PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar: Hagstrom Viking



Riky
4 januari 2013, 15:31
Vandaag na een paar weekjes wachten mijn nieuwe aanwinst opgehaald.
Wilde al geruime tijd een gitaar naast mijn strat, maar dan wel 1 met vaste brug en echt een andere sound.
Een warm, maar sprankelend geluid was de wens.
Na wat Epiphone en Ibanez gitaren te hebben bespeeld werd ik redelijk verliefd op het es type geluid. Helemaal toen ik een echte Gibson pakte, maar ik beschik niet over een onbeperkt budget:).
De Epiphone Dot vond ik matig afgewerkt en niet cool (feel en klank is duidelijk een budget es).
Niet erg, maar voor mij het geld niet waard. Ook sprong de vonk bij de Ibanez varianten (hoewel in mijn ogen wel betere gitaren dan de Epiphone Dot) niet over.

Uiteindelijk kwam ik terecht bij de Hagstrom Viking. De redelijke lokale gitaarboer wilde er wel 1 voor mij bestellen. Vandaag bespeeld en zeer onder de indruk.
Erg mooi gebalanceerd, diep, maar helder geluid met daarbij de in mijn ogen geweldige eigen looks.
De afwerking is, helemaal gezien prijs, echt verbluffend.
Zondag aan de tand voelen in de oefenruimte, maar ik kan al verklappen: dit is een blijvertje.

Genoeg gelul in de ruimte! Tijd voor een foto:

https://dl.dropbox.com/u/11984423/hagstrom/IMG_3066.JPG

Volgen er wellicht nog meer.

Hendriks
4 januari 2013, 15:56
Hij/zij is mooi.

humbucker
4 januari 2013, 15:57
Nice! Medegitarist in onze band heeft net dezelfde, enkel in sunburst. Klinkt goed en speelt super! Puike gitaren die Hagströms!

Swaag
4 januari 2013, 16:06
Niet alleen de gitaar is mooi, ik zou al bijna voor die koffer er één kopen!

almarvk
4 januari 2013, 16:23
Inderdaad, de koffer heeft bijna meer mojo dan de gitaar zelf. Helaas een ondergewaardeerd merk Hagstrom, terwijl ze zo goed zijn!

joh@ndederde
4 januari 2013, 16:38
Ze is voor mij meteen de nr.1 voor het topic "Mooiste gitaar van GitaarNet 2012!", ook al heb je haar gekocht in 2013...

kunk
4 januari 2013, 16:57
Ze is voor mij meteen de nr.1 voor het topic "Mooiste gitaar van GitaarNet 2012!", ook al heb je haar gekocht in 2013...


Goede reden om in 2013 weer een verkiezing te organiseren.:seriousf:

jutter
4 januari 2013, 17:24
Héél mooi! Gefeliciteerd! Waar worden deze gitaren eigenlijk gemaakt?

bosnialove
4 januari 2013, 17:46
Mooi ding, waar worden ze gemaakt? In Zweden?

Gitaar4LifeDude
4 januari 2013, 17:50
Zeker een mooi ding. Ik heb hem zelf ook wel eens aan de tand gevoeld maar vond hem erg kopzwaar, heb jij daar geen last van?
De klank was echt heel mooi, helder maar stevig. Zit er altijd nog aan te denken om er eentje te halen.

RS-Rik
4 januari 2013, 17:51
Gemaakt in China. (niks mis mee)

Ontworpen etc in Zweden



Het GAS slaat aan, deze wil ik al lange tijd n keer proberen, die hoorns zijn zo veel eleganter dan de ES. En straalt meer "echte" rock n roll uit dan die ibbies.


Is de winkel toevallig de Guitar Chop Shop uit het haagse?

Ukeloeder
4 januari 2013, 18:29
Lang geleden dat ze in Zweden werden gemaakt. In Älvdalen (originele standplaats van de fabriek) bevindt zich een museum gewijd aan het merk, geopend alleen tijdens toeristen seizoen, grmmbl, hrmpf! dus ik stond in oktober voor een dichte deur. In Falun wordt een permanente expositie van de verzameling van 's werelds grootste verzamelaar van de gitaren voorbereid, in oktober 2012 dus óók nog niet open, grmmbl, hrmpf!.
Hier het enige dat ik aan fotomateriaal heb weten maken;

http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/Sverige%20Norge%20oktober%202012/20121009_122450.jpg
het museum

http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/Sverige%20Norge%20oktober%202012/20121009_122515.jpg
met ikke

http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/Sverige%20Norge%20oktober%202012/20121009_122827-1.jpg
in de lobby van Älvdalen Hotell

http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/20121017_111543.jpg
Falun Stadsmuseet

http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/20121017_111515.jpg
men maakte in principe trekharmonicas, dit is een draagbaar, electrisch orgeltje, naar ik begreep wel gebaseerd op de werking van de harmonica (Falun Stadsmuseet)

http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/20121016_155347.jpg
was ik eeeeeeeeeeeeeeindelijk Elvis geworden, overigens met originele Viking

http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/20121009_132504.jpg

Albin Hagström (nou ja... een beeltenis)

Scarface
4 januari 2013, 18:40
Gefeliciteerd,

Puike gitaar.

Groet,
Marco

Ukeloeder
4 januari 2013, 18:50
De 'originele Viking' toevoeging was trouwens niet ten nadele van de 'moderne' Viking, die ik in A'veen eens mocht bespelen. net zo lekker als mijn SelectUltraSwede. Heerlijke gitaren. Eéntje uit 1967 blijft op mijn pad komen, maar wat ik ook bied, hij is niet te koop. grmmbl, hrmpf!

DemolitionColorScheme
4 januari 2013, 20:12
Prachtig ding, damn! Volgens mij zijn die Hägstroms echt meer dan prima!

Riky
5 januari 2013, 16:36
Leuke reacties mensen:)
Leuke post van Ukeloeder ook!


Niet alleen de gitaar is mooi, ik zou al bijna voor die koffer er één kopen!

Aangezien de vorm nogal afwijkt leek het me verstandig gelijk een koffer erbij te bestellen. Ik was ook op zijn zachts gezegd aangenaam verrast:)


Zeker een mooi ding. Ik heb hem zelf ook wel eens aan de tand gevoeld maar vond hem erg kopzwaar, heb jij daar geen last van?
De klank was echt heel mooi, helder maar stevig. Zit er altijd nog aan te denken om er eentje te halen.

Hij heeft iets meer de neiging om me de kop te gaan hangen dan mijn strat, maar ik kan het niet kopzwaar noemen. Gitaar om de nek met mijn handen er af, dan hangt hij horizontaal, mijn strat zou iets met de kop omhoog (richting de schouder) hangen.


Gemaakt in China. (niks mis mee)

Ontworpen etc in Zweden



Het GAS slaat aan, deze wil ik al lange tijd n keer proberen, die hoorns zijn zo veel eleganter dan de ES. En straalt meer "echte" rock n roll uit dan die ibbies.


Is de winkel toevallig de Guitar Chop Shop uit het haagse?

Klopt. Ze worden zelfs bijna volledig door machines gemaakt. Vandaar dat er waarschijnlijk geen schoonheidsfoutje te vinden is. Zelfs de f holes aan de binnenkant voelen mooi glad en zien er netjes uit.

Nee deze komt van Jasper Muziek uit Winterswijk:)
Je mag hem gerust komen proberen, maar mijn gevoel zegt dat je niet echt in de buurt woont.

Nog even wat plaatjes gemaakt:

https://dl.dropbox.com/u/11984423/hagstrom/DSC01155.JPG

https://dl.dropbox.com/u/11984423/hagstrom/DSC01156.JPG

https://dl.dropbox.com/u/11984423/hagstrom/DSC01157.JPG

https://dl.dropbox.com/u/11984423/hagstrom/DSC01166.JPG

https://dl.dropbox.com/u/11984423/hagstrom/DSC01169.JPG

EDIT: vreemd, sommige plaatjes staan verkeerd om.

Riky
5 januari 2013, 16:40
https://dl.dropbox.com/u/11984423/hagstrom/DSC01126.JPG

https://dl.dropbox.com/u/11984423/hagstrom/DSC01132.JPG

https://dl.dropbox.com/u/11984423/hagstrom/DSC01144.JPG

fantastik_badr
7 januari 2013, 11:57
Ik krijg hier dus echt ontiegelijk GAS van hè!

Zelf heb ik al jaren zitten kijken naar een ES-achtige gitaar, waarschijnlijk vanwege dezelfde reden als jij: een ES van Gibson is gewoon erg prijzig... De Viking heb ik ook altijd al een goede optie gevonden, maar er zijn inderdaad weinig plaatsen waar je er eventjes 1 kan proberen. Epiphone ES'en vind ik ook qua afwerking heel matig.

Mag ik vragen wat je hebt neergelegd voor deze schoonheid?? Misschien moet ik toch ook maar eens even naar Winterswijk afreizen om er 1 te proberen :)

frekie
7 januari 2013, 12:57
Sjiek hoor, zeker met die Imperial mechanieken. Kop, staartstuk, net FF anders en fraai om te zien. Alleen die slagplaat, mwa.

Riky
8 januari 2013, 17:16
Ik krijg hier dus echt ontiegelijk GAS van hè!

Zelf heb ik al jaren zitten kijken naar een ES-achtige gitaar, waarschijnlijk vanwege dezelfde reden als jij: een ES van Gibson is gewoon erg prijzig... De Viking heb ik ook altijd al een goede optie gevonden, maar er zijn inderdaad weinig plaatsen waar je er eventjes 1 kan proberen. Epiphone ES'en vind ik ook qua afwerking heel matig.

Mag ik vragen wat je hebt neergelegd voor deze schoonheid?? Misschien moet ik toch ook maar eens even naar Winterswijk afreizen om er 1 te proberen :)

Afreizen naar winterswijk zal niet zo veel zin hebben. Hij heeft er (nog) geen 1 in de winkel hangen, maar mocht je overwegen die kant uit te willen rijden om er 1 te proberen; ik woon er niet zo ver vandaan.

De gitaar heeft me zonder koffer rond de 500 gekost.

De slagplaat de kun je er gewoon afschroeven;)

TattooRock
6 maart 2013, 16:32
Hey, ben benieuwd hoe de gitaar je tot nu toe bevallen is?

Ik ben al een hele tijd bezig om uit te zoeken wat voor een elektrische gitaar ik zou nemen. En hoewel ik me eerst zat blind te staren op Les Paul modellen, kwam twee weken geleden deze plots over mijn beeldscherm gerold. Alle reviews van deze beauty zijn goed. Hoorde echter wel dat het fretwerk wat slordig is en er verschillend naar de pickups gekeken wordt. Wat is jouw mening hierover?

Binnenkort ga ik hem zelf proberen bij mijn lokale instrumentboer.

Stillborn
6 maart 2013, 21:13
Sjiek hoor, zeker met die Imperial mechanieken. Kop, staartstuk, net FF anders en fraai om te zien. Alleen die slagplaat, mwa.

Hier ga ik volmondig mee akkoord: de slagplaat had beter gekund.
Stiekem wil ik er ook een, net dezelfde als jij. Ik zag er van het weekend eentje staan bij mijn gitaarboer, maar die had een stoptail brug en dan is de charme er een deel af :(

FruscianteFan
6 maart 2013, 22:03
Vandaag even bij Stockenhof langsgeweest en daar voor het eerst op een Hagstrom gespeld. Een Viking, volgens mij ongeveer dezelfde als TS heeft gekocht.

Erg fijne gitaar hoor. Zeer strak afgewerkt, fijne (licht nasale, dus penetrante) sound, veel sustain! Wel merkte ik dat ze niet super resonant was, of heel luid. Dat verwacht ik wel van holle gitaren, maar het voelde allemaal behoorlijk strak aan. Ik zou het er echt wel op kunnen, maar merkte amper een klik.

muziekschuur
6 maart 2013, 22:13
Ik zeg, gitaar 1 van de 2013 verkiezing!!!

Heusinkveld
6 maart 2013, 22:46
Echt een mooi ding Riky, hopelijk snel samen weer eens op het podium. Wil hem wel eens in m'n handen hebben :-)

speedmusic
7 maart 2013, 09:03
Gefeliciteerd, mooie gitaar.
Zijn ze overgestapt op humbuckers, ik meen me te herinneren dat ze standaard met p-90's kwamen.

Duhsjaak
7 maart 2013, 10:17
Hey, ben benieuwd hoe de gitaar je tot nu toe bevallen is?

Ik ben al een hele tijd bezig om uit te zoeken wat voor een elektrische gitaar ik zou nemen. En hoewel ik me eerst zat blind te staren op Les Paul modellen, kwam twee weken geleden deze plots over mijn beeldscherm gerold. Alle reviews van deze beauty zijn goed. Hoorde echter wel dat het fretwerk wat slordig is en er verschillend naar de pickups gekeken wordt. Wat is jouw mening hierover?

Binnenkort ga ik hem zelf proberen bij mijn lokale instrumentboer.


Hi T & TS
Vind dit een leuke vraag. Persoonlijk vind ik het heel goede gitaren. Punt. Zeker in verhouding tot het geld.
Ik vind ze alleen wat beschaafd klinken. Als je snapt wat ik bedoel. Dat heeft mij er toch tot nu toe van weerhouden.

Alleen al om die reden ben ik (ook) benieuwd naar je mening.
Vriendelijke groet, Gus

j3r03n
7 maart 2013, 10:29
Erg mooi! Hollowbodies doen me altijd wel wat, maar deze heeft zeker de looks! En qua prijs valt het wel mee, als je bekijkt wat je ervoor krijgt. Ik heb er zelf nooit een bespeeld (staat wel nog op mijn to do lijstje), maar ook dat lijkt me prima. Gefeliciteerd ermee!

TattooRock
7 maart 2013, 11:34
Ik zat me dus eerst blind te staren op LP's voor dat warme geluid. Maar wat mij zo aantrekt in deze gitaar is dat het een echte allrounder is. Aangezien ik nu een half jaar les heb ofzo en nog maar net een stuk of 16 akkoorden onder de knie heb moet ik een flexibele gitaar hebben die met mij elke muzieksoort kan verkennen. Ik wil niet door de gitaar een bepaalde hoek in gedreven worden.

Daarbij neem ik wel in ogenschouw dat 550 euro een behoorlijk bedrag is voor een eerste gitaar. De zaken die me doen laten twijfelen is dat ik voor dat geld ook een goede tweedehandse Epiphone Sheraton of Gretsch op de kop zou kunnen pikken. Hoor vaker dat het geluid 'beschaafd' of 'te strak' ervaren wordt. Maar misschien maakt dat juist ook een echte allrounder.

FruscianteFan
7 maart 2013, 12:53
Voor dat geld zou ik zeker geen Gretsch kopen (althans, uit die drie mogelijkheden!). Die voelen veel minder solide aan. Zeker in vergelijking met hun dure zusjes. Het zijn prima gitaren, maar hier en daar komen ze een beetje over als een stuk speelgoed. Al moet ik ook zeggen dat ik de oude electromatic Jets wel lekker vond, maar die hebben dan weer een veel te vlakke sound door de slechte elementen.

Ik heb maar één keer op een Sheraton gespeeld (ook nog een vrij nieuwe), maar dat vond ik wel echt een lekkere gitaar. Soepel, lekker, best chique, en voor mijn gevoel geen slap aftreksel van een Gibson (is het ook niet).

Ergens heb ik wel het idee dat ik persoonlijk toch echt een gitaar wil waar nog aan gesleuteld moet worden. Ik mag er best een beetje mee moeten stoeien. En dat had ik met de Hagstrom dus niet, die gitaar zit gewoon goed in elkaar zoals ze is. Misschien is dat wel waarom de 'klik' er niet was. Je hoeft haar niet eens te temmen. Maar het speelt misschien ook wel mee dat ik steeds meer het besef krijg dat ik geen nieuwe gitaar hoef.

muziekschuur
7 maart 2013, 12:58
Of deze:

http://sphotos-b.xx.fbcdn.net/hphotos-snc7/304546_10151034863361298_59929564_n.jpg

Riky
7 maart 2013, 18:03
Hey, ben benieuwd hoe de gitaar je tot nu toe bevallen is?

Ik ben al een hele tijd bezig om uit te zoeken wat voor een elektrische gitaar ik zou nemen. En hoewel ik me eerst zat blind te staren op Les Paul modellen, kwam twee weken geleden deze plots over mijn beeldscherm gerold. Alle reviews van deze beauty zijn goed. Hoorde echter wel dat het fretwerk wat slordig is en er verschillend naar de pickups gekeken wordt. Wat is jouw mening hierover?

Binnenkort ga ik hem zelf proberen bij mijn lokale instrumentboer.

De gitaar bevalt zeer goed. Van slordig fretwerk is bij mij geen sprake. Integendeel zelfs. Ik heb op de mijne nog geen oneffenheid in de afwerking kunnen ontdekken.

De pickups zijn naar mijn mening mooi uitgebalanceerd (geen volume drop, zelfde karakter) Voorste element vol en romig, middelste geeft bas met een sprankeltje hoog en het brug element heeft uiteraard het meeste hoog, maar wel met een flinke punch. Eigenlijk precies dat wat je verwacht van de 3 standen.

Clean klinkt deze gitaar erg warm. Misschien te voor sommigen, maar de helderheid die de pickups geven bij het aanslaan van een snaar maakt het voor mij goed + het feit dat mijn versterker een eq heeft die het geluid aardig kan 'manipuleren.'
Verbaas me hoe goed de gitaar reageert op overdrive. Een dikke rock sound is hier prima uit te halen; volgens mij vind ze dat stiekem ook het fijnst;)

TattooRock
7 maart 2013, 18:28
Goed om te horen. Ik ben voor het elektrisch segment vooral te vinden voor de early 90's rocksound, de blues en de jazz, misschien beetje metallica, dat kan hij allemaal redelijk pakken of niet? (had al wat filmpjes/ reviews gezien). Hopelijk belt de muziekwinkel snel dat ik hem kan bespelen (en kan laten inpakken en meenemen).

Welke versterker gebruik je als ik vragen mag? Mijn gitaarleraar dacht dat de VOX Pathfinder 15r er wel goed mee zou passen...

Riky
7 maart 2013, 18:46
Goed om te horen. Ik ben voor het elektrisch segment vooral te vinden voor de early 90's rocksound, de blues en de jazz, misschien beetje metallica, dat kan hij allemaal redelijk pakken of niet? (had al wat filmpjes/ reviews gezien). Hopelijk belt de muziekwinkel snel dat ik hem kan bespelen (en kan laten inpakken en meenemen).

Welke versterker gebruik je als ik vragen mag? Mijn gitaarleraar dacht dat de VOX Pathfinder 15r er wel goed mee zou passen...

Die genres zijn geen enkel probleem. Ook metallica wel al smeert het geluid vd gitaar wel dicht als je echt mega veel gain gaat gebruiken. Ga je ook last hebben van feedback, maar dikke overdrive + hard aanslaan en je kunt er zeker metallica op spelen.
Speel zelf op een Peavy Windsor. Een VOX Pathfinder 15r lijkt me een mooie combi:)

Jorikm
7 maart 2013, 20:40
Ik zag de eerste foto en dacht hmm, lijkt verdacht veel op Jasper muziek! Kom ik verder te lezen, blijkt dat ook nog zo te zijn!

Jasper is een goede vent, ben regelmatig in zijn winkel te vinden.
Wat betreft de gitaar: erg gaaf. Vanmiddag nog een soortgelijke in mn handen gehad (toevallig ook bij jasper) maar speelt toch wel erg lekker!

Waar kom jij vandaan?

Jorik.

.slash.
8 maart 2013, 16:31
Ik zag de eerste foto en dacht hmm, lijkt verdacht veel op Jasper muziek! Kom ik verder te lezen, blijkt dat ook nog zo te zijn!

Jasper is een goede vent, ben regelmatig in zijn winkel te vinden.
Wat betreft de gitaar: erg gaaf. Vanmiddag nog een soortgelijke in mn handen gehad (toevallig ook bij jasper) maar speelt toch wel erg lekker!



Waar kom jij vandaan?

Jorik.

Angus Young woont (onder andere) in Aalten! :crazyhappy: