PDA

View Full Version : Lar/Mar PPIMV vs. normale PPIMV



Keevinkos
7 januari 2013, 21:28
Heren,

In mijn JCM800 zit normale PPIMV (naast de gewone mv) en erg tevreden ben ik er niet over, sterker nog, heb hem altijd op 10 zodat hij niet meer in het circuit zit. Nu heb ik goede verhalen gehoord over de Lar/Mar PPIMV, deze is precies hetzelfde aangesloten als een normale PPIMV, maar er zitten wat andere waarden condensatoren in. Kan iemand mij vertellen wat deze voor het geluid doen?

- ten eerste wordt er iets gezegd over de weerstanden op de potmeter, deze moeten tussen de 1.5 en 2.2 M liggen, wat doen deze waardes voor het geluid, waarom zou ik er een 1.5 in doen en geen 2.2 bijvoorbeeld?

- Verder zit er op de plek waar normaal gesproken een 47pf zit, een 100 pf. Wat doet deze?

- En verder zitten er langs normaal gesproken 2x een 0.22u condensator, hier 2x een 0.1u

Nog de beste wensen trouwens!:hippie:

Thiez
7 januari 2013, 22:11
Als ik me niet vergis staan de koppelcondensatoren van 0.22u of 0.1u buiten het volume schema. Door de 0.1uF condensatoren wordt er wat minder laag weggesneden waardoor je een wat vollere sound krijgt. Wanneer je de PPIMV op laag volume zet wil de versterkerder vaak wat laag te kort komen, dit is vermoed ik de reden dat ze naar 0.1uF condensatoren gegaan zijn.

De condensator van 47pF tussen de couple condensatoren zit er geloof ik om oscillatie te voorkomen ook. Wanneer je hier 100pF van maakt schijnt ook net het schelle bovenrandje wat afgerond te worden.

De weerstand is om te zorgen dat de 250K potmeter met parallel daar aan de weerstand de 220K uit het originele schema benaderd. Zodat wanneer je de potmeter volledig open zet de pot eigenlijk uit het schema is. Wanneer je dit uitrekent kom je ideaal uit ergens rond de 1.8M. Maar aangezien een potmeter ook meestal wat afwijking heeft en een weerstand ook zeggen ze alles tussen 1.5M en 2.2M is goed.

Frits van Mourik
8 januari 2013, 00:18
De weerstand is om te zorgen dat de 250K potmeter met parallel daar aan de weerstand de 220K uit het originele schema benaderd. Zodat wanneer je de potmeter volledig open zet de pot eigenlijk uit het schema is. Wanneer je dit uitrekent kom je ideaal uit ergens rond de 1.8M. Maar aangezien een potmeter ook meestal wat afwijking heeft en een weerstand ook zeggen ze alles tussen 1.5M en 2.2M is goed.

Als ik goed ben geïnformeerd, zijn die weerstanden bedoeld om bij een eventueel defect van de potmeter
de eindbuizen tòch te voorzien van biasspanning, zodat ze heel blijven...

cluseau
8 januari 2013, 00:32
Als ik goed ben geïnformeerd, zijn die weerstanden bedoeld om bij een eventueel defect van de potmeter
de eindbuizen tòch te voorzien van biasspanning, zodat ze heel blijven...
Dat heb je goed gezien, stel je voor dat de potmeter gaat kraken. Op een bepaald moment zou hij dan open kunnen zijn wat het einde van eindbuizen kan betekenen.

guitarnijboer
8 januari 2013, 01:43
Het beste resultaat krijg je naar mijn idee met een PPI-MV zonder extra koppelcondensatoren. Ik ben zelf ooit eens gaan nadenken over het maken een PPI-MV toen de schematjes nog niet zo erg open op internet stonden en gebruikte toen een 470k log stereopotmeter met twee 470k weerstanden over de lopers en de aansluitingen voor de neg. roosterspanning. De metalen huisjes van beide potmeters even aan elkaar solderen met een draadje langs de zijkant. Werkt perfect en op stand volluit is de weerstand ook 470//470 = 235K

100p over de koppelcaps van de fasedraaier vind ik al te veel. Je gaat dan het snijdende in je geluid missen vind ik.

Keevinkos
8 januari 2013, 22:42
En die 47pf vs 100 pf een 0.22 vs 0.1 condensator hebben die effecten dus ook wanneer ik de ppimv er weet uit zou halen? Ik vind het namelijk vreemd dat die 100pf het snijdend hoog weg haalt, en die wel in een gemodificeerde marshall à la EVH zit. Bij die sound heb je toch juist dat snijdende hoog nodig?

Frits van Mourik
9 januari 2013, 00:15
En die 47pf vs 100 pf een 0.22 vs 0.1 condensator hebben die effecten dus ook wanneer ik de ppimv er weet uit zou halen? Ik vind het namelijk vreemd dat die 100pf het snijdend hoog weg haalt, en die wel in een gemodificeerde marshall à la EVH zit. Bij die sound heb je toch juist dat snijdende hoog nodig?

Met de inbouw van een PPIMV introduceer je nogal wat bedrading.
Om mogelijke parasitaire oscillaties hierdoor tegen te gaan, is de 47pF verhoogd tot 100 pF.
Het daadwerkelijke effect hiervan zit ver in het ultrasone bereik.
Not to worry, tenzij je vleermuisoren hebt, maar dan speel je geen gitaar.

Die 0.22 mF (= 220 nF) condensators die je noemt komen mij wat vreemd voor...
Bedoel je niet toevallig 0.022 mF (= 22 nF)? Scheelt een factor 10.

guitarnijboer
9 januari 2013, 00:40
Nee klopt wel. Normaal is de koppelcondensator naar de eindbuizen 100nF en bij gebruik van twee condensatoren voor en na de potmeter staan er eigenlijk twee in serie en 220nF // 220nF = 110nF wat weer dicht bij de originele waarde ligt. Toch is dit naar mijn idee een wat minder goed ontwerp.

Frits van Mourik
9 januari 2013, 01:59
Nee klopt wel. Normaal is de koppelcondensator naar de eindbuizen 100nF en bij gebruik van twee condensatoren voor en na de potmeter staan er eigenlijk twee in serie en 220nF // 220nF = 110nF wat weer dicht bij de originele waarde ligt. Toch is dit naar mijn idee een wat minder goed ontwerp.

Mee eens...
Maar als de c's voor & na de pot zitten, dan is de pot geheel geïsoleerd van het bias-circuit, toch?
Over welk PPIMV- circuit praten we nu eigenlijk?

driesp
9 januari 2013, 10:42
Had in de tijd een Lar/Mar PPIMV geinstalleerd in mijn 2204 en heb hem daar na een maand weer uit gesloopt. De standaar pre-PI master volume werkt gewoon beter... De amp klinkt ook het best std. Ze kan wel wat dun klinken maar ah, zet de treble op 0-2, mids op 6 en dat klinkt op normaal volume ook super.

guitarnijboer
9 januari 2013, 16:36
Mee eens...
Maar als de c's voor & na de pot zitten, dan is de pot geheel geïsoleerd van het bias-circuit, toch?
Over welk PPIMV- circuit praten we nu eigenlijk?

Zo uit mijn hoofd zie je dit bijvoorbeeld in de allereerste splitchannels, Orange overdrive en Fender tonemaster. waarden van de condensatoren kunnen anders zijn omdat niet alle versterkers standaard 100nF koppelcaps hebben. De pot is dan idd geheel geisoleerd van het biascircuit.

Keevinkos
13 januari 2013, 14:18
Goed, de condensatoren zijn besteld, dan ga ik binnenkort maar eens kijken wat voor effect ze hebben...

Dan ga ik dit topic even omtoveren in een Resonance mod topic, dat wil ik namelijk ook nog proberen in mijn 2204, schijnt heel goed te werken. Maar kan deze knop alleen midlaag weghalen, (en als hij op 10 staat is hij dus uit het circuit) Of kan deze knop ook midlaag boosten, en staat hij dus uit het circuit als hij op 0 staat?

kassie
14 januari 2013, 16:27
Variabele Voltage Regelaar.
Mooie handleiding erbij, wat wil je nog meer.

http://notinteractive.com/stuff/guitar/VVR2.pdf

Chris Winsemius
14 januari 2013, 16:32
die 1M5's zijn imo echt BS

als de pot er uit knalt (science fiction als je goed soldeert) dan ziet de buis 1M5 tussen grid en bias en da's veel hoger dan de max specs (meestal ergens tussen de 100k en 500k afhankelijk van het type buis).

layout van van bedraden en ook het type bedrading is belangrijk, als het enigzins mogelijk is: geen afgeschermde bedrading in de meeste gevallen; vreet te veel weg

HaroldA
14 januari 2013, 18:04
layout van van bedraden en ook het type bedrading is belangrijk, als het enigzins mogelijk is: geen afgeschermde bedrading in de meeste gevallen; vreet te veel weg

Ik heb mijn laatste Lar/Mar PPIMV ook getwist ipv shielded uitgevoerd. Kan tussen m'n oren zitten, maar ik dacht meer laag te hebben na het twisten.

Keevinkos
15 januari 2013, 18:21
Dan ga ik dit topic even omtoveren in een Resonance mod topic, dat wil ik namelijk ook nog proberen in mijn 2204, schijnt heel goed te werken. Maar kan deze knop alleen midlaag weghalen, (en als hij op 10 staat is hij dus uit het circuit) Of kan deze knop ook midlaag boosten, en staat hij dus uit het circuit als hij op 0 staat?

ahum... ? :soinnocent::seriousf:

HaroldA
16 januari 2013, 14:10
ahum... ? :soinnocent::seriousf:

Waar is je schema?

Keevinkos
16 januari 2013, 18:12
Tuurlijk, sorry helemaal vergeten:soinnocent: Er zijn natuurlijk meerdere manieren om een resonance pot toe te voegen:seriousf:

http://home.comcast.net/~jbjdav26/Resonance1.jpg

Dit is de enige die ik kon vinden, hij kan in een marshall-achtig schema.

Keevinkos
21 januari 2013, 22:56
Tuurlijk, sorry helemaal vergeten:soinnocent: Er zijn natuurlijk meerdere manieren om een resonance pot toe te voegen:seriousf:

http://home.comcast.net/~jbjdav26/Resonance1.jpg

Dit is de enige die ik kon vinden, hij kan in een marshall-achtig schema.

:dontgeti::???:

Thiez
21 januari 2013, 23:18
Je kunt eens kijken hoe ze het in de Soldano Avenger gedaan hebben. Daar vind ik zelf de presence en depth heel mooi inkomen, niet overheersend. Dit schema ga ik zelf ook in mijn zelfbouw plexi gebruiken.
Je kunt de feedback resistor gewoon 47k houden ipv de 39k eventueel. Hoe hoger de weerstand hoe lager de feedback. Als ik me niet vergis geeft de verlaging van feedback ook een minder aanwezige werking van je resonance mod.
http://music-electronics-forum.com/attachments/16656d1325192653-avenger_schematic_power_amp.gif

Keevinkos
23 januari 2013, 19:31
ok... van t soldano schema snap ik niet echt veel, dat is voor mij nog iets te ingewikkeld:dontgeti:

Ik hou me toch aan het schema die ik eerder liet zien. Die is lekker simpel, kan er makkelijk weer uitgehaald worden indien nodig, en er kan nog gespeeld worden met de waarde van de weerstand die op de potmeter zit. Ik hoef alleen maar te weten of deze knop alleen midlaag weg kan halen (en als hij op 10 staat is hij dus uit het circuit) Of kan deze knop ook midlaag boosten, en staat hij dus uit het circuit als hij op 0 staat?

Thiez
23 januari 2013, 19:54
Het soldano schema is helemaal niet zo heel moeilijk te begrijpen hoor. De powersectie komt redelijk overeen met de powersectie van een JCM800. De mod komt redelijk op het zelfde neer als het plaatje wat jij gepost hebt.

De 39K weerstand op het schema is de negative feedback resistor. Normaal bij JCM800 is deze 100K geloof ik (of 47k). Deze weerstand zit aan je output trafo gekoppeld voor het feedback signaal. Normaal gaat vanaf deze weerstand de feedback gelijk terug naar het kruispunt van de 1u en twee 100n condensatoren.
Het depth/resonance circuit houd dus eigenlijk alleen in de 1M potmeter, pootje 2 en 3 aan elkaar, over pootje 1 en 3 een 4.7n condensator (tot zover dus het zelfde als het plaatje wat je poste)en in serie een 1u condensator.

Keevinkos
27 januari 2013, 21:01
ok, interessant... Ga ik me even verder in verdiepen!

Maar Iik zou graag alsnog willen weten of deze knop alleen midlaag weg kan halen (en als hij op 10 staat is hij dus uit het circuit) Of kan deze knop ook midlaag boosten, en staat hij dus uit het circuit als hij op 0 staat??

Thiez
27 januari 2013, 22:18
ok, interessant... Ga ik me even verder in verdiepen!

Maar Iik zou graag alsnog willen weten of deze knop alleen midlaag weg kan halen (en als hij op 10 staat is hij dus uit het circuit) Of kan deze knop ook midlaag boosten, en staat hij dus uit het circuit als hij op 0 staat??

De resonance knop is eigenlijk het tegenovergesteld van een presence. De terugkoppeling van je versterker is het signaal vanuit je output transformator terug koppelen naar je PI. Dit zorgt ervoor dat je eindtrap meer gedempt wordt en daardoor wat afgevlakter en wat strakker wordt (de exacte details hoe dit precies zit enzo kan misschien een amptech hier uitleggen. Daar ben ik zelf ook nog lerende). Anyway, met de presence knop kun je de hoge frequenties uit de feedback loop draaien. Hierdoor worden ze niet teruggekoppeld en niet 'gedempt'. Daardoor krijg je meer hoog/hoogmid wanneer je de precense opendraait.
De resonance doet het tegenovergestelde en daarmee draai je dus de lage frequenties uit de feedback loop waardoor deze niet 'gedempt' worden en harder de eindtrap in gaan. Hierdoor krijg je dus 'meer laag'.
Op welk frequentiegebied de controls betrekking hebben is afhankelijk van je condensatorwaarden. Je zou als het waren haast een tweede toonregeling in je feedback loop kunnen maken.

Keevinkos
28 januari 2013, 12:38
De resonance knop is eigenlijk het tegenovergesteld van een presence. De terugkoppeling van je versterker is het signaal vanuit je output transformator terug koppelen naar je PI. Dit zorgt ervoor dat je eindtrap meer gedempt wordt en daardoor wat afgevlakter en wat strakker wordt (de exacte details hoe dit precies zit enzo kan misschien een amptech hier uitleggen. Daar ben ik zelf ook nog lerende). Anyway, met de presence knop kun je de hoge frequenties uit de feedback loop draaien. Hierdoor worden ze niet teruggekoppeld en niet 'gedempt'. Daardoor krijg je meer hoog/hoogmid wanneer je de precense opendraait.
De resonance doet het tegenovergestelde en daarmee draai je dus de lage frequenties uit de feedback loop waardoor deze niet 'gedempt' worden en harder de eindtrap in gaan. Hierdoor krijg je dus 'meer laag'.
Op welk frequentiegebied de controls betrekking hebben is afhankelijk van je condensatorwaarden. Je zou als het waren haast een tweede toonregeling in je feedback loop kunnen maken.

Ok, interessant. Wonder boven wonder snap ik het ook nog zelfs:seriousf:

Dus hieruit kan ik concluderen dat als ik een resonance toevoeg, kan ik hem uit het circuit halen door hem op 0 te zetten? En dit geld dus eigenlijk ook voor de presence knop?

Thiez
28 januari 2013, 12:58
Ok, interessant. Wonder boven wonder snap ik het ook nog zelfs:seriousf:

Dus hieruit kan ik concluderen dat als ik een resonance toevoeg, kan ik hem uit het circuit halen door hem op 0 te zetten? En dit geld dus eigenlijk ook voor de presence knop?

Het feit dat je het snapt is waarschijnlijk te danken aan het feit dat ik het niet heel theoretisch uit kan leggen en er niet heel diep op in kan duiken haha.

In principe kun je ze uit het schema draaien ja. Dan moet je alleen de 1uF condensator (uit het avenger schema) weglaten. Anders blijft die er natuurlijk ten allertijden in zitten. Dan moet je resonance schema zonder 1uF condensator en met een 47K feedback weerstand maken. Dan heb je in principe met de resonance op 0 je zelfde schema als zonder resonance.