PDA

View Full Version : Danish oil en Rosewood



Sonny
7 januari 2013, 23:11
Hey allemaal,

Binnenkort krijg ik mijn maple/rosewood strat hals binnen en wil ik het maple van de hals gaan bewerken met danish oil. Maar aan de zijkanten loopt het maple natuurlijk over in het rosewood fretboard. Dus ik vraag me af of ik dit zou moeten afplakken of dat het weinig uitmaakt dat de danish oil op het rosewood komt. Hebben jullie hier ervaringen mee?

Verder wil ik ook de rosewood toets ergens mee behandelen om het donkerder te krijgen. Het hoeft niet zwart te worden, maar heel donkerbruin zou wel mooi zijn. Fret doctor schijnt heel goed te zijn, maar is best prijzig en alleen in Engeland te koop. Hebben jullie nog andere tips voor mij?

Alvast bedankt!

Sonny

stijnkenens
8 januari 2013, 00:28
2 laagjes danish oil op de toets, daar wordt die ook donkerder van, ik olie mijn toetsen daar altijd mee in.
En een paar lagen meer op de achterkant van de hals. Afplakken hoeft niet, maar wel opletten als je aan de rand komt, een glanzende palissander toets is niet mooi !



s.

Sonny
8 januari 2013, 01:11
2 laagjes danish oil op de toets, daar wordt die ook donkerder van, ik olie mijn toetsen daar altijd mee in.
En een paar lagen meer op de achterkant van de hals. Afplakken hoeft niet, maar wel opletten als je aan de rand komt, een glanzende palissander toets is niet mooi !



s.

Bedoel je dat ik moet opletten op de zijkant van de rosewood toets dat die niet gaat glanzen als ik de achterkant van de hals bewerk met danish oil?

En gaat het Rosewood met twee laagjes danish oil nog niet glanzen dan?

stijnkenens
8 januari 2013, 01:21
De zijkant is niet erg, vooral de toets tussen de frets mag niet glanzen (mijn mening, enkel esdoorn, maar dat komt omdat het anders zeer snel vuil wordt zonder afwerking) 2 laagjes op een toets is genoeg om het wat te beschermen, echt glanzen doet het dan nog niet.
Wel aanbrengen, even laten indringen en terug afvegen, anders krijg je rare plekken (hier glanzend, daar weer niet, vooral aan de rand van de frets kan het wel eens lelijk worden als je het laat opdrogen !)



s.

Sonny
8 januari 2013, 01:29
De zijkant is niet erg, vooral de toets tussen de frets mag niet glanzen (mijn mening, enkel esdoorn, maar dat komt omdat het anders zeer snel vuil wordt zonder afwerking) 2 laagjes op een toets is genoeg om het wat te beschermen, echt glanzen doet het dan nog niet.
Wel aanbrengen, even laten indringen en terug afvegen, anders krijg je rare plekken (hier glanzend, daar weer niet, vooral aan de rand van de frets kan het wel eens lelijk worden als je het laat opdrogen !)


s.

Na hoeveel minuten moet ik het weer afvegen dan?

En geldt dat ook bij het maple van de hals dat ik het moet laten intrekken en vervolgens weer moet afvegen of is dat bij maple niet nodig?

stijnkenens
8 januari 2013, 01:36
Ook bij esdoorn !
Staan de tijden niet op de bus? Ik ken dat niet van buiten, doe het op 't gevoel !



s.

barno
8 januari 2013, 01:40
ik gebruik regelmatig olie op halzen : wegvegen na 5 a 10 minuten. eerder mag ook, zeker bij rosewood

Sonny
10 januari 2013, 19:10
ik gebruik regelmatig olie op halzen : wegvegen na 5 a 10 minuten. eerder mag ook, zeker bij rosewood

Welke olie gebruik jij dan voor je halzen?

Ik heb ook wel eens gelezen dat blokfluit olie, je rosewood toetsenbord donkerder maakt. Iemand hier ervaring mee?

barno
10 januari 2013, 19:17
een of andere scandinavische parketolie. Ik denk dat alle olie hout donkerder maken. ik gebruik het ook om mijn wengé toetsen donkerder te maken omdat ik de tekening van wengé niet zo mooi vind.