PDA

View Full Version : hulp bij aanschaf effectenpedaal aub



doublet
8 januari 2013, 22:22
Beste leden,

De tijd is gekomen om met effecten te gaan experimenteren.
Ik heb nog geen reet besef van wat zo een "doosje " allemaal kan dus alle tips en info zijn welkom.
Ik bespeel een Fender Tele Blacktop met een Superchamp x2 buizenversterker.

Ik speel voornamelijk Blues en rock ( arctic monkeys,editors,white lies,...)

Wat ik wel zeker weet is dat er een Loop functie moet zijn om mezelf een soort begeleiding bij het soleren te geven.

Ik heb ook de fender fuse software geinstalleerd voor mijn versterker maar moet me nog een verbindingskabel aanschaffen tussen pc en versterker.Heeft iemand hier ervaring mee,kan je met dit programma wat een effectpedaal kan?

Alvast bedankt !

cale0
8 januari 2013, 22:26
Hartstikke leuk :)

Ik zou als ik jou was filmpjes op youtube bekijken van de verschillende effecten. Welke je mooi vind en welke juist niet. Ook kan je kijken naar je gitaarhelden wat die voor pedalen gebruiken om hun sound te creeëren en het is ook belangrijk om te weten wat voor sound jezelf wilt maken.

Daarna is het het beste om eens bij de lokale gitaarboer langs te gaan en pedalen te testen en kijken of het je bevalt. En neem je eigen gitaar mee, want pedalen kunnen heel anders klinken per gitaar. Als er eentje bevalt dan koop je die, of je kijkt op marktplaats, staan pedalen veel goedkoper en mocht het niks zijn, verkoop je het voor dezelfde prijs weer door ;)

doublet
8 januari 2013, 22:45
@cale0 ,

bedankt voor je snelle reactie.

Wat ik me afvraag en niet direct een antwoord op vind is het volgende: wat is het verschil tussen een multieffectpedaal en allemaal aparte pedalen? ik lees bijvoorbeeld over een chorus pedaal of delay pedaal , maar die functies vind ik ook terug op mijn versterker?Of gaat zo een pedaal nog veel dieper in op dit bepaald effect? En wat kan je bereiken met die fuse software zonder pedaal?

Vergeef me als ik overbodige of domme vragen stel,ben een complete beginner in dit onderwerp.

Ik ga zeker langs gaan bij de gitaarboer om te testen maar zou graag toch op voorhand beetje willen weten welke richting ik moet uitgaan.Ik veronderstel dat er genoeg ervaring bij de leden van dit forum zit om me een kort en duidelijk antwoord te geven?:hide:

cale0
8 januari 2013, 23:04
Met een multieffect zit alles in 1 doosje, is goedkoper dan alle effecten los. Aparte pedalen zijn duurder, nemen meer ruimte in maar klinken apart wel beter dan in dat multi effect. Een muli effect is vaak ook erg veel instellen, dus net waar je voorkeur naar uit gaat.

En als die opties op je versterker al zitten moet je voor jezelf beslissen of dat handig is. Als je optreed wil je niet telkens naar je verterker toe rennen om je delay aan of uit te zetten. Maar als je alleen thuis speelt is dat geen probleem ;)

En over die software heb ik geen idee xD

En iedereen was ooit een beginner ;) dit forum is er juist voor je vragen.