PDA

View Full Version : Ontransparante, 'te stevige' drive op podiumvolume (Peavey Valveking 212)



KoenGuitar
6 januari 2013, 18:50
Beste Gitaarnetters,

Zit met een vraag. Als ik met overdrive speel op m'n Valveking zit ik het liefst op een drive-niveau waarmee je in principe bijna clean kan tokkelen maar met een hardere aanslag ook een stevige rock/bluesriff kan spelen (voor solo's gebruik ik dan wel een boost) op m'n 50's Strat. Thuis gaat dat zonder problemen op zo'n eigenlijk veel te grote amp.

M'n volume en m'n drive staan beiden nog onder de 1 (van de 10). De sound is dan, al zeg ik het zelf erg tof en met een delay heb je dan een erg mooie Thomas Blug/David Gilmour achtige sound, grof gezegd.
Echter, wanneer ik live, on stage, speel is praktisch onmogelijk om een mooie gedefinieerde overdrive te krijgen. Het volume gaat dan een stuk omhoog, maar de drive krijg ik simpelweg niet mooi. Of het aan het drivekanaal of aan de definitie van de speakers ligt weet ik niet, dat is ook een deel van de vraag.

Zijn er misschien amp-'kenners' die me kunnen helpen? Is de ValveKing, afgaande op het voorgaande gewoon een amp die teveel gain heeft voor mijn manier van spelen of zou ik de speakers moeten upgraden voor meer definitie? In dat eerste geval zal ik de versterker moeten verkopen en er een meer cleane versterker (JTM, Peavey Classic, H&K Statesman, Fender) voor terughalen.

Ik kan niet teveel experimenteren, ben gehouden aan een studentenbudget, haha.

Mocht iemand me kunnen helpen/van advies kunnen dienen, bedankt!

Vriendelijke groeten,
Koen

the sure thing
6 januari 2013, 21:17
Heb je wel eens geprobeerd om "live" de volumeknop van je gitaar wat terug te draaien?

Pepe
6 januari 2013, 21:43
Live heb je veel minder drive nodig om tot dat huiskamer soundje te komen; je krijgt de extra vervorming van amp en speakers erbij. Als ik mijn Deluxe op 5 zet dan heb ik aan een booster al genoeg om een Gilmour achtige niveau te halen kwa drive. Als ik dan ook nog een drive pedaal zou gebruiken wordt het al snel een brij.
Bedoel je dat?

pasqual
6 januari 2013, 22:03
Het wisselen van speakers gaat je niet opleveren wat jij wil. Deze speakers zijn echt niet slecht. Ik heb zelf in deze versterker 2 Eminence The Governor speakers gehad en dat maakt maar een klein verschil qua voicing maar niet zozeer in respons wat jij bedoelt. Ik denk eigenlijk dat jij vanuit het cleankanaal moet proberen om die sound te krijgen en dan met een overdrive pedaal. Of inderdaad wat hierboven al werd gesuggereerd met de volumeknop van je gitaar.

KoenGuitar
6 januari 2013, 23:45
Bedankt voor de tips, ik neem ze mee! Heb ook van iemand anders al wat tips gehad betreft instelling van de versterker.
Probleem was dus dat ik mijn drive al heel laag had in de huiskamer. Ik ga testen met pedalen en experimenten met de versterker op meer vermogen en minder ohm te laten draaien. Zal ook live met de volumeknop variëren. Binnenkort worden ook de pickups vervangen (was toch al het plan), dan dus weer zoeken naar een toffe tone.

Bedankt!

Bernardduur
7 januari 2013, 10:14
Versterker op minder ohm? Mismatchen?

Chris Winsemius
7 januari 2013, 12:38
Versterker op minder ohm? Mismatchen?

hogere impedantie voor eindbuizen: wordt de klank meestal warmer van en in dit geval ook nog eens minder transparant....

Bijl
8 januari 2013, 09:07
Als draaien aan knopjes echt niet helpt en je hebt nog steeds teveel gain kan je een 12AX7 buisje in de voorversterker vervangen voor een 12AU7 of 12AT7 voor minder gain. De 12AU7 heeft de minste gain. Waarschijnlijk moet je de V1 of V2 positie hebben, kwestie van uitproberen. Kost een tientje ofzo, dus een heel stuk goedkoper dan een overdrive pedaal.

Je gainknop moet je dan verder open draaien voor dezelfde hoeveelheid gain dus je hebt dan meer "speelruimte" en kan je het wat fijner afstellen.


(....)en experimenten met de versterker op meer vermogen en minder ohm te laten draaien(...)

Als je hiermee bedoelt dat je een 8 Ohm cabinet aansluit op de 4 Ohm uitgang bijvoorbeeld, dat vond mijn Peavey 5150 niet zo leuk. Boem! 4 eindbuizen en een trafo aan gort, da's dan 300 euro, dank u. Lijkt me geen best advies. :???:

Rinze
8 januari 2013, 09:13
Ik vermoed dat het drive kanaal van de VK niet echt bedoeld is voor dit soort geluid. Heb er ooit eens een geprobeerd en in mijn herinnering was het drive kanaal vrij stevig qua gain en geluid. Terwijl je eigenlijk meer het Fender-op-het-randje-geluid zoekt als ik het goed begrijp. Denk dat Pasqual een goeie tip heeft met het gebruiken van het cleane kanaal met een lekker pedaaltje ervoor.

arjanb01
8 januari 2013, 10:36
Ik denk dat je een voicing probleem met je amp hebt. Dat randje ga je niet vinden op de VK, tenzij je inderdaad het cleane kanaal pakt met een Fulltone OCD of iets dergelijks ervoor. Is wel de goedkoopste oplossing verwacht ik.
Wanneer je een nieuwe amp kiest moet je waarschijnlijk gaan voor een Fender ampje zoals bijvoorbeeld de blues deluxe of hotrod deville.

vidar
8 januari 2013, 10:56
Hmmm, een fender blues deluxe of hotrod associeer ik niet direct met een warme Gilmour achtige overdrive. Wel met clean blijven op hoog volume en een heule boel bottem end. Dan zou je ook al snel weer met een pedaaltje over het clean kanaal gaan spelen, kan je ook doen op je VK. Ik zou misschien wel inzetten op een ENGL Screamer, kan erg lekker klinken met de gain laag (en hoog), is ongeveer zelfde prijsklasse als je VK en heeft ook nog een prima clean kanaal. Succes!

arjanb01
8 januari 2013, 11:48
Een screamer is nieuw bijna 1100 euro, een VK is de helft goedkoper volgens mij en bakken minder qua bouw en (geluids)kwaliteit.
Sowieso zou een Engl een vooruitgang zijn in je sound, maar zijn wel amps die naar je smaak moeten zijn. Als je gewend aan de sound van de VK ga je de Engl geweldig vinden. Prikt ook heel lekker door de mix op het podium dus superversterker !

JohnLord
8 januari 2013, 12:01
Bovengenoemde versterker is stukken goedkoper te krijgen hoor.

marter544
8 januari 2013, 12:43
Klinkt alsof je toch echt een andere amp nodig bent.. Mijn duit in het zakkie (heb er net ook één): Egnater Tweaker. Geweldig met clean, clean met een randje en low-gain. Tot aan classic rock/vroege heavy metal. Fender én marshall sounds (ongeveer)..

jutter
8 januari 2013, 13:25
http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Koch%20Studiotone/studiotone016_zps8bf03c1c.jpg

arjanb01
8 januari 2013, 14:34
Wil je je Koch Studiotone kwijt, Alex -:)

O ja, een Engl Screamer is tweedehands voor tussen de 500 en 600 euro te krijgen trouwens, geweldige bakkies en 4 kanalen van clean tot heavy lead.

JohnLord
8 januari 2013, 14:41
Koen is gebonde aan een studentenbudget...

Screamer voor 500 is goed te doen, alleen is een Z5 switch (ong. 100euro) wel aan te raden.

hugo123
8 januari 2013, 15:00
Ik heb hetzelfde probleem met mijn AC30, op slaapkamervolume een lekkere sound en op harder volume wordt het bij mij enorm scherp en schel. Heeft iemand misschien een idee? (Toegegeven, beetje topic-kaap maar de strekking is behoorlijk hetzelfde!)

jutter
8 januari 2013, 15:02
Wil je je Koch Studiotone kwijt, Alex -:)

O ja, een Engl Screamer is tweedehands voor tussen de 500 en 600 euro te krijgen trouwens, geweldige bakkies en 4 kanalen van clean tot heavy lead.


No way! Dit ding is heerlijk! Heel mooi clean, hele fijne crunch en stevige rock! Qua voicing is hij ook erg breed; clean blijft clean, crunch gaat van een fenderclean naar een fender met een randje (heerlijk op de neckpup!) en de overdrive gaat van bluesy naar Lukather! Maar je kan hem ook laten klinken als een '60 amp! En denk je dat 20Watt te weinig is om mee op treden? Forget it! Dit ding blaast!

arjanb01
8 januari 2013, 15:16
De studiotone is voor op het podium inderdaad hard zat, mits je rockmuziek maakt. Ik heb hem weggedaan omdat ie op clean hoog volume niet clean bleef, maar een randje kreeg.
Verder zeker een mooie amp die je voor weinig geld tweedehands kan scoren, en zeker meer kwaliteit dan een Peavey valveking.

jutter
8 januari 2013, 15:24
De studiotone is voor op het podium inderdaad hard zat, mits je rockmuziek maakt. Ik heb hem weggedaan omdat ie op clean hoog volume niet clean bleef, maar een randje kreeg.
Verder zeker een mooie amp die je voor weinig geld tweedehands kan scoren, en zeker meer kwaliteit dan een Peavey valveking.

En ik vind hem lekkerder klinken dan een Engl :hide:

JohnLord
8 januari 2013, 15:44
De Engl heeft absoluut meer headroom, 4 voetschakelbare kanalen, voetschakelbare reverb, 2 voetschakelbare mastervolumes en een bruikbare line out. De Engl wint met gemak wat mij betreft. (En ja, ik de Studiotone ook gehad.)

arjanb01
8 januari 2013, 15:47
Die Engl heeft veel meer ballen, veel meer push in het midden en laagmidden. Zit gewoon heel veel druk achter, zeker op de crunch en de lead kanalen. Zowel met stratachtige gitaren als humbucker gitaren en actieve gitaren heel lekker klinkend !
Die 'push' vind ik veel lekkerder dan bij de Koch ST die voor mij wat schel klonk (mede door de el 84 buizen die erin zitten).
Zal ongetwijfeld allemaal smaakgebonden zijn, maar ik was blij dat ik van Kochs verlost was uiteindelijk.
Als de TS een Engl Thunder of Screamer kan scoren 2e hands moet hij dat zeker niet nalaten, heb je ook op slaapkamervolume, dankzij de goeie mastervolume regeling, een hele mooie amp aan !

jutter
8 januari 2013, 17:17
Geinig om te lezen. Ik hou juist niet van de Engl Screamer. Ik vind de Engl juist schel. De andere gitarist van onze band had er één, en hij was blij dat hij hem op een gegeven moment verkocht..... en wij ook!

arjanb01
8 januari 2013, 19:47
Ligt eraan hoe je hem afstelt. Bij een strat moet je de treble iets terugdraaien tot 1/3 en dan heb je gewoon een mooi gebalanceerd geluid.
Bij actieve gitaren en gitaren met humbuckers alle tone regelaars in het midden en er is niks aan het handje.
Heb je je bogner inmiddels verkocht, Alex? Dat je die niet gehouden hebt, en wel die koch, vreemd.....

jutter
8 januari 2013, 20:26
Ligt eraan hoe je hem afstelt. Bij een strat moet je de treble iets terugdraaien tot 1/3 en dan heb je gewoon een mooi gebalanceerd geluid.
Bij actieve gitaren en gitaren met humbuckers alle tone regelaars in het midden en er is niks aan het handje.
Heb je je bogner inmiddels verkocht, Alex? Dat je die niet gehouden hebt, en wel die koch, vreemd.....

Bogner vond ik retegoed maar ook retezwaar! Vandaar! Ik was het gesjouw snel spuugzat! De sound was echt fantastisch, vooral clean. Het OD kanaal is in het begin prachtig maar begon mij al snel te vervelen. Met Koch heb ik dat niet. Daar zijn werkelijk heel veel fantastische sounds uit te halen!

Koch wordt vaak afgedaan om zijn hifi sound. Ik heb daar nog nooit iets van begrepen. De Twintone (2x) die ik had vond ik fantastisch, jouw Multitone vond ik ook fantastisch. De Studiotone vind ik nog mooier! Maar ik heb nog nooit bij alle 4 Koch's die ik gehad heb, kunnen ontdekken dat ze hifi zouden klinken. En qua sound ben ik een miereneuker...........

arjanb01
8 januari 2013, 21:04
Tsja, Kochs zijn eigenzinnige ampjes en je haalt er zeker een bruikbare sound uit. Die bogner shiva's vind ik te wollig, vooral in de drive sounds. Zeker als je live speelt willen ze verzuipen in de mix, iets wat ik vooral merkte bij het 3e kanaal van de multitone die ik gehad heb.
Wat ik belangrijk vind bij een amp is definitie, en toch rondheid en breedte in de drive sounds en dan kom je gauw bij de Duitse amps terecht. Maar ja, mijn oren zijn weer anders dan die van jou.
De ts kan dus enkele opties kiezen:
een engl screamer
een ts achting pedaal over het cleane kanaal van zijn valveking.
een egnater, nog niet gehoord die amps maar moeten ook lekker zijn.

marter544
8 januari 2013, 21:56
Ik heb een Engl Blackmore gehad (verkocht vanwege ook een te lompe sound, en idd miste ik ook de belletjes), screamer wel eens getest en de studiotone staat bij ons bij metro in de oefenruimte.. Uit die amps kies ik toch voor de egnater. Zou ik metal spelen, dan sowieso de blackmore. Screamer is wel een mooi ding, maar vind hem een beetje een platte sound hebben, zonder veel diepte.. Lastig uit te leggen.

vidar
9 januari 2013, 23:38
Screamer is maar een suggestie, maar doet in ieder geval op papier wat jij wilt zonder pedaaltjes. De genoemde Egnater en Koch's doen dat ook. Ik denk dat de belangrijkste boodschap uit de reacties hierboven is: als je echt een betere sound zoekt is het inderdaad wellicht tijd om verder te kijken dan je Valveking, zoals je in je openingspost ook al opperde. In principe zijn vrijwel alle 2 à 3 kanaals combo's tot 50 watt en in de prijsklasse nieuw rond de 1000 euro dan de moeite van het testen waard. Omdat je zegt een mooie (low gain) drive belangrijk te vinden zou ik dan zelf niet zo snel naar Fender kijken (hoewel sommigen, niet ik, erg enthousiast zijn over de super-sonic).

Of het precies doet wat jij wil kun je echt alleen zelf beoordelen, wat niet wil zeggen dat we je niet graag suggesties willen geven.

Een idee om e.e.a. te testen: huur eens met band en al een oefenruimte waar ze wat mooie (liefst niet al te afgeragde) versterkers hebben en vraag of je er 2 of 3 mag vergelijken. Dan kun je gelijk horen hoe het in het bandgeluid klinkt.

KoenGuitar
13 januari 2013, 19:44
Haha, grappig om te zien hoe deze discussie de andere kant opschiet. Ik ga het nog 1 gigje (nou kan dat el even duren want ik ben net een nieuwe band aan het opstarten) proberen met m'n Valveking, mocht ik er gewoon niets tofs uitkrijgen naar mijn smaak dan gaat 'ie op marktplaats. Fenders amps vind ik clean heel tof, maar moet nog kijken of ik de drive veelzijdig genoeg vindt. Misschien dan dus ook maar de Tweaker en dat soort dingen testen.

the sure thing
15 januari 2013, 13:43
(...)
Koch wordt vaak afgedaan om zijn hifi sound. Ik heb daar nog nooit iets van begrepen. De Twintone (2x) die ik had vond ik fantastisch, jouw Multitone vond ik ook fantastisch. De Studiotone vind ik nog mooier! Maar ik heb nog nooit bij alle 4 Koch's die ik gehad heb, kunnen ontdekken dat ze hifi zouden klinken. En qua sound ben ik een miereneuker...........

Met "hi-fi" wordt vaak bedoeld: te netjes, te gemaakt of te steriel. En dat kan ik bij Koch amps toch echt bevestigen. Ik ken de Koch amps goed, maar zou ze zeker als "hi-fi" bestempelen. Om maar eens eenvage term te gebruiken: ik mis een bepaalde dimensie bij Koch. De enige uitzondering vind ik de classic tone.

2 jaar geleden kwam iemand mijn Bogner 2x12 cab kopen. Hij had een studio tone topje mee. Klink erg lekker. Hij wilde ook even op mijn oude Fender Bandmaster topje spelen.... Had ie beter niet kunnen doen :-)

arjanb01
15 januari 2013, 14:04
Hi-fi vind ik te ver gaan aangaande koch. Welke amps ik hi-fi vind klinken zijn de Diezels en de Mesa Boogies (behalve de mark series).
Maar goed, het is allemaal smaak en wat je oortjes zelf horen natuurlijk....
Ondertussen heeft de TS laten weten verder te gaan met de Valveking.