PDA

View Full Version : Hoe snaren monteren op twaalfsnarige gitaar met slotted headstock?



BamBuFan1
6 januari 2013, 00:06
Geacht panel,

Ik heb een tijdje terug een prachtige, ietwat verwaarloosde twaalfsnarige Suzuki Three's op de kop getikt. Ik ben nu bezig om er een nieuwe topkam voor te maken en daarbij stuit ik op het volgende probleem:

Hoe monteer ik in vredesnaam de snaren? Ik heb op het net wat foto's van slotted headstocks opgezocht, maar daarbij zit het snaargat steeds netjes in het midden van de as, zoals hier:

http://i89.photobucket.com/albums/k206/Bambufan/Standaard12stringheadstock.jpg

De Suzuki heeft echter twee(!) gaten per as: eentje links en eentje rechts.

http://i89.photobucket.com/albums/k206/Bambufan/Slottedheadstock.jpg

Nu zit ik met twee vragen:
1. Geldt er voor een as met twee gaten een andere methode van monteren dan bij een headstock met de één asgat in het midden (moet de snaar bv door beide gaten)?
2. Wat is de juiste volgorde van monteren aan de assen zodat de snaren elkaar niet in de weg gaan zitten? De volgorde zoals in foto1? Ik zou immers ook door voor het linker of rechtergat te kiezen de loop van de snaren van topkam tot as kunnen beïnvloeden.

Iemand een idee?

budje
6 januari 2013, 00:24
de snaarvolgorde van foto 1 is prima, en ik denk dat dat tweede gaatje er puur zit om het snaaruiteinde er nog een keer doorheen te halen, om slippen tegen te gaan.

BamBuFan1
6 januari 2013, 01:34
de snaarvolgorde van foto 1 is prima, en ik denk dat dat tweede gaatje er puur zit om het snaaruiteinde er nog een keer doorheen te halen, om slippen tegen te gaan.

Je bedoelt deze methode (http://frets.com/FretsPages/Musician/Guitar/Setup/SteelStrings/Stringing/slotheadstr1.html) van monteren, maar dan eerst de snaar door allebei de gaten halen voordat ik de knoop aanleg?

stijnkenens
6 januari 2013, 09:49
@ bambufan: zo doe ik het ook, dat is een simpele en snelle manier om snaren op te leggen.
2x door hetzelfde gaatje, of door nog eens door een ander gat, is voor mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn. Als je het fatsoenlijk doet, gaan snaren niet slippen.

Volgens mij zijn dat stemmechanieken voor dubbel gebruik: slotted en solid-peghead.

Wat ik mij herinner van 12 snarigen is: de snaren zitten altijd in elkaars weg, gewoon omwille van het ontwerp.
Gebruik gewoon de gaatjes die jou het beste uitkomen.



s.

Harald
6 januari 2013, 10:10
Niet twee keer door hetzelfde gat. Levert vooral ellende met snaren wisselen op. Die twee gaten geven je gewoon een keuze. Mechanieken aan de kant van de frets de buitenste gebruiken, en dan naar het eind van de kop toe de binnenste gebruiken. Daarmee voorkom je zo veel mogelijk dat de snaren kruisen op de kop.

Slotted headstocks zien er gaaf uit, maar ze maken het snaren verwisselen er niet sneller op.

zoon van Piet
7 januari 2013, 10:35
Een keer gedaan, 12 snaren in zo'n ding frotten.. :(
word je niet blij van! :)

Stijn heeft volgens mij gelijk: die gaten zijn voor slotted resp normale heads. Een keer doorhalen moet genoeg zijn. En op een slotkoppie zou ik alle snaareinden direct afknippen, omdat die sprieten wel een bij een andere snaar mee willen gaan draaien en dan is het einde zoek.