PDA

View Full Version : Koch Pedaltone



tnijland
6 januari 2013, 01:03
Ik heb onlangs vanuit onvrede met modeling voor een komend project een Koch Pedaltone gekocht. Boven verwachting ben ik echt aangenaam verrast over de kwaliteit en bruikbaarheid van dit pedaal. In combinatie met een Zoom G3 en een Roland KC880 biedt het namelijk een overtuigende sound die je niet zou verwachten van een dergelijke set.

De Koch biedt een rafelige vervorming die heel puur is en in combinatie met een goede delay ook erg mooi klinkt. Ik wil vanuit dit forum Dolf Koch dan ook een compliment geven voor het ontwerp van deze unit.

Ik weet niet of er anderen zijn die de Pedaltone hebben.Er schijnt zelfs een 2e versie uit te zijn...

dml
6 januari 2013, 01:33
Welkom bij de club van illustere Pedaltone-gebruikers. Heb er al jaren eentje, repeteer er mee (over een Behringer B212D, blaast als een gekke!!) en gaat altijd als backup mee. Onze zanger/gitarist heeft er sinds kort ook één, laat tegenwoordig zijn Marshall-setje thuis en prikt de Pedaltone direct in op de PA.

peter_heijnen
6 januari 2013, 09:42
Ik heb de eerste versie lang gehad. Prima ding -behalve het piepen in kanaal 3- maar ook weggedaan uiteindelijk. Fijn dat je tevreden bent Theo.

Midwolda
6 januari 2013, 09:58
Heb 'm ook even gehad, maar ik kon er niet zoveel mee dus die was snel weer weg.
Veel te veel gain, vond het niet mooi, slecht regelbaar, klopte niet met mijn setup, te grote bak.
Maar ik kan me indenken dat het voor sommige studio- of podium-gitaristen wel goed werkt.

tnijland
6 januari 2013, 11:25
Het grappige is dat ik oorspronkelijk helemaal niet naar een Pedaltone zoct. Ik wilde een Zoom G3 proberen die ik samen met mijn synth over een stereo PA versterker wilde gebruiken. Ik wilde graag de versterker sectie voor synth & gitaar combineren om teveel sjouwwerk te vermijden.

Nu is mijn hoofdinstrument gitaar en daar stel ik dus ook de hoogste eisen aan. Het liefst had ik een goed en betaalbaar modeling apparaat al verpakt in een bruikbare floorcontroller. Ik ben daarna naar Musik Produktiv Duitsland gegaan en heb goed de tijd genomen om een groot aantal effectpedalen uit te proberen. Mijn conclusie was: alle multi-effectpedalen falen i.m.o. toch wanneer het op een goede vloeibare clean, crunch of lead sound aankomt die met de plectrum aanslag werken. De Zoom G3 kwam overigens wel goed uit de beoordeling m.b.t. effecten en zijn lage prijs.

Omdat mijn synth ook over de versterker set moet heb ik daar ook aandacht aan besteed. Ik merkte na wat experimenteren dat een keyboard combo Roland KC880 met 2x12" (+ 2x2" hoorn) redelijk goed samenwerkt met gitaarmodeling maar ook synth sound redelijk goed weergeeft. Actieve monitoren comprimeren de gitaarsound kennelijk toch teveel (was wel een leermomentje).

Vanuit de redenatie dat de preamp het meest van invloed is op de basis klanken heb ik daarna besloten om toch eens te gaan zoeken naar een goede bruikbare buizen preamp en kwam zodoende op de Koch Pedaltone terecht. Daarom hier een review:

Clean: Kanaal 1 (CH1) levert een cleane basissound die erg goed is en een mooie volle body heeft. Met de CH1-enhanced schakelaar ingedrukt wordt het heel subtiel omgezet naar een country twang sound. Met de solo/rhythm schakelaar ingedrukt wordt alles nog voller en ook ronder. Verder zit er nog een power amp schakeling in waarmee je een 0.5 watt eindtrap oversturing kunt toevoegen aan je sound die resulteert in een lekkere marshall achtige rafel. Eind resultaat is dus 4 bruikbare clean sounds, rechtstreeks te verkrijgen onder 4 voetschakelaars.

Crunch/Lead: Kanaal 2 (CH2) is een overdrive die erg goed als crunch is in te stellen. Ik heb bewust weinig drive (60%) op dit kanaal gezet omdat ik hou van een strakke rock-sound). De truuk is namelijk dat de CH2-Boost schakelaar een extra gain stage aan dit kanaal toevoegt en daardoor een mooie en volle lead/solo sound oplevert. Als het overdrive kanaal al te voluit staat voegt de boost weinig meer toe. De power amp voegt wat meer bite toe waardoor je een meer klasse A versterker sound krijgt. Ten slotte geeft de solo/rythem schakelaar het geheel meer volume en mixt zowel clean als vervormd samen tot een nog rondere tone.

Omdat alles met elkaar samenwerkt (net als bij een Mesa Boogie) kostte het me wel wat tijd om alles qua volume en sound op elkaar af te stemmen. Maar het eindresultaat mag er zijn: een ware high-end sound d.m.v. een low-budget investering en dat over een keyboard amp (met ingebouwde mixer) waar ik ook mijn synth in kan mixen.

whoosh
6 januari 2013, 17:21
Ik heb er ook eentje sinds een maandje of 2. Ik heb jaren (lees: zeker 15 jaar) alleen modelling gebruikt omdat ik toch niet meer live speelde. Van een Zoom via een Behringer V-Amp naar GuitarRig 3,4 en 5. Het hele modelling gebeuren begon me op een gegeven moment toch wat te irriteren dus ben ik, ondanks dat ik nog steeds alleen thuis wat deed, toch weer overgestapt naar echte versterkers en pedalen.

De Koch was mijn laatste aanschaf, ideaal voor thuis, ik laat de versterker dan gewoon achterwege en prik de Pedaltone in mijn audiointerface. Ondertussen ben ik ook weer in een band gaan spelen, en daar gaat hij naar de fx return van mijn Mesa (waar ik dus alleen de poweramp van gebruik) en naar de PA.

Qua geluid klopt het helemaal, ik ben er dik tevreden mee.

Ik heb de tweede versie van de eerste uitvoering, dus de piepfout zit er niet in.

alfred
11 maart 2013, 13:26
Het grappige is dat ik oorspronkelijk helemaal niet naar een Pedaltone zoct. Ik wilde een Zoom G3 proberen die ik samen met mijn synth over een stereo PA versterker wilde gebruiken. Ik wilde graag de versterker sectie voor synth & gitaar combineren om teveel sjouwwerk te vermijden.

Nu is mijn hoofdinstrument gitaar en daar stel ik dus ook de hoogste eisen aan. Het liefst had ik een goed en betaalbaar modeling apparaat al verpakt in een bruikbare floorcontroller. Ik ben daarna naar Musik Produktiv Duitsland gegaan en heb goed de tijd genomen om een groot aantal effectpedalen uit te proberen. Mijn conclusie was: alle multi-effectpedalen falen i.m.o. toch wanneer het op een goede vloeibare clean, crunch of lead sound aankomt die met de plectrum aanslag werken. De Zoom G3 kwam overigens wel goed uit de beoordeling m.b.t. effecten en zijn lage prijs.

Omdat mijn synth ook over de versterker set moet heb ik daar ook aandacht aan besteed. Ik merkte na wat experimenteren dat een keyboard combo Roland KC880 met 2x12" (+ 2x2" hoorn) redelijk goed samenwerkt met gitaarmodeling maar ook synth sound redelijk goed weergeeft. Actieve monitoren comprimeren de gitaarsound kennelijk toch teveel (was wel een leermomentje).

Vanuit de redenatie dat de preamp het meest van invloed is op de basis klanken heb ik daarna besloten om toch eens te gaan zoeken naar een goede bruikbare buizen preamp en kwam zodoende op de Koch Pedaltone terecht. Daarom hier een review:

Clean: Kanaal 1 (CH1) levert een cleane basissound die erg goed is en een mooie volle body heeft. Met de CH1-enhanced schakelaar ingedrukt wordt het heel subtiel omgezet naar een country twang sound. Met de solo/rhythm schakelaar ingedrukt wordt alles nog voller en ook ronder. Verder zit er nog een power amp schakeling in waarmee je een 0.5 watt eindtrap oversturing kunt toevoegen aan je sound die resulteert in een lekkere marshall achtige rafel. Eind resultaat is dus 4 bruikbare clean sounds, rechtstreeks te verkrijgen onder 4 voetschakelaars.

Crunch/Lead: Kanaal 2 (CH2) is een overdrive die erg goed als crunch is in te stellen. Ik heb bewust weinig drive (60%) op dit kanaal gezet omdat ik hou van een strakke rock-sound). De truuk is namelijk dat de CH2-Boost schakelaar een extra gain stage aan dit kanaal toevoegt en daardoor een mooie en volle lead/solo sound oplevert. Als het overdrive kanaal al te voluit staat voegt de boost weinig meer toe. De power amp voegt wat meer bite toe waardoor je een meer klasse A versterker sound krijgt. Ten slotte geeft de solo/rythem schakelaar het geheel meer volume en mixt zowel clean als vervormd samen tot een nog rondere tone.

Omdat alles met elkaar samenwerkt (net als bij een Mesa Boogie) kostte het me wel wat tijd om alles qua volume en sound op elkaar af te stemmen. Maar het eindresultaat mag er zijn: een ware high-end sound d.m.v. een low-budget investering en dat over een keyboard amp (met ingebouwde mixer) waar ik ook mijn synth in kan mixen.

Bevalt de Pedaltone nog steeds ?
Is het overstuurde geluid ook goed via de Speakersimulator?, is dit fizzy ?

MarkS
15 oktober 2013, 17:30
Schopje & Dumb Ass question maybe.
Is de 0.5W poweramp in de Pedaltone ook echt te gebruiken als poweramp, zoals de 1W amp in de Engl 530? Of dient deze puur om de pre-amp kanalen wat op te leuken met eindbuisvervorming?

Rinze
16 oktober 2013, 10:26
De poweramp is puur om eindtrapvervorming te simuleren, kan dus niet gebruikt worden om speakers aan te sturen.

Als ik de filmpjes op youtube van de Pedaltone zo bekijk dan zie ik eigenlijk alleen overtuigende dingen op clean- tot crunch-gebied. De filmpjes met meer vervorming zijn ruk, zoals gewoonlijk doordat mensen hun gear willen showen maar blijkbaar niet snappen dat filmpjes met kutgeluid nergens op slaan als demo :???: Mijn vraag omtrent de Pedaltone is dan ook: is er een goeie stevige vervorming uit te halen, liefst Marshall-achtig, zeg maar van vette hardrock tot en met harde metal?

MarkS
16 oktober 2013, 12:28
OK, thx mbt eindbuizen.

Heb wel eens op een 20W Studiotone gespeeld. Vervorming is zeker stevig, maar niet echt Marshall-achtig in mijn herinnering. Wat strakker, meer compressed, vloeiender. Maar zeker niet verkeerd.

arjanb01
16 oktober 2013, 12:34
Metal ga je niet uit de pedaltone halen. Heb zowel een Studiotone als een Multitone gehad en hoe meer gain hoe slechter hij door de mix gaat prikken. Voor metal zou ik met een extra pedaaltje werken die je aansluit op de pedaltone. Zijn genoeg alternatieven voor.
Koch is sterk in clean, crunch en medium gain sounds voor rock en daarmee houdt het op.