PDA

View Full Version : 3e humbucker in Les Paul plaatsen



FreekD
8 januari 2013, 19:25
Hoi,

een vriend van me heeft een les paul en wil tussen de humbuckers een derde humbucker plaatsen. Hij heeft aan mij gevraagd of ik dit wil doen, maar is dit wel mogelijk?
Als het mogelijk is dan moet de bedrading natuurlijk worden omgelegd. Heeft iemand een bedradingsschema voor een les paul met 3 humbuckers? Op de site van Seymour Duncan kan ik er geen vinden.

Freek

Gearjunkie
8 januari 2013, 19:31
Hoi,

een vriend van me heeft een les paul en wil tussen de humbuckers een derde humbucker plaatsen. Hij heeft aan mij gevraagd of ik dit wil doen, maar is dit wel mogelijk?
Als het mogelijk is dan moet de bedrading natuurlijk worden omgelegd. Heeft iemand een bedradingsschema voor een les paul met 3 humbuckers? Op de site van Seymour Duncan kan ik er geen vinden.

Freek

http://lespaulelectricguitars.com/wp-content/uploads/2010/06/les-paul-3pu-schematic.jpg

Gearjunkie
8 januari 2013, 19:34
Of deze:
http://www.guitarelectronics.com/product/WDUHHH3T2201/WDU-HHH3T22-01.html

FreekD
8 januari 2013, 19:45
Een paar dingen dat ik vergeten ben te zeggen:
Er zit een 3-way switch op
2 Volume knoppen (bridge en neck pickup)
2 Tone knoppen (bridge en neck pickup)

Hij wil dat de 3e pickup, dus de middelste, alleen werkt als de switch op de middelste stand staat (de stand dat alle pickups werken)

Gearjunkie
8 januari 2013, 19:55
Je bedoelt dat in de middelste stand enkel het middelste element gebruikt wordt?
Orpheo op dit forum is ook gek van 3pu configuraties op LP's overigens...
http://www.guitarelectronics.com/product/WDUHHH3T2202/WDU-HHH3T22-02.html
Deze met push-pull om het middelste element bij te schakelen.

FreekD
8 januari 2013, 20:23
Ja dat bedoel ik.
Wat de link betreft. Hij wil niks veranderen aan de knoppen. Hij wil alleen het element erin plaatsen en de bedrading aanpassen. Verder wil hij niks veranderen.

Gearjunkie
8 januari 2013, 20:29
Dat kan niet. Je kan niet met deze 3 standen schakelaar 3 elementen bedienen.

ErikH
8 januari 2013, 21:56
De elektronica is nog niet het spannendste. Heb je wel eens eerder zoiets gedaan? Ik kan me voorstellen dat het lastig is om een PU cavity te frezen en dan de lak nog wat netjes te houden. Is het de bedoeling dat de body een nieuwe finish krijgt?

stijnkenens
9 januari 2013, 00:21
Met een scherpe frees kom je al een heel eind, en er zitten toch pup ringen rond?

Maar inderdaad, met een standaard lp 3 standen switch gaat dat niet.
Configuratie is dan: boven connectie, allebei connectie, onder connectie.


Een beetje raar om zo'n ingrijpende mod uit te voeren, maar niets aan de configuratie van de knoppen te willen doen.
Praat hem dat maar uit het hoofd !


s.

FreekD
9 januari 2013, 08:51
Het is niet de bedoeling dat de body een nieuwe finish krijgt. Ik ben zelf bezig met mijn eerste zelfbouw en daar is het frezen van de PU cavity goed gelukt. Er komt inderdaad pup ringen rond.
Als ik de schema's zo bekijk dan begrijp ik dat of een tone knop moet worden vervangen door een push pull knop of door een 3e volumeknop. Klopt dat?

stijnkenens
9 januari 2013, 09:49
Hoe ik het zie: ja.


s.

Gearjunkie
9 januari 2013, 15:18
Vindt de eigenaar het visueel mooi, of streeft hij een bepaalde sound/mogelijkheid na?

Tabula Rasa
9 januari 2013, 15:32
Vindt de eigenaar het visueel mooi, of streeft hij een bepaalde sound/mogelijkheid na?

Als het alleen visueel is, dan zou ik een raampje nemen, een kapje, 6 schroefjes inkorten en in het raampje lijmen en de boel aan elkaar plakken. Vervolgens het hele zooitje zo op de top plakken.

barno
9 januari 2013, 15:52
De middenstand van een twee pu configuratie vind ik qua geluid veel interessanter (en meer afwijkend) dan het geluid van enkel een middelste pu in een 3 pu configuratie. dat voegt echt niet veel toe. Ik zou er dus gewoon een dummy inzetten want ik veronderstel dat 't 'm vooral gaat om de looks.

FreekD
9 januari 2013, 16:52
De eigenaar hoopt met een 3e pu een voller geluid te krijgen in de middenstand. Net als de Black Beauty.

DarknessAwaits
9 januari 2013, 17:04
De eigenaar hoopt met een 3e pu een voller geluid te krijgen in de middenstand. Net als de Black Beauty.

Volgens mij, maar ik kan me vergissen hoor, is het niet per definitie een 'voller' geluid met 3 PU's aan - en zelfs een zwakker signaal. Als je beter geluid zoekt zou ik me meer richten op een ándere pickup dan meer pickups. Hoeft ie niet zo lelijk te worden ook ;)

FreekD
9 januari 2013, 17:09
Het wordt ook een andere pickup dat hij uit een oude gitaar haalt. Ik vind het zelf eerlijk gezegt ook lelijker, maar het is niet mijn gitaar. Hij vroeg me alleen om het te doen en daar zou ik dan de rest van die oude gitaar voor krijgen wat ik goed kan gebruiken als donorgitaar.

Ace 1.15.19
9 januari 2013, 17:10
Ahaa, ik ruik eigenbelang. ;)

FreekD
9 januari 2013, 17:15
Haha nee dat is alleen bijzaak. Ik wil hem alleen graag helpen en ik vind het leuk om te doen.
Kan iemand me misschien de werking van een push/pull potmeter uitleggen? Kom er zelf niet uit.

Gearjunkie
9 januari 2013, 21:00
Een push pull potmeter is een potmeter en een schakelaar in één, maar het blijven als het ware twee individuele componenten. Je bedient de schakelaar door de knop uit te trekken. Voordeel is dat je bij wat complexere schakelwensen géén nieuwe gaten in de body hoeft te boren.

FreekD
10 januari 2013, 16:24
Bedankt voor alle reacies, maar hij heeft besloten om geen 3e pu te plaatsen.
Hij heeft nu wel een ander idee en dat is een 2-way switch erin te bouwen die hij wil gebruiken als kill switch.
Is dit mogelijk? Ik zat zelf te denken om de 2-way switch aan te sluiten op de jack output als een aan/uit knop.
Andere ideeën en schema's zijn ook welkom.

snaarplukker
10 januari 2013, 17:02
Echt een gevalletje van niet weten wat ie wilt.:dontgeti:
Hij kan een 3e pickup inzetten en middels een P/P-pot tussen de midden en brug PU of midden en nek PU schakelen.
In dat geval kan ie de midden PU enkel of in combinatie met één van de 2 anderen gebruiken.

Jilles
10 januari 2013, 17:34
Ligt er een beetje aan waarvoor je de killswitch gebruiken wil.. Als je gewoon heel je signaal af wil kappen voor complete stilte dan volstaat een 2-way switch. Als je á la Buckerhead wil spelen volstaat dit níet, dan zou ik een knop nemen die meteen weer terugveert. Denk aan een deurbel.
Lijkt mij zelf ook wel geinig, zo'n killswitch.

FreekD
10 januari 2013, 18:16
Het is om á la Buckethead te spelen. Hij heeft toevallig een 2-way switch over en wil die gebruiken. Is dit helemaal niet mogelijk of is het alleen minder makkelijk?