PDA

View Full Version : Probleem pickup stratocaster



Rick trodat
8 januari 2013, 10:29
Gisteren merkte ik ineeens ( van de ene op de andere dag ) dat uit mijn treble pickup nauwelijks meer geluid kwam. Geen brom, geen ruis alleen een hele lage output.

Nu heb ik nog niet de mogelijkheid gehad om de pickup door te meten.

Nu dacht ik aan de volgende zaken:

- Slechte soldeerverbinding Ground: Vond ik ( op het oog uitgesloten). De pickup zit al meer dan 5 jaar vast. Op het oog zit hij goed vast, mooie soepele verbinding. Daarnaast doen de andere pickups het wel en zitten de andere grounds gewoon in hetzelfde ''plasje van soldeer''.

- Slechte soldeerverbinding switch: Ook deze zat muurvast. Mooie glimmende verbinding.

- Kapotte volumepot: Leek mij ook uitgesloten. Aangezien de andere pickups wel werken.

- Switch stuk: Op het oog was er helemaal niks verbogen of wat dan ook. Kan een slechte switch invloed hebben op de output van het geluid? En hoe meet ik dit?

- Pickup stuk: De output moet ik vanavond even doormeten. Dat is denk ik de enige manier.

Nog andere zaken. Alle suggesties zijn welkom.

Rick trodat
8 januari 2013, 10:31
Oh ik denk dat ik deze verkeerd heb gezet. Wellicht naar zelfbouw gitaar?

Tabula Rasa
8 januari 2013, 13:42
Raakt er ergens iets massa (shielding ofzo)? klinkt alsof de pickup ergens aan massa ligt.

EDIT Zomaar stukgaan doet een pickup eigenlijk bijna nooit.

Rick trodat
8 januari 2013, 13:52
Raakt er ergens iets massa (shielding ofzo)? klinkt alsof de pickup ergens aan massa ligt.

EDIT Zomaar stukgaan doet een pickup eigenlijk bijna nooit.

Dat kan het ook nog zijn. Ik heb er shielding in zitten ( plaat). Maar bedoel je dan dat de + deels aan de massa zit?

Gearjunkie
8 januari 2013, 14:02
Dat kan het ook nog zijn. Ik heb er shielding in zitten ( plaat). Maar bedoel je dan dat de + deels aan de massa zit?

Dat zou inderdaad kunnen, bijvoorbeeld doordat een potmeter(huis) tov de slagplaat is verdraaid. Ik veronderstel dat de ruimte waarin de potmeters en switch zitten met iets geleidends is bedekt.

Rick trodat
8 januari 2013, 14:33
Er zit een geleidende plaat in. Maar toch begrijp ik je reactie niet helemaal. De draden raken elkaar niet. en de contacten ook niet. ( als je dit bedoeld) Ik dacht meer aan de pickup die dan contact zou maken ( rechtstreeks) dus dat de spoel van de pickup de massa raakt.

Gearjunkie
8 januari 2013, 14:41
Er zit een geleidende plaat in. Maar toch begrijp ik je reactie niet helemaal. De draden raken elkaar niet. en de contacten ook niet. ( als je dit bedoeld) Ik dacht meer aan de pickup die dan contact zou maken ( rechtstreeks) dus dat de spoel van de pickup de massa raakt.

Vaak is de control cavity bedekt met zwarte geleidende verf, of geleidende tape van alu of koper. De cavity maakt dan ergens aan de bovenzijde contact met de plaat zoals jij noemt. De kooi van Faraday is dan een feit.
Nu kan het bijvoorbeeld gebeurd zijn dat de tonepot wat verdraaid is in de slagplaat, met als gevolg dat de 'hot' tegen deze geleiding aankomt, dan ben je je signaal grotendeels kwijt.

Remedie is dus wat je zelf al zegt, loshalen en doormeten. Ik geloof niet dat het spontaan stuk gaat.

Rick trodat
8 januari 2013, 15:21
Vaak is de control cavity bedekt met zwarte geleidende verf, of geleidende tape van alu of koper. De cavity maakt dan ergens aan de bovenzijde contact met de plaat zoals jij noemt. De kooi van Faraday is dan een feit.
Nu kan het bijvoorbeeld gebeurd zijn dat de tonepot wat verdraaid is in de slagplaat, met als gevolg dat de 'hot' tegen deze geleiding aankomt, dan ben je je signaal grotendeels kwijt.

Remedie is dus wat je zelf al zegt, loshalen en doormeten. Ik geloof niet dat het spontaan stuk gaat.

Oke ik begrijp het nu. Bedankt goede tip!

Rick trodat
9 januari 2013, 09:12
Goed het probleem is opgelost.

Het volgende had ik gedaan.

- Gitaar aangesloten en op de pickup getikt. Hals en middle hard geluid, treble bijna geen.
- Toen slagplaat eraf gehaald en herhaald. Probleem was toen al weg. Wat dus betekende dat er iets de
massa raakte wat niet de bedoeling is.
- Mijn brug pickup is van voodoo ( geen idee welke ) met zon metalen plaat achterop wat behoorlijk
magnetisch is. Mijn pickups staan altijd gelijk met de slagplaat. Dus zo laag mogelijk.
- Ik heb toen de afstand gemeten tussen de pickup ( binnenin de slagplaat ) en de body. Dit was 6 mm. Niet
veel dus.
- De lead wires lopen ( zoals bij bijna elke strat) in een bocht over de treble pickup. Doordat je de pickup
verlaagd, druk je als het ware de lead wires ook naar beneden en heel dichtbij stond mijn star ground van
de cavity paint.
- De lead wires werden nergens kortgesloten met de massa. Maar de lead wire van de treble pickup zat als
het ware ingeklemd tussen de star ground en de onderkant van de pickup.
- Oplossing was dus pickup iets omhoog.
- Tevens heb ik meteen even een plakkertje gedaan over de plek van de star ground. Nu kon ik mijn pickup
weer lager zetten. Maar ik hou em denk ik iets ( enkele milimeters ) hoger.

miyaru
16 januari 2013, 08:17
Waarom je PU's zo laag?

Tabula Rasa
16 januari 2013, 08:39
Waarom je PU's zo laag?

Vaak klinken stratpickups het lekkerst als ze diep in de slagplaat zitten.

Mooi dat het probleem opgelost is.


Nog even voor de mensen die hier met de zoekfunctie terecht komen. Van de week had ik een soort gelijk probleem en daar zat de oorzaak ook op een hele domme plek. aan de schakelaar zitten lipjes waar je de kabeltjes aan soldeert. aan de andere kant van deze lipjes draait een metalen plaat die aan de schakelaar zit en steeds verbinding maakt met 1 of 2 lipjes. Deze lipjes kunnen verbuigen waardoor geen of minimaal conact gemaakt wordt. Wanneer een van de draden in de cavity onder spanning staat tegen het hout kan de boel net een heel klein beetje buigen. Ook zo`n geval om even te checken.