PDA

View Full Version : Rickenbacker 4001/4003 kopie



vulvasonic
9 januari 2013, 20:46
Een vriend van me is op zoek naar een kopie van de 4001 of de 4003. Kent iemand een bedrijf die ze nog maakt en of het iets is?

Bij voorbaat dank. :)

Duhsjaak
9 januari 2013, 22:08
Hi TS
Ik zou niet met droge ogen durven beweren, dat ik een betrouwbare verschillenlijst tussen de 4001 de 4003 op GN zou durven zetten.

Volgens mij is de eerste stap naar verstandig gedrag het aangeven van je grenzen.

Ik heb ongeveer een half jaar geleden iemand hier over de vloer gehad met een B&CH budget model Rbacker (voor een prijs die in geen enkele verhouding staat tot het origineel - en (persoonlijk geloof ik daar hardgrondig in) waarvoor geen kinderhanden aan het werk zijn gezet.

Die bas klonk nog heeeeel behoorlijk en aan de zijkanten van de frets heb ik mij niet verwond. Als hier op GN value for money/bang for the buck wordt aangehaald, denk dan eens deze club. Ik zie basjes voor 300,00 à 400,00 van 'gerenomeerde namen 'die minder zijn bedeeld.

Het wordt hoog tijd dat ze hun site opschonen, want een week of vier terug was het daar een beschamende vertoning van modellen die wel en die niet meer leverbaar waren. En vanuit 'artistieke angles' gefotografeerd. Door een stagiaire. Kijk daar doorheen s.v.p.

Zoek ook op de West Europese versie van de site. De andere versie is niet te begrijpen.
Of, nog beter (wat heet, veeeeel beter) stuur een PM aan Basvarken. Als ik zelf ook weer geld krijg, doe ik dat zeker ook.
En leg je vraag voor. Goede bassist. Integere sodemieter. En weet het een en ander van B&CH, of BACH, zoals de club ook wordt genoemd.

Succes. Ik hoop dat je ons laat weten wat je keus is geworden. Dan leer ik ook wat.
Vriendelijke groet, Gus

Mr.Fingers
9 januari 2013, 22:13
B&CH zijn goede bassen, maar hun R-modellen qua bas gelijken meer op de 4004 (een moderne versie van de 4001/3). Andere bedrijven die er maken zijn Rockingbetter en Indie, maar die gelijken maar van ver op het origineel, en klinken ook niet zo. De beste kans die je hebt is dat je er eentje gaat zoeken uit de lawsuitperiode van de jaren '70. Japanse merken zoals Univox, Aria, Ibanez, Greco, Musicvox,... Die zijn vaak erg getrouw qua klank & looks. Wel opletten, Rickenbacker gebruikt gestapo-achtige methodes om die kopies op te sporen, dus ze zijn erg moeilijk te vinden (ik heb nog een email van John Hall, de CEO, en die klinkt als een Redneck die teveel moonshine opheeft, en dan te horen heeft gekregen dat zijn broer OOK iets met zijn zuster heeft).

http://home.comcast.net/~mgollihur/faker_n_racks.jpg

Rohtagran
10 januari 2013, 10:13
Het is dat ik er het geld niet voor heb maar anders :P Klikker-de-Klik (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-bas/m631562042-ibanez-2388b-1972-vintage-necktrue-maple-glow.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr)

Mr.Fingers
10 januari 2013, 10:15
Ja, maar die verkoper spoort 'm niet helemaal:

http://basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=38012&st=0&sk=t&sd=a&start=16043

oeveren
10 januari 2013, 13:31
Ik speel zelf een Indie IRK Sunburst (Fire glo). het is natuurlijk geen Rick maar hij speelt heerlijk. Kosten ongeveer Euro 550/600.

http://www.mk-line.com/shopimages/500/indieirkbass.jpg

In Leeuwarden is een muziekzaak die er eentje heeft:
http://www.mstore.nl/index.php?act=viewProd&productId=1643&ccSID=17cf9a22f487e8924ee8a956111e86e3

vulvasonic
10 januari 2013, 15:19
Dank allen. Ik zal een linkje van deze pagina naar mijn vriend sturen. :)

RUIS
10 januari 2013, 18:51
Die Indie is niet eens een verkeerde bas, maar hij heeft zo ongeveer niks met een Ric te maken. Wil je er eentje die een beetje als een echte klinkt, voelt en oogt dan kom je al gauw bij de oude Jappen aan. En die zijn erg kostbaar aan het worden. Soms kan je ook mazzel hebben en een echte vinden voor maar net iets meer dan wat zo'n oude Jap doet.

Judge P
11 januari 2013, 20:42
Ik heb net een Japanse Rickenbacker 4001 kopie, de Ibanez 2388, op marktplaats te koop aangeboden.
Mocht je vriend interesse hebben dan hoor ik 't wel.

Ron Houben
11 januari 2013, 20:47
Tokai maakt goede kopiën onder de naam Rockinbetter. Beroerde naam, maar erg goed bassen.

vulvasonic
12 januari 2013, 01:39
Nogmaals bedankt iedereen, maar mijn vriend heeft gisteren in Amerika, waar hij momenteel verblijft, een echte Rickenbacker 4001 op de kop weten te tikken voor iets van 700 dollar!
Verdomme nog een mooie ook. :)

oeveren
13 januari 2013, 12:24
Gisteren toch maar een echte gekocht. Ik ben bang dat ik nooit meer op die Indie zal spelen. Man wat een goddelijk instrument....

Judge P
13 januari 2013, 12:56
Heb je een nieuwe of 2ehands gekocht? Ik heb begrepen dat er gigantisch lange wachttijden zijn als je een nieuwe zou bestellen ...
Ik ben begonnen op een Japanse replica, dolle pret, maar haalt 't natuurlijk absoluut niet bij "the real thing"

oeveren
14 januari 2013, 14:12
Hey Judge,

Een nieuwe. Het is idd ongelofelijk moeilijk om aan een nieuwe rick te komen. Er schijnen er per jaar maar 10 voor de Benelux beschikbaar te zijn. Ik heb 'm in Nijmegen bij bassmatters.nl gekocht. Die had er 2 binnengekregen na 5 jaar wachten. De fireglo was direct verkocht, ik heb nu een mapleglo en hij heeft nog een jetglo in backorder staan. Bij myguitar.nl in Veenendaal staat er ook een op het punt om binnen te komen (fireglo). Ik heb van Paul bij bassmatters begrepen dat Rick beterschap heeft beloofd met betrekking tot levertijden, maar ik geloof er niets van. Ik heb ook andere verhalen gehoord die te maken hebben met selectieve keuze voor levering door Rick (voornamelijk naar de UK). Maar goed, kun je natuurlijk nooit hard maken en het zijn geruchten...
Feit is wel dat ze in Engeland redelijk goed te krijgen zijn en in de rest van Europa nauwelijks (zet je toch te denken).

Ik ben in ieder geval superblij met mijn Rick. Ik heb in oktober een keer een Fender P geprobeerd omdat dat ding overal voorbij komt, maar ik kon daar niet aan wennen (zwaar en log, kan natuurlijk ook aan de afstelling liggen). Ik denk dat de populariteit van de P ook meer van religieuze aard is (de oerbas). Als je voor een echte Rick wil gaan, zou ik gewoon iedere dag alle zichzelf respecterende muziekwinkels online af speuren of er eentje binnen komt. Overigens, naar de distributeur (AB in Belgie) mailen heeft ook geen zin, die reageren niet (hebben waarschijnlijk wel wat beters te doen).

RickieDik

bas bus
5 februari 2013, 01:21
hey Mario, bedankt voor je hulp, en informatie. Ik heb uiteindelijk mijn amerika-reis weten te bekronen met een echte 4001 uit 1980, gevonden in Santa Rosa voor 1500 dollar (toch wel ietsje meer dan wat jij noemt...). Je wilt niet weten hoe blij ik ermee ben. Misschien drukt dit het een beetje uit: http://www.youtube.com/watch?v=jGdiE-Ssfx4 (helaas niet ik). Kom maar es kiek'n hoe 't klengt!

Hotpepper01
5 februari 2013, 11:41
En terecht dat er een echte is gekocht. Ik heb in de jaren 70 een echte Rick 4001 gehad. Geweldige bas met Rotosound snaren er op... Die verkocht ik om op vakantie te kunnen met mn toenmalige vriendin. Stom. (Want die Rick heb ik niet meer en van haar ben ik gescheiden..). Later heb ik nog een Ibanez kopie gehad. Ik vond er een enorm verschil zitten in bespeelbaarheid en in geluid.

Basvarken
14 februari 2013, 09:29
Hi TS
Ik heb ongeveer een half jaar geleden iemand hier over de vloer gehad met een B&CH budget model Rbacker (voor een prijs die in geen enkele verhouding staat tot het origineel - en (persoonlijk geloof ik daar hardgrondig in) waarvoor geen kinderhanden aan het werk zijn gezet.

Die bas klonk nog heeeeel behoorlijk en aan de zijkanten van de frets heb ik mij niet verwond. Als hier op GN value for money/bang for the buck wordt aangehaald, denk dan eens deze club. Ik zie basjes voor 300,00 à 400,00 van 'gerenomeerde namen 'die minder zijn bedeeld.

Het wordt hoog tijd dat ze hun site opschonen, want een week of vier terug was het daar een beschamende vertoning van modellen die wel en die niet meer leverbaar waren. En vanuit 'artistieke angles' gefotografeerd. Door een stagiaire. Kijk daar doorheen s.v.p.

Zoek ook op de West Europese versie van de site. De andere versie is niet te begrijpen.
Of, nog beter (wat heet, veeeeel beter) stuur een PM aan Basvarken. Als ik zelf ook weer geld krijg, doe ik dat zeker ook.
En leg je vraag voor. Goede bassist. Integere sodemieter. En weet het een en ander van B&CH, of BACH, zoals de club ook wordt genoemd.

Succes. Ik hoop dat je ons laat weten wat je keus is geworden. Dan leer ik ook wat.
Vriendelijke groet, Gus

Dank voor deze aanbeveling Gus.
Het model dat BaCH levert is gebaseerd op de 4004.

(origineel)
http://www.themusiczoo.com/images/3-05-12/1233_Rickenbacker_4004L_MapleGlo_1151020_a.jpg

(paar voorbeelden van BaCH)
http://www.bachmusik.com/ew-core/watermark.php?photo=bez-nazvu-10-kopie-jpg_38.
http://www.bachmusik.com/ew-core/watermark.php?photo=rbb-bk-celek-jpg

Qua klank vind ik deze BaCH RBB nog het meeste lijken op een Epiphone Thunderbird (niet verkeerd dus).

Ik heb ze bewust niet op mijn eigen site gezet, want ik wil geen gedonder met de Rickenpolitie. Maar als je meer wil weten, dan stuur maar een email of PM (als je begrijpt wat ik bedoel)... :soinnocent:

elendaeril
6 november 2013, 01:41
Even een bump van een wat ouder topic, maar ik zit met een vraagje... Twee eigenlijk...

De eerste: Is het mogelijk een datering te schatten van een maroonkleurige (Fireglo rip-off dus) Ibanez 2388B 'lawsuit' fretless Rickenbacker kopie? Er is geen kenmerk op te vinden. Grofweg 1974-1977 is al iets maar is het nóg exacter te stellen?

De tweede: de bas waar ik het over heb ben ik nu aan het opknappen. Heeft wat liefde nodig. Nu mist één van de twee stelschroefjes om de brug te verhogen/verlagen dus de brug ligt zo plat als maar kan, wat een rammel veroorzaakt. Weet iemand waar ik de juiste stelschroef (of meteen 2 nieuwe) kan vinden?

Bij voorbaat dank!

Duhsjaak
7 november 2013, 21:19
Even een bump van een wat ouder topic, maar ik zit met een vraagje... Twee eigenlijk...

De eerste: Is het mogelijk een datering te schatten van een maroonkleurige (Fireglo rip-off dus) Ibanez 2388B 'lawsuit' fretless Rickenbacker kopie? Er is geen kenmerk op te vinden. Grofweg 1974-1977 is al iets maar is het nóg exacter te stellen?

De tweede: de bas waar ik het over heb ben ik nu aan het opknappen. Heeft wat liefde nodig. Nu mist één van de twee stelschroefjes om de brug te verhogen/verlagen dus de brug ligt zo plat als maar kan, wat een rammel veroorzaakt. Weet iemand waar ik de juiste stelschroef (of meteen 2 nieuwe) kan vinden?

Bij voorbaat dank!


Hi E
De eerste band ever to play in Paradiso waren The Zipps. Dordrecht, dus voor mij heb je een streepje voor.
En omdat ik toch al een twijfelachtige rol heb gespeeld in dit draadje, wil ik het niet erger maken dan dat het toch al is.

Als je er zo niet uitkomt, bedenk dan dat de NL importeur in Uithoorn is gevestigd.
Ik ben van de bereidwilligheid/servicegerichtheid van die gasten behoorlijk overtuigd. Nette club, waren alle clubs maar van dat kaliber.

Google op Hoshino Benelux Uithoorn en stel rustig je Iba vraag.

Veel succes met je speurtocht!
Vriendelijke groet, Gus