PDA

View Full Version : Hoe maak je de beste foto's van je gitaar



crazycow
8 januari 2013, 23:16
Ik maak nu al een tijdje foto's van m'n gitaren maar het ziet er niet echt geweldig uit (Kan ook aan m'n gitaren liggen natuurlijk, maar dat bedoel ik niet). Ik zie wel hele mooie foto's op het forum dus het kan wel....

Hoe maak je nou goede foto's van een gitaar? Belichting, set-up etc.

Paul Schermer
8 januari 2013, 23:26
Hoewel ik nog niet veel gitaren heb om foto's van te maken, kijk ik hier vooral graag naar foto's van anderen.

Bij hoogglans spiegelende gitaren kan ik me vooral storen wanneer de volledige inboedel van de maker op de body zichtbaar is. Een neutrale omgeving werkt het best denk ik.

Verder zie ik zo nu en dan foto's van gitaren die in de tuin gemaakt zijn. Op een mooie heldere dag (beetje bewolking kan geen kwaad) heb je een fijne diffuse belichting, weinig schaduw. Hoef je ook niet te flitsen!:ok:

Ben benieuwd wat voor tips er nog meer binnenkomen. interessant topic!

Cocobolo
8 januari 2013, 23:32
Ik ben geen expert, maar alle foto's die ik in derdaad met daglicht (liefst buiten) heb gemaakt, zijn inderdaad het mooist. Dan heeft iemand mij ook ooit verteld dat de foto's met wat meer vocht in de lucht ook vaak mooier zijn (dus op een warme zomerdag, wacht dan even tot de namiddag). Maar ik laat me ook graag verrassen door de verdere tips :)

stijnkenens
8 januari 2013, 23:38
Ha, super topic, en hoort hier misschien niet helemaal thuis, maar toch ...

Ik maak 2 soorten: werk-foto's en stoef-foto's :soinnocent:

De werkfoto's zijn eigenlijk enkel voor mezelf, of voor in een bouwtopic, dan zorg ik niet voor een propere achtergrond, die foto's trek ik in het heetst van de strijd, dus daar trek ik me dan niets van aan.

Stoef foto's moeten dan weer de gitaar naar voor halen, neutrale achtergrond, geen storende elementen. Als ik een kleine fotoreeks maak van een nieuw afgewerkte gitaar ben ik gemakkelijk een halve dag bezig: Belichting goed, geen rechtstreeks zonlicht binnen, fototoestel op statief, blijven manoeuvreren met gitaar, lampen en statief, om zo weinig mogelijk reflectie te krijgen. Heel soms is photoshop een oplossing, maar daar ben ik geen held in.
Ik heb lang met een heel kleine cybershot van sony getrokken, jammer dat die stuk is gegaan, want de nieuwere cybershot trekt op geen hol, slechte menu, slechte voorkeuren, slechte manuele instellingen, jammer, maar ik zal het er mee moeten doen, tot dat ook weer stuk is, dan schaf ik mij wel een beter / handiger aan.

Je hoeft echt geen super deluxe reflexcamera te kopen om goede foto's te trekken. Een goede camera maakt jou geen betere fotograaf. In tegendeel, tegenwoordig doen die alles autonoom, het enige wat jij dan nog moet doen is op het knopje duwen ... En zwijg me over 'instagram'. Iedereen denkt precies dat hun foto's geweldig zijn, omwille van zo'n artificiële filter erover.

Zorg dat je weet wat alle functies betekenen en uiteindelijk als resultaat geven. Net zoals gitaarbouw leer je fotograferen niet op 1 dag.

Maar vooral: trek nooit met flits, dat is het slechtste wat je kan doen. Als het te donker is, zet dan je fototoestel op statief, of gewoon op een stapel boeken. Een gitaar is een statisch object, dat zou je 10 seconden kunnen belichten, zonder dat het beweegt ! Dus haarscherpe foto's zijn nooit moeilijk te nemen !



s.

barno
8 januari 2013, 23:39
de meest courante fout die ik zie bij forumfoto's: drukke of rommelige achtergrond, herkenbare huis- tuin- en keukendingen in beeld. Het is simpel: kies een monochrome achtergrond , bij daglicht of goed gespreid kunstlicht en gebruik geen flits.

Rizz
8 januari 2013, 23:42
Even aan m'n vriendin gevraagd:

Bij buiten fotograferen, bij voorkeur niet tussen 12 en 17u, te hard licht.
Klein diafragma (hoog cijfer) zorgt voor meer scherpte in de achtergrond.
Groot diafragma betekent meer focus op je onderwerp en onscherpte in de achtergrond.
Veel ruimte om weerspiegeling van wat dan ook te vermijden.

Fotografeer met een statief om bewegingsonscherpte te voorkomen

Binnen, niet direct flitsen (via muur of plafond) of een boterhamzakje over je flitser om deze wat te dimmen.
Vermijd direct lampenlicht.
Creëer ruimte, daar vermijd je harde schaduwen mee en teveel detail van je achtergrond. (niet tegen de muur, maar een stuk ervan af).

Zomaar wat dingen, ze heeft wel verstand van fotograferen, maar niet van gitaren fotograferen. :)

Edit: Dit kan met wat nabewerking:

https://lh5.googleusercontent.com/-U4_Y3OFHRqs/UEurzN6xikI/AAAAAAAAAQM/R_Y8gd9OEhc/s800/IMG_6333.jpg

Soul65
9 januari 2013, 00:11
Als je een gitaar wil fotograferen in de handen van de gitarist, probeer dan ook een gebaar van de gitarist erin te leggen, of zijn gezicht dat weerspiegelt dat hij/zij een ruwe solo staat af te werken.

Gebruik ook de lichtshow op het podium, of bijvoorbeeld de rook, en laat daar de artiest/gitaar uit verschijnen.

Ook steeds leuk als er leven zit in de foto, als er iets gebeurt. Bijv. een snaar die over is en een andere die nog ingepakt klaar ligt...

D'er zijn ook aardig wat fototoestellen waarvan je in de handel boeken kan vinden, die iets meer uitleg geven over de mogelijkheden & instellingen van het toestel.
En met die info heel veel experimenteren.

crazycow
9 januari 2013, 09:54
Er zijn al interessante tips voorbijgekomen. Ga ik zeker uitproberen. Ik heb geen supercamera, maar ik moet er toch betere foto's mee kunnen maken dan wat ik nu doe. En maar eens een statiefje kopen.

@Stijnkenens: het topic hoort hier inderdaad eigenlijk niet helemaal thuis, maar ik dacht dat de zelfbouwers toch wel het vaakst gitaren zullen fotograferen van alle bezoekers hier en er de meeste ervaring mee zullen hebben.

Rizz
9 januari 2013, 09:59
Lees dit 's door, er zijn misschien wat makkelijker verhandelingen, maar zelfs ik snap de essentie van dit verhaal..

http://nl.wikipedia.org/wiki/Scherptediepte

Kim Wilson
9 januari 2013, 10:16
Als je een compact-camera hebt, is het idd verstandig om buiten foto's te maken. Als het te donker wordt, krijg je door de kleine beeldsensor last van ruis en een tekort aan contrast. Met een spiegelreflex kun je wel binnen fotograferen, maar dan wel een beetje dicht bij het raam.

Voor een rustige achtergrond zou je kunnen zoeken naar een deken of laken die je erachter hangt. Een bakstenen muur met grasveld ervoor blijft een drukke achtergrond.

Speel een beetje met je witbalans. Als je je camera op "bewolkt" zet, wordt de foto iets warmer. Dat doet het beter dan een iets te koele foto.

En verder is de compositie erg belangrijk, zo niet het belangrijkste. Zet het onderwerp nooit in het midden, tenzij je een symmetrische foto wil maken. Een foto moet een zekere spanning meebrengen, anders wordt het een plat plaatje. Hiervoor hou je de Regel van Derden in de gedachten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Regel_van_derden

Voor de rest is het denk ik nuttig om je eens in een paar boeken of sites te storten. Er is over fotografie al heel veel geschreven, en uiteindelijk maakt het niet uit wat je op de foto wil zetten. De basis blijft voor elk onderwerp hetzelfde.

Tot slot nog een foto waar ik zelf erg tevreden over ben (afgezien van de spiegeling op de gitaar, maar soit...):
http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/DSC_3224a.jpg