PDA

View Full Version : Hele nare storing bij gitaar



DarknessAwaits
8 januari 2013, 22:27
Ik heb thuis een probleempje, behoorlijk irritant helaas. Ik heb in mijn 'bovenwoning' zo dat mag heten geloof ik een kamer gereserveerd voor hobby doeleinden, dus ook het spelen en opnemen van gitaar. Al met al heb ik de juiste onderdelen bij elkaar om een goede opname te kunnen maken, hier even de opsomming van de delen:

11Rack -> T.C. Electronic Desktop Konnekt 6 -> iMac (via firewire) en via de speakeruitgangen van de T.C. unit wordt een setje KRK Rokit 5 aangestuurd.

Het vervelende is dat ik, zodra ik een gitaar inplug last heb van een hele vervelende storing. Met meer gain wordt deze uiteraard uitvergroot, voor de 'beeldvorming' heb ik een opname gemaakt:

www.rolandkamp.nl/wordpress/data/public/various/storing.wav (http://www.rolandkamp.nl/wordpress/data/public/various/storing.wav)

En hier is een schema van mijn opstelling:

http://www.rolandkamp.nl/wordpress/data/public/various/storing.jpg

Zoals te horen is op de opname is de storing niet overal even aanwezig en lijkt op bepaalde momenten weg te vallen. Tijdens de opname draai ik een rondje op mijn bureaustoel, met de gitaar in de hand. Op het schema is de groene balk de plaats waar de storing zo'n beetje stil valt, de oranje achtergrond is overal waar het wel aanwezig blijft.

Eerste gedachtes zijn natuurlijk: storing van beeldscherm, computer, speakers, etc. Alles al geprobeerd, zelfs koptelefoon direct ingeplugd in 11Rack met verder overal de stroom af - helaas geen verschil. Wifi en router (verdieping lager, hemelsbreed niet ver weg) ook uitgeschakeld, niets lijkt ook maar enig verschil te maken. Oorzaak in de Eleven Rack hoor ik je denken? Nee hoor, ook bij een gewoon gitaarversterker (Blackstar HT5 en/of Koch Supernova) is dit gewoon aanwezig.

Ik begin zelf te vermoeden dat de storing van buitenaf komt, maar wat zou ik er aan kunnen doen? Wie heeft er nog suggesties, ik hoor ze graag!

Frits van Mourik
9 januari 2013, 14:17
Rijdt er toevallig een tram/trein bij je in de buurt?

DarknessAwaits
9 januari 2013, 14:32
Rijdt er toevallig een tram/trein bij je in de buurt?

JA! Wel een blokje verderop, maar niet ver inderdaad! Zou dat het kunnen zijn? Enige idee hoe ik me er tegen zou kunnen bewapenen? Tramspoor omleggen zal helaas niet zomaar kunnen.