PDA

View Full Version : NAD: Blackstar HT Club 40



pasqual
5 januari 2013, 00:18
Vandaag met m'n Laney VC 30 112 naar Maaseik ( LL Music ) gereden ( Vlakbij de grens over... ) om eens wat versterkertjes uit te proberen. Ik heb hier een jaar of 15 geleden eens een Fender Performer gekocht en dat bracht mij weer bij deze winkel. De eigenaar was nog steeds vriendelijk en zag er wat ouder uit. Ik ben ook wat ouder geworden, alleen zie je dat aan mij niet:hide:. Anyway, mijn oog viel op een Blackstar HT 40. Ik heb geen ervaring met dit merk maar heb er hier wel redelijk wat over gelezen en was dan ook nieuwsgierig. Ik heb 'm meteen ingeplugd met een stratje en heb er een dik kwartier op gespeeld en was vrijwel meteen enthousiast.
Ik ben daarna even gaan praten over eventuele inruil en hij kwam tot een aantrekkelijke inruil prijs en toen was de deal snel geklonken. Ik heb de Blackstar meteen naar de oefenruimte vervoerd en er even op oorlogssterkte mee gespeeld met diverse effecten aangesloten en gelukkig nog steeds enthousiast! Ik heb er wel daarna een andere ( in mijn oren een betere ) speaker ( Eminence The Governor ) in gezet en een Beamblocker.
Nog meer ervaringen?

arcane
5 januari 2013, 00:24
Gefeliciteerd!

Met deze heb ik geen ervaring, wel met de ht-5 combo. Daar zit een lekker geluid in. Enig idee of ze een beetje het zelfde geluid hebben?

pasqual
5 januari 2013, 00:26
Goeie vraag! Ik zou denken van wel, qua voicing in ieder geval. Clean zal wel een ander verhaal zijn omdat een HT5 eerder zal gaan vervormen lijkt mij?

arcane
5 januari 2013, 00:38
Goeie vraag! Ik zou denken van wel, qua voicing in ieder geval. Clean zal wel een ander verhaal zijn omdat een HT5 eerder zal gaan vervormen lijkt mij?

Dat lijkt me ook. met een hb vervormt het wel een heel stuk sneller dan bij sc, dan blijft het toch vrij lang clean.

pasqual
6 januari 2013, 22:09
Vanavond gerepeteerd en meteen kunnen horen of deze versterker ook in een bandsetting overeind blijft. En dat blijft ie! Het is even zoeken met de verschillende voicing instellingen, zowel het clean als het gain kanaal maar dan klinkt ie erg lekker. De versterker heeft wel een erg "middy" karakter wat betekent dat de Mid bijna helemaal teruggedraaid staat ( op 9 uur ). Ik heb al ergens gelezen dat een EQ-pedaaltje in de effectsloop wonderen doet bij deze amp. Na verloop van tijd ga ik eens kijken voor een mooi 112 cabje voor erbij. Misschien zo'n leeg Palmer cabje dat Musicstore aanbied voor 89.- euro. Ik weet niet of het wat is?

Mr. Dynamite
6 januari 2013, 22:47
Gefeliciteerd met je nieuwe amp, best vette dingen die blackstars :ok:
En beamblockers zijn lekker!

Over die kastjes, wel mooi spul maar de baffle bijvoorbeeld is van MDF en kast zelf van spaanplaat.. niet mijn eerste keuze.
Heb ze nog nooit gehoord, misschien klinkt het wel gewoon goed maar meestal word er wel multiplex gebruikt voor dit soort doeleinden.

pasqual
6 januari 2013, 23:28
Ach ja, zo zijn er versterkers waarvan de kast van berkenhout is gemaakt en die klinken nergens naar:ok:. Ik denk niet dat het zo enorm veel zal uitmaken. Wat wel uitmaakt is hoe de kast is gemaakt qua grootte ( inhoud ), plaatsing van de speaker, de speaker zelf en of de achterkant is gesloten of half of helemaal open. De kast van deze versterker is bijna helemaal dicht en van mij had ie wel een gedeelte open mogen zijn vanwege een iets minder bassig geluid.

pasqual
7 januari 2013, 06:04
Ik heb gisterenavond een stukje repetitie gefilmd met de Blackstar ( instrumentaal ):

http://www.youtube.com/watch?v=Cw_4KlWkw8g

LRS
8 januari 2013, 13:40
Vanavond gerepeteerd en meteen kunnen horen of deze versterker ook in een bandsetting overeind blijft. En dat blijft ie! Het is even zoeken met de verschillende voicing instellingen, zowel het clean als het gain kanaal maar dan klinkt ie erg lekker. De versterker heeft wel een erg "middy" karakter wat betekent dat de Mid bijna helemaal teruggedraaid staat ( op 9 uur ). Ik heb al ergens gelezen dat een EQ-pedaaltje in de effectsloop wonderen doet bij deze amp. Na verloop van tijd ga ik eens kijken voor een mooi 112 cabje voor erbij. Misschien zo'n leeg Palmer cabje dat Musicstore aanbied voor 89.- euro. Ik weet niet of het wat is?

Mijn HT-5 vond ik ook veel te veel aanwezig in het middengebied. Heb de speakers van de cabs destijds omgewisseld voor Fender achtige Eminence speakers met een tikje mid-scoop. Ik wil em nu nooit meer kwijt :-)

guitarguru
8 januari 2013, 16:52
Klinkt lekker man. Toffe amp lijkt me. Kan mijn 92'er Tele ruilen tegen een HT Stage 60. Durf nie zo eigenlijk... Maar op YT klinkt ook die erg goed. Kijk maar es naar de Paul Rose band.

marter544
8 januari 2013, 19:20
Zoveel mensen zoveel smaken.. Heb er een tijdje geleden één getest, de HT-20 head op bijbehorende cab, maar ik vond het helemaal niks; terwijl ie op jouw filmpje wel erg goed klinkt.

pasqual
8 januari 2013, 20:33
Over het teveel aan "mid" in het geluid is al het een en ander geroepen. Ik was van plan om het achterpaneel te verwijderen om te luisteren of dat het karakter ten goede veranderd. Het achterpaneel sluit de kast voor een groot gedeelte af namelijk. Iemand hier goeie ervaring mee?

LRS
9 januari 2013, 07:11
Over het teveel aan "mid" in het geluid is al het een en ander geroepen. Ik was van plan om het achterpaneel te verwijderen om te luisteren of dat het karakter ten goede veranderd. Het achterpaneel sluit de kast voor een groot gedeelte af namelijk. Iemand hier goeie ervaring mee?

Ik heb behalve de speakers vervangen van de 2x 10" cabs, deze cabs ook half open gemaakt. Nou zijn dat twee veranderingen tegelijkertijd, dus is het misschien wat lastig aan te geven welke verandering het grootste effect heeft... feit blijft wel dat in mijn beleving de overdreven mids weg zijn (meer gebalanceerd) en de half open cabs zorgen voor iets ruimtelijker (minder geprojecteerd als je wil) geluid. Mocht je in de buurt wonen, ben je altijd welkom om het resultaat te testen. Als je niet in de buurt woont trouwens ook ;-) Ik zit ruwweg tussen Den Haag en Rotterdam in.

<edit> zie dat je in Zuid Limburg woont. Neem jij vlaai mee? ;-)

pasqual
9 januari 2013, 09:32
Bedankt voor het aanbod maar tussen Rotterdam en Den Haag is een beetje ver voor een cab te luisteren. En daarbij, de vlaai is op:B
Ik ga het achterpaneel eens losschroeven en luisteren of mij dit bevalt.

Meneer I.
9 januari 2013, 17:42
Ik heb destijds de backplate 2/3 open gemaakt en de speaker vervangen voor een classic lead. Resulteerde in een meer open en dynamische sound, en wat minder boomy en minder gefocust geluid.

Maar inderdaad de backplate eraf schroeven geeft al een indicatie. Je kunt ook nog wat experimenteren met preampbuisjes, de speaker kan altijd nog.

Verstuurd van mijn HTC One V met Tapatalk

pasqual
9 januari 2013, 22:03
Bedankt Iwan, dat boomy geluid mag inderdaad minder. Na zondag weet ik het want dan repeteer ik pas weer. Ik heb namelijk de Blackstar niet thuis maar in de oefenruimte. Ik ben benieuwd. Ik had trouwens de speaker al vervangen voor een Eminence.

Speeddemon
12 januari 2013, 12:00
Zoveel mensen zoveel smaken.. Heb er een tijdje geleden één getest, de HT-20 head op bijbehorende cab, maar ik vond het helemaal niks; terwijl ie op jouw filmpje wel erg goed klinkt.
Toevallig zat ik met een vriend vorige week zaterdag de HT-50 Club (head versie van de HT-40) te testen, samen met de HT-40 combo én de HT-20 head. Die HT-20 is idd de zwakste van de 3; heel erg middy en vintage voiced, wat je er niet of nauwelijks uitkrijgt, terwijl de HT-40/50 veel breder inzetbaar is. De voicing switches maken ook alle verschil, veel meer nog dan die ISF knop; en de voicing switches zitten niet op de HT-20. Zelfs icm een Orange closed back 2x12 cab kreeg je die HT-20 niet echt vet.
Nou moet ik eerlijkheidshalve wel vermelden dat we (ik en m'n maat) allebei vonden dat de HT-40/50 iets meer diep-laag zou mogen hebben; dan was ie helemaal af geweest. De tone-control van het cleane kanaal was ook zeer goed qua range. In de minimale stand werd ie wel dof/donkerder, maar niet onbruikbaar. We testten met een USA HSS Fender Strat; je kon er ook geweldige bluesy sounds uit halen.
Als iemand een mod weet om dat laag/sub-laag in een HT-50 head op te krikken, overweeg ik 'm nog wel voor d'r bij. De galm klinkt ook super in "Dark" modus, of ie nou digitaal is of niet. Bruikbare sounds en een goeie 'feel', daar gaat 't om.

By the way, wat the HT-5 betreft, ik heb een keer een schema daarvan gezien; ik verbaasde me dat dat ding nog als buizenversterker verkocht mag worden. Meer IC's en torren dan een Line6 Pod bijna... :dontgeti:

JohnLord
12 januari 2013, 12:03
By the way, wat the HT-5 betreft, ik heb een keer een schema daarvan gezien; ik verbaasde me dat dat ding nog als buizenversterker verkocht mag worden. Meer IC's en torren dan een Line6 Pod bijna... :dontgeti:



Bruikbare sounds en een goeie 'feel', daar gaat 't om.

Speeddemon
12 januari 2013, 12:25
Bruikbare sounds en een goeie 'feel', daar gaat 't om.
Dát hoor je mij ook niet ontkennen; ik heb nog nooit op een HT-5 gespeeld. Waar het mij om ging is dat dat ding als een buizenamp verkocht wordt... Goed lezen. :soinnocent: :strat:

kunk
12 januari 2013, 13:52
Dát hoor je mij ook niet ontkennen; ik heb nog nooit op een HT-5 gespeeld. Waar het mij om ging is dat dat ding als een buizenamp verkocht wordt... Goed lezen. :soinnocent: :strat:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IPKFON8N-D.jpg

Beetje veel gelijk heb je wel .:ok:

pasqual
13 januari 2013, 21:51
Vanavond weer gerepeteerd en van tevoren het achterpaneel er van af gehaald. Ik vind het echt een enorme verbetering! Het "middy" karakter is veel minder en beheersbaar geworden en veel opener/breder. Ik ga nu het achterpaneel gewoon weglaten m.u.v. een rand van een 5 cm aan de onderkant, puur cosmetisch.