PDA

View Full Version : Spuitcabine gemaakt, makkelijk in te klappen en makkelijk op te bergen…



jerome
6 januari 2013, 17:39
Omdat ik een oud Stratje wil opknappen en regelmatig ook motoronderdelen spuit, heb ik een “inklapbare” verfspuitcabine in elkaar geknutseld.
Mijn garage is niet groot (eigenlijk altijd te klein…) dus als ik de spuitcabine even niet meer nodig heb wil ik het makkelijk uit elkaar kunnen schroeven, in kunnen klappen en makkelijk op kunnen bergen zonder dat het al te veel ruimte inneemt…
Hij werkt perfect! Goede afzuiging, geen last van stof, goed licht en de gitaaronderdelen zijn goed op te hangen en makkelijk te spuiten! :crazyhappy:
Ik dacht, misschien is het leuk en nuttig dat ik een paar foto’s plaats voor forummers die ook met dit idee rondlopen om zelf een spuitcabine te maken…
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/spuitcabine2_zpsd0d7df7e.jpg

jerome
6 januari 2013, 17:41
Mijn vader had nog een paar platen hardboard (5 á 6 mm dik) in de schuur staan.
Hiervan heb ik de achterwand en 2 zijwanden heb gezaagd en deze heb ik aan elkaar bevestigd met 2 pianoscharnieren.
Dit “drieluik” is dus makkelijk in te klappen tot een plat geheel.
De randen heb ik verstevigt met aluminium hoeklijn.
De bodem, ook van hardboard, heb ik verstevigd met wat houten verstevigings-latjes en met kruiskopschroeven bevestigt aan de achterwand/zijwanden. Dus ook makkelijk te de-/monteren.
De “dakplaat”heb ik gezaagd uit 8 mm multiplex en hieraan heb ik een oude afzuigkap geschroefd die ik nog had liggen van onze oude keuken.
Aan de afzuigkap een flexibele slag gemaakt die ik aan kan sluiten op een ventilatierooster in de buitenmuur.
De afzuiging werkt perfect. Ik zet de afzuigventilator zelfs in de laagste stand omdat de afzuigkracht anders zelfs te groot is.

Ook een ophangsysteem in elkaar geknutseld van paar aluminium profielen (een soort gordijnrails) die ik nog had liggen.
Gitaarbody kan je in diverse posities verschuiven en draaien, werkt perfect…
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/2spuitcabinemetophangsysteem2_zps3bfef894.jpg

jerome
6 januari 2013, 17:42
Op het nieuwe filterdoek zat na een aantal keren spuiten al een laagje opgedroogde verf. Dit verfpoeder is makkelijk te verwijderen met de stofzuiger dus het filterdoek hoef ik voorlopig niet te vernieuwen...
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/indespuitcabine_zps7b46cb98.jpg
En oh ja, als lamp heb ik een 300 Watt bouwlamp aan de bovenzijde opgehangen, op zo'n manier dat je geen last hebt van schaduweffecten.
Goed licht is ongeloofbelangrijk als je een gitaartje wil spuiten... ;)

Tabula Rasa
6 januari 2013, 17:46
Geweldig!!!! Zodra ik een schuurtje heb, moet er ook zoiets komen. Deze oplossing is geniaal!

jerome
6 januari 2013, 17:54
Thanx! Gewoon een oude keukenafzuigkap scoren en ff knutselen.... ;)

Cocobolo
6 januari 2013, 18:03
ziet er inderdaad goed uit! Echter voor de zekerheid : je weet dat je eigenlijk een explosievrije afzuigmotor en zelfs explosievrije lampen moet hebben ? Dus niet lampen met starters die vonken geven. Misschien is het allemaal overdreven, maar er hangen wel allemaal dampen als je spuit dus helemaal denkbeeldig is het risico niet. Dus in ieder geval : zet de lampen aan voordat je spuit en laat ze dan ook aan tot de dampen flink weg zijn. En wat die motor betreft, misschien even kijken wat voor soort er in zit.

oknarb180
6 januari 2013, 18:14
Gaaf,

Is een leuke om in het toppic over zelf gebouwde gereedschappen te zetten!
Mooi gemaakt hoor!

vr.gr.

Branko

jerome
16 januari 2013, 22:52
ziet er inderdaad goed uit! Echter voor de zekerheid : je weet dat je eigenlijk een explosievrije afzuigmotor en zelfs explosievrije lampen moet hebben ? Dus niet lampen met starters die vonken geven. Misschien is het allemaal overdreven, maar er hangen wel allemaal dampen als je spuit dus helemaal denkbeeldig is het risico niet. Dus in ieder geval : zet de lampen aan voordat je spuit en laat ze dan ook aan tot de dampen flink weg zijn. En wat die motor betreft, misschien even kijken wat voor soort er in zit.
Ik heb inderdaad de elektromotor van de afzuigkap door mijn schoonpa laten checken (elektra is meer zijn ding) en die motor kan in principe geen vonken geven.
En de bouwlamp is spatwaterdicht dus dat zal ook niet zo'n vaart lopen.
Maar om vonkvorming tijdens spuiten te vermijden zet ik de boel inderdaad eerder aan en pas later, ná het spuiten, weer uit.
Overigens nog bedankt voor het meedenken!!

stijnkenens
17 januari 2013, 11:20
Toch heel goed oppassen.
Ik ben net een aantal meubelen uit een volledig uitgebrande schrijnwerkerij gaan halen ...

Mensen waren aan het spuiten, achteraan. In een apart kot stonden de verwarmingsketels, blijkbaar heeft een vonk toch de spuitnevel doen ontbranden, 's nachts ...

Resultaat: echt alles weg, heel het atelier, hout, machines, dak, muren, enz ...

Allez, ik zeg het maar !



s.

muffstuff
17 januari 2013, 11:33
Toch heel goed oppassen.
Ik ben net een aantal meubelen uit een volledig uitgebrande schrijnwerkerij gaan halen ...

Mensen waren aan het spuiten, achteraan. In een apart kot stonden de verwarmingsketels, blijkbaar heeft een vonk toch de spuitnevel doen ontbranden, 's nachts ...

Resultaat: echt alles weg, heel het atelier, hout, machines, dak, muren, enz ...

Allez, ik zeg het maar !



s.
tering, dus die dampen zijn na x aantal uur nog zo geconcentreerd dat de boel als nog kan ontploffen/ontbranden?

Mdcsusa
17 januari 2013, 12:27
Als je vaak spuit worden de wanden van de cabine steeds dikker (en zwaarder). In de werkplaats gebruikten wij dik bouwplastic tegen dit soort wanden, dan trek je de vellen verf er zo af. Olie werkt ook goed.

Het is niet heel erg noodzakelijk maar werkt erg goed en houdt de boel een beetje schoon.

jerome
17 januari 2013, 17:16
Goeie tip zeg! Dus gewoon een stuk bouwplastic op de bodem zijkanten en nieten!
Of een opengeknipte vuilsniszak bijvoorbeeld, dat zal ook wel werken... ;)

stijnkenens
17 januari 2013, 18:54
tering, dus die dampen zijn na x aantal uur nog zo geconcentreerd dat de boel als nog kan ontploffen/ontbranden?

Niet persé de dampen, maar ook het poeder dat achterblijft.
Zeker nitro, omdat dat eigenlijk hetzelfde is als tnt, of een ander ontploffingsmiddel, maar dan net in een andere verhouding. Dus als je spuit verdwijnt het solvent, en krijg je een poeder dat snel ontbrand !


s.

jerome
19 januari 2013, 21:52
Ik denk dat het gevaar met dat poeder wel meevalt.
Dat poeder blijft voor 99% in het filtermateriaal van de afzuigkap zitten.
En de motor zit pas na het filtermateriaal en zoals ik al schreef, het is een elektromotor die geen vonken geeft... Het gaat richting EX motor (explosievrije elektromotor).
En ik heb een waterdichte lamp gemonteerd en daar kan geen poeder inkomen.
En de dampen zijn zo snel afgezogen dat dat ook weinig gevaar meer oplevert...

Jorikm
21 januari 2013, 18:00
Het beste ga je hiervoor naar een schadeherstel-bedrijf en haal je plastic wat ze gebruiken om auto's af te dekken tijdens het spuiten van kleurlak/blanke lak. Niet die ze gebruiken voor de grondlak!

Voordeel van dit plastic is dat de lak er goed op hecht en blijft hechten. Met bouwplastic en plastic dat ze gebruiken voor het zetten van grondlak komt het nogal eens voor dat de opgedroogde lak die er op zit er ineens afbladdert/waait, omdat de lak hier niet op hecht. Die schilfers wil je niet op je versgespoten werkstuk hebben lijkt mij ;)

Jorik.

jerome
21 januari 2013, 23:30
Ja dat is ook weer waar, niet aan gedacht!
Bedankt voor de tip Jorik!

Nu moet ik eerlijk zeggen dat er sowieso weinig verf aan de wanden blijft kleven.
De afzuigkap werkt namelijk heel erg goed.
Als ik klaar ben met spuiten dan zuig ik met een stofzuiger het losse poeder van van de afzuigkap/filtermateriaal en het relatief weinige poeder van de wanden en bodem van de spuitcabine. 5 minuutjes werk en dan is eigenlijk alles weer schoon...