel te goedkoop voor wat hij presteert, maar Frits moet er van leven en ik heb een redelijk pensioen en hoef alleen maar uit de kosten te komen.

Enniehoe, elke studiobaas doet zijn stinkende best en ik hoop dat het allemaal goed gaat lukken. Laat je vooral niet hinderen door een ander zijn probleem, raak niet opgefokt en blijf rustig als het ff niet lukt.

Bedankt voor de tips! Snel stress heb ik toch al niet hoor.

guhlenn
11 januari 2013, 17:11
Geen idee hoe hij dat doet. De band bestaat uit zanger, gitarist, bassist, drummer en toetsenist. Vooraf gaf hij al aan dat hij waarschijnlijk op 10 sporen gaat opnemen. Dus ik denk drums 4 sporen, zanger 1 spoor, gitarist 2 ( 1 ) spo(o)r(en), bassist 1 spoor eb toetsenist 1 spoor en dan een room mic 1 spoor. Vooraf moet ik even zeggen dat het voor een demo cd tje is. Dus max 4 nummers. Budget 500- 1000,-. Hij mag hier overeen, maar dan wel in overleg.

Ik denk persoonlijk dat je profesionele normen op een zolderkamer studio legt en dat geeft per definitie problemen. Een studio met 10 sporen is een veredelde pc. Maar dat is erg ongenuanceerd en zonder verdere kennis van zaken ;).

Han S
11 januari 2013, 23:13
Klopt, ik gebruik al minstens 10 sporen voor de drummer.