PDA

View Full Version : Gitaar tot gastenboek verbouwen, help?



AnnSilva
7 januari 2013, 14:27
Hallo allemaal!

Ik ga dit jaar trouwen en als gastenboek hebben mijn vriend en ik bedacht om twee oude spaanse gitaren als schrijfoppervlak te gebruiken. We willen er na de bruiloft wel snaren opzetten en ze zo maken dat er op gespeeld kan worden, dus dan moeten we voorzichtig zijn met de soort en de lagen verf.

Ik denk dat ik eerst de huidige verf eraf moet schuren, maar dan? Laat ik de gasten met een stift op het pure hout schrijven (uitlopen/onleesbaar?) of moet ik eerst een basis van iets op de gitaren doen? De gitaren zijn nu oranje achtig en ik zou graag meer de wittige kant opgaan.. Het gaat enkel om de voorkant van de gitaren. Eerst de gasten laten schrijven en dan een wittige lak erover heen? Of eerst een witte verf, dan het schrijven en dan een lak? Ik hoop dat iemand mij advies kan geven hierover.. Tis zo'n leuk idee en ik zou graag zien dat het ook lukt =D
Thnx alvast!

Ann-Silva

Rizz
7 januari 2013, 14:46
Ik vind het een leuk idee en bij deze alvast gefeliciteerd!

Als ze niet bespeelbaar hoeven te zijn, kan je misschien een white-wash proberen eerst (wel eerst schuren dan), dan schrijven en dan een paar lagen blanke lak eroverheen. Met zo'n relatief dikke laag lak zal er een stuk minder geluid uitkomen dat sws. Dat oranje is de kleur van het hout (veelal cedar), dus daar doe je niet veel aan..

Je kan ook een paar steelstrings nemen die een spruce bovenblad hebben, dat is van zichzelf witter hout en leent zich misschien meer voor jouw doel..

Misschien is het ook handig je vraag te posten in het zelfbouw gedeelte? Daar zitten de echte experts op lak- en kleurgebied..

dickdekrijger
7 januari 2013, 19:50
Gaaf idee! Wat dacht je van schoolbordverf? :)

JohnLord
7 januari 2013, 20:03
Of je maakt eerst papier van het hout.

da Liks
7 januari 2013, 20:05
Gaaf idee! Wat dacht je van schoolbordverf? :)

dat dat nogal onhandig is omdat je daar met krijt op moet tekenen, en dat is er zo weer af.


AnnSilva, waarom zou je de gitaren eerst schuren? gewoon simpel houden, met marker op de gitaren kliederen. en dan EVT een lak erover die niet reageert met een marker.

AnnSilva
7 januari 2013, 22:05
Klopt dat krijt er snel weer af is, maar schoolbord verf is wel een gaaf idee zeg! Misschien iets voor de achterkant, dan kunnen we de gitaren ook eens omgedraaid ophangen en er ons boodschappenlijstje ophangen..

AnnSilva
7 januari 2013, 22:08
Dankjullie voor de tips, de gitaar eerst verbouwen tot papier en men daarop laten schrijven is helaas niet zo origineel, dus dat wordt m niet. Zal mn vraag ook even posten bij de zelfbouw, goed idee! De reden waarom ik niet gewoon met stift over de lak laat schrijven zoals die nu is, is omdat ik de lak te oranje vind, niet erg mooi. En daarbij zullen er op die manier dubbel zoveel lagen lak op de gitaar zitten en ik weet niet wat dat met het geluid zal doen.. Fijn dat jullie meedenken. Heeft iemand nog meer tips? Altijd welkom!

Jilles
8 januari 2013, 11:26
Ik zou het bovenblad gewoon opschuren, wit lakken, erop schrijven, en blank aflakken. Misschien moet je het geluid dan maar voor lief nemen?
Bovendien geef je ook al aan schoolbordverf en de gitaren als boodschappenlijstje gebruiken goede ideeën vind. Hieruit maak ik op dat het geluid toch niet zo hoog in het vaandel hangt?

pim raaijmakers
8 januari 2013, 22:20
allereerst alvast gefeliciteerd! permanent marker is op lange duur niet echt permanent. deze zal op den duur vervagen. beter is het om een lakmarker te gebruiken. deze zijn wel lichtecht.

veel succes ermee.