PDA

View Full Version : HNGD: Gibson Midtown P90



LRS
10 januari 2013, 13:06
Na lang wikken en wegen de knoop doorgehakt en mijn eerste Gibson gekocht gisteren :-) Ik hou zelf niet zo van humbuckers, vind ze vaak (zeker in combinatie met mahonie body) veel te donker klinken. Ben toch meer een Strat & Tele speler. Liep tegen deze Midtown met P90's aan. Er hingen nog ter vergelijking een Les Paul 50s Tribute met P90’s, een veel te dure Gold Top met P90’s, en een Herritage met P90’s naast. Vooral de wat vollere hals van de 50s Tribute LP was best prettig, maar het betrekkelijk lage gewicht, en het opener geluid van de semi-holle Midtown gaven de doorslag. Ik zit nog helemaal in de wittebroodsweken, dus verwacht op dit moment nog even geen objectief commentaar van mijn kant ;-)

In het kort:
- Uitgefreesde mahonie body uit twee delen met verlijmde esdoorn bovenkant voorzien van roomkleurige binding.
- 60’s style hals. Niet Ibanez slank, maar wat minder fors dan de halzen op mijn John Mayer Strat en mijn Telecaster.
- Mooi donkere palissander toets met 22 medium jumbo frets. Tevens roomkleurige binding om de hals.
- Netjes gelakt (zgn. vintage sunburst) en afgewerkt, geen scherpe randjes en fretjes etc.
- Netjes afgesteld, goed bespeelbaar, geen ratelende of doodlopende frets, snaren drukken prettig op. Moet wel ff een setje 0.011 op…
- Brug element klinkt een beetje als een Thinline Tele op steroïden, met een overstuurde eindtrap uitermate geschikt voor rockwerk met ballen. Het hals element klinkt warm. Gecombineerde elementen geeft een vol, maar niet te donker ehh… Gibson geluid (verrassend ;-)). Zowel hals element als gecombineerde elementen doen t goed zowel clean als met oversturing. Ik ben geen metal speler, ik speel normaliter nooit met ontzettend veel gain (een randje is voor mij voldoende meestal), maar het viel me enorm mee dat deze enkelspoelers ook bij veel gain niet voor overmatig veel brommen. Nou heb ik em niet op een luidruchtige Marshall ingeplugd, maar met mijn Budda V20 gedraagt alles zich erg goed.

Over een maandje zal ik wel een update schrijven hoe deze Midtown zich houdt bij bandrepetities en optredens.

jutter
10 januari 2013, 13:10
Ik geloof er geen zak van; er zijn geen feuteus!

LRS
10 januari 2013, 13:20
http://img839.imageshack.us/img839/64/gibsonmidtownvsp90.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/839/gibsonmidtownvsp90.jpg/)

Alstublieft! ;-)

Bassa
10 januari 2013, 13:23
Gefeliciteerd! Mooi ding.

jutter
10 januari 2013, 13:31
Kolere, wat een pracht gitaar! Heb je meer feuteus? Ik vind hem werkelijk schitterend! Klinkt het nou heel anders dan de gelamineerde boven,- en onderkant?

LRS
10 januari 2013, 13:43
Kolere, wat een pracht gitaar! Heb je meer feuteus? Ik vind hem werkelijk schitterend! Klinkt het nou heel anders dan de gelamineerde boven,- en onderkant?

Dat weet ik eigenlijk niet... Zoals ik al zei, ik speelde voorheen op Fenders, het is m'n eerste Gibby. En volgens mijn vrouw ook mijn laatste :makeup: ES-330 / 335 / 339 achtigen zijn voor mij ruimschoots boven budget. Ik heb ze dus domweg niet vergeleken met gelamineerde (semi)-hollows. Ze hadden trouwens wel een mooie Epi ES-339 staan binnen budget, maar met humbuckers, zoals eerder gezegd niet mijn ding. Zal vanmiddag een paar close-upjes maken en posten.

humbucker
10 januari 2013, 13:58
Mooi ding, wist niet dat deze ook met P90s te krijgen waren :)

Hoe was de verhouding van deze tov de Heritage btw?

Hendriks
10 januari 2013, 14:01
Mooi ding , schijnen wat meer als een LP te klinken dan als een ES .

LRS
10 januari 2013, 15:25
Mooi ding, wist niet dat deze ook met P90s te krijgen waren :)

Hoe was de verhouding van deze tov de Heritage btw?

Die Herritage is een zwarte massieve LP, erg mooi afgewerkt. Doet volgens mij heel weinig onder voor de LP Custom van een vriendje van me. Helaas ook qua gewicht. Kon wel eens richting de 5kg gaan.

Dweezman
10 januari 2013, 15:39
Na: heel mooi!

.slash.
10 januari 2013, 15:40
Laatst eentje bespeeld, ontzettend fijne gitaar, fijne (dunne) nek, mooie warme neck-pickup en een 'twangy' brugelement. Simpele controls en verassend stabiele tuners en most of all: Pelham Blue!

De gitaar was beter afgewerkt (muv de binding) dan de Gibson SG '61 Reissue

muffstuff
10 januari 2013, 16:05
Mooi ding zeg!

Scarface
10 januari 2013, 17:07
Mooie gitaar,veel speel plezier...

Groet,
Marco

LRS
10 januari 2013, 19:15
http://imageshack.us/a/img27/6907/photojan10174948.jpg

http://imageshack.us/a/img715/3945/photojan10175007.jpg

http://imageshack.us/a/img688/8793/photojan10175023.jpg

http://imageshack.us/a/img547/6714/photojan10175100.jpg

jutter
10 januari 2013, 19:18
Is de kop nou smaller of lijkt dat zo?

Hendriks
10 januari 2013, 19:24
Is de kop nou smaller of lijkt dat zo?

Ik wou dat er is iemand dat over mijn kop zegt.

Nice , je kunt bij deze ook eenvoudig wat repareren/vervangen via de achterkant.

jutter
10 januari 2013, 19:39
Ik wou dat er is iemand dat over mijn kop zegt.

Nice , je kunt bij deze ook eenvoudig wat repareren/vervangen via de achterkant.

Hey Henk, volgens mij is jouw kop smaller geworden, hahaha!

.slash.
10 januari 2013, 20:20
Is de kop nou smaller of lijkt dat zo?

Klopt, Gibson heeft een oud model uit de kast getrokken!

Hendriks
10 januari 2013, 20:23
Hey Henk, volgens mij is jouw kop smaller geworden, hahaha!

Bedankt , had ik even nodig (de spiegel zegt trouwens wat anders).


Volgens mij is zo'n Midtown ook wel wat voor mij , maar eens opzoek hierna.

macwilliams
10 januari 2013, 20:29
Wel mee laten doen in de mooiste van 2013:ok:
Gefeliciteerd.

soundbound
10 januari 2013, 21:27
mooie plank hoor! Veel plezier ermee! Ben al benieuwd naar jouw ervaringen de komende tijd.

Ace 1.15.19
10 januari 2013, 23:33
Chique gitaar maar die flits doet hem geen goed!

LRS
24 januari 2013, 09:01
Update: nog ff geen gigs gehad, maar inmiddels wel uitgebreid aan de tand gevoeld in de oefenruimte. Het repertoire waarvoor mijn gitaar wordt gebruikt is pop en bescheiden rock muziek van o.a. John Mayer, De Dijk, Alain Clark, Kane, Kings of Leon, Van Dik Hout, Los Lonely Boys, Jamie Lidell, etc. Geen high gain repertoire dus. Ik gebruik mijn amp clean, met een klein randje, en met een dikker randje (lichte crunch?). In de oefenruimte gebruik ik mijn Blackstar HT5-h met 2 10” cabs. Op het podium kom ik daarmee tekort en gebruik ik mijn Budda V20. Goed, tot zo ver de randvoorwaarden ;-)

De output van de elementen is redelijk pittig voor enkelspoelers. Mijn referenties zijn een John Mayer strat met zgn. Big Dipper elementen (60s gevoiced met wat mid-scoop) en een Am. Spec. Tele met Texas Specials (telecaster elementen met ballen). De Midtown doet daar qua output een klein schepje bovenop. De P90s in de Midtown klinken iets donkerder dan mijn Fenders, maar er zijn vast meer factoren die daaraan kunnen bijdragen, zoals het hout van de body en hals. Met mijn strat houd ik de HT5 clean tot ongeveer drie uur. Met de Midtown houd ik het cleane kanaal van de HT5 praktisch clean tot 10 uur. Op 11 uur wordt ‘ie lekker dik, zeg maar voor John Mayer achtige partijen. Op 13 uur zit er een mooi Keef randje aan, dat toeneemt tot een fijne crunch, en dat alles op repetitie volume. E.e.a. schoont redelijk op als ik de volumeknop van de Midtown terug draai, maar ik overweeg wel een treble bleed condensator erin te solderen, omdat het hoog toch wat dof wordt bij het terug draaien van de volume pot. Moet ook nog ff aan de settings van mijn wahwah knoeien, het brugelement in combinatie met een wahwah wordt wat scherp. Niet op het niveau dat je vullingen eruit vliegen, maar net onprettig.

De semi holle constructie is iets gevoeliger voor feedback dan mijn massieve plankjes, met name bij wat meer gain. Zonder noise gate ongeschikt voor metal schat ik zo in, voor mij niet echt een issue in elk geval. Ik kan de feedback prima controleren door naar mijn versterker toe / af te draaien met de gitaar.

Bespeelbaarheid is goed. De snaarhoogte zou een tikje lager afgesteld kunnen, maar ik kan er prima mee uit de voeten en het opdrukken van snaren gaat prettig zo. Er zit een setje 0.011” snaren op nu, dezelfde die ik ook op mijn Fenders gebruik, en door de kortere mensuur gaat het opdrukken sowieso iets gemakkelijker.

Lang verhaal kort; tot zo ver bevalt de Midtown eigenlijk erg goed. De looks vind ik geweldig, hij speelt fijn, en qua sound is hij van toegevoegde waarde op mijn andere twee gitaren. Ik denk dat dit een blijvertje is :-)