PDA

View Full Version : Rock/Rockabilly welke gitaar es335 of les paul?



fs1980
8 januari 2013, 12:13
Hi,

Ik speel sinds een paar weken in een coverband die rockabilly/rock en af en toe pop liedjes speelt. Mijn strat komt niet echt lekker uit de verf dus zoek een nieuw werkpaard. Op het oog een Gibson Les Paul r8/r9 of collectors choice of een gibson ES335 of collings i35. Mijn vraag is wat zou geschikt zijn voor deze muziek? hoeveel feedbackt een ES335?

Hotpepper01
8 januari 2013, 12:36
Hmm, ik vind een LP niet direct voor de hand liggen. En zeker geen R8/R9. Die zijn dan wel weer erg mooi en rock. Maar voor rockabilly? Dan nog liever een 335. Maar waarom niet zoiets al een Gretsch, Duesenberg of een zelfs cabronita?

ErikM
8 januari 2013, 13:46
Epiphone wildkat?
In ieder geval moet er een Bigsby(achtige) jengelstengel op

humbucker
8 januari 2013, 13:48
Een gretsch should seal the deal.

Eko
8 januari 2013, 13:58
Een Gretsch ligt inderdaad meer voor de hand. Mocht je toch liever een Gibson willen denk dan aan een ES 335. ZE zijn er , voor zo ver ik weet , ooit geleverd met Bigsby. Het kan ook zonder , maar dan ontbreekt het echt aan een deel van de mogelijkheden.
Als voorbeeld voor het geluid kun je kijken naar Dave Edmunds op de jijbuis. Heeft jarenlang gespeeld op een gele / blonde ES 335. laatste paar jaar weer op Tele te zien. ( wat trouwens ook een goed alternatief is.
Ik gebruik zelf : Gretsch, DeArmond en Fender Tele. Goede amp en goede slapback echo doen de rest.

Squier4ever
8 januari 2013, 14:57
Gibson ES295 als het een Gibby moet zijn? Te gek voor rockabilly! Maar ik zou gewoon een dikke Gretsch uitzoeken!

Bassa
8 januari 2013, 15:00
Het eerste wat bij mij opkomt is een Gretsch.

B-stone
8 januari 2013, 16:22
Ik denk dat het met een strat ook wel moet lukken hoor, ik zou eerder voor een andere amp gaan.

Gretsch over een engl is nog geen rockabilly ( psycho maybe). Terwijl een strat over een fender bandmaster o.i.d dat al een stuk meer is. Gooi er dan nog wat spring reverb en of slap back delay over en je hebt het!

Een gretsch heeft gewoon die mojo van rockabilly, terwijl het eigenlijk met een tele net zo goed gaat.

Succes!

Swaag
8 januari 2013, 16:32
Een Tele met een Bigsby: geil!!

Maar idd Gretsch is de meest voor de hand liggende, hoewel een Duesenberg ook heel wel een partij mojo daarvoor heeft!

arjanb01
8 januari 2013, 16:39
Staar je niet alleen maar blind op de juiste gitaar. De juiste amp maakt het ovegrote deel van het rockabilly geluid uit. Een cleane fender amp met reverb en een snelle slap back delay erin gemixt maakt de sound ! Strat, tele, es 335 of les paul is om het even, als de juiste amp/afstelling maar klopt !

B-stone
8 januari 2013, 16:48
Staar je niet alleen maar blind op de juiste gitaar. De juiste amp maakt het ovegrote deel van het rockabilly geluid uit. Een cleane fender amp met reverb en een snelle slap back delay erin gemixt maakt de sound ! Strat, tele, es 335 of les paul is om het even, als de juiste amp/afstelling maar klopt !

Copycat! :D

Mr.Fingers
8 januari 2013, 19:05
+1 voor de ES295 (of iets anders met P90's)


http://www.youtube.com/watch?v=H0N-RIPNZpw

Pepe
8 januari 2013, 19:47
LPjr, Gretsch, tele standard of thinline, Es P90...

Een strat heeft gewoon niet genoeg beef of het gaat gelijk weer een blues kant op en humbuckers zijn 2much voor een broeierig swampy sound.
Maar wat Arjan zegt... een delay'tje op slapback en een tubeampie dat niet al te modern klinkt...

arjanb01
8 januari 2013, 19:48
Copycat! :D

O jee, is dat zo? Naja, beter goed gejat dan slecht bedacht -:)

B-stone
8 januari 2013, 20:25
O jee, is dat zo? Naja, beter goed gejat dan slecht bedacht -:)

Ja, alleen verwoord jij het wat beknopter :D

Ace 1.15.19
8 januari 2013, 20:37
+1 voor de ES295 (of iets anders met P90's)

[video]
Zingt die kerel nou over een SM57?

Mr.Fingers
8 januari 2013, 20:40
Yes, nooit de SM57 onderschatten! (een beetje off-topic (http://www.youtube.com/watch?v=x668-BgXDMM))

Mitch
8 januari 2013, 22:28
ES maar vooral LP zou ik overkill vinden voor rock, rockabilly en pop. Een ES is wel veelzijdig inzetbaar zoals een Tele dat ook is. Op zich geeft full hollow wel een bepaalde diepte aan je sound die je zowel bij rockabilly als pop prima zou kunnen gebruiken. Rock kan ook prima, maar dan heb je in mijn optiek óf net iets pittigers nodig dan filtertrons óf gewoon een goed drivepedaal waar je niet te snel op feedbackt. Maar full hollow is toch wel serieus lekkerder dan semihollow, daar ben ik inmiddels wel achter :D
Maar misschien moet je effe een paar artiesten noemen als voorbeeld, dat maakt 't misschien iets duidelijker. Want we kunnen je nu wel in de dikke Fender amp+slapback hoek duwen maar misschien zijn die ingrediënten iets dat je maar sporadisch nodig gaat hebben in je band.

Squier4ever
8 januari 2013, 22:53
+1 voor de ES295 (of iets anders met P90's)


http://www.youtube.com/watch?v=H0N-RIPNZpw

nice! Daarom zei ik Es295. Als je al een Collings in je openingspost noemt mag dat budgettair geen probleem zijn. En ook rocken is op dit apparaat geen probleem, getuige Ruben Block.....

Mitch
8 januari 2013, 22:57
Het zal een generatiekloof zijn, maar bij ES295 denk ik toch meteen aan Killing Joke :D Die treedt nog steeds met zijn ES op trouwens en inmiddels ook met bakken gain, op het lelijke af.

http://www.youtube.com/watch?v=eBS8kpspMNA
Maar 't geeft wel aan dat je niet per se een genre specifieke gitaar hoeft te hebben :listen:
Bij Ruben Block denk ik juist meteen aan zijn fenomenale Anniversary die hij ook niet bepaald voor rockabilly gebruikt. Wat een beestachtig goede sound krijgt -ie daar uit zeg...

B-stone
8 januari 2013, 23:16
En scotty more op zn es 295. Super vette bakken, alleen vind ik ze in verhouding niet perfect ( te diep en te kleine body) vind ik persoonlijk. Waarbij een gretsch over het algemeen wel de goede verhoudingen heeft. Verder heeft zon florentine dan ook weer een hoop voordelen ( met soleren) tov een gretsch cut-away (gregoriasnse cut, of hoe heten die ookal weer?)

Pepe
9 januari 2013, 00:47
Welnee, die vorm van de cutaway is niet belangrijk, het gaat er om waar de body de neck raakt. Een Gibson hollow body doet rootsy rock, stevig modern is lastig, die knaap van Killing Joke zal je geen vloeiende legato's horen maken. Voor een Gretsch is dat geen probleem.

Vanavond weer eens met de es 330 over een Engl gereperteerd. Wat een kutbak voor een P90. Snerp snerp...

Hotpepper01
9 januari 2013, 07:05
Welnee, die vorm van de cutaway is niet belangrijk, het gaat er om waar de body de neck raakt. Een Gibson hollow body doet rootsy rock, stevig modern is lastig, die knaap van Killing Joke zal je geen vloeiende legato's horen maken. Voor een Gretsch is dat geen probleem.

Vanavond weer eens met de es 330 over een Engl gereperteerd. Wat een kutbak voor een P90. Snerp snerp...

Ach, mocht je hem kwijt willen, dan kun je hem wel aan mij doneren hoor !

En nu weer on topic: @ fs1980. Welke amp gebruik je eigenlijk met de strat?

Montecristo
9 januari 2013, 07:30
Ik zag hier laatst een Hagstrom Viking voorbijkomen, toen was rockabilly het eerste wat in mij opkwam. :sssh:

lauke_101
9 januari 2013, 16:33
Gretsch, tele, strat.. maakt weinig uit, gewoon doen wat JIJ lekker vindt. Ik speel rockabilly met m'n bandje en speel niet over een Fender versterker (heb een AC30) en gebruik af en toe zelfs een Jazzmaster. Klinkt ook zeer prima. Verder heb ik een Gretsch solidbody, Fender tele en Fender strat. Elke gitaar staat z'n mannetje wel.

Wat mijns inziens nog het meeste doet is een versterker die een beetje een helder clean kanaal heeft (hoeft niet eens superduper clean te zijn, afhankelijk van wat je wil) en een leuke slapback echo (hoeft ook geen dure te zijn, mijn Ibanez DE7 voldoet meer dan prima).


Mijn advies: ga naar een paar winkels, pluk een paar gitaren van de muur die je aanstaan en kijk wat je er van kunt maken. Een tele of een ES335 is wel meer een 'klassieke' rock 'n roll gitaar dan een Les Paul bijvoorbeeld, maar wie zegt dat je je daar aan moet houden?

Harry
9 januari 2013, 16:54
er zit een mooie nieuwe gitaarzaak in Houten, die hebben wel iets van Duesenberg hangen.

Of anders een DeArmond: http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/elektrische-gitaren/dearmond-starfire-special-red-by-guild-121285971.html

mountainman
9 januari 2013, 20:38
er zit een mooie nieuwe gitaarzaak in Houten, die hebben wel iets van Duesenberg hangen.
En ik zie dat ze daar ook een Gretsch 5420T FSR Electromatic in de limited edition kleur Cadillac Green hebben! :mmmm: Die zijn meestal alweer verkocht voordat ze goed en wel in de winkel staan. Het is dat ik me heb voorgenomen om dit jaar vanwege ruimtegebrek geen gitaren meer te kopen anders was ik er zo zelf heengereden vanuit Utrecht...

Mr.Fingers
9 januari 2013, 20:43
In Antwerpen hangt er ook een, en godverpielekes, goeie gitaar!

ziggystardustexp
26 april 2013, 15:27
Een Gretsch natuurlijk. De 5125, 5127 tot 5129 serie (zwart, rood, wit enz..) hebben echte dynasonic elementen die de onmiskenbare Gretsch sound geven. Mag ook een Pro Jet zijn maar dan zou ik aanraden om een oude pro jet 5235 op de kop te tikken en daar GFS NYII elementen in te zetten. Dan heb je een lespaul die klinkt als een Gretsch en tevens heel erg fijn speelt. De dikke 5120 is ook een idee maar ook daar moet je andere elementen in zetten. De GFS Surf 90 past daar goed in en klinkt ook prima. Nadeel van de Koreaans gebouwde Gretsch is dat ze in Korea gebouwd zijn. Dus gevoeliger voor temperatuur wisselingen en zwakke halzen. De Chinese Gretsch series zijn veel beter. De pro jet 54 serie is ook prima, die hebben al goede elementen maar die hebben dan weer een basswood body ipv de hollow body mahonie van de 5235. Hoe dan ook, Rockabilly en Gretsch vormen een goed duo.
Een ander alternatief is de nieuwe Guild serie. Voor rond de 900 euro heb je tegenwoordig een X175 Guild.. Ook die is te gek voor Rockabilly. De nieuwe Guilds worden overigens ook in het verre oosten gemaakt maar voor zover ik heb kunnen zien op de Messe dit jaar was de kwaliteit goed.

Luca P
26 april 2013, 17:36
Gretsch, tele, strat.. maakt weinig uit, gewoon doen wat JIJ lekker vindt

De eerste Rockabilly werd gespeeld op een Tele.
https://www.youtube.com/watch?v=B5GBk77Pb5o
The Johnny Burnette Trio
You gotta have that slap echo!

Speeddemon
26 april 2013, 18:00
Epiphone wildkat?
In ieder geval moet er een Bigsby(achtige) jengelstengel op
Yep.
Wel de interne bedrading van de Wildkat vervangen, heb ik begrepen (en moet ik bij de mijne nog doen).
Staan wat artikels (PDF's) over online, hoe ze super-beroerde coax-kabel in de Wildkats hebben gebruikt die
a) een belachelijk hoge capaciteit heeft (van bijna 300pF de meter; ter vergelijking een goede kabel heeft 50-80pF per meter)
b) veel te lang is (wel geholpen door die geïsoleerde positie van de Master volume knop, waardoor er extra draad heen en weer moet).

Als je die fixt (Van Damme RG179 van Conrad.nl ben ik van plan te gebruiken; 55pF de meter), schijnt de klank veel helderder, opener en beter 'twangy' te worden, ideaal dus voor rockabilly.
Daarnaast heb ik nog 2 mods gepland; Tusq topkam en een roller bridge met messing rollers, om zo de Bigsby tegemoet te komen.

nickofzo
26 april 2013, 18:26
Ik denk dat dit een licht onbedoelde bump is. :)

Pepe
26 april 2013, 19:14
De eerste Rockabilly werd gespeeld op een Tele.
https://www.youtube.com/watch?v=B5GBk77Pb5o
The Johnny Burnette Trio
You gotta have that slap echo!

I'm sorry maar het is toch echt Grady Martin op zijn Bigsby die al die fijne Burnette lickjes speelt. Burlison speelt weliswaar op sommige tracks maar dat hoor je ook gelijk, een beetje hakkelige dunne toon en je snapt gelijk waarom Martin de studio keus was.

Luca P
15 juni 2013, 15:01
Het maakt niet zoveel uit. Het geluid komt uit je vingers en, ok je echo slapback.
(Volgens mij zei Mr. Setzer himself ooit zoiets in een artikel.)

steph
15 juni 2013, 15:50
ES175? (is zelfde als ES295, zonder opsmuk) met p90's en Bigsby > http://www.thomann.de/nl/gibson_es_175_reissue_eb_bigsby.htm?gclid=CPz2hcPb 37cCFfMQtAodYFYA-A
Liever dan een Gtretsch (persoonlijk hé)...
http://i1199.photobucket.com/albums/aa473/darklorduk/Gibson%20ES-175/IMG_3386.jpg

humbucker
17 juni 2013, 09:59
Is die ES-175 volledig hol? of semi?

Mr.Fingers
17 juni 2013, 10:00
volledig hol, net als de 195

Kim Wilson
17 juni 2013, 10:18
Die kerel van de Paladins speelt op een dikke Guild. Ook het overwegen waard. Ik zou het voor rockabilly persoonlijk iig ook bij (semi-)hollow houden, al was het alleen maar omdat het plaatje dan beter klopt. Upright bass en een minimaal Slingerland of Ludwig drumstelletje erbij en voila, instant 50s.

Mr.Fingers
17 juni 2013, 10:28
Inderdaad Guild niet vergeten, die nieuwe "Newark"-collectie heeft wel een paar vette modellen:

http://media.fmicdirect.com/guild/images/products/guitars/3795005801_frt_wmd_001.png

http://media.fmicdirect.com/guild/images/products/guitars/3795000837_frt_wmd_001.png

X175

Orpheo
17 juni 2013, 10:46
les paul kan best hoor... die gast van CCR doet 't ook. Setje phat staples erin en je bent 'good to go'. ondanks dat een hollow toch meer bij het plaatje past.

Kim Wilson
17 juni 2013, 10:50
Het oog wil ook wat, toch? Als je nu toch iets moet kiezen...

Harry
17 juni 2013, 14:36
ik vind CCR ook niet typisch rockabilly. En juist in die muziekscene houdt men van stereotypen. Zo'n Guild lijkt me ook wel een goed ding voor die muziek.

episua
17 juni 2013, 16:40
Volgens mij heeft orpheo best wel een punt om de Les Paul te noemen.
Denk eens aan rockabilly pionier Carl Perkins, die speelde toch voornamelijk op een Les Paul goldtop met p90's.
Buddy Holly had voor zijn strat ook een LP goldtop.
Verder speelde die gast uit Bill Haley zijn band de beroemde solo van Rock around the clock op een Gibson LP custom.
Ook chuck berry heeft nog een korte tijd een LP custom met een alnico staple pickup in de neckpositie.
Misschien vergeet ik er nog wel een paar.

Dikke holle Gretsch gitaren worden natuurlijk vaak met rockabilly geassocieerd maar eigenlijk zijn de bekende gretsch gebruikers uit die tijd maar twee die op een hollow gretsch speelden. Eddie Cochran en Duane Eddy.
Cliff Gallup uit Gene Vincent zijn band speelde ook op een gretsch maar dit was een Duo Jet.
Al deze gitaren hadden dearmond single coil pickups (Cochran zijn gitaar was gecustomized met een p90 (daar is ie weer!) in de neck.
De gretsch gitaren met filtertrons zijn naar mijn weten maar weinig gebruikt in de vroege rockabilly.

Vergeet natuurlijk niet dat de strat en de tele ook behoorlijk veel zijn gebruikt op vele vroege rockabilly platen (james burton, buddy holly)

Denk dat we door Brian Setzer snel rockabilly met Gretsch en filtertron's associeren.

Harry
18 juni 2013, 09:58
je kunt op iedere gitaar rockabilly spelen, maar dat wil niet zeggen dat het publiek niet een bepaalde verwachting heeft. En dikke gitaren horen daar nu eenmaal bij. Of je daar gehoor aan wilt geven is een tweede.
Er staan trouwens ook een paar fraaie (en goede!!) DeArmonds op marktplaats waar je wat dat betreft ook wel mee voor de dag kan komen (compleet met DeArmond single coils!)

geert1976
18 juni 2013, 10:39
ik vind CCR ook niet typisch rockabilly. En juist in die muziekscene houdt men van stereotypen. Zo'n Guild lijkt me ook wel een goed ding voor die muziek.

Nee, inderdaad, CCR is meer Folkrock/Bluesrock, naar mijn bescheiden mening:)

Orpheo
18 juni 2013, 16:54
nee, helemaal gelijk guys. Ik suggereerde misschien dat CCR rockabilly is, maar dat is natuurlijk kolder. Ik doelde meer op de twangy, country-esque tone van Fogerty. Folkrock is een goeie term ja :P My bad.

neemt niet weg dat je met phat staples in een LP een heel eind komt!

Kim Wilson
18 juni 2013, 20:13
Natuurlijk kan het ook met een les paul, maar als ik naar een rockabilly band ga kijken, verwacht ik min of meer automatisch een dikke hollow en een upright bass. En zo'n oude 50s microfoon zou het plaatje helemaal afmaken.

Je trekt als gitarist van een metalband ook geen manchester pak aan. Het gaat er ook om dat je uitstraling past bij de muziek die je speelt.

Gearjunkie
18 juni 2013, 21:42
Is een es139 een idee?

Harry
19 juni 2013, 09:17
nee, die DeArmonds moet je hebben.


(het is min of meer een geintje, maar serieus. Feitelijk zijn heel veel gitaren geschikt, dus inderdaad ook een Les Paul, maar het plaatje is inderdaad ook belangrijk)

Hotpepper01
19 juni 2013, 10:59
Een Gretsch met DeArmonds er in dan ??? Is instant rockabilly..alleen zelf de vetkuif toevoegen

http://i1205.photobucket.com/albums/bb440/hotpepper01/a8e5b0a7-5922-4dd5-adbd-581350f1e2a2_zps74392a85.jpg

Harry
19 juni 2013, 11:03
heb ook nog wel eens zoiets overwogen, maar besloot toen toch voor een traditionele te gaan. Ging met 7000 gulden op pad, maar kwam met een DeArmond van 1200 gulden thuis. En nu genoeg gezeurd over DeArmonds! :dontgeti: