PDA

View Full Version : Nieuwe demo song van mijn noiserockband



titzenpitzer
4 januari 2013, 16:18
Hoi!

Een paar dagen geleden heb ik samen met de twee andere meisjes van mijn band een van onze nieuwe liedjes opgenomen. We zijn stilaan wat aan het veranderen van genre en het enthousiasme is groot.

Omdat ons budget grote uitgaven aan interfaces etc, niet toelaat, hebben we geprobeerd alles op te nemen met eigen middelen. Mijn Edirol FA66, een SM57 en SM58, een drumkickmicro van Superlux en twee Behringer condensator microfoons. En een badhanddoek.

We hebben de drums opgenomen met een 'room mic', en daarna de kick en snare nog eens apart. Dit haalde de drive wat uit het lied maar we hadden qua logistiek geen andere keuze.

Iemand tips hoe je beter gebruik kan maken van een room mic (vooral om op die manier drums op te nemen)?

Dit is het resultaat!

https://soundcloud.com/sodaskye/if-you-can-put-it-on-your-face

Duhsjaak
5 januari 2013, 10:39
Hi T
Effe korte reactie.
Ik mag iemand helpen verhuizen vandaag. Dat gaat stukken relaxter als je net SodaSkye en People who know voor je kiezen hebt gehad.
Als ik met een debiele grijns op mijn kop kasten aan het demonteren ben, weet je hoe dat komt.
Ik ga nog wel een keer luisteren. Alleen stel ik voor effe wat aan de titel te doen. Daar deed je het om hè rotzak?
Vriendelijke groet, Gus

jasses
9 januari 2013, 09:23
Aloha titz,

ik heb tot nu toe alles wat ik van je heb gehoord al leuk gevonden, en dit is het meest aanstekelijke en blijft lekker hangen (misschien ook het eenvoudigste...). Laptopspeakers zijn niet de beste referentie om iets over het geluid te zeggen, maar het lijkt wel lekker (vuil) te klinken.
Fijn werk!

Rens Buursen
9 januari 2013, 21:03
Ik kan niks zinnigs zeggen over opname methodes maar ik vind het lekker klinken!

Ace 1.15.19
10 januari 2013, 00:44
Het is totaal niet mijn smaak maar wat in ieder geval duidelijk te horen is, is dat jullie er vol gas voor gaan! Klinkt erg motiverend en jullie houden je niet in. Chapeau for that!

Wat betreft de opnametechnieken moet ik ook passen, helaas.

Stratman70
10 januari 2013, 12:51
Ik vind de opname niet eens zo tegenvallen. Totdat de zang begon moest ik heel even aan werk denken waarin John Paul Jones is betrokken. Het zou bijna door hem geproduceerd kunnen zijn en dat is een compliment!
Led Zeppelin en Them Crooked Vultures hoor ik er wat in en dan later wordt het bijna wat psychedelisch Beatles-achtig.
Nou als zulke namen bij me opkomen, dan moet het wel goed zijn.
De zang in het eerste stuk kan me totaal niet boeien eerlijk gezegd, maar bij het tweede stuk vind ik het dan weer geweldig!

Oh nee... tweede stuk blijkt al het volgende nummer te zijn That's All For Everyone... gaaf hoor! Heerlijk nummer dat!

titzenpitzer
10 januari 2013, 14:03
Dank voor de commentaar!

Dat Them Crooked Vultures erin verweven zijn zal ik nooit ontkennen, nochtans ben ik niet zo'n grote fan van deze band. Ik heb het nummer gevonden door te prutsen met mijn whammy DT (dat valt te horen) tijdens een avondje TCV-liedjes-leren, gewoon, omdat Josh zijn gitaartechniek me altijd al heeft gefascineerd.

We hebben net de drums en bas opgenomen voor een volgend nummer, maar dit op een compleet andere manier, hopelijk komt het wat in orde. Waar ik schrik voor had was dat de drums in andere mensen hun oren compleet wegvielen of te roomie klonken.

titzenpitzer
16 januari 2013, 14:57
En hups, nog eentje!

https://soundcloud.com/sodaskye/the-diamond-in-the-mouth-of-a

Vanavond drums opnemen van..nog eentje!

Han S
16 januari 2013, 15:23
Ik vind dit wel leuk hoor en beter dan wat ik laatst uit een studio hoorde komen. Natuurlijk kan het altijd beter, maar het knalt wel en daar gaat het om. In wat voor ruimte neem je de drums op? En doe je dat dan met drums alleen? Of doe je bijvoorbeeld de bas en de gitaar tegelijk er bij?

En persoonlijk zou ik minder galm op de vocalen zetten, maar dat is smaak.

titzenpitzer
16 januari 2013, 15:32
Bedankt voor je reactie en leuke vragen (om te beantwoorden ;) )

De eerste song is opgenomen met een behringer B1, opgesteld op iets van een hoogte van 150cm in de hoek van het hok, waar tevens een dik tapijt is omhoog gehangen (zodat de hoek wordt afgerond, zeg maar). Omdat ik maar twee ingangen heb op mijn interface hebben we tegelijk de baskick opgenomen. Daarna de snare apart.

Bij 'I found a diamond...' hebben we twee behringers gebruikt, eentje voor de drums (onder de cymbalen), eentje erachter/erboven. Daarna snare en kick apart. Was uiteindelijk helemaal geen goed idee, vooral omdat de afzonderlijke kick en snare helemaal niet overeenkwamen met de room. 't Moest snel gaan, en ja...haast en spoed...

Gitaar, bas en vocalen worden allemaal op een andere dag gedaan.

Grappig dat je dat zegt van die galm; net voor ik de track ging exporten heb ik, nogal impulsief, de reverb-effectjes VOOR de saturator gezet, waardoor de galm enorm naar voor wordt gedrukt. Misschien beter niet gedaan, haha, maar ik hou wel van veel galm :)

Han S
16 januari 2013, 15:52
Eigenlijk moet je drums in een keer opnemen, later kick en/of snare gaat niet goed komen en als je maar twee inputs hebt regel je een klein mengpaneeltje voor een paar tientjes en je maakt een mix van de drums en stuurt die naar twee sporen. Als je naar Buddy Holly luistert of naar Fats Domino, The Shadows en al die oude meuk uit de jaren 50 dan moet je beseffen dat ze toen maar één spoor hadden.

Als je drums opneemt in een goed klinkende ruimte moet je eens proberen met een echte stereo plaatsing van twee microfoons. ORTF klinkt heel realistisch en is een plaatsing van twee microfoons onder een hoek van 110 graden met de kapsels 17 cm uit elkaar. Ik zet ze wel eens voor het drumstel en richt ze op de tegenoverliggende muur.

Lekker bezig man!

titzenpitzer
16 januari 2013, 16:03
Enorm bedankt voor de tips! Ik ga vanavond, samen met de drummer, nog wat prutsen. We gebruiken een klein (maar goed) mengpaneeltje, I'll give it a shot. Nog nooit aan gedacht om het zo te doen, eigenlijk!

We nemen trouwens op in een verschrikkelijke ruimte :( met zo'n kille slapback-galm en TL-lichten die door het minste geluid mee gaan trillen. Ach. We proberen het te bekijken als een uitdaging en we hebben op het moment geen betere plaats. Nogmaals bedankt!

jasses
17 januari 2013, 12:01
wederom heel leuk! Het valt ook weer op dat het zeer goed klinkt op crappy laptopspeakers in vergelijking met veel anders. straks nog eens luisteren met koptelefoon.

witterwit
17 januari 2013, 12:13
ik heb het beluisterd, en over de luidsprekers [redelijke goede] van mijn computer klinkt het heel goed. niks meer aan doen. de nummers stampen er door.

titzenpitzer
20 januari 2013, 16:53
Nog eentje!

https://soundcloud.com/sodaskye/y-y-y-y-y-y-y-y-y-y-y-e-e-e-e

Deze keer hebben we rekening gehouden met de tip die je ons gaf, Han S, al was het nog steeds enorm bric-a-brac. Een sm57 op de snare, een 58 eronder en een baskickmic alledrie naar ons mixertje en daar afgesteld. Die in 1 van de inputs van de interface. De andere input was voor de room. Daarna alles wat bij elkaar ge-eq-d, we zijn enorm tevreden met het resultaat. Heel helder allemaal. Bedankt! (Al heb ik voor dit lied de gitaren iets te hard gezet, denk ik...ach ja!)

Han S
20 januari 2013, 17:04
Man, wat ben jij lekker bezig! Dit is echt een stuk beter hoor, ik moet uitkijken voor jou, straks heb ik geen werk meer. :D

devilssogod
20 januari 2013, 17:16
ik vind de manier hoe jullie het hebben opgenomen. wel goed.

ik heb er niks op aan te merken. alleen ik kan niet zo wennen aan de vocalen. maar dat is weer een kwestie van smaak.

ik zeg blijf zo doorgaan.

en wie weet breek je nog een keertje door met je bandje.
en staat iedereen te trappelen om jullie te horen en te zien:)