PDA

View Full Version : multiple fantoom voeding



general.failure
7 januari 2013, 19:56
Hallo,
Voor snelle opnames nemen we de 7 mics van de drums op via een mengpaneel met fantoomvoeding. de stereo line-out van het mengpaneel gaat dan naar de computer.

Sinds kort heb ik de mogelijkheid om 24 sporen op te nemen (allemaal ongebalanceerde jacks) dus plaats genoeg om alle trommels separaat op te nemen om na te kunnen bewerken. Maar zonder fantoomvoeding wort dat niks. Voor elke mic een aparte DI is nogal kostbaar.

zijn er slimme oplossingen hiervoor?

Ik ben handig met de soldeerbout, maar heb nog geen schemaatje kunnen vinden.
We zijn maar een ondermaats coverbandje, dus studiokwaliteit zoeken we niet.

guitarkid
9 januari 2013, 08:28
Heeft de mengtafel inserties per kanaal? Zo ja, dan kun je die als individuele uitgangen gebruiken. Een DI wordt meestal gebruikt om een lijnsignaal aan te passen voor een gebalanceerde XLR-input, heeft vaak ook zelf fantoomvoeding nodig en lijkt me daarom niet echt handig. Je hebt echter tegenwoordig wel zeer betaalbare meerkanaals pre-amps met individuele outputs zoals bijv:
http://www.bax-shop.nl/instrument-voorversterker/sm-pro-audio-pr8e-8-kanaals-voorversterker/product-details.html?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=googleshopping&gclid=CMejrY3f2rQCFebLtAodNS0AIw

harrie-beton
9 januari 2013, 14:04
Je haalt inderdaad paar dingen doorelkaar. een microfoon met een phantoom voeding kan je niet direct opnemen. Je opname machine heeft een LINE IN signaal nodig en deze moet door een pre amp of mengtafel met pre amp gemaakt worden. Een hoop duurdere mengtafels hebben een "insert" per kanaal, als je een mengtafel kan vinden met minimaal 7 microfoonkanalen met minimaal 7 inserts kan je elk kanaal opnemen. Sommige tafels hebben direct out.
Je kunt ook als het uitsluitend om opnemen gaat een 8 kanaals pre amp kopen, deze is 19 inch bv de octo pre: LINK 395 euro.
http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=OCTOPREMKII

peter_heijnen
9 januari 2013, 14:38
Er is helaas al 55 euro geboden....


http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/mengpanelen/m632642681-behringer-eurorack-ub2442fx-pro-pa-en-studio-mixer.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

guitarkid
9 januari 2013, 17:38
Je haalt inderdaad paar dingen doorelkaar. een microfoon met een phantoom voeding kan je niet direct opnemen. Je opname machine heeft een LINE IN signaal nodig en deze moet door een pre amp of mengtafel met pre amp gemaakt worden. Een hoop duurdere mengtafels hebben een "insert" per kanaal, als je een mengtafel kan vinden met minimaal 7 microfoonkanalen met minimaal 7 inserts kan je elk kanaal opnemen. Sommige tafels hebben direct out.
Je kunt ook als het uitsluitend om opnemen gaat een 8 kanaals pre amp kopen, deze is 19 inch bv de octo pre: LINK 395 euro.
http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=OCTOPREMKII

Is dit niet precies wat ik schreef??? :???: En met daarbij een link naar een aanmerkelijk betaalbaardere pre-amp. Ik heb deze Focusrite ook, prima ding, maar vooral als je digitaal via ADAT-interface je mengtafel of computer in wil en "iets" zegt me dat dat hier niet het geval is....

general.failure
9 januari 2013, 21:17
bedankt voor jullie reacties! inderdaad, mijn Behringer 1222FX mengpaneel heeft bij 4 mono kanalen een insert-jack. Ik wist eigenlijk niet eens waar die voor diende. Effe opgezocht in de handleiding:
<----->
Insert points enable the processing of a signal with dynamic processors or equalizers. They are sourced pre-fader, pre-EQ
and pre-aux send. Unlike reverb or other effects devices, whose signals are usually added to the dry signal, dynamic processors are most effective on the complete signal. In this case, aux send paths are a less-than-perfect solution. It is better to interrupt the signal path and insert a dynamic processor and/or equalizer. After processing, the signal is routed back to the console at precisely the same point it left. However, the channel signal path is interrupted only if a plug is inserted into the corresponding jack (stereo phone plug: tip = signal output; ring = return input). All mono input channels are equipped with inserts.
<----->
Als ik goed lees is die insert jack dus een stereo plug, waarbij ik dan de tip en de bovenste sleeve kan gebruiken als direct-out? de middelste ring is dan de return, die ik in mijn geval niet gebruik.

En ja, goed gelezen: ADAT en zo is niet aan de orde. we willen gewoon eens een keertje wat beters opnemen op meerdere sporen, zodat we iets van balans in de opname krijgen. Normaal nemen we gewoon het stereo signaal van de line out van het mengpaneel op, maar daar is vrij weinig meer aan te poetsen, corrigeren.
Met een beetje geluk zijn het precies 4 mics die een fantoomvoeding nodig hebben, en dan ben ik dus prima geholpen.

Thanks voor de respons! altijd fijn, zo'n forum!

peter_heijnen
10 januari 2013, 10:18
Als ik goed lees is die insert jack dus een stereo plug, waarbij ik dan de tip en de bovenste sleeve kan gebruiken als direct-out? de middelste ring is dan de return, die ik in mijn geval niet gebruik.
Idd, maar je kunt er gewoon een mono jack inpluggen en die dan niet helemaal (=2x) doorklikken. Daarmee onderbreek je het kanaal en komt het signaal ervan via de insert naar buiten. Om het signaal weer terug te leiden heb je wel een stereo plug nodig, maar dit is in jouw geval dus nvt.

Met 4 inserts, 1 aux, en L/R stereo uit heb je je 7 gescheiden uitgangen voor de drms.

Han S
10 januari 2013, 10:41
Ik had kabels gemaakt met aan een kant een stereo jack en aan de andere kant een mono jack. De signaalvoerende ader zat in de stereo jack zowel aan de tip als aan de ring gesoldeerd. Als je die in een insert steekt verbind je het signaal gewoon door naar de tafel, maar je hebt dat signaal oop op je mono jack staan en vandaar kun je gewoon naar een opname apparaat.

Zo heb ik met kleine mengtafels prima live opnamen gemaakt op 24 sporen. Het opnamelevel regel je dan met de gain pots van de tafel.